Tom Clancys Ghost Recon Wildlands
Horizon: Zero Dawn
Sniper Ghost Warrior 3
Syberia 3

Need for Speed (2015) - Recenze

Need for Speed (2015) - Recenze

Mezi závodními hrami není delší série než-li Need for Speed. Tato značka společnosti Electronic Arts se těšila obrovské oblibě, tedy do určité doby. Od roku 2007 se totiž značka potkává s poklesem zájmu a celkovým poklesem kvality zpracování. Poslední díl v podobě Need for Speed Rivals sice nebyl špatným počinem, ale ani nikterak nevyčníval a reputaci série rozhodně nenapravil. Vydavatel si tedy řekl, tak takhle ne. Série se tedy na dva roky odmlčela a letos se měla vrátit a to s naprostým restartem celé série. Hru opět kutili vývojáři v novém studiu Ghost Games. Právě toto studio stálo i za předloňským NFS Rivals. Letošní ročník dostal nelehký úkol a uvidíme, jestli se s ním náležitě popral. Poprask a nadšení při oznámení se novému dílu upřít nedá. Já osobně si od hry příliš nesliboval a proto mě vše kolem tohoto dílu nechávalo chladným. Sice je v tomto díle nejspíše nejvíce obsahu v rámci celé série, ale pro mě není ani tak důležitá kvantita jako spíše kvalita. Nuže se podíváme, jak tedy nové Need for Speed (2015) nakonec dopadlo.

Jako podstatný faktor při mém pohledu na hru jsem bral chvástání vývojářů a vydavatele EA o tom, že hra bude tím naprosto nejlepším, co kdy v této značce bylo vytvořeno. Nejen, že hra má být nerozlehlejší a nejrozmanitější, ale má přinést to nejlepší ze všech úspěšných dílů série od jedné hry. Ale mám pocit, že toto jsem slyšel před dvěma lety a ten rok před tím a ten rok před tím a ten rok před tím a vlastně bych mohl takhle pokračovat ještě pár let do hlubin času. Prostě jsem ty nadšením, které panovalo kolem oznámení nového dílu nesdílel. A tak, když se mi hra dostala do rukou jsem byl opravdu zvědav, jestli konečně bylo slibům dostáno, či se opět jedná jen o velký boom bez efektu. Moje první reakce po spuštění hry byly následující: páni, super, krása, co to je, a sakra. Význam a důvod použitých slov vám brzy vysvětlím. Páni vyjadřuje zhruba prvních pár minut po zapnutí hry, kdy jsem byl ze zpracování opravdu nadšený. Hra klade velký důraz na to, aby udělala co nejlepší první dojem a kdybych jí to měl oznámkovat, pak to dělá na jedničku. Bohužel poté, co jsem ve hře strávil více času se vydrali na povrch nějaké ty mouchy. Hned vám tu neříkám, že je nějaký hnus zabalen do pěkného obalu, to se  v případě letošního Need for Speed opravdu neděje.

Důvodem, proč jsem vyslovil slovo krása je jednoduchý. Hra vypadá naprosto báječně. Grafické zpracování hry stojí rozhodně mezi špičkami dnešní doby. Nevím jestli je to dáno tím, že je hra situována do nočního města a jeho okolí, či že vývojáři v Ghost Games mají šikovné ruce. Každopádně výsledek mluví sám za sebe. Dokonce jsem ve hře pozoroval i nějaký ten rozbřesk, tudíž jsem si říkal, že vývojáři asi zamakali a ve hře se střídá den s nocí. Z tohoto omylu jsem byl rychle vyveden a pak došlo na slova, co to je. Ve hře opravdu může nastat pocit, že svítá, ale nic takového zde není. Mapa je ve své podstatě rozdělena do sektorů, kdy v některých z nich máte pocit, že svítá, jenže najednou přejedete do jiné lokality a je tma jako v pytli. Toto řešení v tomto herním světě mě opravdu nepotěšilo, spíše navnadilo a pak zklamalo. Jenže co se dá dělat, nic to však nemění na faktu, že hra vypadá vizuálně fantasticky a je i naprosto výborně ozvučená. Když si k této výtečné omáčce, ze které vám stačí vyndat to, co vám nelahodí, přimícháte ještě výtečný hudební soundtrack, jenž hru neskutečně nakopne, dostanete opravdu výtečnou audiovizuální podívanou.

Do hry se také po dlouhé době vrátilo příběhové pozadí, které sází na hrané filmové pasáže namixované in-game grafikou. K tomuto provedení není co dodat, je to skvělé. Určitě nelze přehlídnout, že inspirací pro toto zpracování bylo Most Wanted z roku 2007, akorát Miu zde nahradila Robyn. Příběh se na vás snaží působit dojmem, že jste součástí jakési pouliční závodní Crew. I videa jsou k tomu všemu koncipována, takže vás čekají srazy s vaší bandou na různých místech. Velmi oblíbený je zde jakýsi buffet  do něhož všichni velice rádi chodí na jídlo, ale současně je hodně videí cíleno na garáž a to co se v ní děje. Děj samotný sem v podstatě ani nevnímal a myslím, že po většinou ho nebude vnímat prakticky nikdo. Slouží zde spíše jako takové zpestření. I když protagonisté v rámci příběhu zde plní své role a máte jich tu hned celou pětici, tedy těch velmi podstatných. Každý z nich zde zastupuje jeden z pěti stylů hraní. Konkrétně je to Outlaw, Style, Build, Speed a Crew. V každém z těchto stylů hry můžete získávat body reputace, které vám následně odemykají další úrovně. Ach ano, zase ty RPG prvky. Jo dneska jsou prostě všude. Zkušenosti ve stylu Outlaw tedy dostáváte v případě potyček s policíí, či demolicí okolí, tedy tu demolici berte s opravdu velkými uvozovkami. Myšleno je tím srážení značek, sloupků, či bourání do nebohých kolemjedoucích. Style se vám připisuje například za driftování, skoky, zkrátka za něco, čím by jste chtěli ohromit. Build jsou ve zkratce body za tuning, ale dostanete je i v případě, že během jízdy využíváte Nitro. Speed style mluví sám za sebe, jeďte rychle a na plný plyn, pak budete odměněni. No a nakonec nám tu zbyla Crew, ta se vám přičte jen v případě kooperace s jinými hráči, ale vzhledem k tomu, že hra si hraje z části na onlinovku, tedy musíte být údajně připojeni stále k serverům, tak v tom sehnat si i náhodného parťáka nebude úplný problém.

Dostávám se tímto vlastně na zmíněné slovo super, které zde vyjadřuje fakt, že do hry se vrací tuning, tedy možnost si svá auta vylepšovat podle svých představ. A ano, myslím, že to je zde splněno také na jedničku. Jelikož se jedná o nejrozšířenější možnosti úprav napříč celou sérií. Dostupnost k daným dílům je pak svázána se stavem vaší aktuální úrovně jezdce. Ovšem některé díly, jak jsem zjistil se zpřístupňují až postupem v rámci děje hry, tedy spíše splněním určitých milníků, či závodů. Tedy konkrétně těch, které vám zadává vaše milovaná mechanička Amy. Jo, ženská mechanička dneska prostě frčí. Nic vám tedy prakticky nebrání v tom, vytvořit si auto svých snů, tedy kromě toho malého detail, který jsem zmínil o pár řádků výše. S autem si můžete opravdu výborně vyhrát. Můžete si vytvořit zcela unikátní design, co se týče nástřiků na karosérii, v tomto cítím opravdu silnou inspiraci sérií Forza Horizon, konkrétně tedy v zpracování. Co se týče různých spoilerů, světel a podobných vychytávek, ty už pro změnu poněkud limitovány jsou a to konkrétně existujícími skutečnými tuningovými díly, které se v rámci daných vozů vyrábějí. Najdete zde sice několik kousků, které si vymysleli sami vývojáři, ale po většinou jsou to opravdu reálné modely skutečných dílů. V tomto ohledu nemám hře opravdu co vytknout, snad jen poměrně omezenou garáž. Dostupných aut tu opravdu není mnoho, tedy například ve srovnání se zmiňovanou Forzou Horizon, je jich tu něco okolo padesátky.

No a teď to sakra a to poměrně velké sakra. Vývojáři se před vydáním rádi chlubili nastavitelným chováním vozidel. Jestli budou spíše určená pro klasické závodění ve sprintech, či okruzích, nebo zda budou inklinovat spíše k driftování. Ta možnost nastavení ve hře opravdu je a dozajista má vliv nachování daného vozidla. Jenže nemůžu jednoznačně říct, že by to hře nějak pomohlo. Spíš mi tato nastavení přijdou následující: 1) auto půjde hůř do driftu, 2) auto půjde lehce do driftu. Nic vám v této hře prostě nebrání jezdit ve hře jako v jakémkoliv předešlém dílu za posledních 5 let. To už větší vliv na chování daných aut, mají vlastně daná auta.  Která se mohou chovat různě v závislosti na jejich náhonu, krouticího momentu, či celkového výkonu. Já však chci od této hry nejspíše moc, přeci jen tato série se nikdy nesnažila o nějaký vyslovený realismus. Jedná se o čistě arkádové závodění a rád bych o něm řekl, že si v tomto směru zaslouží veliký obdiv. Mám však ještě jednu nemilou povinnost vám sdělit. Reakční doba v řízení je v rámci závodních her pomalá a opravdu se může jednat o celou sekundu, než vůz ve hře zareaguje na váš povel v ovladači. Upřímně doufám, že tohle ještě vývojáři doopraví. Možná se to nezdá moc, ale v rámci závodní hry je to velmi nevhodné. Celkově bych model řízení přirovnal k dílu s podtitulem ProStreet, který trpěl obdobným problémem. Naštěstí se na tento faktor dá zvyknout a po pár hodinách ve hře to již nevnímáte, ale úplně před tímto problémem zavřít oči nelze.

Nyní k samotné náplni hry. Ve hře je poměrně pestrá nabídka typů závodu. Naleznete zde jak klasický sprint, okruh, tak i time trial. Největší návrat zde slaví nejspíše závody v driftech, které v tomto díle přijeli se spoustou režimů právě v rámci driftů. Máme tu Drift Contest, v němž musíte do vypršení časového limitu nasbírat co nejvíce bodů. Pak Drift Train a Drift Trial, kdy oba tyto režimy jsou si velice podobné, avšak v jednom z nich jedete sami a v druhém s ostatními závodníky po předem určené trati. Ve hře máte pochopitelně možnost vyzvat i jezdce v režimu volné jízdy. Je to prvek, který je součástí značky již nějakou tu dobu a vlastně bych byl spíše překvapen, kdyby v tomto díle scházel. Vyzvat můžete jak UI, tak skutečné hráče jenž se pohybují po herní mapě. Vzhledem k tomu, že všechny úkony živých hráčů probíhají v jeden moment, tedy je možné se během závodu střetnout i s jinými, kteří však jednou naprosto odlišný závod, avšak v určitém bodě se vaše cesty mohou křížit. Dle mého názoru je to opravdu zajímavý prvek ve hře, ale může vám komplikovat vaše hraní samotné. Proto je možnost se od serverů odhlásit, jenže to lze jen v případě, že již jste ve hře. To v praxi znamená, že sólo hru nezapnete dokud se nepřipojíte do online hry. Což je velmi prapodivné a myslím, že tato možnost je skryta v nastavení proto, že vývojář si přejí aby hráči jezdili po jednom světě naráz byť by se jich v jedné hře najednou mohlo objevit maximálně šest. Jenže síťový kód momentálně není úplně stabilní, což může způsobovat drobné propady snímkování. Ale nic, co by vám vysloveně kazilo hru. Stane se tak většinou na sekundu a to tak maximálně 1-3x do hodiny. Tudíž buďte klidní a pokud se nechcete nervovat, zapněte raději sólo.

Gameplay Xbox One - Streamováno do PC Win 10 a Xbox App

Need for Speed (2015) se snažilo restartovat sérii s cílem, aby se na předchozí díly rychle zapomnělo. Nedá se však říci, že se mu to na sto procent podařilo. Jistě, jedná se dozajista o nejlepší díl série za dlouhá léta. Grafika je parádní, možnosti úprav automobilů jsou obdivuhodné, svět je velký a hra se hraje dobře, ale zkrátka se nemůžete zbavit pocitu, že hře něco chybí. Pokud jste však poslední díly vynechali z obav, že vás nebudou bavit, ale rádi jste hráli sérii Underground, pak máte nejvyšší čas na tuto sérii opět navázat. Nic lepšího od Most Wanted v téhle sérii nebylo. Hra vychází na Xbox One a PS4, na jaře pak na PC.

Vloženo: 3.11.2015 | Aktualizováno 17.3.2016
Celkem hodnotilo 161 zákazníků.
Dejte také své hodnocení.Celkem hodnotilo 161 zákazníků.