American Truck Simulator - Recenze

Simulátory, dnes se tak považují hry, které kolikrát se simulátorem společné akorát to, že mají simulátor v názvu a je tak těžké na první pohled říci, co je a co není simulátor. Toto se ale netýká českého studia SCS Software, kteří dělají simulátory již řadu let. Navíc ušli opravdu dlouhou cestu a jejich tituly jsou po celém světě velmi oblíbené. Tak řekněte sami, kdo by neznal sérii Euro Truck Simulator. Hoši a dívky z SCS však nechtěli zůstat ukotveni pouze na Evropu a tak se dali do vývoje simulátoru amerických trucků, tedy správně řečeno American Truck Simulátor. A aby to bylo to pravé ořechové, bylo nutné vytvořit i mapu USA, v níž se s těmito chromovanými obry budeme pohybovat. Vzhledem k nelehkému úkolu, jenž před nimi stál, na pomoc přivolali tým z Pro ImagiNation, kteří mají za sebou například úspěšný Spintires. Výprava do Spojených států může začít.

První, co mě ohromilo při vstupu do hry, bylo její audiovizuální zpracování. Nechápejte mě špatně, ale hra vypadá opravdu výtečně a to hlavně v poměru s hardwarovými nároky, které jsou velice mírné a hra přitom působí velice pěkně. Modely trucků jsou velice podrobné a byl na ně kladen opravdu velký důraz. Vše zde funguje a vypadá přesně tak, jak by mělo a to se netýká pouze jejich vizuálu vnějšího a vnitřního, ale i jejich nazvučení. Vše působí věrohodně od zvuků motoru, přes skřípaní brzd při náhlém brzdění, až po odfukování vzduchových měchů. Tyto informace jsem si nevycucal s prstu, celou hru jsem konzultoval se svým strejdou, který se věnuje řízení kamionů, těch skutečných pochopitelně, již pěknou řádku let a hru shledal velice povedenou a realistickou. Ano, pár výtek by tu bylo, ale k nim, až na ně řada přijde. Ono bylo velmi zajímavé si poslechnout, co ve hře sedí a co by naopak chtělo dopilovat. Abych tu jen nebásnil o samotných kamionech, i prostředí je velmi povedené po technické stránce. V porovnání se skutečností přes google maps jsou dokonce některé místa k nerozeznání a to beru jako úspěch.

Během hraní jsem si uvědomil jednu věc. Vůbec nezávidím lidem, kteří dělají tuto práci. Kamionový simulátor jsem sice nehrál poprvé, ale nikdy mi nepřišlo, že by to bylo až tak obtížné. Nesčetněkrát jsem se tak dostal do situace, že jsem nemohl ani vyjet z depa. Prostor byl tak omezený a samotná souprava tak dlouhá, že jsem ztratil 2 hodiny herního času jen tím, že jsem z depa vyjížděl. Jízda do ostrých zatáček, couvání, nic z toho není ve hře tak snadné, jak by se mohlo zdát a už vůbec ne pokud se rozhodnete ještě sami řadit.  Já jezdil většinu času s automatem a to mi přišlo jako dostačující. Alespoň do chvíle, kdy jsem všemu přišel na kloub. Nejhorší pro mě bylo orientace v zámořských jednotkách a netrvalo dlouho a musel jsem přepnout na naše metrické jednotky. Dodržování předpisů je v této hře vaší biblí a jejich porušení je tvrdě trestáno. Ano, i zde hra dokazuje, že američtí policisté s nikým a ničím nepářou a za každou drobnost dostanete pokutu minimálně 1000 dolarů. Nehledě na to,  že jakákoliv kolize s jinými vozidly nekončí pouze pokutou, ale i poškozením vozidla, či vašeho nákladu, což je následně také penalizováno. Opatrnost a obezřetnost by měly být vaším denním chlebem.

Poškození bylo jedním z témat, které jsme se strejdou společně řešili. Má zde totiž více méně úlohu pouhého postihu, tedy nikdy jsem nezkusil soupravu rozmlátit na sto procent, pravděpodobně by to  způsobilo nepojízdnost kamionu, avšak jinak je poškození čistě o snížení vaší odměny za doručení. Bylo by dobré, kdyby poškození bylo vidět i fyzicky. Což by poměrně slušně pozměnilo atmosféru celé hry a jen by jí to přidalo na autenticitě. Přeci jen zkuste jet s vymlácenými světly, či uvolněnou nápravou. Světla by pak taky působila jako postihovatel, jelikož v jízda v noci bez světel je opět trestána pokutou a stejně tak jízda bez světel ze nepříznivého počasí. Ve finále fyzické poškození není něco, co by mělo mít jen kosmetický dopad na hru. Když nad tím přemýšlím, dopad by to mohlo mít na hardwarové nároky, které by se mohli celkem solidně navýšit. Nejlepším řešením by byla možnost volby fyzického poškození v nastavení, což by se taky dalo považovat z navýšení obtížnosti hry, které je jinak definováno více méně manuálním a automatickým řazením, popřípadě povinností jezdit pouze z kabiny trucku.

Naplní hry není nic jiného než doručování nákladu, či zásilek. Ty mohou být různého druhu. Jako nováček tak můžete vozit pouze standardní náklady, tedy není možné převážet toxický náklad, hořlavý náklad, či jiný druh nebezpečného materiálu. Na této úrovni také není možné vozit vzácný, či křehký náklad a nelze jezdit delší vzdálenosti. Veškeré tyto zásilky se odemykají vaším postupným navyšováním řidičské úrovně. Ta se navyšuje dnes již tradičními zkušenostními body a ty získáváte jednoduše za doručování zásilky. Na začátku vaší řidičské kariéry také nedisponujete žádným truckem, pracujete pro ostatní firmy, které vám trucky zapůjčují a vy si pouze odjedete své a hurá na další. Jenže cílem není takto živořit. I v tomto díle si můžete založit vlastní přepravní společnost a stačí vám k tomu pouze dostatečné množství peněz. Cesta to však není lehká nejlevnější truck stojí kolem 120 000 dolarů, což je poměrně vzdálená meta, tedy alespoň z počátku. Pomoci si můžete půjčkou z banky, ale tu jsem nikdy nevyužil. Přeci jenom ji pak také musíte splácet. I zde jsme tedy se strejdou přišli na fakt, že hra postrádá bazar. Tedy něco, kdy by bylo možné koupit ojetý truck například za polovinu ceny. Bohužel, zde si můžete koupit pouze fungl nový, což ve skutečnosti není  pro začínající firmu zrovna přívětivé a i dle mého názoru, by to vývojáři do hry mohli implementovat.

Hlavní kamenem úrazu je tu rozsah celé hry. Herní plocha je zatím omezena na pouhé dva státy a to Californii a Nevadu. Ano, prostředí jsou poměrně rozmanitá, ale za chvíli se jich přejíte, přeci jen úplně měřítkem neodpovídají skutečnosti a jsou přizpůsobeny pro hru jako takovou. V každém ze dvou státu tak najdete kolem 7 - 10 měst, která jsou vytvořena podle svých skutečných předloh, což také u takového simulátoru není bůh ví jak velké číslo. Dokonce ani trucků není moc. Ve hře máte k dispozici pouhé dvě značky, kdy každá z nich nabízí cca 5 - 6 modelů svých náklaďáků. Což také zrovna dvakrát nepotěší. Co však potěší je možnost si vaše trucky upravovat. Můžete si udělat nástřiky podle svého, upravovat některé díly a navyšovat výkon vašich vozidel. Obsahově hra tedy prozatím strádá, i když vývojáři pilně pracují na dalších rozšířeních a brzy bychom se měli dočkat státu Arizona. Otázkou však zůstává, kolik vlastně za rozšíření zaplatíme. Určitě zdarma to nebude.

American Truck Simulátor je výborným nástupcem svého předchůdce v podobě Euro Trucku. Hra opět došla jistého pokroku v technickém zpracování a to při zachování hardwarových nároků. Na druhou stranu hra zatím velmi zaostává v obsahové stránce, kdy nabízí pouze dva státy k ježdění a dvě značky amerických výrobců. Vývojáři by však hru měli nadále rozšiřovat a to v rozmezí několika let. Držíme palce.