Je tomu téměř dva roky, co vyšla na PC raná verze závodního simulátoru Assetto Corsa. Hra se každým měsícem mohla těšit stále větší popularitě mezi virtuálními závodníky. A nebylo to jen kvůli jejímu jízdnímu modelu, ale také díky tomu, že vývojáři na hru nezanevřeli na jedinou chvíli, a když už to vypadalo, že PC verze je ve své plné formě, rozhodli se, že je na čase vrhnout se do vod herních konzolí a přenést tento jedinečný herně závodní zážitek i tam. A my se tak po spoustě odkladů a ladění hry dočkali konzolové verze Assetto Corsa. Ale jde, vzhledem k hranícím konzolí, o stejný herní zážitek jako na PC? Já se to rozhodl zjistit a nyní se s vámi po své zkušenosti podělím.

Tento titul jsem měl možnost si vyzkoušet již nějakou tu dobu před vydáním na prezentaci, kterou pořádala společnost Comgad. Tehdy jsem si mohl osahat některé herní mechaniky a hlavně jízdní model a nebudu se tajit tím, že jsem byl ze hry opravdu nadšený. Ale jak je tomu u plné hry? Má opravdu co nabídnout, či je to jen chvilková záležitost na kterou konzoloví hráči brzy zanevřou? Osobně si myslím, že konkurence v podobně Project CARS ukazuje, že i závodní simulace mají na konzolích své místo a najdou si svou hráčskou základnu. Ale Assetto je trochu jiný, ale přesto na konzolích dle mého názoru hráčům přístupnější, než již zmíněná konkurenční hra.

Co je tedy Assetto Corsa zač? Je to jedinečný závodní simulátor, který nemá v konzolové scéně obdoby. Fyzikální model této hry, tedy spíše simulátoru je na úplně jiné úrovni, než jsme jako konzoloví hráči byli zvyklí. Ale zase nemusíte mít strach. Tento titul je přátelský i k našim milovaným gamepadům, jenom to s nimi chce trochu cviku, případně mít zapnuté všechny asistence. Každopádně toho pravého zážitku se vám dostane hlavně v případě, že máte možnost hrát na volantu. Najednou jsem zjistil, že jsem nikdy neměl lepší pocit z jízdy ve hrách, než zde. Hra počítá každou drobnost, která se mění mezi vaším vozidlem a povrchem pod ní.

Ucítíte každou nerovnost na vozovce, která byla laserově skenovaná, tudíž jde nejspíše o nejpřesnější imitaci závodních okruhů, které se ve hrách objevují. Vždy poznáte rozdíl mezi tím, jestli jsou kola vozu ještě na asfaltu, či již vám nějaké kolo podkluzuje na obrubnících, či travině. Velmi důležitým faktorem je zde i teplota vozovky, zahřátí pneumatik, zkrátka vše, co by se dělo za skutečných podmínek v daných situacích během vaší závodnické kariéry. Navíc pokud nezvládáte regulaci plynového pedálu, asi by jste nikdy neměli vstoupit do těchto vod závodních her, případně si nikdy nevypínat kontrolu trakce a stability.

Tím se přesuneme na možnosti nastavení této hry. Těch je v tomto titulu opravdu požehnaně. Můžete si nastavit prakticky vše, co je možné, jako spotřebu paliva, opotřebení gum a brzdových kotoučů, kontrolu trakce a stability, ABS, zda si zvolit převodovku automatickou, či manuální s čímž se pojí i manuální, či automatická spojka, dále je zde nastavení poškození vozidla, atp. Spousta z těchto parametrů má také mezi volbou vypnuto a zapnuto, také možnost tovární. Tedy tyto pomocníky je možné ve vozidle používat pouze v případě, že je daný vůz tímto systémem vybaven. Kromě toho kontrolu trakce lze libovolně zapínat a vypínat během samotné jízdy a mnohdy má i několikero režimů. Pokud však tento asistent vypnete před závodem, v závodě již jej nezapnete, dá se říci, že v autě vám tato pomůcka prostě chybí.

Vedle nastavení samotného vozidla je mnohdy možné nastavit i podmínky na trati, tedy ty lze nastavit pouze v případě, že nejedete režim kariéry, či speciální eventy. Jinak ve všech ostatních herních režimech ano, ty pak všechny naleznete v sekci Drive, ale k tomu až za chvíli. Zpět k nastavení podmínek na trati. Těch již není tolik, ale i tak mají vliv na samotnou hratelnost a chování vozidla na trati. Takže můžete nastavit čas, během něhož se vydáte na trať, dále jak rychle bude čas ubíhat a jde jej až 4x zrychlit. To neznamená, že auto bude čtyřikrát zrychlené, jen pro upřesnění. Dále jde nastavit pochopitelně počasí a to od husté mlhy, přes jasnou oblohu až sbíhající se mraky na obloze, které vypadají, že se každou chvíli protrhnou.

Průtrž mračen však ve hře nečekejte, deštivé počasí ve hře chybí a je to podle slov vývojářů hlavně proto, že aby byl zážitek z jízdy v těchto podmínkách adekvátní, byl by vyžadován mnohonásobně vyšší výkon herních zařízení a zapotil by se při výpočtech fyziky nejeden nabušený počítač. Takže se dá říct, že nám nechtějí zprostředkovat déšť jen jako něco, po čem budou auta jen klouzat po povrchu, ale kdy různá hladina vody, bude měnit chování vozidla a podobně. Zda se bude rozpálenou vozovkou voda vypařovat a podobně. Tím se vlastně dostávám k poslednímu bodu nastavení tratě a to je teplota vozovky. Ta má neskutečný vliv na chování vašeho vozidla, a to hlavně z důvodu, že pneumatiky se na tomto povrchu déle zahřívají a jejich přilnavost k povrchu není taková, aby bylo možné jet úplně na plno.

Nyní tedy již k herním režimům. Začneme tedy režimem kariéry. Ten je zde rozdělen do zhruba šesti kategorií a každá z nich obsahuje čtyři šampionáty, jenž obsahují vždy několik závodů. Každý šampionát má nějaký milník, který je třeba splnit, aby jste se mohli účastnit toho dalšího. Tak třeba z počátku vám stačí dvě bronzové a jedna stříbrná medaile za celý šampionát, ale to se pochopitelně postupem času mění a podmínky jsou na hráče tvrdší. Ale člověk se pozvolna seznamuje s chováním daných vozidel a hlavně s tratěmi, které je třeba si rychle dostat do hlavy, jinak budou vítězství ve hře velmi obtížná. Kolikrát je třeba zjistit i limity vozidla, aby jste byli schopni dojíždět v prvních pozicích. Je pravda, že v prvních kategoriích startujete vždy z posledních pozic v rámci Quick Race, či závodíte s časem v TimeTrialu. To se postupně mění a Quick Race nahradí postupně Race Weekend, kdy již o svou pozici na startu bojujete v kvalifikacích a máte možnost si danou trať projet s určitým vozidlem v rámci Practice. Cílem Kariéry je v podstatě probojovat se až do šampionátu formulí, které čekají v úplně poslední kategorii. Sice se nejedná o žádnou světoborně navrženou kariéru, ale má svůj jasný cíl a představuje solidní výzvu pro každého a to hlavně kvůli umělé inteligenci, která vám zatopí i v případě lehké obtížnosti. Střední obtížnost se tu rovná zhruba nějaké té těžké a těžká potom nemožné. Jde o to, že umělá inteligence na vás v žádném případě nebude čekat a pojede si své, takže uděláte v závodě chybu a rázem víte, že za ní zaplatíte. A proto po vás hra nechce, aby jste každý závod v šampionátu vyhráli, ale že se můžete spokojit kolikrát i se čtvrtým místem. Assetto vás tak i jako hráče učí tomu, že ne vždy je možné dosáhnout absolutního vítězství, ale nikdy se nesmíte vzdát. Když jednou upadnete, musíte vstát a bojovat dál.

Dalším režimem jsou poté Special Events, ty jsou složeny hlavně ze dvou typů závodu a to Drifty a Hot Lap. Driftování je dnes již běžná herní záležitost, ale v této hře je mnohem obtížnější a to nejen chováním vozidel, ale také tím, že jak mile vyjedete z tratě všechny nezapočítané body ztrácíte, jak mile se přetočíte, všechny nezapočítané body ztrácíte. Což je mnohdy opravdu obtížné a chce to rozhodně trochu cviku. Typ Hot Lap je také takovým Time trialem s tím rozdílem, že zde musíte překonat konkrétní časy, které jsou nastaveny vývojáři, ale jsou založeny na skutečných zkušenostech a časech reálných profesionálních závodníků, kteří s vývojáři v Kunos Simulatzioni úzce spolupracují a vlastně i díky jejich pomoci je Assetto Corsa tou hrou, kterou nyní je. Pak zde máme již pouze režim Drive, který není ničím jiným než uskupením různých typů závodů, které ve hře jsou a které můžete nezávisle na sobě jezdit. Je tu režim Practice, Quick Race, Race Weekend, Time Trial, Hot Lap, Drift a to velmi podstatné Multiplayer. V něm se může utkat až 16 živých hráčů, kteří si mezi sebou mohou změřit síly v pořádných závodních kláních. Bojovat spolu o první místo na startu a celkové vítězství. Já se můžu pochlubit jedním třetím místem a pak většinou jsem stál kolem toho 7-9 místa. Což si myslím, že v rámci měření sil ve světě, není úplně špatná statistika.

Jistě spoustu z váz zajímá, kolik je ve hře automobilů a závodních okruhů. Tak mohu říci, že vozidel je kolem devadesáti a budou rozhodně přibývat. Každé auto je vytvořeno od nuly a vždy se bude chovat jinak. Nejde o nic, co by jelo přes kopírák. Dokonce je mezi vozidly i zastoupení českého závodního speciálu Praga R1, o kterém jistě spousta lidí ani neví, že existuje a já jsem to do vyzkoušení této hry také nevěděl. Závodních okruhů je kolem dvanácti, ale spousta z nich má další varianty, takže číslo nakonec stoupá k čtyři a dvacítce. Což někomu může připadat málo, ale vývojáři v případě této hry sázejí hlavně na kvalitu a co nejautentičtější zážitek, než na kvantitu a myslím, že toto smýšlení je rozhodně tím správný. Právě proto je Assetto Corsa takovým jedinečným závodním zážitkem, který jinde nenajdete a to ani v případě Project CARS.

Nakonec se tedy mrkneme na technickou stránku hry. Měl jsem možnost zkusit si obě verze hry, jak Xbox One na níž jsem hru primárně testoval, tak PS4 verzi a mohu s klidním srdcem říci, že obě verze jsou jako vejce vejci. Obě běží v šedesátce snímků za sekundu a obě v rozlišení 1080p. Disponují nádhernými detaily na vozidlech, které v sobě odráží jejich skutečnou povahu a původ. I tratě vypadají k světu a jsou mnohem detailnější, než například u několikrát zmíněného Project CARS. Což je úctyhodný výkon, když vezmete v potaz, že Assetto bere v úvahu mnohem více proměnných, které mají vliv na jízdu a navíc obě verze jsou shodné, což o P. CARS opravdu říci nejde. Tady jde jednoznačně vidět, že když se chce a je ve vývoji hry i jistá vášeň k danému hernímu řemeslu, že jde vše. Pokud bych mohl porovnat i zvukovou stránku vozidel, tak je i v tomto případě Assetto přeci jen uvěřitelnější a i to vás vtáhne více do samotného závodu. Je tedy pravda, že vizuálně Assetto trochu zaostává za tituly jako Forza Motorsport, či Horizon, nebo DriveClub, ale toto je přeci jen simulátor a tamto jsou spíše arkádové hry s prvky simulace, či semi-simulátory.

Assetto Corsa nabízí jedinečný závodní zážitek, který byl na konzolích doposud nevídaný. Fyzikální a jízdní model této hry je jak se dnes říká, zkrátka top. Po technické stránce se jedná o velmi dobře odvedenou práci. Po obsahové stránce sice nenabízí tolik, co jiné závodní hry, ale dohání to hratelností a pílí vývojářů hru neustále vylepšovat a dodávat nový obsah. Hodnocení proto bude takové jaké je, jde o jasnou top závodní hru, kterou máte možnost hrát a hlavně nemá přímou konkurenci. Byť je Project CARS podobný, tak Assetto Corsa je v tom co dělá o nějaké ty kroky dál. Tohle je zkrátka jediný pravý závodní simulátor na konzolích!