Psát články o hrách ze série Battlefield je vždy ošemetné. A zvlášť to platí pro preview, neboli prvních dojmů ze hry, jelikož ta je většinou vypuštěna buď ve verzi pre-Alpha nebo ve verzi Beta a nezahrnuje tak celou řadu herních mechanik. Tím pádem musíte pomalu za každou větou uvést, že se jedná pouze o „betu“ a že do vydání hry zbývá ještě dlouhá doba. Jenže ne tak úplně to platí pro Battlefield hry, kdy vývojáři vypouští open betu zhruba dva měsíce před vydáním titulu. A to je Vám pak jasné, že například grafická stránka hry nedozná výrazných změn. Nicméně, abyste mohli dále pokračovat ve čtení tohoto článku, tak prosím, mějte na paměti, že se jedná o beta verzi hry, jejíž servery byly zatíženy útokem hackerů.

Když letos na konferenci E3 v Los Angeles vypustili vývojáři z DICE trailer k jejich nové hře Battlefield 1, internet explodoval. Nebo spíše explodoval YouTube. Tento trailer se totiž dostal do TOP 15 nejvíce sledovaných videií za 24 hodin a zároveň nejsledovanějším videem za 24 hodin v kategorii herní trailer. Nemusím ani zmiňovat, co se stalo s trailerem na CoD: Infinite Warfare. Video totiž ohlašovalo Battlefield 1 z první světové války a to je pro většinu hráčů živá voda, jelikož jsou už přesyceni akcemi z moderních válek nebo válek z blízké budoucnosti a to včetně mě.  Tím pádem tu máme obrovský hype. Příběhy, které chtějí být vyprávěny a natěšenou komunitu, která hltá každé drobky o nové hře. A těmto hladovým vlkům pak předhodíte beta verzi hry, která je v aktuální fázi nestabilní, s pomalou odezvou a kolísavým frame ratem. A co hůř, tak servery zažívají od prvních hodin útoky hackerů. Občas si říkám, zda má cenu pořádat otevřená testování. Zda by nebylo pro hru prospěšnější pozvat do uzavřeného testovacího programu větší počet lidí. Jenže, když chcete otestovat zátěž serverů jako takovou, nezbývá Vám nic jiného.

Nemám rád neopodstatněnou kritiku. Nebudu řvát někam, kde nemám právo kritizovat. Battlefield 1 se rozhodně neprezentoval jako simulátor válčení z první světové války. Autoři neříkali, že budete hodiny a hodiny tvrdnout v zákopech a ostřelovat protivníka jednorankou. Battlefield 1 se celou dobu prezentuje jako zábavná FPS hra v co nejvěrnějších kulisách z období jednoho z nejhorších konfliktů v lidské historii.

Po mém dvoudenním marném snažení se připojit na servery a zároveň do hry to konečně vyšlo a mohl jsem si naplno vychutnat tu flákotu, kterou mi autoři předhodili. Co ihned musím zmínit je již samotné menu hry. Pokud nejste zapálení fanoušci této série, mohlo Vám snadno uniknout, že DICE vydalo nové rozhraní pro své hry. Je jednoduché, svěží, intuitivní a hlavně, propojuje poslední díly Battlefieldu jako celek. Na první pohled je patrné, že design menu Battlefieldu 1 čerpá ze Star Wars: Battlefront. Na výběr máte klasický Server Browser a nebo rovnou Matchmaking pro dva dostupné režimy ve hře, kterými jsou Conquest a Rush. Velmi kvituji to, že je zde fungující matchmaking i přes Xbox Live, protože ne každá hra ve verzi beta toto umožňuje. Než se pustíme do hodnocení herní složky jako takové, rád bych vypíchl, že nastavení máte možnost si upravit tzv. FOV, tedy Field of View. Tady asi záleží na každém z Vás, jestli se do nastavování pustíte, či nikoliv. Samozřejmě zde platí, že čím vyšší FOV, tak tím více vidíte do stran, ale zase tím deformujete obraz jako takový, respektive se vám z toho stává tzv. rybí oko. Co mě ale asi nejvíce v možnosti nastavení potěšilo, je variabilita nastavení HUDu. Opravdu není zvykem to, že v betě si můžete nastavit více jak třicet položek pro to, co se Vám má zobrazovat a jak se Vám to má zobrazovat na displeji. Jako poslední doplním takovou drobnost, určitě jste z videií na internetu slyšeli ženský hlas, který informuje o dobytí nebo ztrátě vlajky. Tak tento hlas můžete změnit i na mužský.

Jak jsem zmínil výše, beta nabízí možnost boje v režimu Conquest (dobývání vlajek) nebo v režimu Rush (zničení M-COM stanic). Stále zde platí, že Conquest je dostupný pro 64 lidí, oproti Rushi, kde je maximum 24 osob. Oba režimy se hrají na jedné mapě a tou je Sinajská poušť, kde proti sobě stojí Ottomanská říše a Britové. Autoři do veřejné bety nedali mapu St. Quentin´s Scar, což je mapa, kterou jsme mohli vidět v uzavřeném testování Alpha verze. To mě celkem zamrzelo. Sluší se ještě zmínit, že pravidla pro Conquest se trochu změnila. Nyní se „tikety“, které měl každý tým na začátku kola, neodečítají. Dokonce ani vaše smrt tikety neubírá. Nově se totiž body přičítají od nuly na základě vlajek, které máte v držení. Časový limit kola je zde dvacet minut. Kdo má více bodů, tak vyhrál.

Určitě se už všichni ptáte, jak se mi hra hrála a jakými nedostatky trpěla. Začnu těmi pozitivy, ale nejprve opět zmíním, že se jedná o hru ve verzi beta. Herní styl se asi nejvíce podobá tomu ze série Bad Company. Nemáte s ním problém, ale chce to trochu cviku, abyste se naučili s každou zbraní zacházet. Není to tedy tak, že naskočíte do hry a ihned budete králové bojiště. Myslím, že se ještě sluší zmínit to, že hra si většinu zbraní bere z druhé poloviny roku 1918, kdy se na světlo světa podívaly první samopaly nebo kulomety. Pokud se někteří z Vás báli, že tým v novém Battlefieldu ztratí smysl, tak Vás můžu ubezpečit, že opak je pravdou. Je to právě tým, který zde bude potřeba daleko víc, než v předchozích dílech, Hardline nevyjímaje. Nově jsou zde třídy rozděleny na Assault, Medic, Support a Sniper. Inženýra hledat nemusíte, ten se skrývá pod Assaultem. Nově je totiž možné opravovat dopravní prostředky uvnitř vozidel, případně letadel, pokud sedíte jako řidič nebo pilot. Vlastně, nezkoušel jsem opravit koně, který má také model poškození… Další novinkou jsou podtřídy. Tzv. subclassy, se vytvoří tehdy, pokud opustíte daný bojový prostředek. Tzn., že pokud začnete jako tankista, z tanku vyskočíte, tak máte výbavu tankisty, tedy různou od vaší hlavní třídy. To samé platí pro pilota a jezdce na koni.

Jestli něco na této sérii miluji, tak jsou to zvuky. A Battlefield 1 v nich opět exceluje. Řev motorů dvouplošníků, výbuchy protitankových granátů, typické cinknutí prázdného zásobníku karabin, silný vítr písečné bouře, pískot pásů prvních tanků a tak dále a tak dále. To všechno je tu zpracované na té nejvyšší úrovni a lidi s dobrou zvukovou soustavou si budou doslova chrochat blahem. Animace? Nádherné. Například animace naládování a výstřel těžkého kanónu, nebo nově animace nastupování do vozidel, či otevírání zavřených dveří ve sprintu, to jsou přesně ty maličkosti, které Vás dostávají do hry. Vlastní kategorii si zaslouží animace jízdy na koni. Když autoři oznámili, že ve hře budou koně, tak jsem si říkal, jakou práci si dají s animací jeho běhu, s neviditelnými bariérami, které se na mapách vyskytují, jak to bude se skoky koní ze skal a hlavně, co kůň a výbušniny? Půjde z něj udělat tzv. „džihád džíp“? Bude kůň nesmrtelný? Vývojáři se s tímhle úkolem popasovali velmi dobře. Jízdní model je slušný, kůň sice neskáče ze skal, ale dokáže přeskočit například ostnatý drát, lze ho zabít (model poškození), ale neuděláte z něho nosiče výbušnin. Naopak můžete z koně střílet puškou a nebo můžete sáhnout po staré dobré vojenské šavli.

Battlefield 1 je hra, která oplývá nepřeberným množstvím efektů. Jako příklad bych rád uvedl poletující prach, písek, dynamické počasí, teplem vlnící se vzduch nad pouští, krásné zpracování výbuchů, stopy kulek a samozřejmě poškození objektů. Potřebujete díru jako úkryt před sniperem? Pomocí granátu ji máte ihned. Ohrožuje vás cizí družstvo z odlehlého baráku? Vystřel z tanku a půlka domu je pryč.  Tohle je přesně to, co komunita miluje. Destrukce. A té je tu opravdu hodně.

Někoho možná zklame nižší rozlišení na konzoli Xbox One. Hra běží v 720p a autoři jasně cílí na 60 FPS. V betě mi přišlo, že hra spíše jela kolem kolísavých 40 FPS, ale tohle je spíš jen subjektivní pocit. Nicméně to samé bylo u hry SW: Battlefront. V plné hře už si Hvězdné války držely stabilních 60 FPS. Osobně musím říct, že grafický vizuál, který využívá stejný engine, který byl použitý právě u zmíněných Hvězdých válek, se mi líbí daleko více, než který byl použit u Battlefieldu 4. Hra totiž využívá blur efekt, kdy některé objekty vypadají mázle, ale zase díky tomu mají vyhlazenější hrany.

Jakými neduhy tedy hra trpí? Prvním a nejvíce otravným je vyvolaní menu přímo ve hře. Jakmile zmáčknete tlačítko, tak čekáte dlouhé vteřiny, možná i minuty, než se menu načte. Přechod mezi koncem a začátkem nové mapy také není příliš slavný. Hlavně ve chvíli, kdy všichni už jsou na pozicích a vy stále čekáte na odpočet v lobby. Tato verze hry zatím trpí propady FPS, jak jsem zmínil výše. Také Vás určitě nepotěší chyba, kdy jedete ve squadu v obrněném vozidle a z ničeho nic vozidlo nikde a vy jdete po svých. Samozřejmě se ve hře mohou vyskytovat chyby, které prostě plynou z toho, že se jedná o betu. Výpadek zvuků, nemožnost střelby, a další drobné chybky v netcodu, který ale už nyní vypadá velmi dobře. Ale za sebe můžu říct, že nějakou závažnou chybu, která by devastovala celou hru jsem nenašel.

Suma sumárum, máme před sebou hru, která má vše ve svých rukou.  Má možnost přinést svěží vítr do stojatých vod stříleček z první osoby. Dokonce si dovolím tvrdit, že pokud se  tato hra povede, máme před sebou skvělou budoucnost v podobě návratu do minulosti i v dalších hrách.  A že Battlefield 1 má k tomu zatraceně našlápnuto, alespoň co se multiplayerové části týče.