Blood Bowl 2 – Recenze

Víte co dostanete, když spojíte hry jako Heroes of Might and Magic, Warhammer, Madden NFL a kostky? Tak odpověď na tuto otázku vám velice rád sdělím. Mám totiž na mysli hru Blood Bowl, která se po spoustě let dočkala svého druhého dílu. Nevím, komu za tuto skutečnost být vděčný, ale hra je tu a já měl možnost ji pořádně otestovat. První díl byl celkem dobře přijat, ale nějak se na něj postupem času pozapomnělo. Avšak Warhammer, co by jedna z velkých značek a letitých sérií, se rozhodl zvětšit svou rodinu videoherních titulů a Blood Bowl 2 je rozhodně jedním z nich. Nebo minimálně tím prvním z nich. Tuto hru má na svědomí studio Pandemic, které se rozhodlo pojmout americký fotbal poněkud netradičněji a to tak, že velmi. Jen si to představte. K prasknutí narvaný stadion v němž burácí natěšení fandové, jenž přišli podpořit svůj oblíbený tým. Zatím to tak nevídaně nevypadá že? Jenže místo utkání Buldoků té školy s Papoušky z tamté školy se spolu střetnou krvelační orkové z Blátivé louže s bledými barbary z Vražedného vrchu. Upřímně, to co jsem zde zmínil je jen špetka z toho, na co ve hře narazíte.

Uznávám, nikdy jsem s touto značkou, tedy přímo Blood Bowlem, neměl tu čest změřit své síly a hru si předvést na kobereček. Ale když už se ta možnost naskytla, tak mě hra okamžitě uhranula svým vizuálním zpracováním. Jestli existuje sportovní hra, která má atmosféru na rozdávání, pak je to rozhodně druhý Blood Bowl. Nejen, že na stadionu jsou diváci modelováni jednotlivě, ale dokonce se zde schází v dosti hojných počtech. Celkový design stadionů také stojí za zmínku, sice jich ve hře není mnoho, ale za to působí opravdu velkolepě až monumentálně.  Modely hráčů jsou povedené a dokážou čišet humorem. Sic do počtu základních postav jich mnoho není, ale jednoduchý editor hráčů, to s přehledem vynahrazuje. Po vizuální stránce jsem tak hře nemohl nic vytknout, vše má své místo a nic nikde nechybí, či nepřečnívá. Abych byl zcela upřímný, tak bych dokonce tvrdil, že chlapci v EA Sports by se mohli i něco přiučit. A to hlavně zpracování hřiště samotného, ale třeba dodat, že hra přeci jen sází na stylizovanou grafiku, tak typickou pro Universum Warhammer, než o fotorealistické ztvárnění věci.

Blood Bowl 2 bohužel neoplývá příliš velkým počtem herních modů, věšet hlavu však nemusíte. Taky jsem si myslel, že se třemi mody to bude opravdu chudé a že se hraní časem omrzí, jenže se tak nestalo. V menu hry tak lze nalézt Campaing, Play in League a Friendly match. Kampaň je kupodivu braná, s trochou nadsázky, příběhově a dokonce si v rámci ní osaháte veškeré funkce a mechaniky hry od samotné hry po editor postav a týmů. Její náplní je vlastně dovést svůj vlastní tým k vysněnému vítězství v Blood Bowlu, což je místním univerzu výraz pro SuperBowl. A tak vás čeká nelehký úkol a to sestavit ten nejlepší tým na světě, tedy lidský tým. Jelikož kampaň se točí kolem lidské rasy, ehmm jak jinak že?. Z počátku vám k tomu musí stačit relativně nízký rozpočet 1 000 000 zlatých. Zdá se vám to dost? Ne není to dost. Dokonce si za to nenakoupíte ani plný počet hráčů do vašeho manschaftu. Sice můžete hned z kraje verbovat ty nejnamakanější vazouny, ale mějte na paměti, že do hry musíte mít jisté minimum hráčů, což vlastně zabraňuje tomu, aby jste hned na startu disponovali tím nejlepším. Zde prostě si musíte svůj kýžený titul vydobýt od píky. Ze začátku vám to může přijít trochu frustrující, ale hra si vás rychle získá. Tak tímto jsem vlastně shrnul část hry, která se týká Madden NFL a částečně i Warhammeru.

Nyní k té druhé polovině, tedy proč je to vlastně jako Heroes of Might and Magic a kostky. Hraní celého zápasu vlastně probíhá formou tahové strategie. Tedy jedná se vlastně ani ne tak o sportovní hru, jako spíš o strategii, což je vlastně pro hru z univerza Warhammer typické. Ale ze všeho nejvíce se hra blíží svým pojetím právě k výše zmiňovanému Heroes. První fází hry jest jednoznačně strategické rozestavění jednotek po herní ploše, tedy vaší polovině hřiště. Cílem je vlastně pokrýt co největší možno plochu, aby jste měli co největší šanci na zachycení té kožené šišky o níž se všichni perou, jako o kus salámu. Pak již začíná samotná hra. Zápas se neodpočítává časomírou, jako je tomu u sportovních her, ale je rozdělen do 16 tahů/kol. Po osmém tahu je pak odpískán poločas. Během každého tahu můžete provést akci s jakýmkoliv hráčem, tedy jen v případě, že jste během této interakce úspěšní. Hra velice ráda hraje s náhodou, což někomu může připadat podivné, ale hře to dodává jakousi osobitost. Tudíž při tahu s vaší jednotkou/hráčem je jistá pravděpodobnost, že například při běhu dopředu uklouzne a padne na zadek, čímž se dostane automaticky na tah protihráč. A co si to takhle na férovku střihnout kolem soupeřových hráčů? Jde to, ale je velice pravděpodobné, že vám protihráč podrazí nohy, což je znázorněno i na trajektorií, po níž se bude jednotka pohybovat a jenž si samy navrhnete. Hráči samotní se pohybují po čtvercové mapě, stejně jako v posledních Heroes a je tedy možné se pohybovat do osmi směrů. Velmi rád jsem podnikal i útoky na nepřátelský tým, jenže o úspěšnosti také rozhoduje náhoda, tedy vlastně takový hod kostkou, z něhož vám pak může padnou šest různých možností, někdy se tedy stane, že se hází dvěma kostkami, ale není to tak časté, záleží na jednotce s níž útočíte. A co že vám náhoda tedy přichystala? Buďto srazíte soupeře vy, nebo on vás, tedy může se stát, že si dáte hlavami tak, že z toho padnete oba. Pak se možnosti ještě dělí tak, že můžete soupeře buďto pouze odstrčit, či jej srazit k zemi, ba dokonce knockoutovat, avšak vše záleží na vámi zvolené jednotce. Ve vší té mele na hřišti, pak ještě musíte dosáhnout toho podstatného, tedy dostat tu bláznivou šišku na konec hřiště a skorovat, pak si můžete na hlas zakřičet TOUCHDOWN!!! A já to opravdu dělal, jelikož v pozdějších fázích hry se sakra zapotíte.

Zpět k herním modům. Výše jsem popsal pouze kariéru, ale jak jsem zmínil, tak ve hře jsou ještě dva mody. V jedno si vytvoříte svůj vlastní turnaj, kde si můžete určit prakticky cokoliv a když si s tím vším dostatečně vyhrajete, pak si vytvoříte svou vlastní "kampaň". Jelikož i v tomto případě je na řadě tvorba vlastního týmu, avšak už nejste odkázáni jen na lidskou rasu a můžete si vytvořit tým ze všech dostupných, jejichž počet je ustanoven na desítku možností. Seznam je poměrně pestrý, jen těch špičatých uší je v té nabídce nějak moc, ale což. Pojďme si tedy veškeré rasy představit: máme tu Human, tedy ty zrádný lidičky, pak Bretonian, Chaos, Orcs, Lizardman, Skaven, Dwarf a pak hromadu těch špičatoušců, tedy Wood Elf, Dark Elf a High Elf. Každý z těchto národů má své jistě specifikace a speciální utility, takže je jen na vás, jaký postup je vám nejbližší a s kým vlastně chcete ovládnout srdce věrných fandů a získat Krvavý pohár. Posledním modem je pak Friendly Match, tedy přátelák. V tomto případě si jen zvolíte tým, ať už to předtvořený, či váš vlastní, a vrhnete se do hry. Dokonce se v tomto režimu můžete utkat s kamarádem místo umělé inteligence. Umožňuje to pochopitelně tahový způsob hry. Hrál jsem s bratrem a musím říct, že hra je tak o něco přístupnější, než proti UI, jelikož ta hraje až moc přesně. Tudíž pokud si u hry chcete spíše odpočinout, pak je horké křeslo ideálním řešením. Nebojte ve hře nechybí  ani online klání, avšak v menu hry nemá vlastní položku, je opět součástí režimu Friendly Match. Výborné na tom všem je to, že můžete svůj vypiplaný tým otestovat proti jiným hráčům po celém světě, což může být slušná výzva i motivace k tomu, aby jste svůj vlastní manschaft dovedli k dokonalosti.

No v poslední řadě se tedy mrkneme na několikrát zmíněný editor hráčů a týmů. V základu je poměrně jednoduchý, ale v jednoduchosti je síla. Máme tu deset národů a každý má své unikátní jednotky. Každá jednotka má svou cenu a své specifické vlastnosti. Výběr hráčů je však prakticky na vás, ale nejdražší jednotka se nutně nerovná té nejlepší. Ti největší vazouni mají většinou IQ tykve, takže kolikrát s nimi uděláte tah, ale náhoda v téhle hře rozhodne tak, že váš tank prostě zapomene, co jste po něm chtěli. Editor hráčů samotných pak vlastně tkví v jejich obličejích a barvě vašich dresů, což je spíš zase angažmá editoru týmu, než samotných hráčů. Takže vyberte jednotku, nasaďte jí drsný obličej, zařaďte do týmu, vyberte barvu, znak, drsné jméno, ale klidně i třeba Dutý Hlavy, a hurá na hřiště. Je to opravdu jednoduché, ale funkční. Pokud bych tak měl ke hře nějakou výtku, pak je to nemožnost zrychlit tah soupeře v případě UI, jelikož to občas je opravdu zdlouhavé. Hra možná má nějaké další chyby, ale nejsou až tak výrazné, aby vás nějak přímo otravovali a to je v případě testované PC verze rozhodně krok správným směrem.

Blood Bowl 2 je netradičním americko-fotbalovým zážítkem, který je protkán skvělými fantasy prvky světa Warhammer. V této jedinečné hře se spolu snoubí prvky sportu, fantasy a tahové strategie. Pro majitele PC to v žánru není nijak převratná novinka, přeci jen první díl vyšel právě na PC, ale pokud jste majiteli konzolí, pak nic podobného Blood Bowl 2 na těchto zařízeních nenajdete a jestli jste fanoušky tahových strategií typu Heroes of Might and Magic, pak byste tento titul rozhodně neměli minout. Hra vyšla pro PC, Xbox One a Playstation 4.