Bulletstorm - preview

Neotřelá střílečka slibuje lidožravé rostliny, kanibaly ve futuristickém Vegas i napichování nepřátel na kaktusy. To vše od polských autorů Painkillera ve spolupráci s Epic Games a pod hlavičkou EA. Tady je zaděláno na pořádnou pecku.

Píše se 26. století a z někdejšího velitele tajného elitního komanda je troska. Muž jménem Gray má za sebou temnou minulost a v hlavě výčitky svědomí, trochu alkoholu a spoustu bláznivých nápadů. Dny tráví na své malé, rozvrkocané vesmírné bárce a společně s kyborgem Ishim se živí tím, že na okraji galaxie přepadávají obchodní plavidla Konfederace.

Trpaslík a obr
Když na okraji galaxie narazí na gigantickou válečnou loď Ulysses, které velí sám obávaný generál Serrano, Grayovi v hlavě sepne dávná vzpomínka, ucekne něco o nevyřízených účtech a navzdory všem předpokladům zahájí palbu. Ta samozřejmě neskonale lépe ozbrojenou loď nemůže ohrozit, Ulysses střelbu opětuje a během vteřin Grayovu loď rozdrtí na cucky. Zavilý, urostlý a blonďatý frajer Gray ale zatne obrovské svaly a rozhodne, že bez boje se nedá. A že když už má odejít, tak ať alespoň vezme někoho s sebou. S těmito slovy svou loď nasměruje na přímou kolizní dráhu s Ulysses...

Takhle začíná úvodní scéna čerstvě odhalené sólové FPS střílečky Bulletstorm, na které pracují polští People Can Fly (někdejší autoři Painkillera) společně se svým majoritním vlastníkem, renomovanými Epic Games, pod křídly velikána EA. Pokud se jim podaří hru udělat takovou, jak vypadala na nedávné předváděčce ve studiích firmy, je tu zaděláno na pořádně brutální, chytlavý a vtipný vesmírný kolotoč plný příběhových zvratů, neuvěřitelných zbraní a také vcelku promyšleného RPGčkového systému. Ale v první řadě půjde především o nadupanou, intenzivní FPS střílečku - byť poněkud příběhově laděnou.

Vzpomínky
Co přesně se Grayovi honilo hlavou, když svoji loď směroval přímo proti Ulysses, se dozvíte záhy. Jeho úhlavní nepřítel generál Serrano byl totiž před deseti lety Grayovým hlavním nadřízeným; a blonďák, tehdy ještě ve formě a s přísným zákazem alkoholu, pro charismatického politika dělal veškerou špinavou práci. Serrano se na Radě konfederace planet tváří jako schopný mírotvůrce a obratný diplomat, ale když vyjednávání selžou, povolá si Graye a jeho elitní tajné komando, specializované na to, aby vyřešilo právě "nekomunikativní" případy.

Jednou se takhle Grayova jednotka jako obvykle vylodí na střeše mrakodrapu, prorve se dovnitř skrz tříštící sklo a míří za svým cílem, jakýmsi vysoce postaveným úředníkem. Co přesně se odehraje uvnitř jeho kanceláře, autoři hry zatím tají, ale jasné jen tolik, že domnělý zlý úředník je ve skutečnosti hodný a že v Grayovi vzbudí pochyby právě o samotném generálovi. Hlavní hrdina v důsledku toho zběhne, odmítne úředníka zastřelit - a záhy je na něj vypsána největší odměna v celé galaxii.

Že už vás ten příběh unavuje? Ale prosím, tady nejde o žádný filmeček, nýbrž o popis prvních minut hry! Vývojáři se totiž rozhodli, že renderované filmečky budou používat jen v případě krajní nutnosti a tak si veškeré "filmové" scény pěkně poctivě odehrajete. A to včetně náhlých flashbacků či delších odboček z minulosti.

Jak přežít smrt?
Zdá se to neuvěřitelné, ale Grayova maličká loď o deset let později jakousi shodou neuvěřitelných náhod narazila přímo do nechráněných motorů Ulysses. Namísto výbuchu se zachytila v rotujících válcích, obr ztratil rychlost a obě lodi se do sebe zakleslé zřítily na povrch nedaleké planety Stygia. Pokud byste si ji našli v galaktické encyklopedii, zjistíte, že kdysi fungovala jako obdoba pozemského Las Vegas nebo dnešního Dubaje, zkrátka jako takové velké, bohaté centrum plné zazobaných obchodníků, neřestí, korupce a sexu. To ovšem bylo dávno.

Když se proto Gray s Ishim vyhrabou na povrch, naleznou kolem sebe jen divoce rostlou přírodu, v níž je třeba si dávat zvlášť velký pozor na gigantické, lidožravé rostliny. Anebo místní domorodce, kteří mezi sebou válčí v gangách a tu a tam také prý hoví kanibalismu. Zhruba po čtyřech hodinách bloudění v džungli hrdinové narazí na cestu do města Elysium, kde se pak bude odehrávat většina hry, a také tam potkají jakousi spřátelenou ženu. Napětí mezi ní a mizogynem Grayem prý nejednou splodí zábavné dialogy.

Seznámení s bojovým systémem
Během procházení džungle se poprvé dostane ke slovu samotný boj. Bulletstorm bude vycházet z hrdinových tří základních schopností Leash, Kick a Slide. Vaše zbraň Peace Maker Carbine totiž připomíná jakýsi futuristický armádní nůž; za pomocí Leash vystřelí bič jménem Energy Whip, kterým si budete moci přitáhnout nepřítele (podobně jako hákem v Just Cause 2) a kopnutím jej pak zase dostanete od těla. Záležet ale bude přesně na tom, jak tyhle věci spojíte, případně i se Slide neboli podklouzáváním.

Za obyčejné zabití nepřítele získáte jednoduchých 10 bodů. Pokud trefíte hlavu, bude to ovšem už pětkrát tolik. Co takhle někoho střelit přímo do krku? Shodit na něj bednu ze schodů? Odkopnout nepřítele a v následném bullet-timu ho sestřelit ještě ve vzduchu? Co takhle střelbu do dynamitu? Odkopnutí nepřítele na jedovatý kaktus? Anebo míření do rozkroku? To všechno jsou způsoby, jak lze v Bulletstorm zabít, a čím budete pestřejší, tím víc získáte bodů. Celkově by prý ve hře mělo jít zabít zhruba na sto způsobů.

Granát na řetězu
Získané body půjde investovat do vylepšení vaší pušky PMC, která po upgradování zvládne střílet třeba sto kulek naráz. Po dosažení vyššího levelu se ale hrdina naučí také dupat do země, až to všechny okolo stojící protivníky vyhodí do vzduchu. A v pozdější fázi hry se mu do rukou dostane i Flail Gun, střílející dva granáty na řetězu. Ten se protivníkům obmotá kolem nohou, spoutá je a bude už na vás, zda si počkáte na časovanou detonaci či zda ji urychlíte ručním sepnutím.

Vraťme se ale zpět k našim hrdinům, protože na cestě do města Gray nečekaně přijde o svého kamaráda. Ishiho nahé tělo obložené obrovskými mechanickými částmi, které spojují silné kovové pásky, s umělou rukou, dírami v kůži a rudým pravým okem, totiž uprostřed cesty zničehonic zahučí pod zem - přímo do chřtánu jedné z lidožravých rostlin. Ishiho tělo nicméně dál vysílá signály a Gray záhy zjistí, že rostlina už si ho odnesla celých pět set metrů pod zem, zřejmě přímo do svého hnízda.

Doprovodné filmečky
Že vzápětí vás čeká záchrana kamaráda, to je nevyhnutelné; Grayovi ale nejprve nad hlavou přeletí vrtulník a v tu chvíli se na obrazovce objeví ikonka malého kolečka. Tímhle způsobem autoři vyřešili tzv. "dobrovolné filmečky"; pokud v pravou chvíli zmáčknete příslušné tlačítko na klávesnici nebo ovladači, Gray se zahledí do dálky a příslušný filmeček poslušně odjede.

V tomto případě v něm uvidíte, jak po vrtulníku vystřelí obrovité jazyky dalších rostlin, postupně ho obmotají a začnou ho tahat k sobě dolů. Chcete-li si tedy přímou ranou sestřelit pilota, lepší příležitost k tomu mít nebudete. Koho ovšem podobné odbočky od příběhu otravují, jednoduše se na podobné momenty vykašle - a nedopustí, aby plynulou akci cokoliv přerušovalo.



Rostlina na stropě
Když se spletí podzemních chodeb konečně dostanete k obrovskému rostlinnému monstru, které sežralo Ishiho, dojde na váš první souboj s bossem. Potvora má odporně ostré zuby a neustále po vás šlehá jazykem; jediné štěstí, že na té vlhké půdě se snadno klouzá, dokonce s mnohem větším "doletem" než na povrchu. Tímto způsobem tedy snadno uniknete chapadlům a získáte čas na to, abyste mířili do slabých míst monstra. Jak přesně se mu dostanete na kobylku nebudeme prozrazovat, jen to, že v jednu chvíli se rostlina odpoutá od země, vyleze na strop, kde se zavěsí, a pak po vás bude shora metat jedovaté malé plody.

Bulletstorm sice sami autoři přirovnávají k "příběhovějšímu Painkilleru", skrze obrovité rostliny, osiřelou planetu a tak nějak i mix střílečky z vlastního pohledu s prvky RPG ale připomíná spíš Borderlands. Jisté už je nicméně jen to, že z hl. hrdiny Graye se během hry stane docela sympatický chlapík, že čas od času ho ve filmečcích uvidíte i z pohledu třetí osoby a že Bulletstorm půjde hrát také v extrémně jednoduchém módu pro nováčky (tak, jako tomu bylo v Painkillerovi).

Naopak jedna smutná zpráva pro ty, kteří si nad těmito řádky představovali, jaká to bude legrace ve dvou. Omyl, přátelé, Bulletstorm je záležitost pouze a jenom pro jednoho hráče; tedy alespoň její hlavní kampaň. Autoři sice chystají nějaké multiplayerové módy, o nichž nicméně zatím nemluví, ale hlavní příběhovou linku bude moci absolvovat pouze jediný hráč.  

Název hry  BULLETSTORM
Výrobce Epic Poland
Distributor EA
Vydavatel ČR EA
Lokalizace ne
Datum vydání začátek 2011
Multiplayer ano
Platformy PC, PS3, X360