Call of Duty: Modern Warfare
WRC+8
NHL 20

Alan Wake - recenze hry pro PC

Alan Wake je Hitchcockem herního světa s geniálním příběhem

Alan Wake

Zhruba před dvěma lety vyšla hra Alan Wake, tehdy exkluzivně pro XBOX 360, a stala se jedním z herních hitů té doby. A teď se tento herní skvost mezi horrory dočkal své PC verze, Alan Wake rozdíl u PC a Xbox 360 verzejenž si na svůj vývoj vydělala za pouhých 48 hodin po vydání v online distribuci herního serveru Steam.

Za tímto titulem stojí vývojářské studio Remedy. O této společnosti jsem nikdy předtím neslyšel, abych řekl pravdu, ale jejich výtvor mluví sám za sebe. Hra se nadmíru povedla a rozhodně pokročila svým grafickým zpracováním vpřed oproti svému konzolovému předchůdci. Pokud jste prostě milovníkem horrorů a třeba i čtenářem Alfreda Hitchcocka, hra by vám rozhodně neměla chybět ve vaší sbírce. Původně byla vedena jen přes online distribuci, již zmiňovaného serveru, ale dnes už máte možnost jí držet v rukou v její krabicové verzi.

„Ten stín se hýbe!!!“
Již v prvních minutách na vás Alan Wake (dále jen AW) dýchne skvělou a tajemnou atmosférou, jako málokterá hra, jež se honosí titulem horror. A pokud srovnáte PC verzi s tou XBOXovou, hned je vidět rozdíl těch pár let co od sebe obě sestry byli odloučeny. PC verze je zkrátka grafickým skvostem, tedy pokud jste majitelem lepšího stroje. Honosný vzhled není zadarmo, ale vývojáři mysleli i na uživatele s trochu staršími sestavami a hru dobře optimalizovali, takže i na nízkých detailech vypadá hra velice líbivě.

Alan Wake je hrou světla a stínů a dokazuje vám, že hra takového žánru se bez tohoto podstatného faktoru neobejde. A jak se později dočtete, světlo a stín ve hře nejsou jen součástí grafického kabátu, ale i součástí skvěle podaného příběhu. Ve hře to zkrátka vypadá přesně tak, jak byste si jen mohli dobrý horror představit. V tomto světě je tajemno denním chlebem, cítíte ho, když probíháte lesem, nebo si jen odskočíte na záchod.

Alan Wake

Příběh, za který by se velký Alf nestyděl
Noční můra, přesně tímto druhem snu započne vyprávění příběhu. Alan Wake je slavným spisovatelem, který poslední dva roky nevydal žádnou knihu, dolehla na něj jakási tvůrčí krize. Alan WakeV již zmiňovaném snu hlavní hrdina automobilem sráží tajemného muže, když však vyleze z vozu, zjišťuje, že se po muži slehla zem. Vše přestává fungovat a jediným místem, které je ještě pod proudem je nedaleký maják. Při cestě tam však zjistí, že jde po něm postava z jeho vlastní knihy a snaží se ho zabít. Jakmile se však dostanete do majáku, probouzíte se v autě na trajektu.

Celý příběh vlastně začíná tím, že Alan jede na dovolenou, odpočinout si od všeho toho psaní, a je domluvený s místním chlápkem na dům. Klíče mu však předá dáma jakoby na pohřeb oděná. Ty jsou od domu u jezera, kde se Alan se svojí ženou ubytují, jenže nic není tak jak se na první pohled zdá. Pár se po setmění rozhádá a spisovatel vyběhne vzteklý ven, když v tom okamžiku v domě vypadne proud, a line se z něj křik jeho ženy (Alice Wake má panickou hrůzu ze tmy). Alan pak následně zjišťujete, že spadla do vod místního jezera a tak skočí za ní. V tom se ocitáte v nabouraném autě, vůbec nevíte, co se stalo a jak jste se tam dostali. Tím začíná vaše pátrání po vaší ženě a po tom co se vlastně ve městě Bright Falls a vám děje.
Vaše pátrání vám bude stěžovat velké množství faktorů, jelikož postupem času zjišťujete, že ostrov, na kterém jste se ubytovali, zmizel pod vodou před několika lety, Alan Wakea že na dně jezera čeká prastaré zlo, které kdysi uvolnil básník Thomas Zane. A jediný způsob jak se před temnotou schovat je stoupnout si na světlo, v noci je tudíž jedinou vaší zbraní proti temnotě světlo linoucí se z vaší baterky a sem tam nějaká ta pouliční lampa. Na vaší pouti za pravdou sem tam nacházíte stránky díla, o kterém nevíte, že byste ho kdy napsal, zjišťujete, že vše co děje je napsáno na těchto stránkách.
 Příběh je velice zamotaný a komplikovaný, ovšem skvěle podaný a vyprávět vám ho tu celý zkrátka není v mých silách. Ve hře vše souvisí se vším, příběh zkrátka hltáte plnými doušky a vychutnáváte si jeho atmosféru. Ještě štěstí, že nám autoři do hry přidali českou lokalizaci, jelikož ve hře se hodně mluví a vy byste přišli nejen o skvělé dialogy, pokud tedy nejste rodilý angličtinář, ale i o příběh jako takový, což by byla nesmírná škoda.

Chop se baterky, temnota ti je v patách
Abyste mohli hru dohrát, neobejdete se bez světla na cestu, je to vaše jediná ochrana před temnotou. Toto světlo vám poskytuje baterka, bez které Alan nedá ani ránu. Ve hře narazíte na několik druhů těchto svítilen, kde každá se vyznačuje jinou intenzitou světla. Dále vám jsou nápomocny světlice, či signální pistole, jimiž velice rychle zaženete „stíny“ na útěk. Ve hře nemáte, žádný zaměřovací kříž a vlastně kam míří světlo baterky, tam bude mířit i vaše případná zbraň.

Ve hře rozhodně nenarazíte na široký arsenál zbraní, jelikož AW není žádnou zběsilou střílečkou, ale velice propracovaným psychologickým akčním thrillerem, takže vám hra nabídne jen hrstku palných zbraní např. ruční zbraň, jako jest revolver, nebo obouruční jakou je například lovecká puška, či brokovnice. Tady je ovšem vaší hlavní zbraní světlo, a jen světlo porazí temnotu.

Abych hru jen nechválil, obsahuje hra jeden faktor, který vám občas bude lézt na nervy a díky němuž bude některé úseky hry opakovat. Ano tím kazičem je kamera, která není zrovna šikovně provedena a tak se vám prostě čas od času stane, že vlastně nevíte, kde stojíte. A nejednou se vám stane, že někam spadnete, protože přesně nevíte jak je kamera nasměrovaná a vy třeba neodhadnete vzdálenost ke skoku, nebo prostě půjdete moc u kraje a sklouznete.

Alan Wake je atmosférickou tajemnou hrou, která vás dostane nejen skvělým příběhem, ale i vynikající hratelností. A pokud hře odpustíte někdy nepřesnou kameru a vyšší HW nároky, Alan Wakestojí před vámi titul, u kterého se rozhodně nudit nebudete. Jehož naopak budete hltat, a bude vás zajímat, jak to celé vlastně skončí a co je příčinou toho co se děje v na první pohled klidném městečku Bright Falls.

Klady:
Příběh
Atmosféra