Metro Exodus
Days Gone
Anthem
Far Cry New Dawn
Division 2

Battleborn - Recenze

Multiplayer Online Battle Arena. Spojení těchto pár slovíček, resp. jejich počáteční písmena dávají dohromady slovo, které půlce hráčům rezonuje jako synonymum nikdy nekončící zábavy a těm druhým způsobuje nekonečné bolesti hlavy. Já sám patřím do té druhé kategorie, klasické moba hry jsem samozřejmě jako asi každý zkusil, ale nikdy se u mě netěšily, kdo ví jaké oblíbenosti. Nedá se ovšem nic dělat, moba žánr v současnosti patří mezi jeden z nejoblíbenější. Těmi nejznámějšími jsou samozřejmě League of Legends a Dota 2. Fenomén těchto her je nepopíratelný, vždyť jen finále Mistrovství světa League of Legends sleduje každý rok bezmála 30 milionů diváků naráz a každým rokem toto číslo závratně roste. Tato skutečnost samozřejmě těžko nechá chladným jakéhokoliv majitele vývojářského studia, který s vidinou nepřetržitelného toku příjmů zatouží mít také svojí moba hru v portfoliu. Reagoval na to Blizzard se svým Heroes of the Storm, chystá se Paragon od Epicu, nějakou tu dobu již běží Smite. Když sem tedy poprvé zaslechl, že i Gearbox hodí další kousek do moba rybníku, zbystřil sem. Ne snad proto, že by mě tato hra nějak zaujala, nebo rozdmýchala moje očekávání. Spiš mě zajímalo, jestli se v Gearboxu totálně nezbláznili. Proč by studio, které má na kontě veleúspěšnou sérii Borderlands mělo zapotřebí vydávat moba hru? Došli snad nápady? Proč tohle, když všichni hráči volají po pokračování Borderlands? První herní ukázky a marketingová masáž začali ale ukazovat Battleborn v úplně jiném světle. Jak to dopadlo? Kdo ještě nekoukl na konec recenze, dozví se na následujících řádcích.

Tak předně, Battleborn není tak úplně moba. Bere si z ní poměrně hodně herních prvků, ale označit jí čistě za moba hru by bylo krátkozraké. Jde spíš o mix klasické fps, tower defense her a co-op hraní, jak ho známe třeba z Destiny a jejích Striků. Celé hře pak dominují dvě velké složky a to podivným způsobem uchopená kampaň pro jednoho hráče a klasický multiplayer. To celé je ještě nějakým způsobem propojeno, k tomu se ale dostaneme později.

Single část hry, resp. její příběhová část, se světe div se, pokouší i o nějaký příběh. Jde ale o zápletku, kterou by s přehledem napsal i scénárista Kameňáku. Hra nás tak zavede do daleké budoucnosti, do světa, který postihla zkáza. Každá jednotlivá hvězda byla zničena, nebo umírá a veškeré mozkem obdařené rasy ve vesmíru upínají své zraky k Solusu, poslední hvězdě. Rasy a národy uzavírají různě trvanlivá spojenectví a posílají své nejlepší bojovníky, Battleborny, aby svedli poslední a rozhodující bitvu s Varelsim, původcem všeho zla. Úplný Shakespear co? Tohle celé je vám na začátku předvedeno v komiksové animaci, jejíž kvalita je ale dost nevalná. Hoďme to za hlavu, nerecenzujeme zde kvalitu intra, ne? Příběh, tedy jak sem napsal výše, není zrovna na nobelovku, ale pro seznámení s mechanismy hry a představením některých postav slouží dobře. Má 9 levelů a vydrží vám tak na 9-10 hodin, záleží na vaší šikovnosti. Doporučuji jí na poprvé projet sólo. Jakmile se totiž rozhodnete, že skočíte do matchmakingu a zahrajete si kampaň s více lidmi, narazíte na jednu totální nelogičnost. Není možné si vybrat, jaký lvl si zahrajete, resp. je možné jen zahlasovat pro dva náhodně zvolené. Pokud tedy dychtíte mít v příběhu nějakou kontinuitu, je to přes matchmaking skoro nemožné. Tohle designérské rozhodnutí absolutně nechápu. No co ale. Stejně nás to hlavní čeká v multiplayeru a právě v něm budou hráči trávit nejvíce času.

Takže co nás v něm čeká? Ve zkratce, nic moc. V trochu delší větě trojice módů a 6 map. Ano, není to překlep. Opravdu jen 6 map a to ještě tak nešťastně, že každý z módu si zahrajete právě jen na dvou z nich. Pokud si tedy oblíbíte jeden z režimů, budete pořád dokolečka točit jen dvě mapy. Tohle nejspíš vysvětluje, proč jako jednu z prvních věcí ve hře uvidíte nabídku na zakoupení season passu. Je celkem jasné, že s takto chudou nabídkou nemůže hra zaměřená primárně na multiplayer dlouho vydržet.

Vlajkovou lodí celého multiplayeru je dle mého mód Incursion a tady si LoLkaři i Dotaři budou připadat jako doma. Pro nás ostatní...utkají se dva týmy po 5ti hráčích. Cílem každého týmu je zničit soupeřovi dva kráčející tanky. Oba týmy stojí proti sobě na víceméně zrcadlové mapě a celou hru se přetahují o území. Souhra týmů je tady absolutně zásadní a při náhodném matchmakingu se může stát, že narazíte na sehranou skupinku hráčů, která se navíc domlouvá přes headsety a jen těžko si s nimi poradíte. Herní mechanismus je navíc doplněn o neustálý přísun krmiva v podobě počítačem ovládaných postaviček, chcete-li botů. Z tower defense her si zas Battleborn bere možnost stavět různá podpůrná zařízení, ať už jde o útočně věže či uzdravovací stanice. Tento mód asi bude základním prvkem v tom smyslu, zda vás hra chytne, nebo ne. Ostatní módy zdaleka nejsou tolik originální.

Hned ten druhý nese název Capture a znáte ho snad z každé fps akce. Na mapě jsou tří místa, která je potřeba zabrat a udržet a zabránit protivníkům, aby vás o jejich držení připravili. Čím víc bodů máte takto zabraných, tím rychleji se vám přičítají body a tým, který jako první dosáhne 1000 bodů, vyhrává. Nic nového pod sluncem, ale je vidět, že Battleborne jde na ruku i hráčům, kteří vyznávají spíše akci. No a posledním módem je pak Meltdown. V něm máte jediný úkol a to doprovodit boty (robotické jednotky řízené počítačem) do základny protihráče. Ti jí pak infiltrují a nejspíš uvnitř nadělají strašlivou paseku, jelikož vám to přinese body. A opět, kdo první jich nasbírá potřebný počet, vyhrává. Jak vidíte, nabídka je velice tristní. Naštěstí jsou zápasy poměrně svižné a zábavné a hlavně, nabízí extremní variabilitu, co se postav týče.

Pamatujete ještě, co jsme si napsali o příběhu? Kromě té omáčky kolem tam padlo slovo, které je zároveň i názvem celé hry. Battleborn. K boji zrozený. A těchto bojovníků je ve hře hned 25. Jsou rozděleni do 5ti frakcí – The Elrid, The Jennerit Empire, The Last Light Consorcium, The Rogues a United Peacekeeping Republics. Na výběr jsou jak vyloženě tanci, tak postavy pro palbu zdálky, či podpůrné jednotky. Nemá smysl si popisovat všechny, zastavíme se jen u pár z nich. Tak třeba Miko. Na první pohled vypadá jako červená muchomůrka, ale zdání klame. Je to protřelý bojovník mistrně ovládající vrhací nože a k tomu zdárný polní medik. Nebo takový Marquis. Na první pohled je jasné, že jeho planetu musel v minulosti navštívit anglický gentlman s vášní pro steampunk. Marquis ja tak jako každý angličan vyzbrojen hůlkou, která ale slouží i jako pistole, či ostřelovací puška. Nekoukejte mu ale pod buřinku, žije mu tam pár sov a je na to dost háklivý. Jeho pravým protipólem je pak Montana, šílený dřevorubec s obrovským rotačním kulometem. A tak bych mohl pokračovat ještě 22krát. Každá postava je tu absolutně jiná, s unikátními schopnostmi a stylem, s jakým je za ní potřeba hrát. Musíte si vyzkoušet všechny, než najdete tu, která vám vyhovuje. No ale to zabere slušný čas. Battleborn naštěstí nepřevzal z moba her rotace postav a tudíž je potřeba si zbylé odemknout. V celé hře figurujete jako tzv. Commander a máte hned od začátku pod svým velením asi 8 Battlebornů. Tak jak se vám bude na bojišti dařit, tak rychle si odemknete ty ostatní. Tento leveling je hodně povedený a dokáže tím správným způsobem udržet u hry. Navíc, Commander se vylepšuje nejen v multiplayeru, ale i v singlu a co-opu. A kromě toho, své vlastní kategorie k odemykaní má i každá postava. Pokud za ní hrajete, budete spolu s jejím levelem odemykat i různá kosmetická vylepšení, nové tanečky, nebo i historii dané postavy a seznámíte se tak s jejím původem. Postavy navíc disponují oním Gearboxovským rukopisem a jsou vyloženě zábavné. Nenajdete dvě podobné. Každá z postav má kromě dvou druhů útoku ještě dvě speciální vlastnosti a jednu ultimátní. Na začátku každé mapy a to i té v singlu je vaše postava totální zelenáč. Postupně se v závislosti na tom jak moc se vám bude dařit propracuje až na lvl 10. S každou novou úrovní máte možnost si vylepšit jednu z vlastností. K již tak obrovské variabilitě se přidává další vrstva a každý zápas tak můžete hrát s postavou, která se chová mírně jinak. Časem asi najdete tu svojí oblíbenou a i tu nejspíš postupně začnete levelovat vždy stejně, ale objevování všech schopností a jejich různé varianty je rozhodně uspokojující činnost. A jako třešnička na dortu jsou tu pak speciální předměty. Ty se dají najít různě, nejčastěji jako odměny za splněné výzvy, nebo se dají koupit v obchodě za ingame měnu. Aktivní můžete mít vždy maximálně tři, ale vybírat můžete z desítek. Pokud mě dokážete sledovat až sem, možná vás to již napadlo také. Hra působí, jak kdyby se vývojáři zaměřili hlavně na postavy, ale trochu zapomněli na to ostatní.

Co na tom, že mapy vypadají skvěle. Jejich počet je tak žalostný, že to tomu ani ta nejlepší grafika nepomůže. A Battleborn není z her, která by stanovila novou laťku co se úrovně vizuálu týče. Ano, grafika je hravá a místy skoro až kopíruje známá místa ze série Borderlands. Zároveň je plná různých efektů, parádiček a oku lahodících prvků. Čím ale trpí je to, že prostě není schopná zachytit vše co se děje tak, aby z toho nevznikl barevný chaos. Nechápejte mě zle. Toto není výtka ke kvalitě grafiky. Ani ke framerate, který je absolutně stabilní. Ale představte si, že hrajete za postavu s útokem na blízko, kolem vás pobíhá 6 botů, do toho všeho se přiřítí chlapík s meči a někdo ještě začne kouzlit. Najednou máte před sebou pouze barevné peklo, nevíte kde je nahoře a dole a nastává jen chaos. Ubrat trochu barvy, zjednodušit a zredukovat efekty by Battlebornu hodně pomohlo.

Celkové hodnocení

Co mu ale nepomůže je slabý obsah map a módů. Alfa a omega každé multiplayerové akce tady dostala solidní direkt a obávám se, že bude potřeba hodně, aby se znovu postavila na nohy. Naštěstí to vypadá, že další obsah bude zdarma a přinese další postavy a mapy. Bohužel, podoba, v jaké hra vyšla, není bez chyb. Tři módy a každý jen na dvou mapách je prostě neodpustitelné. Čas ukáže, zda se Gearboxu tato sázka na mobu vyplatí. Je ale slušné připomenout, že nabídka minimálně na konzolích je v tomto směru hodně slabá, čili tam se dá předpokládat, že si Battleborn místo najde. Jen aby to ale nebylo podle známého rčení: Mezi slepými jednooký králem.

Vloženo: 9.5.2016
Celkem hodnotilo 59 zákazníků.
Dejte také své hodnocení.Celkem hodnotilo 59 zákazníků.