6. Sluchátka Xiaomi Mi True Wirel...
7. Forza Horizon 4 (Xbox One)
8. Red Dead Redemption 2 (PS4)
9. SONY PlayStation Plus Card 365... (PS4)
10. SnowRunner (PC)

Deus Ex: Mankind Divided - Recenze

Rok 2027 se do dějin lidstva zapíše jako jeden z nejtragičtějších z celé historie. Lidstvo k tomuto osudnému dni směřovalo již delší dobu a jak se říká, cesta do pekel je lemována dobrými úmysly. Ty tam jsou doby, kdy byli lidé sužováni takovými drobnostmi jako je chybějící paže, nebo špatný zrak. Augmentace se stala nedílnou součástí každodenního života. Tak jako dnes vídáme v televizi reklamy na prací prášky, v budoucnu na nás budou útočit reklamní bloky plné skvělých vylepšení naší jinak křehké a nedokonalé tělesné schránky. Nic ale není zadarmo. Augmantace něco stojí a každý se k ní jen tak nedostane. Společnost se začíná rozdělovat, lidé bez vylepšení se dívají skrz prsty na ty, co svá těla nějak vylepšila a celou situaci ještě eskalují různé mocenské skupiny, které se snaží buď lidstvo konkrétními akcemi někam nasměrovat, nebo prostě jen na augmentacích chtějí vydělat. Jednou z těchto skupin jsou samozřejmě i Ilumináti, skupina, která je snad u všeho důležitého. Vyvíjí speciální biochip a osudný den, který se později začne označovat jako „Aug Incident“, jej přes největší světovou televizní společnost, Picus Network, aktivuje. Augmentovaní lidé následkem toho ztrácí nad sebou kontrolu a bez varování začnou vraždit. Výsledkem je přes 50 milionů mrtvých.

Posuneme se o dva roky dopředu. Svět se po událostech Incidentu změnil. Přes noc se utopická, ale vcelku spokojená společnost změní na místo, kde ke slovu opět přichází apartheid. Augmentovaní lidé jsou na okraji společnosti, jsou přesouvání do pracovních táborů, na denním pořádku jsou demostrace, terorismus, nepokoje. V centru dění samozřejmě stojí Adam Jensen, hrdina předchozího dílu Deus Ex: Human Revolution, na který hra přímo navazuje. Ocitá se ale v daleko složitější situaci. Je to sice hrdina ale zároveň aug. Ani jedna strana ho tak nemá příliš v lásce. Jensen je každopádně členem protiteroristické skupiny a je vyslán na misi do Dubaje. Ta slouží jako tutoriálová mise pro nováčky série a zároveň jako možnost, jak Jensenovi sebrat jeho augmentace. S tímto se potýká každá herní série a tyto počáteční restarty řeší každá po svém. Jensen je tak v Dubaji zasažen výbuchem a je převezen na tajné místo na Antarktidu, kde stráví půl roku zotavováním. Hned poté se přesune do Prahy, která hraje ve hře důležitou roli. Česká republika totiž stojí v čele států, které nejsilněji mluví proti augmentacím. Nejspíš je to i díky tomu, že první prezidentka České republiky, Žofie Růžičková, byla při Incidentu zabita. Po příjezdu do Prahy je Jensem konfrontovám s polarizovaným světem plnou silou. Na nádraží, kde se právě nachází, je spáchán teroristický útok, již třetí, který se v Praze za poslední půl rok udál. V důsledku toho je Jensenův systém vyřazen z provozu, ale zároveň dojde k odhalení toho, že se v jeho systému objevily nové, experimentální augmentace.

Možná trochu obsáhlejší úvod je na místě. Deus Ex Mankind Divided je již čtvrté pokračování legendární série a celé universum světa kde se odehrává je promyšleno do posledního detailu. Je plná odkazů na klasická díla cyberpuknu jako Neuromancer, Blade Runner a nebojí se ani různých konspiračních témat. Naštěstí myslí i na nováčky a hned na úvod hry vám naservíruje 12ti minutové video, které shrnuje důležité události minulého dílu. Příběh se nese ve znamení pátrání, odhalování velkého spiknutí. Je plný zvratů a zásadních událostí, ale stejnou měrou nechává na hráči, zda se chce držet základní příběhové linky, vedlejších úkolů, nebo se prostě jen hrabat v cizích počítačích a z malých útržků konverzací si utvářet obraz světa, ve kterém se hra odehrává. Základním příběhem se dá projít za nějakých 15-20 hodin, záležet bude na způsobu hraní, který si zvolíte. K tomu se ještě vrátíme. Byla by ale škoda hrou jen tak proletět. Vedlejší úkoly fungují na výbornou a skvěle se doplňují s hlavním příběhem, hlavně ve chvíli, kdy hra trochu zvolní tempo. Ve hře jich je 10 a je vidět, že ke každé vývojáři přistoupili s velkou péčí, nebál bych se ani srovnání se Zaklínačem 3. Hře možná trochu chybí možnost, jí po dohrání zapnout znovu a projít si vedlejší úkoly pěkně v klidu, doporučuji je tedy plnit hned na poprvé. Ale možná že si hru rádi zapnete ještě jednou. Je plná rozhovorů, které jsou slušně napsány a hlavně jste v nich často postaveni před zásadní volbu a další děj se tak může podle směru, kterým rozhovor vedete, mírně lišit.

Již na začátku recenze jsme nakousli Prahu a teď se k ní konečně vrátíme, jelikož je toho hodně k probrání. To že se hra bude odehrávat (nejenom) v Praze jste jistě zaznamenali, hned první promo obrázky jasně odkazovali k tomu, že hra bude situována do nám známého prostředí. Kdo ovšem čekal virtuální kopii Prahy, bude zklamán. Trochu mě to zamrzelo. Hra se odehrává jen v 13 let vzdálené budoucnosti a tak trochu jsem očekával, že prostě Prahu poznám. Ano, jsou tu nějaké fragmenty. Hlavní nádraží, silueta Pražského hradu, možná si všimnete Prašné brány. Ale má to ještě hodně daleko třeba k Division, nebo sérii Assassin´s Creed. Na nějakou virtuální turistiku zapomeňte. Praha je proste takový centrální hub, ze kterého se vydáváte na různé mise. Ze začátku hra budí dojem nějakého open worldu, ale později vám dojde, že Praha je ve skutečnosti poměrně malá, rozdělená do asi 5ti částí, které jsou propojeny metrem. Metro je ovšem něco, co mi vykouzlilo úsměv na tváři. Jistě znáte typické obložení stanic pražského metra, ony pověstné kulaté, vypouklé dlaždice. Tady autory chválím, metro prostě vypadá dostatečně autenticky. Za co ovšem chválit nebudu, je čeština, která se ve hře vyskytuje. Nejsem nějaký „grammar nazi“, ale i mě začnou bolet oči, když vidím nápis „visoké napětí. A nejde o překlep, naše recenze mají pečlivou korekturu. Hra je podobnými obludnostmi doslova prošpikovaná. Tvůrci sami přiznali, že na začátku vývoje prostě použili Google Translator a evidentně to zůstalo i ve finální hře. Je snad takový problém si najmout na těch pár slov někoho, kdo umí česky? A co hůř. Nechápu, proč se na nás ve světě pořád nahlíží jako na ruskou kolonii. Když zde zazní čeština, tak máte dvě jistoty. Buď bude mít příšerný dabing absolutně se nehodící k dané postavě a nebo bude postava mít ruský přízvuk. Mrzí mě to. Mrzí mě lenost vývojářů a mrzí mě i pověst, kterou nejspíš ve světě stále máme. Abych ale jen nekritizoval. Praha má výborný level desing. Dává smysl, dá se v ní orientovat. Ostatně desing funguje skvěle v celé hře.

Pamatujete, jak jsem psal u délky herní doby, že se k ní ještě vrátíme? Deus Ex: Mankind Divided je primárně stealth hra. Opakuji, stealth hra. Ano, můžete jí proletět jako augmentací vylepšený bitevní tank, ale pokud zvolíte tuto cestu, měli by vám useknout ruku bez nároku na náhradu. Hra vás přímo vybízí ke kradmému postupu a právě tam odkrývá své největší trumfy. Prakticky neustále máte na výběr, jakým způsobem danou situaci vyřešíte. Nalákat nepřátele a pak je potichu odklidit? Není problém. Plížit se vzduchotechnikou a zabíjet ze zálohy? Není problém. Hackovat počítače, nacházet kódy od dveří a vyhnout se tak nejvíce střeženým místům. Hádejte... Nebo rovnou zapnout optické parametry vaší zbroje a prakticky neviditelní projít nepřátelům přímo pod nosem? Ano, ani tady hra neklade žádné námitky. Je opravdu jen na vás, jakým způsobem budete modifikovat Adama Jensena, které augmentace budou nejvíc odpovídat vaším představám. Celý RPG systém funguje bez problému. Skoro každá vaše akce je odměněna nějakými těmi zkušenostmi. Za ně se vám pak aktivují tzv. Praxis body, které následně použijete na aktivaci nějaké augmentace. Výběr je velký. Od vylepšeného zraku, posilujících implantátů v pažích, kinetického štítu, sonaru pro odhalování nepřátel, systému Icarus pro korekci pádů z velkých výšek, po augmentace přímo ovlivňující nedílnou součást série a tou je mini hra, při které hackujete elektronická zařízení. To zde funguje stejně jako v minulém díle, vaším úkolem je obelstít systém propojováním jednotlivých částí systému a mini hru ukončit dříve, než vás odhalí bezpečnostní systém. Novinkou ve hře jsou ovšem testovací a nejspíš i ilegální augmentace, které jsou náhodou objeveny v Adamově systému. Jejich použití je ale hodně náročné na Adamovu energii a je nutné při jejich aktivaci vyřadit některé ze základních augmentací. Stojí to ale za to, jedná se o poměrně zábavná vylepšení.

Pokud už se přece jen rozhodnete pro akčnější pojetí hraní, na výběr budete mít bohatý arzenál zbraní. Od základní pistole, po brokovnici, útočnou pušku, až po sniperku pro omračování na dálku. Každá z nich se dá upravovat a používat několik typů munice. Celé ovládaní, resp. práce se zbraněmi je bravurní, snáze se mi munice snad ještě v žádné hře neměnila a to přímo v přestřelce. Jestli ale má něco v Deus Ex Mankind Divided slabší stránku, je to právě střílení jako takové. Jakoby vývojáři schválně hodili hráči tak trochu klacek pod nohu a tlačili ho do stealth akce, protože to je způsob, jak hru správně hrát. Nepřátelé ke všemu při soubojích postrádají nějakou větší dávku inteligence, sledují určité trasy a spíš se tak stávají snadnými terči. Na druhou stranu jsou poměrně silní a přestřelky tak často končí rychle. O to víc se musíte snažit konfliktu vyhnout.

Součástí hry je i tzv. Breach režim. Je oddělen od základní hry a tak trochu připomíná VR mise z Metal Gear Solid. Ocitnete se ve virtuální realitě a vaším úkolem je najít data centra, z nich ukrást informace, ty odevzdat a posunout se tak dál. Na stealth není moc času, jde tady spíš o rychlost a šikovnost. Já osobně jsme ale Breach režimu nepropadl, daleko víc mě baví hra samotná a nemyslím si, že bych se k němu někdy v budoucnu vrátil.

Grafická stránka hry je na vysoké úrovni, ale u tak známě série je to skoro až očekávatelné. Autoři použili svůj vlastní Dawn engine, který od posledního dílu prošel řadou vylepšení. Po stránce designu není hře co vytknout, stejně tak ozvučení a soundtrack je na špičkové úrovni. Technicky ale hra mírně kulhá, může za to jak mírně kolísající framerate, tak i rozlišení 900p. Hru jsme testovali na Xbox One, ostatní platformy jsou na tom trochu lépe, co se týče rozlišení, s frameratem jsou drobné problémy napříč všemi platformami. Architektura má šmrnc, je vidět, že autoři přemýšleli, jak by to za těch pár let mohlo na světě vypadat, potěší i kontrast mezi chladnou konstrukcí „lidské“ Prahy a pracovním táborem, kam jsou převáženi augmentovaní lidé. Charaktery jsou věrně zachyceny, až na pár výjimek. Tyto výjimky jsou jak z jiné hry, fádní, bez detailů a bez duše. Tomu nepomůže ani špatný lip-sync a někdy trochu prkenné animace při rozhovorech. Není to ale nic hrozného, zážitek z hry to nepokazí.

Deus Ex: Mankind Divided je parádní stealth akcí. Pro fanoušky žánru nejspíš povinnost, ale ani ti, kteří se nesetkali třeba s prvním dílem (s druhým se o setkání nepokoušejte, je hrozný), by se neměli bát hru pořídit. Všichni dostanete extra porci solidního příběhu, výborné hratelnosti a zábavy na desítky hodin. Škoda jen té příšerné češtiny, zamrzí i absence lokalizace kompletní, alespoň formou titulků. Deus Ex: Mankind Divided je ale i tak pro mě černým koněm letošní sezóny. Postaral se o její start a jestli nás i další tituly, které do konce roku vyjdou budou bavit tak, jako Deus Ex, nebudu se zlobit.

Vloženo: 6.9.2016
Celkem hodnotilo 89 zákazníků.
Dejte také své hodnocení.Celkem hodnotilo 89 zákazníků.