6. Xiaomi Mi Body Composition Sca...
7. Red Dead Redemption 2 (PS4)
8. Forza Horizon 4 (Xbox One)
9. Přívěsek na klíče The Last Of ... Sběratelské předměty
10. The Last of Us: Part II (PS4)

Mass Effect: Andromeda - Recenze

Série Mass Effect. Jo když si vzpomenu na původní trilogii, ukápne i nějaká ta slza. U této série jsem strávil toliko času, že bych se divil, kdyby tomu tak nebylo. Navíc poslední díl trilogie, Mass Effect 3, byl zároveň první hrou, kterou jsem zde recenzoval, takže se tímto vztah k této recenzi, jejíž řádky budou pod touto větou, poněkud prohlubuje. Upřímně jsem na nový díl Mass Effect: Andromeda čekal jako na smilování boží. Přeci jen hru oznámili už před nějakými těmi třemi lety na E3 a pak byl dlouhou dobu klid po pěšině. Až v loňském roce se začaly vyrojovat další zprávy o hře a těsně před vydáním se informace začali tlačit už v hojném množství. Na některá videa a deníčky jsem se podíval, ale to hlavně kvůli tomu, jak hra vlastně bude vypadat a toť vše. Nechtěl jsem žádné spoilery, zkrátka nic, co by mi mohlo cokoliv vyzradit něco okolo děje nového dílu.

První, co byste si jako první měli položit za otázku, jest: "Je nutné dohrát předchozí díly před tím, než se pustíme do novinky?". Ano, i ne. Tak z kraje, nový díl sem tam na předchozí trilogii odkazuje, není na něm však závislá. Nejvíce spojnic je tam s třetím dílem. Proč? Hra se sice odehrává přes 600 let po událostech třetího dílu, ale děj samotný začíná právě s událostmi třetího dílu. Tedy s hrozící invazí Reaperů. Kvůli záchraně ras z Mléčné dráhy byly vyslány čtyři archy a obří stanice Nexus do galaxie Andromeda hledat svůj Zlatý svět, nový domov, na němž by rasy z Mléčné dráhy mohli přežít, kdyby se Shepardova misa za porážkou Reaperů nezdařila. Každá archa uchovávala 20 000 jedinců jedné rasy a to konkrétně lidské, turianské, salarianské a asarijské. Stanice Nexus pak měla být styčným bodem pro všechny archy a dočasným domovem pro všechny cestovatele v rámci všech arch dohromady do doby, než se vystaví první kolonie v novém slibovaném Zlatém světě. Samotná stanice také převážela řadu zástupců z Galaxie Mléčná dráha. Její osadníci jsou rasově namíchaní a najdete zde i zástupce z řad Kroganů.  Celá expedice byla nazvána Andromeda Initiative.

Hra neodkazuje pouze na třetí díl, ale najdete i několik odkazů na díl druhý a samozvané ochránce lidské rasy, Cerberus. Pokud si ještě pamatujete, tak Cerberus chtěl mít lidskou rasu za dokonalou, považoval ji za ni. Nebál se, ani podivných experimentů, aby tomu tak opravdu bylo. Došlo na různá vylepšování a tak podobně. Dokonce zde najdeme odkaz přímo na samotný Projekt Lazarus, který byl podle infiltrátorů z Cerbera do Andromeda Initiative, největší chybou. Byť šlo o něco úžasného, ale bohužel Shepardovu mysl si nešlo tak úplně podmanit a své do mlýnku přidala i tehdejší hlavní vědecká pracovnici Miranda Lawson.  Ale měli bychom se přestat zaobírat historií a přenést se do současnosti, byť musím uznat, že v ta vlna nostalgie, kdy narazíte na podobné questy, či události je nezvladatelná. Pro někoho může být smutné, že pokud se budete držet jen hlavní příběhové linie, pak vám unikne minimálně 50% souvislostí a k těmto spojitostem s předchozími díly se nejspíše ani nedostanete. Proč? To si řekneme brzy.

Kdybych řekl, že celá expedice a kolonizace nové galaxie šla dobře, všichni byli šťastní a žili spolu do konce svých dnů šťastně, pak by asi celá hra neměla smysl. Ne, opravdu nic dobrého na expedici nečekalo. Když se posádka archy Hyperion probouzí ze stáze, zjišťuje, že něco není v pořádku. Navíc jejich Zlatý svět, Habitant 7, nevypadá tak, jak jej prezentovali průzkumy galaxie před šesti stoletími. Planeta je sužována elektrickými bouřemi a údery blesků jsou tu prakticky každou chvíli a všude. Andromeda je navíc propletena jakousi neproniknutelnou energetickou mlhovinou, jenž později nikdo nenazve jinak, než Scourge. Jenže toto nejsou jediné problémy. Zbylé tři archy se pohřešují a stanice Nexus je tak funkční jen ze čtvrtiny. Celá expedice se hroutí. Na obzoru je také nový nepřítel, přezdívaný kett a jejich vůdce Archon je opředen řadou tajemství. Kromě toho je galaxie protkána artefakty z dob minulých a i zde se najde prastará technologie, jenž je dokonce tak mocná, že dokáže ovlivňovat ekosystémy planet. Technologie patří rase nazývané Remnant, jejichž tajemství postupně musíte odhalit, abyste plně porozuměli tomu, co se v galaxii Andromeda odehrálo za uplynulých šest set let. A co vlastně způsobilo, že kdysi obyvatelné planety se postupně mění k nepoznání a podmínky na nich se stávají pro život nevhodné. Nový díl vám ze začátku položí tolik otázek, že se v nich začnete pomalu ztrácet, ale naštěstí je to jen první pocit. Vše do sebe začne pomalu ale jistě zapadat.

Jakožto hráč se chopíte role jednoho ze sourozenců Ryderových, kdy pouze vámi zvolená, muž nebo žena, se dočká kýženého osudu, a jak se říká, nic se jí nestane. Druhý ze sourozenců bude téměř po celou dobu hry v komatu, vaše matka zemřela ještě před samotnou expedicí do galaxie Andromeda a váš otec zemře na začátku při průzkumu Habitant 7, kdy po nehodě v prvním Remnantském Valtu se obětuje pro to, aby vaše postava mohla žít. Během toho vám převede jeho poslání v podobě funkce Pathfindera a převede do vašeho biotech čipu umělou inteligenci S.A.M., jenž je tou nejvyspělejší umělou inteligencí, jaká byla kdy vyvinuta v rámci Mléčné dráhy. Takže vám nemusím asi sdělit, jaký to je šok, když v hlavě slyšíte něčí hlas. Na SAM si však rychle zvyknete a stanou se z vás nerozluční přátelé. SAM je zkrátka více, než jen umělá inteligence. Za celým tímto systémem stojí právě váš otec Alec Ryder. Celkově zjistíte, že kolem vaší rodiny je také spletena řada záhad, jenž se vám budou postupně rozplétat nahlédnutím do Alecových vzpomínek skrze SAM. K jejich spuštění uvolnění je ale nutné získat dostatečných impulzů, jimiž je galaxie Andromeda prošpikována skrz na skrz. Nakonec zjistíte, že kolem vaší rodiny bylo v minulosti opravdu rušno a změníte pohled na určité lidi ze stanice Nexus. Asi jsem vám pomotal hlavu nějakými těmi pojmy v tomto odstavci, ale i k tomu se hned dostaneme.

Tak kdo, nebo co je Pathfinder? Pokud byste chtěli doslovný překlad, tak je to hledač cest. Což není daleko od toho, co by mělo být hlavní náplní Pathfindera. Ten má za úkol najít a kolonizovat obyvatelné světy. Ale tak nějak se díky neblahým okolnostem stává spíše takovou "ku****" pro všechno, i když hlavní cíl zůstává stejný. Najít nový domov pro všechny z expedice Andromeda Initiative. Do toho se, ale musíte vypořádat ještě se situací v samotné galaxii a porazit Archona a kett.  S tím vším souvisí i rasa Remnantů  a jejich tajemné Vaulty, které jsou vždy napájeny třemi monolity. Vaulty jsou pak schopné teraformovat planetu, aby na ní byl možný život. Odhalení jejich tajemství je také jedním z vašich úkolů. Toto také není vše, co je ve hře možné dělat. Takto by se spíše dala popsat její hlavní část, nebo premisa. Obsahu je však mnohem více.

Je tu i řada vedlejších úkolů, ale to není přesné slovo. Jedná se spíš o příběhové spin-offy, které ovlivňují děj v té hlavní rovině. Tedy pokud budete plnit vedlejší questy, příběh se bude ubírat trochu jinak. Stejně tak jej ovlivňují další proměnné, jako například vaše rozhodnutí v daných situacích. Nic tu není jen tak. Vy jste ten, který vede kolonizaci a jenž se stará o přežití. Vše zůstalo na vašich bedrech, jelikož zbylí Pathfindeři se ztratili spolu s jejich Archami. Upřímně jsem nevěřil kolik uvěřitelných příběhů, hra nabízí. Že vztahy, které mezi sebou postavy mají, tu nejsou jen kosmetickým prvkem. Problémy, které z celé situace vyplívají, nejsou jen řada náhodných algoritmů, aby se svět zaplnil. Vše tu má své místo. Navíc samotné plnění úkolů je poměrně variabilní a zjistil jsem, že mě hra dokázala vždy něčím překvapit, něčím co jsem zkrátka nečekal. To mě velice potěšilo a dokázalo mě to u hry udržet dlouhé hodiny v jednom dni. De facto jsem během recenzování neměl nutkání hru vypnout a odpočinout si. Takový pocit jsem neměl ani u opěvovaného třetího Zaklínače. Ale třeba ani v zaklínači nebyly vedlejšáky na jedno brdo a zde to platí naprosto stejně. Jednou budete třeba vyšetřovat vraždu, jinde budete hledat ztroskotaný modul, či hledat sabotéra ve vlastních řadách, a tak podobně.  Je toho požehnaně. Nejednou se vám stane, že nebudete vědět na čí straně je pravda, ale budete se muset rozhodnout. Výborný je i fakt, že vývojáři nezapomněli ani na impulzní chování, které je v rámci cut-scény, či rozhovoru, vždy zobrazeno v krátkém Quick Time Eventu. A jelikož tato funkce je celkem vzácná, dodává celé atmosféře daného dění tu pravou šťávu.

Myslím, že náplň hry byla celkem vyčerpávající, byť ani v odstavcích výše není zdaleka vše. Stále tu je možnost zkoumání slunečních soustav, které vám poodhalí zase o něco více z historie dění v galaxii Andromeda. Bohužel mohou být tyto pasáže zdlouhavější a nepříliš zábavné. Na druhou stranu nikdo vás do nich nenutí. Tak je to však u všeho v této hře, co se týče aktivit mimo hlavní děj. Stejně tak je tomu u těžby surovin, jichž také není zrovna malé množství. Suroviny můžete využívat následně k výrobě zbraní, zbrojí, augmentací, či dalšího vybavení až po barvu, či vylepšení vašeho milovaného Nomáda. Ano, po dlouhé odmlce se vrací milované vozítko. Nejen, že bude sloužit k rychlejšímu pohybu, ale je schopno těžit právě zmíněné suroviny. Můžete se díky němu dostat na místa, kam byste se pěšky nemohli dostat. Abych to zkrátil, bude se zatraceně hodit. I díky podpoře života, kterou má na vyšší úrovni než vaše zbroje. Planety jsou mnohdy nehostinné a tak kromě nepřátel budete bojovat i s neduhy místního ekosystému. Jednou to může být vysoká radiace, toxická voda a jindy tuhý mráz.

Dalším užitečným nástrojem bude Scaner, díky němu můžete zkoumat různé technologie, na něž můžete v rámci svého putování narazit. Technologie jsou podle výzkumu rozděleny do tří kategorií: Milky Way, Helios a Remnant. Vždy stačí jen oskenovat nějaký objekt, který je možné a podle jeho původu získáte výzkumné body do dané kategorie. Za výzkumné body vám pak budou sloužit například k výzkumu zbraní, zbrojí a vylepšení v daných technologiích. Po výzkumu se pak vše přesouvá do vývoje, kde si můžete vyzkoumané předměty vyrobit. K jejich výrobě pak potřebujete různé druhy surovin, které můžete těžit či nalézat na planetách, či průzkumem vesmíru. Před finalizací výroby pak můžete předměty ještě modifikovat augmentacemi, které mohou vlastnosti daných předmětů ještě umocnit, či jim nějakou vlastnost přidat. Další výhoda pak čpí z kompletace zbroje. Takže pokud budete nosit všechny čtyři části jednoho typu a třídy, pak získáte opět nějaký ten bonus navíc. Což také nemusí být úplně marné. Modifikovat se pak dá i vytvořené předměty, ale čím jsou na vyšší úrovni, tím jejich využití něco stojí. Například vyšší poškození zbraně bude na úkor přesnosti a tak podobně. Pochopitelně celou tuto část hry můžete úplně hodit za hlavu, vše je možné najít, či sem tam koupit u daných obchodníků. Hra vám v tomto případě nechává slušnou volnost.

Když už jsem u té tvorby, tak bych se mohl vrhnout rovnou na to, jak je zde zhotovena tvorba postavy a její vývoj. Na úplném počátku si můžete zvolit, za jakého ze sourozenců, chcete hrát. To už jsem zmínil výše. Máte možnost hrát za již před definované postavy, nebo si můžete vzhled vytvořit sami. Editor vám nabídne několik předdefinovaných obličejů, které můžete upravovat dle libosti. Bohužel třeba účesů není zrovna velké množství, stejně tak všeho ostatního. Tím nechci tvrdit, že si postavu nemůžete udělat, tak jak chcete. Ovšem s nějakými těmi kompromisy musíte počítat. Je to škoda, ale pokud si pamatuju ani u předchozích dílů nebyly možnosti editoru, bůh ví jak závratné. Důležitější je pak spíše vývoj postavy. Tady je možností již trochu více. Schopnosti vaší postavy, si na rozdíl od předchozích dílů, můžete kombinovat, jak chcete. Profily, které jste dříve vybíraly na začátku a byly neměnné, ale je možné je libovolně měnit. Ovšem nejdříve je musíte zpřístupnit. To závisí na tom, jak budete investovat své zkušenostní body. Máte tu tři stromy schopností: boj, bionic a technolog. Jak budete kombinovat dané stromy, se vám budou odemykat profily. Čím více budete do daných schopností investovat, tím silnější budou a tím silnější bude i vliv vybraného profilu. Otevřené profily pak můžete během hry střídat podle libosti. To, co je však velmi omezující, je fakt že najednou můžete používat jen tři z vámi naučených aktivních schopností. Ty pasivní fungují vždy.

Vývojových větví má hra více. S vaší postavou stoupají vzhůru i vaši společníci. Těch je celkem šest a budou se k vám přidávat postupně v rámci výpravy hrou. Jejich úroveň bude vždy totožná s vaší a to i v případě, že některé z nich nebudete používat. Na misi můžete vzít vždy maximálně dva společníky. Jejich schopnosti můžete určovat buďto vy, nebo to nechat na automatu. Co však nelze nikterak určovat je jakou zbraň, či zbroj budou vaši společníci nosit.

A může vám to být jedno, jejich síla se vždy rovná jejich úrovni. Navíc jestli budete plnit jejich mise loajality, pak budou mít i nějaký ten bonus na víc. A vztah vámi s nimi bude v té nejlepší možné úrovni. Ještě bych se vrátil k výběru dvou společníků do mise. I tady je třeba zvážit koho si sebou vezmete, jelikož i přítomnost konkrétních členů týmu na konkrétních lokacích má vliv na děj. Potěšil mě i fakt, že během vašich cest nejsou vaši kolegové jen bezduché postavy, ale konverzují spolu a sem tam během boje prohodí nějakou tu hlášku a to včetně vaší postavy. Společníci však nejsou jedinými charaktery ve hře a i ostatní NPC s nimiž můžete interagovat mají své příběhy. Nikdo, tu není jen tak. Vždy to přispívá atmosféře a tak to má být. Jen je škoda, že postavy ve spoustě případů při rozhovoru jen stojí a povídají. Nějaká gestikulace, či činnosti by určitě na škodu nebyly.  Cut-scény jsou samozřejmě jinde a fungují skvěle.

Pamatujete si ještě třetí díl a její mechaniku Připravenost Galaxie? Něco podobného je i zde. Jde o Andromeda Viability a ta určuje kolik zdrojů jste získali pro expedici. Úroveň ovlivňuje vše, co děláte. Kolik Outpostů vybudujete, jestli dokážete koexistovat s místní rasou Angara, jestli pomáháte k nápravě planet pomocí Remnantských Vaultů, jak plníte vedlejší a příběhové mise. No prostě vše. Vyšší úroveň vždy značí nárůst zdrojů potřebných pro to, aby mohlo být více pasažérů Arch a stanice Nexus probuzeno ze stáze. Následkem toho můžete posílat více výzkumných, vojenských, či obchodních týmů na expedice. To vám pak přináší více zdrojů, peněz a tak podobně.

Vedle toho všeho můžete ještě tvořit Úderné týmy, které také můžete vysílat na mise. Můžou být řízené umělou inteligencí, či se výprav můžete pustit sami. Tím se vlastně dostávám k multiplayerové složce hry. V této složce zapomeňte na svou příběhovou postavu. V multiplayeru si vytvoříte odlišnou, která bude jak se říká členem týmu APEX. Kromě toho, že zde máte možnost hrát za všechny možné třídy lidské rasy, tak navíc si můžete odemknout i rasy ostatní a za jejich vojáky poté hrát. Náplně misí jsou různé, ale ve většině případů musíte čelit vlnám nepřátel a na konci splnit nějaký ten úkol. Celou tuto srandu si můžete užít až ve čtyřech lidech. Z toho vyplívá to, že multiplayer je zde veskrze kooperativní, žádný režim hráč vs hráč tu nenajdete a vlastně mi tu ani nechybí. Což samozřejmě nemusí být případ i vás ostatních. Jo, abych nezapomněl. Operací se můžete účastnit i sami, to třeba v případě, že byste se nechtěli spoléhat na druhé, ale obtížnost je tak vysoká, že minimálně 90% prvních operací skončí neúspěchem. Ale s vyšší úrovní budete mít k dispozici lepší vybavení, takže se to bude postupně obracet k lepšímu. Také je v hodné sledovat, jak vysoká je obtížnost dané mise. Alespoň v počátku vám to může velmi pomoci.

Nechce se mi to věřit, ale už se v naší pouti napříč hrou Mass Effect: Andromeda pomalu chýlíme ke konci. A jak se říká, to nejlepší jsem si nechal téměř na konec. Tedy neberte mě doslova, není tomu tak úplně.  Jde o technické zpracování hry. Mé první chvíle ve hře pro mě znamenali jediné. Obrovský úžas nad detailností světa, který Bioware vytvořili. Hlavně nasvícení je prostě brilantní. Na všechny světy je radost se dívat. Hra nešetří ani spoustou efektů dotvářejících atmosféru a vše je okořeněno epickou hudbou, či dramatickým podkresem a to přesně v těch místech, kde tomu tak má být. Horší je to trochu s postavami, tedy s jejich obličeji a mimikou. Je pravda, že s tímto faktorem mají v Bioware vždy trochu problémy, ale dá se na to zvyknout. Jsou tu i daleko horší hry s mnohem ošklivějšími obličeji. Rozhodně se sluší zmínit chod. Technická stránka není bezchybná a sem tam můžete narazit na nějaké ty bugy a glitche. Avšak osobně sem nenarazil na nic zásadního, co by mi dokázalo zkazit zážitek z hraní. Pokud se postava někde sekla, stačilo vyskočit, či použít dash. Sem tam se hra na sekundu sekla, ale vše jsou to drobné chybky, jenž určitě nebude obtížné napravit. Ale řadu chyb mělo i skvěle hodnocené dobrodružství Geralta z Rivie a jestli někdo tvrdí opak, pak je blázen.

Teď už ale opravdu končíme. Tím nejlepším je samotná hratelnost a hlavně její soubojový systém. I přes to, že najednou můžete využívat jen tři ze svých schopností jsou souboje nesmírně dynamické a hlavně to nejpodstatnější, zábavné. Nikdy jsem si neřekl: "Ježiš, zase střílet?" Možnost kombinování schopností s úhyby, kryty a výskoky je prakticky neomezená. Přehazování pohledu z jednoho ramene na druhé je prakticky okamžité. Nic vám tu nebrání se do bojů pořádně opřít.  K dobru přidává i fakt, že do soubojů mohou vstoupit další okolnosti, jako výsadek nepřátelské frakce, či zkrátka parta hladových zvířat se přijde navečeřet. Je pravda, že zástupců z řad každé z nepřátelských ras není mnoho, avšak vyvažuje to fakt, že ne vždy budete stát jen proti kett, remnantským strážcům či obřím architektům, ale i proti vašim lidem vyvrženým do exilu, či protestantům z řad Angary. K tomu si přidejte sem tam nějakého bosse, či nový typ nepřítele a najednou zjistíte, že nepřátel je taková spousta, že o nějakém stereotypu nemůže být v žádném případě řeč.

V této hře má vše svůj smysl. Je vám tedy jasné, že hraním pouze příběhové linie, přijdete o značnou část zážitku ze hry. Tato hra vyžaduje svůj čas a hlavně jí musíte dát šanci vám dokázat, že za to stojí a věřte mi, že vám to s potěšením dokáže. S mým názorem pochopitelně souhlasit nemusíte, ale v univerzu Mass Effectu jsem strávil značnou část času a v této hře jakbysmet a s klidným srdcem ji mohu doporučit dál. Byť hra své mouchy má, její kvality je z obrovské části převažují. A nikde jsem v rámci průchodu hrou nenarazil na toliko překvapení, příjemných pochopitelně, jako právě v této hře.

Mass Effect: Andromeda je komplexním akčním sci-fi rpg, jenž tu dlouhou dobu nebylo. Byť to o sobě na první pohled nemusí dát znát, tak vás posléze dokáže příjemně překvapit. V této hře má vše své místo, všechny mechaniky do sebe zapadají jako ozubená kolečka hodinového strojku. Hra dokáže zaujmout svým příběh, ale i těmi menšími kolem nich, jenž však na celý průběh a závěr děje mají svůj neodmyslitelný vliv. Vedle toho všeho stojí nesmírně návykové a zábavné souboje a výtečný audiovizuál, který kazí jen ne úplně dokonalé obličeje postav. Titul není dokonalý a nějaké své chybky má, hlavně v podobě glitchů, ale jinak je to výtečný herní zážitek, jenž vám vydrží na dobrou stovku hodin, či více.

Vloženo: 31.3.2017
Celkem hodnotilo 81 zákazníků.
Dejte také své hodnocení.Celkem hodnotilo 81 zákazníků.