6. Sluchátka Xiaomi Mi True Wirel...
7. Forza Horizon 4 (Xbox One)
8. Red Dead Redemption 2 (PS4)
9. SONY PlayStation Plus Card 365... (PS4)
10. SnowRunner (PC)

MXGP 2: The Official Motocross Videogame - Recenze

Když se tak dívám na žánr závodních her, tak musím přiznat, že jeho pestrost nezná mezí a to nemluvím o těch šílených variantách ala Wipeout. Těžko bych doporučoval nějakému hráči hru tohoto žánru, kdybych nevěděl zda není nějak zaměřen. Tato otázka se samozřejmě netýká pouze tohoto žánru, ale do jisté míry všech. Ale přeci jen střílečka bude vždycky jen střílečka. Závodní hry mají tu odlišnost, že i když se mohou zdát podobné, tak pokaždé jsou jiné. U jedné hry můžete držet nohu na plynu a brzda je zde módním doplňkem a jiné hry zase vyžadují naprostou koncentraci, jelikož zde si s jedním pedálem opravdu nevystačíte. Ta nejpodstatnější otázka v tomto žánru je však úplně jinde. Její znění je následující: "Jak je hra orientovaná?". Specifikoval bych to následovně. Okruhové závody se nikdy nebudou hrát stejně jako rally a neznamená to, že když má někdo rád auta, bude mu vyhovovat obojí. Stejné je to například to i se zmíněnými hříčkami žánru jako zmíněný wipeout, aim racing, atp. Nakonec bych mohl říct motocyklové závody. Ale to také nejde přesně specifikovat. Opět máme zde silniční variantu ala MotoGP a SBK, na druhé straně mince potom motocross. A právě poslední zmiňované bude tématem dnešní recenze. Mohu říci, že hry tohoto ražení jsou poměrně vzácné. Prakticky do tohoto řemesla dělala pouhá dvě studia, zaniklé THQ s jejich sérií MX vs ATV a Milestone srl. a jejich hry jako MUD a jejich novější dítko MXGP. Poslední zmíněné v posledním týdnu přišlo se svým pokračováním, tedy jednoznačně nazvaným MXGP 2.

Musím říct, že jsem nečekal, že by mě někdy mohla motocrossová hra bavit. Vlastně jsem tomuto druhu závodů nikdy nehověl a možná proto mě hra poměrně příjemně překvapila po té nejpodstatnější stránce, hratelnosti. Vývojáři mysleli na všechny možné typy hráčů, od pouhých amatérů, či víkendových hráčů, po milovníky simulací. Vlastně neměli moc na výběr. Na trhu sice mají momentálně v tomto žánru monopol a tak by mohli vydat i kdejakou patlaninu, ale tím by si stejně hráče nezískali. Naproti tomu se rozhodli, že všem dodají titul, který bude zábavnou motocrossovou hrou pro každého. Hra nabízí tři fyzikální módy. První je poměrně velmi zjednodušený, ale po zábavu naprosto dostačující, zkrátka je to takový režim kdy si vystačíte s brzdou, plynem a nějakým tím nakláněním. Pak je tu jakýsi kompromis mezi tímto basicem a pro physics, což je asi nejlepší varianta, pokud chcete mít u hry nějakou tu výzvu.

Zde jsou odděleny na různých tlačítkách přední a zadní brzda. Pro physics je pak tou největší výzvou ze všech. Jelikož nejen, že brzdy jsou opět odděleny, ale je nutné využívat i naklánění jezdce, regulace plynu a tak podobně. Každopádně hraní v tomto režimu je odměněno achievmentem a ano mám ho. Celkově je jízdní systém a celkově hraní této hry jakýmsi unikátem. Jelikož jednou páčkou ovládáte samotný stroj a tou druhou náklony jezdce. Takže kde pa nějaké to rozhlížení po okolí. Na kochání se krajinou tu prostě není čas.

Ono vlastně není moc čím. Všude kolem trati je buď hromada bahna, či lesíky. Málo kdy naleznete v povzdálí nějaký ten pamětihodný monument. Tím nechci říct, že tratě samotný byly nějak strohé, to v žádném případě. Jsou velice variabilní a různorodé a hlavně pěkně poctivě licencované. MXGP 2 je totiž plně licencovaný produkt. Při pohledu na tento titul mě zarazilo pár věcí. První z nich byl maniakální detail na jezdce a motorku. Kdy na jezdci i stroji ulpívalo bahno a trikoty se vlnily ve větru, což vypadá naprosto fantasticky. Druhá věc se pak týká právě okolí trati. To naopak vypadá, jakoby patřilo do roku 2007. Ano, pravda fanoušků a objektů kolem trati je poměrně slušné množství, ale celkový feeling je značně zpátečnický, což je zatracená škoda. Ale možná viník, někde trochu jinde. Přeci jenom v Milestonu hry dosud jinak nedělali, ale pak vyšlo graficky výtečné Sebastien Loeb Rally Evo a já čekal, že úplně stejně na tom bude MXGP 2, ale to se bohužel nestalo. Nehledě na to, že optimalizace je opět někde v pozadí celého vývoje a tak zhruba jedna čtvrtina tratí vykazovala propady snímkování, což opět vzhledem k vizuálu hry není nic, co by mohlo být na místě. Chválu bych však pěl na zvukovou stránku hry, která je velmi povedená a je zde poměrně výrazným plusem a obdobně je na tom i výše zmíněný fyzikální model.

Po obsahové stránce toho hra také nenabízí málo. Nalezneme zde jak režim kariéry, tak klasické závody, šampionáty, či jakýsi challenge mod nesoucí název Real Events. V podstatě žádné ze zmíněných modů není třeba nikterak představovat. V žádném z nich nedochází k žádné revoluci, či převratnému vylepšení. Ale to neznamená, že by režimy nebyly zajímavé. Hlavně u kariéry jsem strávil opravdu hodně času. Je výborně navržená a pro táhne vás prakticky všemi herními možnostmi. Hlavní zajímavostí mezi herními režimy jsou právě Real Events. Ty nabízí výzvy v podobě skutečných událostí, které se staly některým jezdcům během uplynulé sezony. Praxe je taková, že si vyberete událost a například v té se stalo, že jezdce upadl, ale přesto dokázal dojed do druhého místa a vaším cílem tedy není nic jiného, než zopakovat jeho úspěch. Nehledě na to, že každý tento event je doplněn skutečnými záběry z onoho momentu. Některé mi doslova vyrazili dech, je vidět jak silné emoce takové momenty dokážou vyvolat. Ale zpět k herním režimům. Ono moc není co dodat. Pochopitelně pro milovníky skutečných výzev je tu multiplayer. Hru více hráčů jsem okusil pouze párkrát a došel jsem ke zjištění, že ne tam nemám co dělat a že ve srovnání s hráči, kteří mají tento motosport přirostlý k srdci, jsem opravdu velmi malé zvíře.

Příjemné překvapení na mě čekalo v rámci track listu. Hra nabízí krásných osmnáct unikátních tratí napříč světem. Což je velmi úctyhodné číslo. Ano, je pravda, že jiné hry se ohání vyšším počtem, ale je nutné brát v potaz fakt, že většinou se jedná o nějakou desítku tratí, která nabízí pouze více variant těchto tratí. Dokonce se podíváte i do Čech. Konkrétně Karlovarského kraje a historického města Loket. Jeho motocrossová dráha je totiž v seznamu šampionátu MXGP. A pak, že je Česká Republika odříznutá. Samotné motocykly také nabízí několikero značek, kdy některé jsem doposud ani neznal a vše ve dvou třídách. A to slabší MX2 a pak oné královské MXGP. Já si oblíbil motocykly značky Suzuki, ale mám i radu pro lovce achievmentů. Jestli je chcete všechny, pak si budete muset odjet závod s motorkami od všem dostupných značek. A to není vše. Všechny motocykly je možné upravovat a to po stránce vzhledové i výkonnostní a i v těchto dílech má hra oficiální licence. Ani váš jezdec není o úpravy ochuzen, ale v tomto případě je vše pouze kosmetického rázu. Asi bych měl nakonec dodat, že všechny úpravy něco stojí, konkrétně credity. Není však důvod k panice. Credity získáváte prakticky v každém herním režimu a vše se sčítá dohromady, tedy i do režimu kariéry si můžete přivydělávat v jiném z režimů. Jediné, co je vysloveně vázáno s kariérou je vaše reputace.

MXGP 2 je motocrossová hra plná možností. Nabízí velmi kvalitní zážitek po stránce hratelnosti, kdy vaše cesta za slávou bude dlážděna odřenými lokty a spoustou pádů. Hra disponuje výtečným zpracováním motocyklů a jezdců, ale na druhou stranu zaostává v celkovém designu a optimalizací. Přesto se jedná o velmi kvalitní a zábavný motocrossový simulátor, který disponuje oficiální licencí. V Milestone srl. odvedli dobrou práci, ale do budoucna je co napravovat.

Vloženo: 18.4.2016
Celkem hodnotilo 169 zákazníků.
Dejte také své hodnocení.Celkem hodnotilo 169 zákazníků.