9. Sluchátka Xiaomi Mi True Wirel...
10. Forza Horizon 4 (Xbox One)

The Last of Us: Part II (PS4)
F1 2020

Rise of the Tomb Raider – Recenze

Rise of the Tomb Raider – Recenze

Když se před dvěma lety slavil návrat největší lovkyně pokladů Lary Croft, v restartu Tomb Raider, spousta hráčů byla při oznámení nadšená. Jelikož představované mechaniky hry byly vskutku zajímavé a ve hrách tohoto žánru poměrně ojedinělé. Avšak survival prvky byly nejspíše až moc ambiciózní a vývojáři se je nakonec rozhodli vynechat, tedy ne úplně. Základní verze přeci jen zůstaly, ale hra se poměrně přiblížila k sérii od Naughty Dog, tedy Uncharted. Neříkám, že je to nějak špatné, přeci jen Uncharted série je velmi úspěšná, akorát v případě Tomb Raider tento způsob vyprávění nebyl úplně obvyklí. Díl však před rozporuplnou náplň hry byl přijat kladně, což nejspíše bylo tím hlavním impulzem pro vývoj dalšího dílu, který zaštítila dokonce světová korporace Microsoft. Vzniklo tak pokračování v podobě Rise of the Tomb Raider, které momentálně vyjde pouze pro konzole Xbox. Oznámení tohoto pokračování bych shrnul jedním pseudoslohem, WOW!. Očekávání tedy byla opravdu velká. Jak tedy hra dopadla? Na tuto otázku jsem dostal příležitost odpovědět a odpovědi vám rozhodně rád poskytnu.

Nemusím vám říkat, že čekání na stáhnutí této hry bylo velice frustrující. Přeci jen, tuto hru sleduji od minulého roku, kdy došlo k jejímu oznámení, tudíž jsem trpěl jistou mírou nedočkavosti. Ale hoďka uplynula jako voda a já se bez sebemenšího váhání vrhnul do hry. Hned z kraje mě překvapily poměrně jednoduché anglické dialogy, které by měl zvládnout i mírně pokročilejší angličtinář. V dnešní době by tedy neměl být problém si tuto hru vychutnat i bez české lokalizace, tím nechci říct, že bych češtinu jako Čech neuvítal, ale nechyběla mi tu. Horší to s překladem bylo v případě různých písemných artefaktů a audionahrávek, které byly již poměrně složitější, ale opět nic co by se s trochou snahy nedalo přelouskat. Tím jsem vlastně prozradil jednu z postraních aktivit ve hře, tedy hledání různých audionahrávek, zkoumání starobylých nápisů, desek a fresek. Svou roli pochopitelně mají a jejich hledání přináší kýženou odměnu. Lara se pomocí nich může učit cizím jazykům, které jsou ve hře hned tři, řečtina, mongolština a ruština. Jazyky v tomto díle hrají svou podstatnou roli, v závislosti na úrovni znalosti daného jazyka bude Lara schopna rozluštit různé staré dialogy, které vám mnohdy odkryjí skryté poklady, či jiná tajemství. Je poměrně divné začínat recenzi vedlejšími aktivitami, ale změna ještě nikoho nikdy nezabila že?

Nyní k tomu hlavnímu, tím v případě Rise of the Tomb Raider není nic jiného než příběh. Po mém prvním seznámení s ním jsem si myslel, že nepůjde o nic zásadního, ale po nějaké hodince jsem byl u konzole připoután a nasával příběh, jako nikdy před tím. Jeho koncept je poměrně jednoduchý. Lara, co by sirotek, se snaží dokončit to, co kdysi započal její otec a což ho nakonec stálo i život. Naše krásná lovkyně pokladů se totiž vydává najít Zdroj božské moci, tedy něco co majiteli této relikvie dává moc nad smrtí. Je to artefakt, o němž se vypráví řada legend a všechny se točí kolem jakého si Proroka, který tento předmět našel. Moc sídlící v útrobách tohoto předmětu není určena pro obyčejné smrtelníky a to pochopitelně vedlo ke katastrofě. Bohužel co se nestane, po předmětu pátrá ještě organizace Trinity, která má své kořeny hluboko v minulosti a jenž po tomto předmětu vysloveně prahne. Příběh však není takto prostý a nabízí spoustu zvratů a velkolepých odhalení, ale ty já odhalovat, popisovat, nebo jakkoliv vyzrazovat nebudu. Přeci bych vás nepřipravil o to nejpodstatnější v této hře. A musím říct, že příběh není tím jediným, čím hra dokáže potěšit, navnadit a ohromit.

Příběh je skvělý, s jeho vyprávěním však koresponduje i celkový feeling hry. Mé první wow přišlo ve chvíli, kdy jsem hru spustil a viděl onu horskou scenérii z prvních gameplay záběrů z letošní E3. Bylo to něco úchvatného, nehledě na to, že hra z cut-scény plynule přešla do samotné hry. Vývojáři se už několikrát rozpovídali o tom, že hra využívá podobných technologií jako The Order 1886. Na rozdíl od něj, však má co nabídnout. Což je pro mě tou nejpodstatnější hodnotou. Veškeré scenérie ve hře dokáží vysloveně vyrazit dech, ale nejen scenérie. I lokality, v nichž se budete pohybovat, vypadají úchvatně a například designy hrobek jsou vskutku povedené. Nejlepší na tom je, že spousta objektů na scéně nejsou jen k dekoraci, ale jsou skutečnými objekty. V praxi to znamená, že třeba tisíc let starou kostru o přenou o sloup můžete poslat k zemi a stačí o ni jen zavadit. A takto reagujících věciček je ve hře celé spousta. Svět v tomto díle zkrátka není vůbec prázdný. Naopak kypí životem a je stále co objevovat. Dokonce svět žije natolik, že si můžete všímat všemožných malých zvířátek, která se po herním světě pohybují. Vedle vizuálu stojí i vítečná až epická zvuková stránka hry, která je v silné symbióze s danými částmi hry a s jejich podobou. Je to prvek, který tvrdí atmosféru a dotváří celkovou atmosféru v té nejryzejší podobě.

Otázka, jenž nejvíce trápila srdce hráčů a fanoušků série, se týká hratelnosti. Ne všichni fanoušci série se dokázali ztotožnit s Unchartovským ztvárněním hry. Konkrétně se to týká zabíjení ve hře, které není zastoupené ve zrovna malé míře. Vývojáři si těchto poznámek hráčů byli vědomi a tak si můžete zvolit postup, který budete preferovat. Pokud chcete ušetřit životy, pak nepřátele můžete obejít, či odlákat od důležitých míst a to bez zabití. Tedy je pravdou, že v některých částech hry se zabíjení nevyhnete, ale míst i napříč hrou možnost volby počítám jako značné plus. Zbraňový arsenál je v podstatě totožný jako v předchozím dílem. K dispozici je tak luk, útočná puška, brokovnice a pistole. Avšak je nutné dodat, že nyní je k dispozici více variant daných typů zbraní a upozorňuji, že se nejedná jen o skiny. Různé druhy zbraní stejného typu se odlišují v jejich vlastnostech, ať už je to přesnost, rychlost střelby, stabilita, či počet nábojů v zásobníku. K zpřístupnění dalších druhů zbraní je pak nutné nalézat jejich součásti, které tvoří vždy čtyři části. Na většinu z nich narazíte postupem v příběhu, některé je naopak nutné hledat a nachází se například v hrobkách, které nejsou součástí hlavní příběhové linky. Rozšířili se také možnosti v rámci vybavení, takže cepíny a šípy s lanem se ještě rozšířili o jedové šípy, šípy s výbušninami, tvrzené šípy, které vám pomohou ve šplhu do těžko dostupných míst, pak tu je cepín s hákem a nechybí ani zápalné šípy, ale ty byli i součástí předchozí hry. Vybavení se odemyká postupem hrou, takže jej přímo nevyrábíte, ale v rámci schopností můžete zlepšovat jejich technologie. Naopak zmizela nutnost nosit pochodeň a to díky neonovým trubicím.

Ruku v ruce se zbraňovým arsenálem a vybavením jdou tedy i Lařiny schopnosti. Schopnosti jsou zde rozděleny do třech skupin Hunter, Survalist a Combat. Každá z těchto tříd zlepšují Lařiny schopnosti v různých rovinách a pozměňují v průběhu hry přístup k daným situacím. K vylepšení schopností slouží zkušenostní body, které můžete dle libosti využívat. Jejich zisk je definován všemožnými aktivitami ve hře, ať už je to lov, sběr, zabíjení, či to nejpodstatnější a to hledání různých relikvií. Vše je pak zakončeno postupem na další úroveň, čemuž korunuje právě získání zkušenostního bodu. Největší změnou pak prošly hlavně bojové vlastnosti. Lara se může učit různé techniky boje, která se týká hlavně luku, či boje z blízka. Takže pokud se budete soustředit hlavně na Combat, pak můžete střílet třeba tři šípy najednou, či tři šípy v rychlém sledu za sebou. Spousta hrobek pak obsahuje starobylý kodex, který obsahuje prastaré bojové techniky, či techniku z ostatních ze zmíněných tříd. Ale jak jsem říkal, není nutné všechny nepřátele zabíjet. Můžete nepřátele i obcházet, odlákávat a tak podobě. K tomu vám pomáhá i samotné prostředí, kdy je možné využívat šplhání po stromech, což je vlastně jednou z novinek v tomto díle. Dále různých lahví, kanistrů, plechovek, zkrátka všeho co vám přijde pod nos, abyste odlákali nepřítele. Terén, keře, stromy, voda, to vše může být vaší zbraní proti nepříteli, v tomto směru hra nabízí opravdu širokou škálu možností. Ale vše je hlavně o vašem přístupu ke hře, taky můžete všechny postřílet, ale ani to někdy není nejlepší řešení, hlavně na nejtěžší obtížnosti, kdy Lara nevydrží moc zásahů.

Umělá inteligence nepřátel taky není úplně nejhloupější, i když já hrál na vysokou obtížnost, takže to mohlo mít jistý dopad na jejich chování. Pokud nepřátele upozorníte na svou přítomnost, nejen že vás budou hledat, pokud vás zrovna nevidí, ale pokud znají vaší pozici, budou se vás snažit různě obcházet a věřte, že i oni jsou schopni využívat okolního prostředí, což mě v některých momentech nemile překvapilo a způsobilo to moje opakování dané úrovně. Odlišné chování je pak lidí a zvířat. Zatímco lidé dokáží takticky uvažovat, tak takový medvěd, či puma se snaží využít svých předností a jednoduše vás zabít. Na každou z těchto šelem je nutné postupovat poněkud odlišně a někdy není lehké je skolit a týká se to hlavně medvěda. Ve hře nechybí ani vlci, či býložraví jedinci, ale i ti se můžou bránit a týká se to hlavně jelenů. Tím nechci říct, že by na vás jelen přímo útočil, ale pokud jste moc blízko a on nemá kam utéct, tak nastaví paroží a rozeběhne se směrem k vám, aby si rozrazil cestu pryč.

Nově do hry přibyla i možnost craftingu. Sice restartu z předminulého roku byl, ale ve velmi velmi zjednodušené formě. Zde je nutné sbírat různé materiály, které jsou nutné k vylepšování zbraní a vybavení. Neexistuje tak jediná ultimátní surovina, ale je nutné jich sbírat hned několik. Třeba k výrobě šípů je nutné sbírat dřevo a pírka, k jedovým pak následně jedovaté houbičky, k zápalným benzín, k výbušným šípům trhavinu a tak dále. K výrobě medipacků je pak důležité sbírat lahve s vodou a obvazy. Zbraně pak vyžadují různé technické součástky a také například určité další materiály. Veškeré požadavky na různá vylepšení jsou pak vypsána v craftovacím menu. Naštěstí se nebojte nějakého zmatku. Vše je naprosto přehledné a k vylepšování se opět využívá kempů, kde je možné také přiřazovat zkušenostní body, či měnit outfity a typy zbraní. Zároveň kempy slouží k rychlému cestování a v této hře je to zcela namístě, jelikož místní herní svět je opravdu rozlehlý.

Nakonec recenze jsem si nechal ty nejvíce avizované hrobky, a pokud je něco nejblíže typickým rysům starých Tomb Raiderů, pak jsou to právě hrobky. Je mým potěším vám sdělit, že jich je slušné množství a jsou velmi různorodé, výtečně nedesignované a hlavně disponují skvělými hádankami. Nejsou tedy nikterak přímo spjaty s hlavní dějovou linkou, ale to vůbec nevadí. Hře to přidává na dojmu, že hrajete hru s otevřeným světem, který můžete kdykoliv jakkoliv objevovat nezávisle na ději. No, vlastně proč jen dojem, hra v podstatě taková přesně je. Hrobky si navíc opravdu užíváte, jelikož hádanky se neopakují a kolikrát dají zabrat vaším mozkovým závitům. Na konci každé hrobky vás sice nečeká poklad ve formě zlata, ale stránky prastarého kodexu, které vám otevírají speciální schopnosti. Sice je tu ještě jeden speciální typ hrobek, ale ty většinou neposkytují větší výzvu, ale jsou například hůře k objevení a navíc jsou ve hře jen čtyři. Tyto čtyři hrobky totiž obsahují kusy antického luku, který je prostě skvělý, hlavně po stránkách statistik. Hrobky jsou sice spíše vedlejší aktivitou, i když celkově si bez nich hru nedokážu představit, tak nějak je radost je prolézat a objevovat jejich tajemství a když to zkombinujete s nádhernými prostředími a scenériemi, pak není vůbec co dodat. Toto je například něco, co mi v celé sérii Uncharted chybí a co tam nejspíše ani nebude. Ty nejvelkolepější z nich jsou však součástí hlavní linky, takže o ně rozhodně nemůžete přijít. Vlastně jak o té hře tak mluvím, ani nevím, jestli jsem řekl vše, co jsem chtěl. Jelikož hra je opravdu rozsáhlá se spoustou možností a řekl bych, že minimálně dvojnásobnou délkou herní doby.

Rise of the Tomb Raider je velkolepou výpravou za tajemstvími našeho světa, které vás do svého děje vtáhne a nepustí. Hlavní protagonistka je mladá sympatická dívka, která se však jen tak ničeho nezalekne. Tento díl se může chlubit výtečně nadesignovými úrovněmi, krásnými scenériemi, jenž jdou ruku v ruce s nádherným audiovizuálem a skvělým příběhem. Myslím, že nebudu daleko od pravdy, když řeknu, že tohle je nejlepší díl vůbec v rámci celé série. Možnosti, které hra poskytuje v rámci hratelnosti, jsou velice rozmanité a to své si zde najde snad každý, který miluje žánr dobrodružných her. Nemohu sice říct, zda je hra dokonalá, jistě se v ní pár chyb najde, ale není to nic zásadního.

Vloženo: 9.11.2015
Celkem hodnotilo 122 zákazníků.
Dejte také své hodnocení.Celkem hodnotilo 122 zákazníků.