Anthem
Far Cry New Dawn
Division 2

State of Decay: Year One Survival Edition - Recenze

State of Decay: Year One Survival Edition
- Recenze

Zmínil jsem to v recenzi na Dying Light a musím to zmínit znovu. Není už těch zombie her fakt moc? Je tomu totiž rok, co vyšla hra State of Decay, tenkrát na konzolu Xbox 360. No a nyní k příležitosti výročí této hry vychází vyšperkovaná edice s několika rozšířeními, která nese název State of Decay: Year One Edition, v mém případě jsem dostal možnost zrecenzovat její nejvyšší edici, tedy Year One Survival Edition. Ta obsahuje celkem tři kampaně a ve všech případech změříte síly s hordami zombie. Předem však musím upozornit, že tato hra není úplně typická v rámci her, které s touto tématikou existují a za chvíli si povíme proč tomu tak je. No nezbývá než PŘEŽÍT!

Tři kampaně, tři vlastní příběhy

Hned v úvodu jsem zmínil že hra disponuje třemi kampaněmi. Celá tato edice se skládá ze základní hry State of Decay, datadisku Breakdown a většího rozšíření v podobě Lifeline. Když bych se zaměřil na příběh této hry, tak bych se zřejmě  vysloveně žádného holywoodského trháku nedočkal. Hra ani moc na příběh nesází. Jde totiž o to, že i když se nějaký odehrává na pozadí a to v případě všech tří her, tak není úplně tou nejpodstatnější částí. Příběh těchto her tvoří sami hráči, jelikož jejich činy a postup mají vliv na celkovou strukturu herního světa v němž se pohybují. Avšak základní zápletky se pokusím, alespoň na stínit.

V původním State of Decay se dva kamarádi ocitají v kempu u prostřed lesů, kde jsou napadeni lidmi se sklony ke kanibalismu, nebo si to pánové alespoň mysleli. Bohužel v rámci sebeobrany se musejí uchýlit k nutnému a nebohé hladové krky usmrtit. Postupem hry, už samozřejmě nabývá na podezření, že se dění kolem vymyká kontrole. Aby toho nebylo málo partička přeživších v místním kempu zjišťuje, že se nejedná o kanibaly ale o živé mrtvé, zkráceně řečeno zombie. Následně tedy začíná boj o přežití, které následuje hledání přeživších v nedalekém městečku a tvorba vašich vlastních příběhů.

Datadisk Breakdown je situován do stejného prostředí, ale sžijete se v tomto případě s jinou partou lidí, kteří přežili první vlnu nákazy a zabarikádovali se před nakaženými v jednom domě uprostřed městečka, který disponuje zděným hrazením. Což by mělo navozovat pocit bezpečí, ale ten nikdy nepřichází. Je tedy nutné pokusit se vyhledat další přeživší k obraně tohoto domu a to nejpodstatnější shromažďovat zásoby. Krom mrtvých můžete narazit i na vojáky, kteří vám však shodou okolností zrovna pomoci netouží. Jak se bude děj v tomto případě vyvíjet je opět ve vašich božských rukách.

V poslední řadě tu máme Lifeline. Děj tohoto rozšíření se odehrává v úplně jiné lokalitě, než předešlé hry. Ocitáte se totiž v kůži vojáků a místo městečka a lesů na vás čeká jedno pořádné město. Základním úkolem vojáků byla záchranná mise vědců, kteří by měli poskytnout odpovědi ohledně toho, co se to všude kolem děje. Aby to nebylo tak jednoduché, nic se tak úplně nedaří a i když má armáda více zdrojů, než lidé v předešlých hrách i zde začíná boj o vlastní životy.

V textu jsem schválně použil spojení živí mrtví a spousta lidí si právě teď dala věci dohromady. Hra sice nenese název oblíbeného seriálu The Walking Dead, ale svým zasazením  a stylem, jakým se děj odvíjí a jak hra funguje, je právě State of Decay nejblíže tomuto seriálu, i když nedisponuje jeho licencí. Takže už teď by měli fanoušci této série zbystřit.

Vše je ostřejší a krásnější

Vzhledem k tomu, že se jedná o remaster hry z minulého roku, tak hra neprošla tak razantními změnami po grafické stránce. Ano, textury jsou detailnější, obraz je ostřejší a hlavně efekty okolního prostředí přibyli. Jeden efekt se mi ve hře obzvlášť líbil a tím efektem jsou sluneční paprsky, které protkávají koruny stromů. To dokáže očarovat snad v jakémkoliv grafickém zpracování. Musím však uvést na pravou míru fakt, že hra nevypadá bůh ví jak závratně, ale to je bohužel dáno tím, že hra se neřadí mezi tří-áčkové tituly. Rozpočet tak nebyl úplně ideální, ale i tak se podařilo vývojářům ukovat celkem líbivou hru. Která ve všech případech disponuje otevřeným světem.

Že se jedná o port ze starého Xboxu 360 svědčí i animace postav, které téměř při rozhovorech nepohybují ústy, ale upřímně řečeno tato hra má zcela jiné přednosti, ke kterým se brzy dostanu. Ve hře je dokonce úplná absence jakýchkoliv cut-scén, takže vlastně při hraní nejste ničím rušeni, tedy krom krátkých dialogů mezi přeživšími. Za zmínku naopak stojí zvuková stránka, jež mi přišla v rámci možností opravdu skvělá a každé prostředí na vás dýchá svými specifickými zvuky, takže například v kempu v lese slyšíte typické cvrlikání, ptačí zpěv, či šustění potoka. Krom těchto hezkých věcí je hra lemována hlavně všudy přítomným sténáním zombíků.

Přežít, to je to oč tu běží

Základ hratelnosti je opravdu založen hlavně na přežití. Jestli se vám to podaří, či ne je složeno z několika faktorů, kdy vše souvisí se vším.  Během hraní je nutné mít se na pozoru, jelikož kolikrát nevíte odkud se zombící vyloupnou. Týká se to hlavně momentů, kdy jste v opuštěném domě a hledáte zásoby, jak pro sebe, tak pro vaší osadu. Osady, či řekněme útočiště přeživších jsou celkem podstatnou složkou celé hry. Už jen kvůli tomu, že jsou většinou bráněné ostatními. Osady jsou ve hře označeny pojmem safe house, ale neberte to označení doslova, jelikož zombíci budou ustavičně na tyto základny útočit a pokud je jejich počet dostatečný, kolikrát proniknou za vaše opevnění. Tím souvisí i to, že je důležité nepřátele neupozorňovat příliš velkým hlukem, díky kterému by vás jejich skupina mohla následovat až k zmíněné základně.

Avšak není náhoda, že osada musí z něčeho žít a zásoby uvnitř nejsou nekonečné. Obzvláště to platí ve chvílích, kdy přivádíte další přeživší a tím vaše osada roste. Takže vám nezbývá nic jiného, než se vydávat na lov zásob. Ty můžete najít v různých opuštěných domech, nebo klidně i v garážích, stavbách, či stanech. Můžete dokonce prohledávat i kufry automobilů. Když narážíme na automobily, ty jsou ve hře rozesety v docela slušném množství, avšak jejich používání je jaksi velmi hlučné nápadné a téměř ve všech případech na sebe upoutáte pozornost hladových nemrtvých. Takže raději bych doporučil vozidla využívat jen k urychlení cesty, ale nedojíždět s nimi až k vaší základně. V tomto případě je lepší dojít po vlastních.

Dalším důležitým faktorem je fakt, že vaše postava se snadno unaví běháním, či útočením na nepřátele. Dokonce se může stát, že bude hladovět, proto není od věci se občas najíst, ale jak jsem zmínil výše, tak zásob není nikdy dost, takže opět to vede jen k dalšímu hledání zásob. V podstatě je to takový simulátor přežití v post-apokalyptickém světě zamořeném nemrtvými. Rozhodně bych doporučoval sledovat ukazatel staminy, jelikož pokud se dostanete až na konec, tak je postava opravdu vyčerpaná a únik před nepřáteli je v tuto chvíli prakticky nemožný. Důležité je se vyvarovat volným prostranstvím, vlastně celkově otevřeným soubojům. Předejte tak úmrtí vaší postavy. Ve chvíli, kdy jste zombíky poraženi  a rozcupováni, můžete se s vaší postavou na dobro rozloučit, jelikož smrt daného přeživšího je permanentní. Avšak hra v této situaci nekončí. Jelikož vaší hráčské nadvládě podlehne jiný přeživší a jeho osud tak padne do vašich rukou. Hra tím pádem je pokládaná za neúspěšnou ve chvíli, kdy jsou zabiti všichni z vaší
osady. Přepínat mezi postavami lze také v osadě, stačí absolvovat krátký rozhovor a můžete hrát za jinou postavu.

Nyní se mohu dostat přímo k osadám, nebo chcete-li základnám. Ty je možné díky různých posbíraných surovinám vylepšovat, či přistavovat různé nástavby, jako jsou ložnice, kuchyně. strážní věže a podobně. Vylepšováním se samozřejmě zvyšují šance na přežití a také šance, že nemrtví se nedostanou za vaše oplocení. Výhoda je i pomáhat ostatním nalezeným přeživším a následně je zavést na vaši základnu, jelikož tím samozřejmě rostou i síly, které jsou potřeba k jejich obraně.

Z toho všeho tak vyplívá, že hra je vlastně vaším vlastním příběhem, kdy se ocitáte v chaosem zmítané lokalitě, kdy svět již není takový jaký býval. Po vašich životech prahnou nemrtví, kteří by si na vás rádi smlsly. Bohužel v této hře nejste nepřemožitelní a je tak důležité být ostražití, vynalézaví a hlavně hledat různé zásoby pro přežití. Všemi těmito faktory, tak je připomínán i slavný kultovní seriál The Walking Dead. A opět musím uznat, že tato hra je asi jeho nejbližší herní adaptací, i když jeho značkou se nehonosí.

V této hře je také jedna věc, která mě vysloveně zamrzí a to je absence multiplayeru, či spíše kooperativního hraní. Tato hra si o tento mod vysloveně říká, avšak bohužel ve hře nic podobného není. Což opravdu zamrzí. Přeci jenom přežívat v takovém to světě s dalšími živými hráči by hru posunulo o kus dál. Ale v tomto ohledu nezbývá, než si počkat na DayZ, či H1Z1.

State of Decay: Year One Survival Edition je povedeným remasterem rok staré hry. Kdy se jedná o žánrově skvěle vystiženou survival akci. V této hře ochutnáte, jaké to je přežívat v nelítostném prostředí zničeného nevídanou epidemií, která mění lidi k nepoznání a čelit nemilosrdné pravdě o živých mrtvolách lačnících po vašem mase. Navíc pokud jste fanoušky série The Walking Dead (Živí Mrtví) a hledáte věrnou videoherní adaptaci, pak tahle hra je přesně to co hledáte. State of Decay sice není dokonalá ve všech ohledech, ale v té podstatné části a to hratelnosti válí jako málo která hra, už vzhledem k tomu, že je to jedna z mála her, kdy si své osudy tvoříte sami. Hra vychází exkluzivně na Xbox One a PC.

Hodnocení:  8/10

Vloženo: 25.4.2015
Celkem hodnotilo 58 zákazníků.