6. NHL 20 (PS4)
7. Mafia Trilogy (PS4)
8. Call of Duty: Black Ops Cold W... (PS4)
9. Minecraft (PS4)
10. Far Cry 5 (PS4)

Styx: Shards of Darkness - Recenze

Hra Styx: Shards of Darkness je stealth hrou a zároveň dílem francouzského studia Cyanide, které stálo již za prvním titulem jménem Styx: Master of Shadows a zároveň třetím dílem zasazeným do světa Of Orcs and Men.

Hra nám ukazuje příběh jednoho neskutečně odpudivého a drzého skřeta, jehož zálibou jsou nájemné vraždy a loupeže. Ocitáte se ve městě Thoben, který je rájem zlodějů, vrahů a různých podivných lidí, kteří se rozhodli žít v tomto bažinami obklopeném městě. Hra vás ihned posílá k místnímu podivínovi Ephronovi, kde dostanete za úkol ukrást žoldácké platy od vojáků z jednotky C.A.R.N.A.G.E. Ta byla zformována na vymícení goblinů neboli skřetů. Díky tomuto úkolu tak nenásilnou formou zjistíte, jak se Styx ovládá a jaké má schopnosti. Bohužel se cosi zvrtne a navštěvuje vás ženská postava jménem Helledryn, která vám dává za úkol, respektive nabídku, která se nedá odmítnout, abyste jí našli a ukradli jakési tajemné žezlo. Pokud tak uděláte, budete dostávat pravidelný přísun látky zvané Amber. Tato látka poskytuje našemu skřetovi právě ony magické schopnosti, ale co jsem tak pochopil, tak Styx je na této látce závislý a právě z toho důvodu se jedná o nabídku, která se neodmítá. Abych vám příběh nastínil trochu dál, ale neprozradil ho, tak vám už jen řeknu, že Styx se dostane na místa jakým je summit Temných Elfů se sídlem ve vytesané obří skále, budete utíkat z rozlehlého vězení, ve kterém nebudete vědět kudy kam, nebo si dáte fight s jednou ne moc hezkou a ne moc přátelskou královnou.

Bohužel je celkem škoda, že takhle na papíře to vypadá mnohem zajímavěji, než ve hře. Ale abych nepředbíhal, tak se sluší říct, že ovládání Styxe bylo pro mě velmi příjemné a jednoduché. Až na pár momentů, kdy mnou držící se Styx za okraj skály neuměl skočit na protější lano, jsem upřímně neměl sebemenší problém. Váš goblin poslouchá jako hodinky a je radost ho ovládat. Radost přetrvává i ve výběru vašich dovedností. Je jich hodně, nakupují se za body utržené v misích a jsou rozděleny do zkušenostního stromu do pěti odvětví. Jsou jimi tajnost, zabíjení, vnímaní, alchymie a klonování. V každém odvětví můžete investovat do sedmi obyčejných skillů, které jsou zakončeny jedním „master skillem“ Jak už jsem říkal výše,je jich celkem dost a všechny mají značnou váhu na to, jakým způsobem budete hru hrát.  A právě v tomto bodě se Styx: Shards of Darkness začíná tak trochu kazit.

Musíte mít totiž neustále na paměti, že se nejedná o AAA hru, jak by se to podle vydaných trailerů mohlo zdát. Ne, Cyanide nejsou opravdu „tříáčkové“ studio. Chybí jim zkušenosti, možná nějaký ten smysl pro detail a hlavně velký rozpočet. Jak jsem říkal, tak hra na papíře vypadá parádně. Jenže až hraním zjistíte, že lokace, které jste už jednou prošli, se opakují. A opakují se takovým způsobem, že si časem uvědomíte, že vývojáři pouze přehodili kulisy z minulé mise.

Abych to zkrátil, tak 90 procent misí je o tom samém. Dostali jste se do opravdu velké lokace, kde je nutné dojít do bodu A pro úkol. Odtud zase přes celé město zpátky do bodu B, abyste zjistili, že ještě musíte jít znovu stejnou cestou do bodu C a když máte vše vyřešeno, tak půjdete opět tou stejnou cestou do bodu D a oblast opustíte. Ano, takhle to funguje. A je opravdu jedno, zda jste ve městě lidí, Elfů nebo v jiné uzavřené oblasti.

Samozřejmě, že jako v každé správné stealth hře máte na výběr, jakým způsobem se k cíli dostanete. Jenomže tady ty způsoby jsou spíše jen dva. Buď budete lokaci procházet pod neustálou rouškou tmy, což je ale po čase celkem otrava, protože tma pokrývá cca 70 procent daných lokací a tak jako já, si vaše speciální schopnosti vyzkoušíte až ve třetí misi, protože je jednoduše potřebovat nebudete, a nebo si dáte trochu toho adrenalinu a spustíte poplach a tajnost netajnost, jednoduše proběhnete skrz stráže a budete doufat, že se svými zbraněmi do vás netrefí.  Ať tak či onak, zjistíte, že strážní moc inteligence nepobrali.

Abych vám to přiblížil, tak nepřátelé mají určitou míru „vnímání okolí“. Pomocí ikony, která má čtyři stupně, zjistíte, jestli vás nepřítel zahlédl nebo ne. První a druhý stupeň je asi taková bdělost, když mají pocit, že něco slyšeli.  Na třetí stupeň už si musíte dávat pozor, jelikož to už si myslí, že něco skutečně viděli a jdou oblast prohledat, no a čtvrtý stupeň je ten, kdy už vás zahlédli a vám nezbývá nic jiného, než prostý úprk. To všechno by bylo v naprostém pořádku, kdyby to fungovalo. Bohužel nepřátelé, i když vás zaručeně viděli, mají čtvrtý stupeň pohotovosti a vydali se po vašich stopách, skončí tak po třiceti vteřinách s hledáním. A to prosím znovu připomínám, že se jednalo o čtvrtý, tedy červený stupeň. Na ten oranžový jim stačí pouhé prozkoumání pár metrů před sebou a jedné bedny, jestli v ní náhodou jako nejste. Inteligence AI je zde na takové úrovni, že jsem byl schopen zabít šipkou na dálku jednoho strážného, projít mezi dvěma zbývajícími, kteří zaručeně museli slyšet hlasy umírajícího muže a to vše za slunečního svitu uprostřed oblasti.

Co mě však úplně nejvíce zarazilo bylo to, že pokud je například v místnosti více nepřátelských jednotek  a různě po té místnosti chodí, tak ony si dokonce samy stojí v cestě na předem definovaných pozicích. Toto pak způsobuje velmi komické scénky, kdy dvě postavy tlačí do té třetí a pomalu ji šoupou na její správné místo. Bohužel, kvůli těmto chybám pak ztrácíte jakoukoliv touhu po výzvě a odměna vám nedá ten pravý pocit zadostiučinění.

Co se týče grafické stránky hry, tak zde je vidět, že chyběl rozpočet. Třeba Styx je nádherně vymodelovaný a plný detailů. Bohužel to už se nedá říci o dalších vedlejších postavách. Ale abych byl fér, tak musím uznat, že ztvárnění okolí, zvláště pak oblasti Elfů se mi líbily. Ale tady zase musíme mít na paměti, že hra využívá Unreal Engine 4 a ten je zkrátka už sám o sobě pěkný. Co mi však neskutečně tahalo oči a uši bylo sladění dabingu postav s jejich herními předlohami. V dnešní době už jsme zvyklí na to, že dabing sedí na pohyb pusy a ne na to, že postava ve hře jakoby domluví, ale dabing běží další vteřiny dál.

Víte, ke skřetu Styxovi existuje dlouhá a trnitá cesta. Na jednu stranu ho ze začátku nenávidíte. Vypadá děsně, je to vaše hlavní postava, a začátek je nudný. Pak se to rozjede, začnete prozkoumávat celkem zajímavý příběh, Styx si otevře několik nových schopností, díky zjednodušenému craftingu a vysvíceným surovinám na obrazovce získává hra spád, dostanete se do otevřeného světa a rázem vás tenhle nízkorozpočtový titul začne bavit. Jenže tam, kde by měl správně skončit, se Styx snaží velmi uměle natahovat dějovou linku a tak vás přibít k židli na dalších 6 zbytečných hodin. Postavu už máte celkem na úrovni, jenže vy furt procházíte ty temné kouty a neděláte pomalu nic jiného, než že mačkáte quick save a chodíte po mapě tam a zpět. Ano, v každé misi je pár vedlejších úkolů, ale ty moc zábavy nepřidají. A opět začínáte Styxe nenávidět. K vaši spokojenosti nepřidávají ani Styxovi posmrtné hlášky typu: „Objednám si dvojitou pizzu s extra sýrem, než se to naučíš hrát.“ nebo „Hele, nechceš si to vyměnit? Já budu hrát a ty budeš umírat za mě.“

Takže pro koho Styx: Shards of Darkness je? Styx je především pro fandy stealth her. Hra se snaží kombinovat prvky z titulů jako jsou Thief, Assassin´s Creed nebo Tomb Raider. Jestli Styx: Shards of Darkness něčím vyniká, tak je to příjemné a přátelské ovládání. Do hry se dostanou i úplní nováčci tohoto žánru, pro zkušené borce však hra bude jen příjemným zpestřením. Doporučoval bych hru pořídit spíše v nějakém slabším období, kdy tolik her nevychází, protože její umělá délka, hru zbytečně zabíjí.

Vloženo: 24.3.2017
Celkem hodnotilo 110 zákazníků.
Dejte také své hodnocení.Celkem hodnotilo 110 zákazníků.