10. God of War (PS4)

Tom Clancys Ghost Recon Breakpoint
Call of Duty: Modern Warfare
WRC+8
NHL 20

Syberia 3 - Recenze

Letos je nejspíš opět rokem návratů. Ať v rámci dlouho odkládaných pokračování úspěšných sérií, či jejich restartů. My se podíváme na titul z první kategorie, tedy jedno dlouho odkládané pokračování. Tím titulem je hra studia Microids, Syberia 3. Tato série je zapsaná hluboko do srdcí všech milovníků adventur, ale já s ní do nedávna žádné zkušenosti neměl. Taky je to pěkná řádka let, co vyšel druhý díl, ale i tak sem si po těch letech na právě druhý díl čas udělal, abych hru zkusil a možná i byl trochu v obraze. Světe div se, hra je slušně hratelná i dnes a dokonce ji na Originu, EA, nabízelo zdarma v rámci programu On the house. Ale druhým dílem se dnes nebudeme zabývat. Dnes přijde ke slovu třetí pokračování, které to ke svému vydání nemělo zrovna lehké. Vývoj se protahoval, dokonce se zdálo, že se projekt zastavil a ukončil. Naštěstí se tak nestalo a opravdu je Syberia 3 mezi námi, takže se můžeme opět navrátit do tohoto fascinujícího světa B.H. Sokala.

Vzhledem k tomu, že hra se řadí striktně do žánru adventur, tak celý titul stojí a padá na příběhu. Který navazuje na události z druhého dílu, ale do bájné Syberie se již znovu nevydáte, tuto kapitolu hlavní hrdinka Kate Walkerová, již uzavřela. Byť ji minulost stále pronásleduje. Navíc holka neměla daleko ke smrti. Od umrznutí někde uprostřed lesů ji zachrání kočovný kmen Youkolů, jenž putuje do posvátné země, kde má dojít k páření se vzácného druhu Sněžných pštrosů. Ti jsou impozantní nejen svým vzezřením, ale hlavně velikosti, díky níž Youkolové mají své přístřešky umístěny na jejich bedrech, což jim usnadňuje putování s tímto vzácným zvířetem. O historii Youkolů se toho ve hře dozvíte spoustu, i o městečku v níž se musel kmen kvůli určitým potížím zastavit. Bohužel jeho obyvatelé nemají tento národ zrovna v lásce a byli by úplně nejraději, kdyby zanechali svých tradic a radši se někde usadili. Postupem hrou zjistíte, jak silné je pouto mezi Youkali a přírodou, na což hra poměrně klade důraz.

Ovšem ani Kate Walkerová nepřijde zkrátka, i s ní má řada lidí své plány, které se ji zrovna dvakrát nelíbí, nehledě na vznesené obvinění z vraždy. Příběh je rozhodně skvěle zpracovaný a bylo by těžké psát něco více, aby sem nevyzradil příliš mnoho. A byť mi přijde hra přeci jen vyprávěním o něco horší, než je tomu u druhého dílu, tak vyprávění má rozhodně řadu kvalit a to nejpodstatnější, příběh je zajímavý a místní tajemno a historie si udrží vaši pozornost. Jen nevím, proč ty české titulky jsou ve hře tak strašlivě mrňavé, že se hlavně v dialogovém kruhu pro výběr odpovědí, nedají vůbec číst. Když si zapnete původní anglické, tak jsou krásně velké, tady někdo udělal nějakou chybku.

Takže jsem u rozhovorů, ty zde probíhají ve formě kruhového dialogového okna, kde každé ze čtyř buttonů Xboxového ovladače simuluje jednu z možných odpovědí. Takže je jasné, že najednou je v možné vybrat pouze ze čtyř odpovědí, i když vlastně spíše ze tří, jelikož pod B se většinou skrývá slůvko Zpět. Ale to bych neudával jako jakousi slabinu, rozhovory tady mají víceméně informační váhu a jen třetina z nich se projevuje v rámci dohry rozhovoru. Musím však autory za dialogy pochválit. Vše je dobře napsané, propletené nějakým tajemstvím a je radost dialogy poslouchat, popřípadě číst. Všechny mají smysl a nejde o nějaké tlachání do tmy, jako v některých hrách. Z každého rozhovoru si vždy odnesete něco, co vás posune v příběhu dál, nějaké vodítko, které vám pomůže vyřešit nějakou situaci. A to se netýká jen rozhovorů, ale celé řádky dokumentů a knih ve hře, které mnohdy dokáží pomoci s řešením nějaké zapeklité situace, či puzzlu.

Hádanky, či chcete-li puzzly, jsou také jednou z nedílných součástí pravých adventur, které se netěší zrovna akční složce. Bez pořádného hlavolamu by to byla hra jen o chození a kecání, což by asi nikdo moc neuvítal. To by pak stačilo spíše, natočit film, než vytvořit hru. Ale to není případ třetí Syberie. Tady je hádanek, či situací na používání té kole na hlavě, které se říká hlava, poměrně dost. Některé jsou jednodušší, jiné složitější. Spousta z nich vyžaduje pečlivý průzkum okolí a někdy se stačí jen pořádně dívat. Logika uvažování je také rozhodně na místě. Vše je zábavné, nikoliv frustrující. Ano, můžete se zaseknout, ale nikdy vás to nedostane do fáze, kdy budete chtít prohodit ovladač televizí s myšlenkami, že se nejde pohnout dál, že to autoři přehnali, že se to přeci nedá vyřešit. Vždy se vše dá vyřešit a když je člověk pozorný, může nalézt i spoustu vodítek, jenž ho k řešení dovedou. Autoři mě tedy potěšili i v tomto případě.

Vypadá to, že třetí Syberia je skvělým titulem že? Jistě neměla by od toho daleko, nebýt jednoho malého, tedy velkého podstatného problému. Hra jaksi svým technickým zpracováním zaspala dobu. Do jisté míry tomu pomohl i poměrně protahovaný vývoj a komplikace kolem zrodu hry. Ale přeci jen za ty roky by člověk čekal vypiplaný titul, kterému se chyby vyhnou obloukem. Bohužel se tak nestalo. Syberia 3 vypadá, jako dobrých deset let stará hra, která se se současnými hrami nemůže moc měřit. Možná by někdo mohl říci, že to byl autorský záměr, že jde o archaickou stylizaci, či něco podobného. Asi bych vám za běžných okolností řekl, že fajn, tak je to taková stylizace, ale to se v tomto případě opravdu říci nedá. Kdyby šlo o stylizaci, tak by přece hra chodila jak hodinky. Jenže framerate tu létá nahoru a dolu jak na horské dráze. Většinou jste na 30 fps, ale najednou to celé sletí ke 20ti a pak vylétne až k 60ti. Tady někomu unikl pojem optimalizace. Nehledě na textury a kolikrát dohled do dálky, který není zrovna dvakrát veliký a pokud jste například ve městě, někdy vše mizí v husté mlze, jako v hrách okolo roku 2004. Je to celé opravdu smutné, když příběhově skvělý počin sráží technické zpracování. Přitom chyběl jen kousek. Osobně bych i nad vizuálem přimhouřil oči, kdyby to vše běželo jak má, ale to se zatím neděje. Počítám, že nějaká záplata se objeví, ale ať není pozdě.

Autoři se v této hře snažili dosáhnout pokroku a opustit vody klasické point-n-click adventury a to byl myslím hlavní kámen úrazu. Asi jen kompletní předělávání hry do 3D, které umožňuje pohyb postavy a navíc kamery v prostoru pomocí analogů z klasické izometrické kamery starých adventurních pecek, byl přeci jen tvrdý oříšek. A odrazilo se to nejen ve výše zmíněných technických potížích, ale i v neposedné kameře. Ta je sice umístěna vždy v nějakém bodě, ale ne vždy to tak funguje, už jen díky tomu, že je možné s kamerou ještě posouvat. Někdy hra zapomene kameru přepnout, nebo naopak ji přepne moc brzy a zmatek je na světě. Myslím, že by byla jednoduší klasická kamera za postavou, ale to už by byla zase práce navíc. Vývojáři si ukousli nejspíše moc velké sousto, jenž nedokázali patřičně rozkousat a strávit. Přeci nemuseli se do 3D vůbec pouště a pokračovat v tom, co uměli nejlépe. O popularitě oldschoolových stylizací není pochyb. Dokazujete jak Wasteland 2, tak Divinity Original Sin, tak třeba nejnovější Torment.

Abych té technické a audivizuální stránce jen nekřivdil, tak hudební doprovod je opravdu skvostný a lahodí vašim uším. Vždycky skvěle podtrhne atmosféru dané situace a to je zatraceně dobře. Ani dabing není špatný, ale jeho problém tkví v tom, že postavy nemají synchronizovaná ústa s dabingem, což je také v současnosti zcela mimo. Je pravda, že titul pomáhala vytvořit komunita a pro ní je titul přesně určen pro zaryté fanoušky série, kteří prostě milují dobrodružství Kate Walkerové, jenž si zasloužila jen přece trochu více, než se jí dostalo. Těžké ale doporučit hru, i hráčům, kteří se sérií, žádné zkušenosti nemají. Hra se vám líbit může a nemusí. Některé může odradit nepříliš dobrá technická stránka a i pro mě bylo finální hodnocení složité.

Syberia 3 je pokračovatelem klasických point-n-click adventur, která se snažila dosáhnout pokroku přesedláním na 3D a klasickým pohybem pomocí analogů. Bohužel se to po technické stránce úplně nepovedlo. Co však hra ztrácí technickou stránkou dohání povedeným příběhem plným mystéria a logickými hádankami, jenž dokážou zavařit našim mozkovým závitům. Celkově však hra uvízla někde na půl cesty a plně ji ocení snad jen skalní fanoušci série, kterým by finální dobrodružství Kate Walkerové nemělo uniknout.

Hodnocení: 6,5/10

Vloženo: 5.5.2017
Celkem hodnotilo 73 zákazníků.