Když se tak ohlédnu za loňským rokem, tak jsme s kolegy recenzovali převážně velkorozpočtové tituly a na ty menší se moc prostoru nedostalo. Ano, měli jsme tam pár z nich jako Inside, či Unravel, ale tím bychom náš souhrn mohli uzavřít. Je pravda, že to bylo dáno hlavně tím, že velké tituly vycházeli v takovém množství, že na menší tituly nezbýval čas. Proto jsem využil lednového sucha a rozhodl se vyzkoušet titul Dead Effect 2 od českého studia BadFly Interactive. Titul vyšel 13. ledna a to v rámci digitálních distribucí. Zvolil jsem verzi pro Xbox One a začal hrát rovnou od první minuty, kdy byla hra k dispozici a byla to také má první letos zakoupená hra. Jestli mám litovat svých peněz? No půjdeme se na to mrknout.

Asi by bylo rozumné uvést na pravou míru fakt, že tato hra byla původně vytvořena a vydána na mobilních zařízeních. Jenže co se nestalo. Titul nabral na těchto zařízeních na takové popularitě, že si nejspíše kluci z Hradce řekli, že proč to tedy nezkusit na klasických herních zařízeních. Přeci jen tam hry patří že. A tak jsme se opravdu dočkali a to hned na velký pátek třináctého. Jestli toto datum bylo jakým si záměrem? To těžko říci, ale ono proč také ne. Pátek třináctého je temné datum a tato hra je plná zombie, krve a trochu toho temna v sobě také ukrývá, jelikož je celá zasazena na vesmírnou loď.

Tato loď nese název ESS Meridian a rozhodně se nejednalo o výletní loď plnou náruživých cestovatelů. Jde o vojenskou vědeckou loď, takže je všem hned jasné, že se něco pokazí. A pokazilo a to pořádně. To, že hlavním záporákem je šílený vědec, který touží po dokonalosti, bychom snad byli i zvyklí. Bláznem, co chce sestrojit superčlověka se zabývá kde jaký titul podobného žánru, avšak náš vědec jistý Wagner, vůbec nechce dokonalého člověka, chce dokonalé monstrum, něco co je mnohem dál v evoluci, než se může jakémukoliv běžnému člověku kdy poštěstit. Kdyby to však zůstalo jen u Wagnera, ono těch cvoků, co chtějí něco změnit je více. Experimenty se bohužel ne vždy povedly, což vedlo k nákaze, která zaplavila loď a většina posádky se proměnila v partu hladových nemrtvých. Kromě zombie však po lodi pobíhají i drony, roboti, neviditelní roboti, supervojáci a superklony. Korunní klenoty jsou pak poměrně solidně navržení bossové, jejich soubojem nějakou tu desítku minut určitě strávíte.

My jako hráči se zmocníme role jednoho z těchto super klonů a jelikož tato hra je i z nemalé části rpg, tak si na počátku můžeme zvolit hned ze tří postav a k naší volbě ještě můžeme přidat jednu z pěti zvláštních schopností. No a jsme vhozeni do hry. Kde se probouzíme ve vědecké laboratoři, kde nám genetik Bielik de facto sdělí, že jsme defektní a že nepřežijeme, což naše postava "psychicky neunese" a padne do komatu. Když se nejspíše s trochou štěstí dostane, tak loď je v plné parádě na cestě hyperprostorem a celá loď je zamořena řadou mutantů a zombie. Tak začíná vaše pouť za záchranou svého vlastního zadku a těch, co se vám rozhodnou s tím pomoci a nebo vy jim.

Celou hru pak ovládáte z tajné základny, která vám slouží jako centrální HUB. Z této základny můžete vylepšovat vaší postavu, kupovat a vylepšovat zbraně, zbroje či všemožné implantáty do vaší postavy. Také se zde nachází mapa lodi, z níž se vydáváte na příběhové mise. Krom nich se ve hře nachází i řada jiných vedlejších misí, které jsou rozděleny asi do dalších pěti kategorií. Kdy jednu tvoří vedlejší generické mise a druhou všemožné varianty na režim horda, které lze hrát i v režimech kooperace. Vzhledem k tomu, že hra je, jak sem již z psal výše, z části rpg, pak sem byl velice překvapen samotnými dialogy. A byť se nejedná o žádný psaný bestseller, jsou velmi dobře napsané a rozhodně jim nechybí nutná dávka zdravého humoru a hlášek. Což je na titul, který byl tvořen v základu pro mobily, dobrou zprávou.

Když se podíváme na level design, tak je si v základu podobný, ale vždy dokáže něčím překvapit. Ono taky co by mohlo být extrémně různorodého na vesmírné lodi letící vesmírem. Co mi však silně vrazilo do očí je silná inspirace tituly jako Dead Space, či DOOM 3, dokonce si můžete ve hře na několika místech všimnout nakladačů, které jakoby z oka vypadly těm z kultovní série Vetřelec. Tím netvrdím, že je to nějak špatně. To vůbec ne, i přes tuto značnou inspiraci si hra udržuje svou vlastní tvář. Jen je škoda, že jednotlivé příběhové kapitoly na sebe, krom několika chvil, nenavazují na sebe přímo. Je to daň za to, že hra byla právě původně hrou pro mobilní zařízení a celý koncept předělávat, by bylo jistě mnohem nákladnější, než takovýto port. Takže jsme vždy z HUBu vrženi do nějakého úkolu a po jeho splnění jsme opět zpět na Hlavní základně. A taktéž to platí se všemi dalšími aktivitami ve hře.

Nakonec se dostávám k technické stránce hry. Nikdo se asi nebude divit, když řeknu, že je na hře znát její původ, ale i přesto hra doznala nějakých těch úprav k dobrému. Rozhodně přibyla míra detailů, efektů, na scéně je více objektů a došlo k vylepšení stínů a celkového nasvícení herní scény. Jediné, co jsem moc nepochopil je silný efekt filmového zrna, který je zatraceně silně znát a nikde v nastavení jej není možné vypnout. Pochvalu si našinci zaslouží i za velmi dobré nazvučení herní scény a dabing dialogů. Hra také běží plynulých 30 snímků za vteřinu, což mě osobně přijde na remaster z mobilů trochu málo, ale do vývoje her nevidím a je možné, že portování takové hry z mobilních zařízení není žádná sranda. Na druhou stranu si hra snímkování drží a nepouští, což je rozhodně jen ku prospěchu.

Musím uznat, že ačkoliv jsem se o existenci Dead Effect 2 dozvěděl prakticky den před vydáním a má očekávání velká nebyla. Tak mě hra překvapila svižnou hratelností, poměrně solidním příběhem, dobrými hláškami a v neposlední řadě i svým zasazením, jenž potěší všechny hráče, kteří měli v oblibě třetího DOOMa a Dead Space. Po technické stránce sice nejde o vrcholný zážitek, ale nejde také o nic špatného. Navíc pokud si přičtete cenu této verze hry, která je stanovena na nějakých 239,- korun na českém Xbox Storu a herní dobu, jenž může vyrůst na slušných 20 hodin, pokud se rozhodnete splnit všechny mise. Pak poměr cena výkon je tu nekompromisně ku prospěchu tohoto titulu.