Destiny - recenze

Destiny

Několik měsíců zpět jsme vám přinesli preview z očekávané hry Destiny. Z prvních dojmů Destiny působilo jako velice povedená kooperační onlinová hra. Nyní je hra, již venku a jak tedy dopadla? Na to se samozřejmě teď podíváme. Za hrou stojí studio Bungie, které proslavila hlavně série HALO. Jenže nyní tu máme nové universum s novými dobrodružstvími a příběhy, které si z píšete vy sami jakožto hráči. Námi testovaná platforma byla Xbox One. Hra také vychází na Xbox 360, Playstation 4 a Playstation 3.

Nový svět

První na co se podíváme je zcela nové universum, které bylo pro tuto hru vytvořeno. Ovšem i zde najdete věci u kterých si prostě řeknete, tak tohle jsem už někde viděl. Ano, ani tvůrci se netají tím, že se inspirovali jedním z těch největších a mluvím o universu Star Wars. Jenže jestli jste minimálně jednou hráli HALO, tak víte, že v tvorbě nových vesmírů jsou v Bungie mistři a i tady je jejich rukopis jasně znát.

Nyní k příběhu, ten sice běží jaksi na pozadí, ale i když se nehraje primárně na něj, tak ve hře je. Ale k jeho nastínění. Naše planeta umírá a samozřejmě jsou to lidé, kteří její zdroje zkrátka vytěžili a tak se rozhodlo, že se bude pátrat na jiných planetách po přírodních zdrojích. Když jedna výprava na Mars objevila na obloze obrovskou mimozemskou loď ve tvaru koule. Rasa jež jí obývala si říká Travelers (Cestovatelé). Když se loď přesunula nad Zemi nad poslední obyvatelné město a Cestovatelé nabídli lidem pomoc a ochranu zdálo se, že se blýská na lepší časy. Avšak Cestovatelé měli svého odvěkého nepřítele, Temnotu. Ta si je našla i v naší Sluneční soustavě. A tak Cestovatelé pomocí Ghostů potřebovali stvořit Guardiany (Ochránce), kteří by bránili poslední zbytky lidské rasy před temnými.

Destiny

Vaším cílem ve hře je tak najít Černé zahrady a zničit Temnotu. Tento úkol však nebude lehký a čeká vás spousta nebezpečných výprav na několik planet naší soustavy. Dokonce se podíváte až na její konec pás Reef, kde je domov rasy Awoken. Což je kromě lidí jedna z hratelných ras, ale k tomu až později. Jenže jestli máte rádi příběhy, tak hrát jen hru nestačí a rozhodně se podívejte na oficiální stránky hry bungie.net. Ty velice koexistují s hrou a dost vyplňují otázky na které vám hra nedá přímé odpovědi. Rozhodně se jedná o nedílnou součást hry samotné.

Takhle vypadá precizně odvedená práce

Technická stránka hry je to, na co mohou být v Bungie opravdu hrdí a to nemluvím jen o grafické stránce, ale i hratelnosti a opravdu epickému soundtracku. Takže proč, že tohle říkám? Za celých 40 hodin, které jsem ve světě Destiny strávil jsem nenarazil na jedinou technickou nedodělnost, či bug. Zkrátka precizně odvedená práce.

Po grafické stránce je opravdu na co se dívat. Všechny planety na které se podíváte je radost prozkoumávat a celkově se po nich pohybovat. Lokace jsou vypiplané do nejmenších detailů a určitě za tím stála spousta práce. Krása jejich výtvoru se však nedá jen tak popsat slovy, tohle chce zkrátka vidět. Jenže jen krásné textury nestačí a tak svět doplňuje spousta efektů, ať už se jedná o počasí, či dynamickou oblohu s pohyblivou oblačností. Dokonce na Marsu jsou vidět jako vítr zdvihá písek z povrchu, samozřejmě že se to netýká jen Marsu, ale zde to má to pravé kouzlo. DestinyVítr samozřejmě zde vlní traviny, koruny stromů, nebo pláště vašich postav. Avšak je tu jedna věc, která by oživila toto universum a to je fauna. Kde krom ptactva jsem nepotkal žádné zvíře, ale vlastně kecám. Sem tam jsem potkal vesmírného brouka. Ale samozřejmě se to dá vysvětlit, tak že na ostatních planetách naší soustavy život vymizel před tisíciletími a Zem se mění v nehostinnou planetu.

Jelikož grafické kulisy u žádné hry nestačí, tak vývojáři nezapomněli vytvořit opravdu epický soundtrack, který utvrzuje atmosféru každé lokace kde se nacházíte. Hudba hraje přesně tam kde má a zvuky od zbraní, přes nepřátele až po lodě a kluzáky jsou vybalancované na jedničku a proto opět říkám, že po technické stránce je Destiny jednou z těch nejšpičkověji vyrobených her.

Titán, Hunter a Warlock

Málem bych zapomněl, že krom online co-op FPS je tato hra také z části RPG, nebo alespoň prvky RPG disponuje. A jako v každém RPG, či chcete-li hře s prvky RPG, je nutno si vytvořit postavu. Zde máte na výběr ze tří ras a to člověk, awoken a exo. Každou rasu máte ve 2 variantách jako muž a žena. Následně pak svoji postavu můžete upravovat vzhledem tváře, vlasy a jejich barvou, či tetováním na obličeji a to je zhruba vše, nějaký složitější editor opravdu nečekejte.

Dále je třeba vybrat si třídu za kterou vlastně budete hrát. Na výběr je opět ze tří možností a to Titan, Hunter a Warlock. Každá z těchto tříd disponuje svými specifickými vlastnostmi a je zaměřená na trochu jiný typ zbraní, ovšem žádná ze tříd tím není omezena. Ale má samozřejmě lepší skilly se svými typy zbraní. Navíc každá z těchto tříd navíc od 15. úrovně dostává možnost ještě jedné podtřídy. Já jsem hrál celou hru za Huntera a ten začíná jako Gunslinger (Pistolník), ale od 15. lvl můžete přejít na Bladedancera a u toho jsem zůstal. Je důležité říci, že jako Bladedancer nemůžete používat schopnosti Gunslingera a naopak. Navíc jako Bladedancer musíte opět všechny schopnosti získávat od nuly, ovšem jde to již mnohem rychleji. Podstatná věc je ale ta, že mezi oběmi podtřídami můžete libovolně přepínat.

Pokud bych měl hodnotit systém skillů, tak určitě není ničím zvlášť originální, jenže rozhodně je funkční a dal by se přirovnat trochu k sérii Borderlands. Tady vás musím zarazit, pokud myslíte, že Destiny je klon Borderlands, tak tento strom je zhruba vše v čem se ty hry podobají.  Ale zpět ke schopnostem, těch není moc, ale jak se v nich zlepšujete dostává se vám spoustu dalších variant a to znamená, že si svou postavu odladíte přesně podle vašich představ.

Zkušenosti plodí dovednosti

Nadpis v této sekci mluví za vše.  V Destiny je totiž získávání zkušeností rozděleno do spousty kategorií. Samozřejmě tou základní jsou zkušenosti, které navyšují úroveň vaší postavy. Aby jsme byli v obraze těch je v základu 20. V základu říkám proto, že dvacítkou vše nekončí, ale spíše začíná na novo. Jelikož od tohoto levelu se vám zpřístupní  úrovně Light, které posunují hranici až na úroveň 30. Jenže zde již není tak snadné v nich postupovat, jelikož je třeba disponovat vybavením, které podporuje tyto třídy. A k tomu je potřeba hrát Strike mise a Crucible mise, ale to stále není vše. Tyto mise je třeba hrát v režimu Heroic, či Vanguard a to pak představuje ve hře tu pravou výzvu a bez svých parťáků je obtížnost nesmírně vysoká. Tyto režimy se však otevírají, až po dosažení 18. úrovně.

V předchozích odstavcích jsem mluvil o skillech. Ty se také navyšují nejen zabíjením, ale samotným hraním, jelikož se nenavyšují zároveň s novou úrovní, ale běží nezávisle na sobě, což je prvek, který jsem ve hře skutečně uvítal.

Destiny

To předposlední, co si zvyšuje svou vlastní úroveň je samo vybavení a zbraně, které nosíte a používáte. Pokud zbraň nebo vybavení není v pouhém základu, ale je na modifikovatelné, nebo legendární třídě, pak má svůj vlastní ministrom skillů, které trochu pozměňují nebo vylepšují jejich vlastnosti. Takže rozhodně mít zde to své oblíbené, taky není zcela scestné.

Nakonec tu máme úrovně Vanguard a Crucible. Každá z těchto úrovních se získává trochu jiným způsobem s jednou jedinou společnou. Tím je lovec odměn, kdy si zvolíte nějaký úkol a za ten dostanete zkušenosti Vanguard nebo Crucible, opět pro každou z těchto úrovní jsou specifické. Jelikož Vanguard body získáváte v kooperačních režimech, tak naproti tomu Crucible v těch kompetitivních. Jestli se ptáte proč je to důležitě navyšovat, takhle hlavně kvůli tomu, že vám to zpřístupní kupovat legendární zbraně a předměty.

S parťákem to jde vždycky líp

Jak nás strejda Barney učil, tak bez parťáka některých cílů nelze jako samotář dosáhnout. A zde to platí dvojnásob. Destiny je primárně určená jako kooperativní hra a také veškerý obsah je k tomuto zde cílen. Dokonce celou příběhovou část hry můžete projít až s dvěma kamarády zároveň a vždycky se splněná mise připíše i vašim kolegům, bez ohledu na to kdo hru hostoval. Zkrátka jednou jste v tom společně, tak taky společně budete hodnoceni. Což například u zmiňovaného borderlands nefungovalo a mise jste museli následně opakovat jako hostující hráč vy, jelikož jste předtím pomáhal kamarádovi.

Jelikož jsem se výše zmiňoval o Strike misích, tak ty běží paralelně vedle příběhu a ve své podstatě jej doplňují. Jenže zde není možno projít si misi sám, ale je zapotřebí mít dva parťáky sebou. Je to dáno v podstatě tím, že tyto mise jsou o dost obtížnější a také vás budou stát více času, než příběhové mise. Jelikož není žádnou záhadou, že v těchto misích budete čelit opravdu silným a někdy několikrát větším nepřátelům než jste vy samotní. Abych ale nevynechal tu podstatnou věc. Tak od 18. úrovně je otevřen další mód ve DestinyStrike misích a to jsou Vanguard a Heroic. Ve směs jde o ještě obtížnější varianty klasických Striků. Avšak s mnohem tučnější odměnou a to v podobě vybavení s režimem Light, které potřebujete aby jste se dostali z 20. až na 30. úroveň.

Nyní se podíváme na zoubek kompetitivnímu multiplayeru, který je zde zastoupen Crucible misemi. Ten má v podstatě 4 režimy, které jsou variací na námi známé z jiných her. V podstatě se dají přeložit do těchto známých režimů. Team Deathmatch, Domination, Conquest a klasický Deathmatch, což je prostě řežba všech proti všem. Samozřejmě v nich můžete lovit odměny pro úrovně v Crucible například zabít v 10 Hunterů, nebo vyhrát tři zápasy.

Nakonec to nejobtížnější a to co vám způsobí několik probděných nocí. Bohužel mluvím o Raidech, těch nejobtížnějších misích, které na vás ve hře čekají. K jejich zdolání je třeba 6 spolupracujících hráčů a že se v nich umírá často. Nikde jinde, než v tomto režimu není kooperace a hlavně komunikace mezi členy Fire teamu tak důležitá. Pokud máte rádi výzvu, tak hrajte jelikož se potřebujete dostat, alespoň na úroveň Light 25, aby jste vůbec mohli o těchto misích uvažovat.

Nepřátelé

Destiny je hrou zaměřenou převážně na režim PvE, i když samozřejmě PvP složka tu nehraje o nic menší roli. Takže je zde vlastně podstatné proti komu, nebo čemu tady čelíte. Ve své podstatě jsou zde čtyři znepřátelené rasy, které vás chtějí dostat na kolena a zlikvidovat Cestovatele. Samozřejmě ve všem špatném má prsty Temnota a ta přátelská samozřejmě není. To podstatně však je, že žádná z těchto 4 ras nebojuje a nechová se stejně. Důležité také je, že jejich slabinou ne vždy je hlava. A dokonce žádný nepřítel vám nepoleze do zaměřovače, ba pokud někoho odstřelíte, tak ostatní automaticky ví, že se je někdo snaží na dálku zabít a budou se před vámi krýt. Jediný typ nepřítele, který na vás vysloveně poběží je základní jednotka rasy Hive, která využívá boje ve stylu naběhnout na vás v co nejvyšším počtu a doufat, že se pár z nich dostane až k vám.Destiny

Bohužel i přestože jsou zde čtyři nepřátelské rasy, tak od každé je ve hře pouze 5 tříd jednotek, což není moc, ale každá je svým způsobem unikátní. Ale jak mile projdete samotný příběh, tak už jinak vypadajícího soka, než těch 5 nenajdete. Vlastně je tu ještě jedna kapitola sama o sobě a to jsou bossové a ti se rozhodně liší ve všem, ale samozřejmě vždy jde o zástupce jedné z těchto ras. Takže v některých uvidíte pouze obří variantu nějakého z vyšších tříd nepřítele. Ale není to pravidlem a bossové jsou opravdu různorodí a je vám opravdovou odměnou je zdolat. Obzvláště v režimech Vanguard a Heroic.

Smutné pro některé hráče je to, že nepřátelé jsou generováni na daných místech, takže pokud je pobijete do pár minut přiletí výsadek nových. Je to dáno hlavně tím, že ve hře se nepohybujete sami a i jiní hráči touží po odměnách. Ale jak jsem řekl, nepřátelé se zde z ničeho nic neobjevují, ale vždy jsou nějak dopraveni, takže najednou před vámi nevyskočí nepřítel. Což působí přeci jen lépe, než stále se naskakující nepřátelé.

Vedlejší questy

Nyní se budeme bavit opravdu o těch nejmenších misích, kterých je po všech lokacích nespočet a jedná se v zásadě o mise typu: pozabíjej vše v okolí, zmapuj okolí a oskenuj úkaz. No není to, žádná velká věc, ale za tyto patrol mise, jak se jim ve hře říká, vám sice ne ve velkém množství přidávají zkušenosti na úrovně Vanguard. A často mohou být spojeny s lovem na odměny.

Máme tu i jednu vzácnost a to jsou náhodné události, které jsem za tu spoustu hodin zažil jen dvakrát. Tyto mise tak nemohu nijak blíže specifikovat, ale většinou jde o to, že se nepřítel snaží něco v dané lokalitě získat a pošle tam své nejsilnější bojovníky a vy většinou musíte zlikvidovat hrozbu v určitém časovém úseku. Je to skvělá výzva do které se může zapojit kdokoliv, kdo je zrovna poblíž, jelikož upřímně v jednom hráči je to nemožné splnit. Samozřejmě odměny za úspěch bývají sladké.

Destiny

Nevyužitý potenciál

Bohužel musím říct, že i přesto, že mě hra neskutečně bavila má v sobě velké množství nevyužitého potenciálu. Rozhodně jednou z nich je nevyužití více lokací na daných planetách. Jenže v tomto ohledu věřím, že se světy budou rozrůstat v dalších DLC. Jenže teď je nutno spokojit se s tím, co ve hře je.

Pro mě dalším nevyužitým prvkem jsou vesmírné lodě, které více  méně jen nahrazují nahrávací obrazovky a můžete akorát ovlivnit v jaké lodi se budete přesouvat a jak bude vypadat. To co bych rozhodně uvítal jsou vesmírné souboje, právě v těchto stíhačích/lodích. Nemohl jsem si totiž nevšimnout, že jsou opatřeny různými zbraněmi, takže budu doufat, že tento potenciál bude ve hře ještě naplněn. Byl by to totiž prvek s velkým osvěžením hratelnosti, který by určitě uvítal kde jaký hráč.

Destiny není možná hrou pro každého a jistě se najdou i její odpůrci. Avšak hra je v tom k čemu je stvořena vynikající a rozhodně nejlepší. Pro partu lidí je to rozhodně ta nejlepší volba pro kooperační hru na konzolích. K tomu je třeba brát v potaz, že i když hru dokončíte v příběhové lince, která má cca 12 hodin, máte stále ve hře co dělat. Dokončení kampaně rozhodně neznamená, že máte ve hře hotovo a obsahu je ve hře stále spousta a to jsem opomenul zmínit skryté lokace do kterých vás hra sama nezavede. Celkově vzato Destiny sice stále nevyužila svůj plný potenciál a pořád by mohla nabídnout více lokalit na daných planetách, ale i přesto se jedná o kandidáta na nejlepší konzolové MMO FPS, které kdy bylo vytvořeno.

HODNOCENÍ: 9/10