Disciples III: Renaissance - dojmy z dema

Fantasy říše plná elfů, goblinů, démonů a nemrtvých. Zříceniny, poklady i mohutné hrady. A tahové souboje. Ne, to není série Heroes of Might and Magic

Chybí vám nějaké další pokračování slavných Heroes of Might and Magic? Mně docela také. Vesměs solidní náhradu by měl nabídnout třetí díl série Disciples s podtitulem Renaissance. Vyjde co nevidět a demo už je dokonce venku. Samozřejmě jsme si ho trochu proklepli a první dojmy nemáme vůbec špatné. V ukázce si můžete vyzkoušet tutorial a po jedné misi z každé kampaně. Ty jsou ve hře tři a v každé hrajete za rozdílnou stranu: poměrně neoriginálně za lidskou říši, elfí království, nebo legie pekelných zplozenců. Ještě před volbou mise si můžete vybrat malý bonus: buď si coby Warlord užijete regenerace zraněných vojáků, nebo jako Guild Master získáte víc surovin, či budete moci jako Archmage více čarovat.

Osvědčené principy
Sága Disciples vždy slavnější „Heroesy“ do značné míry kopírovala, ale částečně šla i svojí vlastní cestou. Co je stejné? V tahovém režimu vedete své hrdiny a jejich věrné po mapě fantasy říše, bojujete s nepřáteli, plníte úkoly, hledáte poklady, zabíráte města. A ty si pak zvelebujete: stavíte budovy, najímáte vojáky... V misi za lidské impérium jsem začal s jedním městem a rytířem hledajícím se svojí malou družinou spadlou hvězdu, která má podle proroctví poznamenat celou říši.

Začal jsem tedy prozkoumávat okolí, pobil několik skupinek vlků a goblinů, a v opuštěném voze našel magický prsten. Hned jsem ho hlavnímu hrdinovi nasadil a pokračoval v pátrání. Narazil jsem třeba na léčivou fontánku, studnu, která mě osvěžila a dovolila delší pohyb během kola, i mauzoleum plné zombií – odměnou za jejich likvidaci byl další poklad, tentokráte magická runa. Mezitím jsem také vylepšil pár budov ve svém městě a mohl najmout další vojáky. Prostě klasika. První mise za elfy i pekelníky probíhají více méně podobně, jen s tím rozdílem, že na začátku máte jen partu bojovníků a žádné město.


Malá armáda
Hned v prvním scénáři dema brzy najdete koncepční rozdíly oproti „Heroesům“ a dalším podobným hrám. Tak třeba už vaše armáda. Tedy, armáda – asi bychom měli říkat spíš družina. Zapomeňte na to, že po boku hrdiny pomašíruje tisícovka rytířů, pětistovka střelců a třeba osmdesát draků. Ne ne, tady je to o jednotlivcích, tým každého reka čítá třeba kolem desítky vojáků. Každý z nich je přitom na bojišti individualitou, každého ovládáte zvlášť, a každý také získává zkušenosti. Pokud máte ve městě potřebné budovy, můžete postupně z vojáků vychovat třeba rytíře nebo lovce čarodějnic, a z kouzelnického učně mocného čaroděje. Připadá mi, že malý počet individualit pomáhá lepšímu sžití s hrou, než když ovládáte hordy anonymních kopiníků, gryfů či lučištníků.

Boje vám samozřejmě připomenou minulé díly i další podobné hry. Na bojišti rozděleném na šestiúhelníková pole mě jako drobná inovace zaujala snad jen speciální políčka, která přidávají různé bonusy (například k útoku nablízko či ke střelbě).


Kontrolní body
Už první kroky také napoví, že tu funguje trochu jiný systém managementu surovin, než jste možná zvyklí. Jasně, potřebujete peníze, kámen a další zdroje, bez kterých byste ve městě nepostavili ani psí boudu, ale neobsazujete tu jednotlivé budovy na mapě. Dřevorubeckou chajdu, kamenolom či mlýn tu sice najdete, ale nasměrování jejich produkce do vašich skladů můžete provést celkem elegantně dobytím kontrolních míst, pod která spadají všechny zdroje v blízkém okolí.

Takže, když jsem se svým rytířem porazil „Guardiana“ a zabral kontrolní bod, výnos z nedaleké mlýnice a lomu šel rázem do mé pokladny. Je samozřejmě jasné, že to trochu mění taktiku boje se soupeřem, protože kontrola takových centrálních míst je klíčem k vítězství; a je fajn, že kontrolní bod můžete obsadit vojáky, takže v okolí nemusí neustále hlídat některý z vašich hrdinů.

Hrdinové a velitelé
A propos – hrdinové. Samozřejmě se setkáte s postavami, které přímo zapadají do příběhu, a povedete jejich kroky. Kromě nich ale můžete také najmout velitele. Vybírat obvykle můžete z několika tříd (válečník, zloděj, hraničář...). Velitelé, stejně jako vlastně všichni vojáci ve hře, se postupem času se získanými zkušenostmi vyvíjejí. Můžete jim zlepšovat základní atributy a vybírat speciální schopnosti (třeba rychlejší pohyb po mapě, dvojitý útok atd.), a také na ně věšet různé více či méně mocné artefakty, od brnění a mečů, až po očarované prsteny. Totéž samozřejmě platí i pro příběhové hrdiny.

 

Nic pro netrpělivé
Disciples nikdy nepatřily mezi úplně lehké kousky. A po odehrání dema si myslím, že i trojka pokračuje v nastoleném trendu. Půjde nejspíš o hru o něco obtížnější než série HOMAM, i když těžko říct, jestli to bude takový masakr jako King´s Bounty. Každopádně je jisté, že netrpěliví hráči preferující „hurá styl“ se s touhle hrou moc kamarádit nebudou.

Už první scénáře naznačují, že každý krok je potřeba rozmyslet a před bojem třeba raději počkat, až se vojáci trochu zregenerují nebo s nimi rovnou zajet do chrámu a vyléčit je. I běžné neutrální party nepřátel hlídající různé poklady či důležité budovy vám totiž dokážou pěkně zavařit. Celkovou obtížnost ale samozřejmě posoudíme až z finální hry, která mimochodem nabídne tři různé stupně náročnosti.

Není to zlé
Různým zkoušením jsem u dema strávil pár hodin a rozhodně nejsem zklamaný. Ano, to si řekněme na rovinu, žádný převrat v žánru tahových strategií se rozhodně nekoná. Ale na druhou stranu se jedná o osvědčené principy s několika drobnými novinkami a zpestřeními, navíc v líbivé 3D grafice, která hře rozhodně sluší. A navíc je přehledná. Plná verze bude určitě časově hodně náročná, ale zaryté příznivce tahových strategií by měla zaujmout. V tomhle žánru teď konec konců není moc z čeho vybírat (snad jen Kings Bounty).

Název hry  DISCIPLES III: RENAISSANCE
Výrobce Akella
Vydavatel Kalypso / Strategy First a další
Datum vydání červenec 2010
Lokalizace ne
Multiplayer ano
Platformy PC