Psát recenze na různá dlc je poměrně nevděčná práce. Ono také co chcete psát o něčem, co je skoro stejné jako základní hra, trvá pár hodin a sdílí podobné herní mechaniky. Nepomůže tomu ani fakt, že jsem recenzoval původní Dishonored 2, které vyšlo zhruba před rokem. Pouze zkopírovat podstatné odstavce a doplnit nějakou tu omáčku okolo není hodno práce solidního pisálka, jako jsem já. Naštěstí Dishonored: Death of the Outsider, se tak trochu klasickému konceptu dlc vymyká. Předně za to může fakt, že jde o samostatně spustitelný titul. Kladem je i to, že pouze základní příběhovou linku budete hrát klidně 7 hodin. A hlavně, série Dishnored je aktuálně králem stealth her, to se recenzuje prostě samo.

Příběh Dishonored: Death of the Outsider nás zavede do staré známe Karnaky, přístavního města, kde se odehrával Dishonored 2. V čase se posuneme o několik měsíců a seznámíme se s Billie Lurk. Plno z vás jí jistě bude znát, je to ta samá postava, která v Dishonored 2 Corvovi a Emily propůjčila svou loď, kde nalezli útočiště. Ta hned na začátku příběhu zachrání svého mentora, známého atentátníka Dauda. Dauda znáte také, je to právě onen slavný zabiják, který v prvním díle série zavraždil císařovnu Jessamine Kaldwin. Věk se na něm ale podepsal a sám cítí, že jeho život je u konce. Nechce ale odejít ze světa s nesplněným cílem a požádá tak Billie, aby za něj, jako jeho nejlepší žačka, poslední kontrakt vykonala. A že to není troškař. Cílem je totiž Outsider, vládce Chaosu, Bůh v lidské podobě.

Dishonored: Death of the Outsider, stejně jako dodatky k předchozím dílům, je scénáristicky poměrně zdařile odvedenou prací. Skvěle rozšiřuje historické pozadí série, vypráví příběhy postav, které jsou se sérií více nebo méně spojeny, zkrátka nabízí to, co fanoušci od série chtějí. Nečekejte ale žádné převratné novinky. Dishonored 2 si odnesl z recenzí výborné známky a vývojářům z Arkane Studios muselo být jisté, že sázka na jistotu bude cestou úspěchu a experimentování si mohou nechat na regulérní pokračovaní. Dishonored: Death of the Outsider je tak opět stealth akcí, která je rozdělena na několik misí, každou s jasným cílem. To jak se ale do cíle hráč dostane je již čistě na něm, způsobu jak hru hrát je nespočet a je tak čistě na Vaší fantazii a povaze, jak s nebohým Outsiderem a jeho uctívači naložíte. Oproti Dishonored 2 ale budete hrát pouze za Billie, žádná druhá hratelná postava ve hře není. Ač se vyloženě nabízí Daud, velice rychle pochopíte, že z logiky věci a způsobu ukončení příběhu on touto hratelnou postavou být nemohl.

Mě osobně, stejně jako u předchozích dílů, nejvíc sedl kradmý pohyb ve stínech, obcházení nepřátel a snaha vyhnout se konfliktu. Tomu nahrává výborný level design, který sice nedosahuje kvalit Dishonored 2, ale i tak jde o perfektně odvedenou práci. Každá mise se odehrává na různé mapě, kde máte předem jasně daný cíl. K němu většinou vede několik dílčích úkolů, které si můžete ještě zpestřit nepovinnými misemi z Black Marketu a když bude opravdu pečliví, možná narazíte na mini úkol přímo v ulicích Karnaky. Bohužel, pár misí se nepovedlo navrhnout úplně dobře, resp. až moc často jakoby autoři záměrně kupili jeden problém na problém předcházející. V misi, kde se máte vloupat do banky, již od začátku víte, že je k dispozici několik vstupních bodů. Jaká to ale náhoda, jakmile se k jednomu dostanete, zjistíte, že se něco vyloženě triviálního pokazilo a často se budete muset stejnou cestou vrátit, abyste tento problém odstranili. Trochu scénáristická berlička, tohle si autoři mohli odpustit.

Billie je již od mládí cvičena jako elitní vražedkyně, takže jí práce s mečem či kuší evidentně neděla problémy. K dispozici má několik druhu nábojů, jak pro omráčení protivníka, tak i pro jeho okamžitou likvidaci. Hra je stejně jako předchozí díly poměrně brutální, nechybí skutečně krvavé popravy a lítající kusy těl. Na rozdíl od předchozích dílů ale neexistuje žádné morální dilema, zda zabíjet či nikoliv, na okolní svět, nebo na různé konce to nemá žádný vliv. Tohle je docela škoda, lidský život zde tak nemá žádnou váhu, a pokud chcete, prostě se na konec mise jednoduše prosekáte.

Změnou prošla i správa magie. Ta se Vám nyní dobíjí postupně a odpadá tak nutnost doplňovat jí z těžce nalezených lahviček. To hodně pomáhá hratelnosti a s vlastnostmi, které Billie postupně získá, již není nutno tak šetřit. Magie zde přímo nahrává k tomu, aby jí využívali hlavně ti, kteří hru chtějí hrát tak, jak byla původně zamýšlena, tedy jako stealth akční záležitost. První novou schopností je Displace. Jde vlastně o teleport, který Vás během okamžiku přesune na kratší vzdálenost. Místo přesunu je navíc graficky dobře znázorněno, poznáte tak, zda se přesunem dostanete na vyšší místo, nebo se vejdete do úzkého prostoru. S trochu šikovnosti Displace slouží i jako záchrana při pádu z velké výšky. Foresight zas slouží k zastavení času a průzkumu prostředí. Při použití této vlastnosti navíc můžete označovat nepřátele a směr jejich pohybu a dá se i kombinovat s Displace a dostat se tak na místa, kam byste se ve fyzické podobě vůbec nedostali.

A konečně Semblance složí k získání identity jakékoliv osoby. V jeho podobě pak můžete chodit strážím přímo před nosem, ti Vás budou považovat za neškodnou osobu. Jen je potřeba dávat pozor na magickou energii, jakmile Vám dojde, iluze je pryč. Poslední magickou schopností je pak umění naslouchat krysám. Od nich je pak možno získat užitečnou informaci, nebo si prostě jen vyslechnout krátký útržek jejich myšlenek.

Drobnou změnou prošel i RPG systém. Již nesbíráte runy jako v základní hře, svou postavu nyní ovlivňujete pouze skrz Bonecharmy, jakési talismany, které Billie může u sebe nosit. Opět jsou dva druhy, jeden, který přidává bonus například ke zdraví a druhý, který nějaké vylepšení kompenzuje tím, že naopak přidá i nějakou negativní vlastnost. Typickým příkladem je třeba Bonecharm, díky kterému nepřátelé nebudou schopni vykrýt Váš úder, ale na druhou stranu, pokud Vás trefí, uberou Vám o trochu více života. Kombinací je ale veliké množství, Bonecharmy navíc můžete pomocí jednoduchého craftingu rozkládat a znovu kombinovat v jiné.

Na konec hry se dokážete dostat za nějakých 7 hodin. Alespoň tak se to povedlo mě. Stejně jako jsme ale u série zvyklí, i zde se nabízí poměrně slušná znovuhratelnost. Hra Vás opět pomocí achievmentů bude motivovat k průchodu hrou bez zabití či odhalení. Nabízí sice dva různé konce, ale to, jaký konec nakonec zvolíte je otázkou rozhodnutí až na úplném závěru hry. Cokoliv uděláte předem, nemá na konec žádný vliv, což je trochu škoda. Po dohrání se navíc otevře ještě možnost New Game +. Ale je trochu specifická. Opět budete hrát za Billie, ale nově se schopnostmi z Dishonored 2. Rozhodně zajímavý nápad, který je potřeba ocenit.

Technickou úroveň snad nemá smysl rozebírat, je absolutně totožná s Dishonored 2. Znovu se tak budete potýkat s drobnými propady fps, ale není to nic, co by jakkoliv zásadně kazilo dojem z hraní. Level design a obecně celková úroveň grafiky je opět na vysoké úrovni, stejně tak hudební doprovod. Za zmínku stojí určitě dabing. O namluvení hlavních postat se postarali zkušení herci jako Michael Madsen (Kill Bill), Rosario Dawsonová (Sin City) a Robin Lord Taylor (Gotham).

Dishonored: Death of the Outsider je výborným rozšířením již tak skvělé hry. Při ceně přibližně 799,- Kč nabízí adekvátní porci zábavy. Nepřináší sice skoro nic nového oproti původnímu Dishonored 2, ale to snad od příběhového rozšíření ani nikdo nemůže čekat. Ale mohlo to dopadnout i trochu lépe. Nebýt neuspokojivého závěru, menšího počtu speciálních schopností a absence tlaku na hráče pečlivě vážit každý krok, mohlo se číslo pod recenzí vyhoupnout ještě o trochu výše. Ale pokud má Dishonored: Death of the Outsider jen vyplnit čekání na regulérní třetí díl série, pak funguje absolutně skvěle.