Dragon Age: Inquisition - Recenze

Dragon Age: Inquisition

Když se řekne sousloví Dragon Age, většina lidí si okamžitě vybaví přízvisko Origins, chcete-li Prameny. Tehdy se jednalo o jedno z nejlepších fantasy RPG, které v té době spatřilo světlo světa. Po velkém úspěchu tak nic nebránilo vytvoření pokračování v podobě Dragon Age 2, na něž se snesla silná vlna kritiky. Jednalo se hlavně o absenci ras při výběru postavy, stereotypní lokace a hlavně krátký a ne příliš zajímavý příběh. Nyní vychází další díl této série, který je třetí v pořadí, avšak neobsahuje samotnou číslici v názvu. Mluvím o Dragon Age Inquisition, který sliboval velkolepý návrat ke kořenům. Tak vzhůru do Fereldenu.

Bytosti temných sfér chtějí zničit svět

Každé správné RPG by mělo disponovat silným a hlavně unikátním příběhem, který hry v jiném žánru nemají. Děj tohoto pokračování je opravdu rozsáhlí a disponuje několika zakončeními hry. TDragon Age: Inquisitiony navíc mají ještě své drobné odchylky, které závisí na vašem chování a rozhodování se ve hře samotné. Upřímně dlouho jsem neviděl hru, která by mohla člověka  mohla zaujmout opravdu dlouhou kampaní, která v základu činí okolo 80 hodin. Upřímně pokud se rozhodnete objevit vše ve hře zabere vám to ještě nějakou tu desítku hodin navíc. No, pokračujme dále. O co že tu vlastně jde?

Krásný den, ráno raníčko, snídanička, pohodička a pak bum na obloze se rozsvítilo, my vystrašit a najednou se objevit ve vězení. No takhle nějak by se dal taky popsat úvod v Dragon Age: Inquisition. Ale nyní vážně. Celé království se ocitá v chaosu. Svět se sotva vzpamatovává z útoku Darkspawnů a nyní je na blízku nový a ještě horší nepřítel. Na nebi se totiž otevřel portál do sféry Fade, skrz něhož začnou na svět pronikat masy démonů. Z tohoto portálu s vaší postavou uniknete avšak jste jí ocejchováni. Následně pak dojdete k zjištění, že jste jediným člověkem, který dokáže portál do jiné sféry zavřít, a aby toho nebylo málo po zemi se začínají otevírat další menší portály. A tak začíná vaše dobrodružná výprava k záchraně světa. Musím uznat, že ač dialogy jsou v angličtině jsou skvěle napsané a příběh má spoustu odboček, které samy o sobě nabízí další menší dobrodružství.

Nádherné scenérie i pochmurné jeskyně

První prohlídka světem Dragon Age Inquisition byla v oblasti zasněžených hor, kde se otevřel hlavní portál do sféry Fade. Je nutno hned z kraje podotknout, že zasněžené kopce vypadali úchvatně. Při chůzi sněhem zůstávali šlépěje a na zamrzlých jezírkách a řekách se odrážela zelená záře tohoto průchodu zla. Opravdová krása se dívat. Když se člověk takhle prochází a vítr zvedá sněhové pokrývky, dostává se opravdový pocit mrazivého sevření. Následně jsme se mohli podívat do samotného Fereldenu a míst poblíže Orlais. Pláně, lesy,města, to vše vypadá zkrátka úchvatně. Traviny se vlní ve vánku, ptáci zpívají, divoká zvířata se prohání po lesích. Na tyto scenérie je radost pohledět a kolikrát vám zůstává rozum stát. Velký podíl na tomto zpracování má samozřejmě třetí Frostbite Engine, kteří si vývojáři z BioWare upravili podle svých představ. Není se tak čemu divit, že jejich hra je zkrátka stabilnější, než cokoliv co kdy vydali DICE.

Dragon Age: Inquisition

Velká spousta her tohoto žánru je stavěna na prozkoumávání jeskyní. Je vcelku úžasné, že žádná jeskyně není kopií té předešlé. Tady si někdo dal opravdu záležet. Vnitřky jeskyní jsou studené a temné, plné všemožných tvorů, kteří by si vás nejraději dali na stříbrném podnosu. Tím se pomalu dostávám k samotnému soundtracku hry. Ten je famózní a ruku na srdce, bez něj by opravdu hra ztratila velkou část svého kouzla. Jelikož hudba a zvuky dokážou dokonale podtrhnout dění v dané lokalitě, o což se spousta her tohoto žánru snaží, ale ne vždy to úplně sedí. Tím nechci říct, že by jiné hry byly v tomto ohledu špatně, ale v tomto ohledu to vypadá jako žák a mistr.

Chce to trochu cviku a taktiky

Mé první setkání s nepřítelem probíhalo až moc s poklidem, což jsem si z počátku říkal: "Tady je něco špatně" Mé mínění nad snadnými soupeři mi pomalu utvrzoval i fakt, že první boss fight probíhal i vcelku v poklidu s taktikou na bodu mrazu a přesto jsem vyhrál. Ale hra Dragon Age: Inquisitionmě rychle vyvedla z omylu v okamžiku, kdy jsem opustil tyto úvodní ledové kopce. Souboje bývají dosti tuhé a to hlavně v úplném počátku hry. Následně to pak záleží na úrovni nepřítele a vězte, že kolikrát zvolíte raději útěk před soubojem. V jiném případě vás čeká jistá smrt. Opravdu jsem byl naivní myslet si, že pokořím dospělého draka na úrovni 8., ale což aspoň jsem to zkusil. Moje mýlení v úvodu hry způsobil fakt, že si člověk neuvědomuje, že nebojuje pouze se svou družinou, ale že mu pomáhali i další vojáci. No je není to skvělý pocit, když víte, že okolní postavy také něco dělají a nedělají jen živé terče?

Souboje jako takové můžete vést více méně dvěma způsoby. První u mě hrál prim, jedná se v podstatě o real-time souboje a preferoval jsem hraní za svou postavu. Soubojový systém je vcelku plynulý a pokud vládnete obouručním mečem jeho máchnutí nemusí být nutně cíleno pouze na jednoho protivníka, nýbrž i na ostatní kteří se dostali do oblasti švihu mečem. Používání schopností samotných je intuitivní a nijak krkolomné. Schopnosti tak skvěle navazují na základní útoky. Vše bylo dokonale přizpůsobeno ovladači k Xbox One na kterém jsem hru hrál. Nyní se dostáváme k druhému způsobu soubojů. Ty se odvíjí od prvního dílu a spočívají v přidělování příkazů celé družině. Slouží k tomu speciální taktický režim, který zastaví hru, vy přidělíte příkazy a držením tlačítka se spustí hra v realném čase dokud tlačítko nepustíte. To se hra opět zastaví a vy můžete zadat nové příkazy. V tomto ohledu to odkazuje na starší tvorbu studia BioWare. Zkrátka každý si přijde na své.

Rozšiřujte svou Inkvizici a schopnosti

Inkvizice ve hře není jen tak pro srandu králíků. Jedná se o společnost, díky které můžete sjednotit frakce království a jež může zastavit vpád démonů do našeho světa. Vliv Inkvizice stoupá podle toho jak plníte různé úkoly. Můžete se samozřejmě věnovat pouze základní dějové linii, ale vězte že půjdete sami proti sobě. Nejen že vliv Inkvizice nebude tak velký, ale ani samotná úroveň vaší postavy nebude nijak vysoká, což by mohlo mít za následek problémy nadcházejících částí hry. Jelikož vývojáři využili systému, jaký jsme mohli vidět například v Mass Effectu, či Star Wars The Old Republic  a každá příběhová lokalita má danou doporučenou úroveň vaší postavy. Tudíž je dobré plnit i vedlejší mise  a tak zvyšovat nejen svou úroveň, ale i vliv Inkvizice. A přeci jenom se nechcete připravit o různé vedlejší příběhy a dobrodružství, která rozhodně nejsou nijak odfláknutá.

Dragon Age: Inquisition

Za každou dosaženou úroveň dostanete jeden skillpoint, který můžete investovat do stromu schopností. Ty jsou celkem čtyři pro každou postavu a nabízí trochu jiné schopnosti. V podstatě jsou u každé třídy dvě hlavní, ze kterých si na začátku při výběru postavy vybíráte. Tento výběr vám však jen přidělí základní schopnosti, ale v průběhu hry se můžete vydat úplně jiným směrem. Takže místo souboje s obouručními zbraněmi se můžete učit boji s jednoručními zbraněmi a štítem, toto se tedy týká třídy válečníka. U zloděje máte na výběr ze souboje na blízkou pomocí dvou zbraní, či na dálku za pomocí kuše nebo luku. Mág bohužel více tříd nemá, zde si jen vybíráte z kouzel několika typů magie.

Když už jsem se dostal k tomu výběru postavy, tak proč to hned nerozvést. Na začátku hry si samozřejmě musíte nadefinovat svou postavu. Jako první je třeba zvolit rasu, ty jsou zde na výběr hned čtyři a to člověk, elf, trpaslík a Quanari. Není asi žádnou záhadou, že si můžete vybrat mezi mužem a ženou. Poté vás čeká přizpůsobení vzhledu vaší postavy, kde si můžete vytvořit například svou vlastní podobiznu. No a nakonec si vyberete ze tříd povolání, které jsem zmínil výše, tedy válečník, zloděj a mág.

Krom vaší postavy samozřejmě postupem hry narůstá i úroveň Inkvizice. Ta disponuje také několika stromy vlastností a ano jsou opět čtyři, kdy každá je zaměřená na trochu jiné dovednosti tohoto prastarého společenstva. A klidně se vašimi volbami můžete dostat k tomu typickému významu slova Inkvizice. Tedy my jsme bůh a my můžeme vše co si zamaneme. Pokud jsi proti nám stihne tě smrt. Nebo můžete tomuto slovu dát nový význam a vytvořit si tak nové Rytíře Kulatého stolu.

Svět, který opravdu žije

Dragon Age: InquisitionTato hra disponuje něčím, co vidím jen v málokteré hře a to je žijící svět. Jelikož když se pohybujete po světě Dragon Age Inquisition můžete si všimnou, že lidé dělají nějaké činnosti, mění své pozice povídají si a to i v rámci vaší družiny. Zvířata reagují na různé podněty. Takže nebozí býložravci budou před vámi ze strachu brát nohy na ramena. Dobře odvedená práce je v rámci studií BioWare vidět každým krokem, kdy každá postava má svůj specifický charakter a může s některými vašimi rozhodnutími nesouhlasit, či naopak. K určitým frakcím pak je vhodné s některými postavami nechodit, jelikož k nim mají averzi a podobně. V tomto ohledu BioWare opravdu nezklamali a zaslouží si potlesk.

Kooperace nechybí ani zde

Poprvé v historii série Dragon Age máte možnost si zahrát v režimu více lidí a to konkrétně pěkně v kooperaci. K tomuto režimu byli vytvořeny tři nové kampaně plné několika challengů. Kampaň můžete začít v Elfských Ruinách, Orleasinském Chateau a v Ruinách Tevinteru. Vývojáři poslouchali hráče ohledně multiplayeru v Mass Effectu, který byl úzce spjat se samotnou kampaní pro jednoho hráče a tak multiplayerová část funguje sama o sobě a nemá žádný vliv na hlavní hru. Takže k minimálně 80 hodinám zábavy dostáváte ještě další desítky hodin, které si navíc užijete s přáteli. V tomto režimu pak je předdefinováno na 12 charakterů specifických charakterů. Na výběr je pak ze tří režimů obtížnosti a to rutinní, ohrožující a nebezpečný. Pokud vás zajímá v kolika lidech můžete najednou hrát, pak jsou to čtyři. Tedy stejný počet jaký je daný pro samotnou kampaň pro jednoho hráče.

Dragon Age: Inquisition

Dragon Age Inquisition je konečně dílem, který se vrací ke svým kořenům. Disponuje propracovaným příběhem čítajícím okolo 80 hodin základní herní doby. Nesmím zapomenout na krásná prostředí tvořená ve Frostbite Enginu 3, nad kterými se kolikrát zastavíte a budete se jimi kochat. Vše podtrhuje výborný hudební doprovod. Hlavně vše funguje jak má, sice pár drobností se najde, ale nejedná se o žádné zásadní chyby, spíše o maličkosti. Pochvalu si zaslouží také naprosto plynulý chod hry ve kterém jsem si nevšiml jediného pádu frameratu. Ve své podstatě může třetí Dragon Age apelovat na nejlepší RPG tohoto roku a ve směs vlastně nemá konkurenci. Hra vychází pro PC, Xbox One, Xbox 360, Playstation 4 a Playstation 3.