Dying Light - Recenze

Zombie, zombie a zase zombie! No, posuďte sami, není těch zombie her v poslední době nějak moc? Máme tu Dead Rising 3, State of Decay, Day Z, H1Z1, Resident Evil Revelation 2, na ceště pak Dead Island 2 a nyní se podíváme na Dying Light. No, tak já to shrnu (čert to vem)! Zombie her je v poslední době přehršel a možná jsem na nějakou zapomněl, ale právě Dying Light je hrou studia Techland, které stojí za původní sérií Dead Island. Ano, míníte správně. Dead Island 2 dostalo pod taktovku jiné studio. Nyní si ale protáhneme svaly, zavzpomínáme na Mirrors Edge a Faith a přidáme k tomu Dead Island, nakonec přimícháme město a máme to. Tak hurá do města Harran.

Přežijte!

Ve hře se vcítíte do role chlápka jménem Kyle Crane. Ten byl vyslán organizací GRE, aby se dostal pod kůži chlápkovi jménem Rais. Ten se v tomto městě stal jakým si samozvaným králem, který si kolem sebe vytvořil vlastní armádu. Takže podnikáte výsadek s cílem dostat Raise, ale nic nejde podle plánu. Vaše přistání zrovna nebyloDying Light do peřinky. Při přistání vás ihned přepadnou a vaše úsilí je zastavit střelbou z pistole přiláká bandu hladových zombie, které se do vás s radostí zakousnou. Naštěstí přiběhne zdatný princ, ehm zdatná dívka, která vás zachrání. Jmenuje se Jade a je jednou z hlavních charakterů celé hry. S ní se vám snaží pomoci i její kolega, ale škoda mluvit, umře dřív, než si stačíte zapamatovat jeho jméno. Jenom pak budete tak trochu trpět na to, že ve vašem těle je ten pitomý virus, který se vás bude snažit přidat do fanklubu hnijících masožravců. Naštěstí je tu Antizin, který však není lékem, ale jen dočasně zastavuje virus ve vašem těle. Honba za lékem má teprve přijít.

Z počátku hry jste zasvěcováni do umění parkouru, který je nezbytný pro to, abyste zde přežili. Samozřejmě se napříč hrou seznámíte se spoustou dalších postav. Některé zde hrají důležitou roli, další jsou jen prachsprostí obyvatelé města Harran, kterým můžete pomáhat. Jelikož máte úkol zadaný, i přes záchranu od místních přeživších, se k nim nezachováte nijak správně, alespoň z počátku. A ani frakce, pro kterou děláte, nehraje zrovna fér. Ale nejsem tu od toho, abych vám vyprávěl strašidelné historky o živých mrtvých. V zásadě má děj této hry něco do sebe. Navrch musím říct, že pokud se dokážete do role vaší postavy dostatečně vcítit, čeká vás ve hře spousta silných citových momentů.

Pohleďte na ten krásný západ slunce

Moje první procházka městem Harran ve mě zanechala jedno: opravdu skvělý pocit, kdy jsem jen otevřel dveře hlavního stanu The Tower a řekl jsem si "Páni, tohle je fakt nádhera". Grafické zpracování této hry je na opravdu vysoké úrovni a skoro bych řekl, že co se nových konzol a multiplatformních titulů týče, momentálně na té nejvyšší. Můžete se kochat prakticky čímkoliv, i tupě chodícími mrtvolkami. Ohromující je také obrovský dohled, takže se můžete kochat pohledem na celé město bez toho, aniž by bylo skryto mlžným oparem. Pokud mohu říci, tak velmi silným zážitkem byl západ slunce, který v podstatě mění atmosféru celé hry.

Dying Light

Atmosféra je také jednou ze silných stránek této hry. Pokud se pohybujete za dne svět, je o něco bezpečnější. Toto slovo berte silně s nadhledem, jelikož hladových krků je zde více než dost a nejsou to zrovna vegetariáni. Ale jakmile slunce zapadne, ten pocit alespoň částečného bezpečí je rázem pryč. V noci se totiž probouzejí mnohem silnější nepřátelé, před kterými vám kolikrát nezbude nic jiného, než vzít nohy na ramena a pokud možno, nepohybovat se po zemi. Samozřejmě, venku vše vypadá nádherně a je radost se na to dívat, ale totéž platí i o podzemních chodbách, které kolikrát navozují tu správnou tísnivou atmosféru.

Myslím, že pochvalu si v Techlandu zaslouží i za zvukovou stránku hry, kdy pokud hrajete v noci se sluchátky na uších, atmosféra se ještě přitvrdí. Hra vám totiž neustále připomíná, že se máte mít na pozoru a že nikdy nevíte, kdy na vás něco vylítne z tamtěch zamčených dveří nebo náhodou nespadne ze střechy.

Ideálně po střechách

Nyní se přesuneme k tomu, jak se ta hra vlastně hraje. Za mě parádně. Vše dobře funguje a jak dostanete ovládání pěkně do ruky, budete se náramně bavit. I když si do teď klepu na čelo, kterého blba napadlo dát skok na "RB". No, ale to je tak asi jediná výtka k ovládání. Běhání, skákání a samotný parkour jsou ve hře dobře odladěny a celkem snadno se vám dostanou pod kůži. Výborná věc je i fakt, že nemůžete sprintovat celou dobu a vaše postava má i nějakou tu svojí hranici, kdy si musí trochu oddychnout a zpomalit. Proto je dobré neběhat po zemi a spíše se pohybovat po střechách.Dying Light

Souboje se s nepřáteli jsou také velmi dobře zpracované a opravdu se kolikrát cítíte, že tou trubkou někoho pěkně přetáhnete po hlavě. Je však nutné brát v potaz, že každá chladná zbraň, nebo i palná, má nějakou výdrž a po jejím zdeformování/opotřebování je ji třeba opravit nebo zahodit (to už je na vás). A nebyla by to ta pravá hra od tvůrců Dead Islandu, kdybyste zbraně nemohli craftovat v ještě více smrtící. Můžete třeba zbraní prohnat elektřinu nebo zbraň udělat tak ostrou, že bude krájet zombie jako by to bylo máslo. Variant je spousta. Jediné, co k tomu potřebujete, jsou návody, jak si takové věci dělat. Ty můžete buď nalézt anebo koupit. Krom zbraní pak můžete vyrábět různé věcičky jako medikity, paklíče, rachejtle, nebo další podpůrné vrhací zbraně jako jsou hvězdíce, po domácku vyrobené granáty a plastické trhaviny nebo molotovy.

Nyní si vezmeme na paškál nepřátele. Těch je ve hře několik druhů, z toho většina jsou nemrtví. Základní zombie nemá cenu popisovat - pěkně hnijou, jsou pomalý, snadno se likvidují, ale je jich poměrně dost. Dále jsou tu takoví mohutní zombíci, kteří se rádi ohání kladivy a jen tak je člověk nezabije. Navíc stačí pár ran a je po vás. Dále tu máme noční lovce, na ty narazíte výhradně v noci, a co si budeme nalhávat, pokud nemáte po ruce samopal, je ideální vzít nohy na ramena, a to pokud možno ještě před tím, než si vás všimnou. Problémovými jsou také čerstvě přeměnění, kteří jsou rychlí a hbití, dokonce občas řeknou ´´please dont kill me´´. Samozřejmě, typů zombie je ve hře ještě více, třeba plivači a mohutné železem protkané kolosy, které je také silný oříšek zabít. Samozřejmostí jsou ještě lidští nepřátelé, kteří mohou disponovat palnými zbraněmi a ti pak mohou být problém, pokud také nemáte palnou zbraň. Navíc dokážou vykrývat vaše výpady a jsou pohyblivější než zombie.

Dying Light

Umělou inteligenci nepřátel bych také nemohl nějak shrnout do jednoho celku, jelikož záleží, o jakého nepřítele se jedná. Zombicí jsou tupí a touží jen po jediném, po čerstvém mase. Samozřejmě, jejich chování je na tom založeno, ale různý typ zombíka se i různě chová, ale jsou na tom podobně. Pud sebezáchovy téměř na bodu mrazu. Akorát noční lovci jsou tak nějak alergičtí na UV záření a rozhodně se k vám nebudou jen tak přibližovat, pokud na ně budete svítit UV lampou. Lidští nepřátelé se vás také pokouší zabít, ale jsou trošku taktičtější. Pokud však máte střelnou zbraň a zamíříte, pak dají ruce nad hlavu a stojí, takže pokud chcete šetřit náboji, tak je obejdete anebo zabijete - to je na vás.

Tak si vezmeme něco z trochu jiného žánru

Dying Light je nejen akční hrou, ale bere si i něco z trochu odlišného žánru RPG. Vaše postava totiž může stoupat po úrovních a to dokonce po třech stromech úrovní, kdy do každého z nich získáváte zkušenosti trochu jiným způsobem. Například, pokud s nepřáteli bojujete, odemykají se vám další smrtící útoky a vy si jen zvolíte, do které zeDying Light schopností investujete body. To samé platí i o dalších dvou stromech, akorát zkušenosti získáváte například tím, jak se pohybujete, nebo jak se chováte, zda prohledáváte okolí, zdali používáte únikových pastí a tak dále. Každý z těchto stromů schopností vylepšuje vaši postavu, která pak má větší šanci přežít díky nově nabitým schopnostem, jelikož se hodí umět dopadnout z výšky tak, abyste si nezlámali nohy.

Hlavní příběh a vedlejší aktivity

Nyní k náplni celé hry. Ta se samozřejmě skládá z příběhových questů, které mě na hře asi baví nejvíce, jelikož vypráví i nějaký příběh a to já rád, nehledě na silné příběhové momenty, které ve hře jsou. Akorát jejich náplň se může časem opakovat, ale vzhledem k novým prostředím, ve kterých se přitom pohybujete, to tak ani nepřijde. Jinak jde o to, že občas musíte něco donést tam a tam, pak zase zapnout to a to, nebo vyhodit něco do vzduchu, nebo někoho sem tam zachránit. Jenže jak říkám, pokaždé se nacházíte v jiné situaci a v jiném prostředí, navíc disponujete možnostmi otevřeného světa, takže přístup k dané misi je více méně na vás, což beru jako plus.

Vedlejší aktivity jsou pak hodně ve stylu přines mi něco sem, nebo odnes tohle tam tomu. Pak jsou tu mise typu dostaň chlápka do bezpečí. Náplň je opět více méně stejná, ale to neznamená, že by vás to nemohlo bavit.  Jde jen o to, jak se dokážete do dané situace vcítit. Ale řekl bych to následovně, bavil vás Far Cry? Máte rádi zombie? Pak Dying Light je zombie Far Cry, ale neberte mě zase úplně doslova. Dying Light má svojí vlastní osobnost.  Ale ještě se musím vrátit k jedné z aktivit ve hře a to jsou výzvy, chcete-li challenge mise. Ty jsou většinou založeny na tom, že dostanete do ruky něco hodně smrtícího a v daném časovém limitu rozsekáte třeba 40 zombií. Je to takové příjemné osvěžení celé hry.

Dying Light

Kooperace je skvělá

Tato hra je dosti koncipována na hře s přáteli, takže máte možnost hrou procházet ve více lidech a ne jen sólo. Hra pak opět nabírá trochu jiného rozměru, kdy je vše trochu snadnější díky tomu, že je vás více, ale zároveň se neztrácí zábavnost. Je pak dobré vědět, že pokud jste ve hře online, může se do hry připojit i hráč co by hodně silná a nelítostná smrtící zombie zrůda, kdy se více hráčů s touto hrozbou musí vypořádat. Je to tak trochu podobné jako v Evolve, kdy čtveřice hráčů se postaví jednomu o dost silnějšímu nepříteli. P.S. : Tohle je důvod neplýtvat náboji v útočné pušce, tedy pokud nějakou útočnou pušku máte.

ShrnutíDying Light

Dying Light je zatím jednou z nejlepších her tohoto roku, a i když je na trhu přehršel her zombie žánru, pak tato si v něm najde svoje vyvýšené místo, kam také patří. Nesmíte od hry čekat horor, ale je fakt, že pár momentů, kdy bude strach všudy přítomný, rozhodně zklamáni nebudete. Jedná se o skvěle vypadající hru, která nabízí vcelku dobrý příběh, možnost hrát s přáteli a hlavně otevřený svět, který není v celkovém měřítku zrovna malý. Samozřejmě trochu zamrzela absence českých titulků, ale angličtina není tou nejtěžší, takže nebylo zase tak obtížné rozumět, pokud tedy umíte anglicky alespoň trochu pokročileji. Na závěr musím říct, že dlouho jsem se u žádné hry takto nebavil.

HODNOCENÍ: 9/10