Když jsem minulý rok dostal možnost recenzovat hru Dying Light, netušil jsem, že mě do sebe vtáhne takovým způsobem, že jsem se k ní neustále vracel. Stále bylo co objevovat, vždyť město Harran a jeho přilehlé okolí je obrovské, nehledě na kanalizace v nichž je také možné pobíhat a to bez rizika smrti smradem. No, spíše jste umřeli na sežraní nějakým hladovým nemohoucím zombie, spíše kupou zombie. Ale nyní k hlavnímu tématu v minulých dnech se na svět vyklubal datadisk k této hře. Rozšíření se jmenuje The Following a opustíme v něm město Harran a budeme zkoumat jeho okolní farmy a městečka. Datadisk toho neslíbil málo, takže není třeba ztrácet čas. Jde se na lov zombie.

Příběh navazuje tam kde skončila základní hra. Opět se ocitnete v roli Kyla Cranea, který musí čelit nelítostné pravdě. Antizin ve městě Harran pomalu dochází a to znamená obrovský problém. Nic totiž nezabrání kousnutým přeživším přeměnit se v krvežíznivou, leč pomalou, hladovou bestii známou jako zombie. Městem se však šíří zvěsti o tom, že za hranicemi města v nedalekých osadách jsou lidé proti Z-viru imunní. Kylovi tak nezbude nic jiného než se tam vydat. V první osadě se Kyle seznámí s mužem jménem Jasir, který důvěrou k němu zrovna neoplývá. Je tedy důležité se místní lid přiklonit na svou stranu. S tím se pojí i jedna herní novinka a to je úroveň důvěry.  Důvěra je vrtkavá dáma a nezískáte si ji ničím jiným, než pomáháním místním obyvatelům. Což je také jeden z milníků pro postup v příběhu. Bez plnění vedlejších misí, tedy ne všech samozřejmě, se neposunete dál v hlavní příběhové lince, která by samo o sobě byla jinak velmi krátká a za nějaké 3 - 4 hodinky byste jí měli zfouknutou. Jenže to tak není a rozhodně není třeba mít strach z toho, že vedlejší mise budou nudné. Ba naopak jsou poměrně rozmanité a nabízí různé pohledy na zombie apokalypsu a to, proč lidi v těch podivných směšných maskách žvatlající zaříkadla odhánějí ty zástupy nemrtvých. A odpověď na tuto otázku je. Ehm, tuto záhadu vyřešte raději sami, přeci jenom je to úchvatný kus práce, který dělá z The Following datadisk a ne jen směšné DLC.

S délkou hry jde pěkně za ručičku i rozloha herního světa. Ten je totiž bez jakýchkoliv omáček kolem a kolem zatraceně velký a to je z něj vypuštěn samotný Harran. Nová mapa je stejně velká, ne-li větší, než ta za základní hry. Je tedy pravdou, že většinou se proháníte po farmách, polích a lesíkách a na nějaké to městečko, či vesnici narazíte zřídka kdy, tedy pokud běháte po svých. Ale to v případě The Following nemusíte, jelikož tou největší novinkou jsou pěkné ocelové buginy, se kterými přesun po mapě není žádný problém. Tedy v případě, že nebudete moc bourat, ehm, do stromů, budov a dalších nezničitelných věcí, které z vašeho pojízdného miláčka udělají kovový nepojízdný šrot. Zombíky přejíždějte s láskou a něhou, přeci jen na něco takové nikdy nezapomenou, obzvlášť když jim hlavu oddělíte od těla. Na nové mapě se tak dá užít kopec zábavy a to jak na čtyřech kolech, tak pěkně po svých. Ale opět je nutné mít se v noci na pozoru. I v případě tohoto rozšíření vaše nejhorší noční můry ožívají po západu slunce.

No, ale zpátky k vašim čtyřkolým miláčkům. Ty zde představují velice svěží novinku, která do hry přináší trochu té svěžesti. Navíc se v této hře nejedná jen o pouhý dopravní prostředek, ale zároveň o smrtící zbraň a neodkladného pomocníka při toulkách po venkově a hlavně nočních vyjížďkách. Vaše buggy je ekvivalent jakéhokoliv peta z různých MMO. Jen s tím rozdílem, že buggy je velmi hladová a žere dost benzínu. Vysávání nádrží opuštěných aut se stane vaším denním chlebem. Stejně tak hledání různých součástek, které se pak mohou hodit na její vylepšení. Které se dá rozdělit do dvou, vlastně třech kategorií. Útok,obrana a jízdní vlastnosti. Finální verze vaší buggy se tak nemusí příliš lišit od Magnum Opa Šíleného Maxe. Občas si dokonce můžete přijít jako v Batman Arkham Knight, jen s tím rozdílem, že vám žádný šašek s pytlem přes hlavu nenavodil postapokalyptickou halucinaci. A aby to byla správná hra využívající vozítka, pak nemohou chybět ani různé challenge, či spešl mise ušité přímo na míru vašemu autíčku. Jo, pravda jsou to hlavně závody s časem, či velmi zábavné sejmi zombíka, haha.

S The Following přišla i jistá evoluce v grafickém zpracování celé hry. V původní hře to nikterak zásadně nepoznáte, jedná se spíše o dohlednost a ostrost daných objektů. Možná je toho více, ale jsou to opravdu zanedbatelné věci. Co však zanedbatelné není, je fakt, že hra běží nyní na XONE 1080p a drží si stabilní framerate, což byl jeden z neduhů úplně původní verze, která měla kolísavý framerate, což nebylo pravidlem a dělo se tak jen zřídka, ale hra běžela jen 900p. To vše je však s Enhanced Edition, která přišla právě s novým datadiskem je vše z prvních verzí minulostí. Samotný facelift je tak nejvíce znát právě na rozšíření.  Zde si hned všimnete mnohem hustější vegetace, detailnějších objektů a co je znát asi nejvíce, tak je to určitě množství NPC na scéně. Abych ale někoho nevyvedl omyl, tak nečekejte tisícovky aktivních zombií na scéně jako je tomu u Dead Rising 3. Počet je v desítkách, ale věřte, to opravdu stačí. Hladový nemrtví jsou velmi nebezpeční a ještě více, když jich je větší množství.

Se samotnými nepřáteli se to má tak, že jejich kompletní seznam přesídlil ze základní hry do rozšíření. Narazíte zde jak na klasickou zombie, tak jejich naštvané větší tatíky. Ale jsou tu i velice aktivní čerstvě přeměnění. Plačící dětičky, kterým rozhodně rádi zlomíte hlavičky, páč to jejich posmrtné vřískání se opravdu nedá vydržet. Ale jsou tu i nový nepřátelé, u kterých je třeba poněkud taktizovat a nejdřív je nechat trochu oťukat, než jim něco zaseknete do hlavy. Důvod je prostý jsou prostě obrnění. A třešničkou na dortu jsou noční lovci, které je opravdu těžké zlikvidovat a už dva na jednou většinou znamenají jistou smrt nehledě na to, že jejich hnízda jsou rozeseta po celé herní mapě. A jejich ničení je dokonce jedním z vedlejších misí, které nejsou většinou klasifikovány jinak než těžké, až velmi těžké.

Byl by hřích se nezmínit o tom, že celou hru lze kompletně hrát až ve čtyřech lidech v kooperaci, což pochopitelně přináší řadu výhod, nehledě na lepší zážitek ze hry a komplexnější zábavu. S přáteli si tak můžete usnadnit spoustu misí, které jsou pro vás samotné prostě příliš tvrdým oříškem, které by ani demolisher nerozlouskl. Další výhodou hry s minimálně jedním hráčem navíc, jsou sakra efektní komba při zabíjení nepřátel. V tomhle ohledu najde jen těžko lepší hru, která by toto v kooperaci nabízela a právě Dying Light dokazuje, že když se tomuto prvku věnuje dostatečná péče, nevznikne jen pouhá hra s více lidmi ve hře, ale skutečná týmová poezie. Jestli myslíte, že hráči zapomněli na lidskou neutuchající chuť zabíjení hráčů mezi sebou, tak nezapomněli. Mod Be a Zombie zde opravdu nechybí a i vy se tedy můžete opět stát krvežíznivým NightStalkerem, ale s tím rozdílem, že se utkáte se čtveřicí hráčů ukrytých v burácejících buginách.

Dying Light: The Following je rozšířením jak se patří. Nabízí spousty obsahu, které v celkovém rozsahu mohou zabrat až desítky hodin, pokud se rozhodnete splnit naprosto všechny úkoly. Přináší zcela novou lokaci, která se rozlohou vyrovná té ze základní hry. Jediným drobným zklamáním tak může být délka hlavní kampaně, která se bude vzhledem k vašemu stylu hry pohybovat od čtyř do osmy hodin, což i tak je na pouhý datadisk slušné. Aby toho nebylo málo, tak rozšíření přináší několik nových prvků, mezi nimiž korunuje osobní buggy. Třešničkou na dortu je pak upravené grafické zpracování a celkově lepší optimalizace celé hry. Dying Light tak opět dokazuje, že je jednou z nejlepších zombie her vůbec.