Studio Piranha Bytes byste měli znát. A pokud ne, rozhodně budete znát dvě herní série, které má toto studio na svědomí. Gothic a Risen jsou jistě pojmy a jsem si skoro jist, že plno z Vás si minimálně jeden díl těchto trilogií někdy zahrálo. Pokud ano, tak asi víte, že studio Piranha Bytes má trochu problém udržet kvalitu dalších dílů a jak Gothic, tak především Risen jsou toho důkazem. O to víc by se Vaše zraky mohli upnout k Elex, který se nejspíš také dočká pokračování a pokud vše půjde podle plánu, měl by se tento startovní díl povést. No ale nepředbíhejme.

Příběh hry nás zavede na planetu Malagan. Kdo ví, možná někdy v minulosti byla dvojčetem Země, ale to dnes neplatí. Malagan zasáhla přírodní katastrofa. A když už katastrofa, tak pořádná. Žádná potopa, ani globální válka, Malagan si našla kometa. Taková kometa toho umí zařídit hodně. Kromě klasické totální devastace přinese hlavně sekundární důsledky svého působení. Tak předně skvěle zařídí rozpad společnosti, ztrátu veškerých morálních hodnot, a aby to nebylo málo, v jejím jádru byl přítomen lidstvu do té doby neznámý prvek elex a ten je již důvodem k tomu, aby místo snahy obnovit společnost lidé totálně zmagořili a šli si po krku navzájem.

Látka elex má plno využití a právě to, jak s ní kdo nakládá, vede k rozdělení zbytků lidstva na tři frakce. Berserkerové se rozhodli oprostit od jakékoliv technologie a žijí jak ve středověku. Věří ale v magii a právě elex jim propůjčuje sílu pro její využití. V ostrém kontrastu s nimi pak jsou Clerics, kteří si příchod komety spojili s Bohem a elex využívají hlavně, jako technologický katalizátor k výrobě technicky pokročilých zbrání. Poslední frakce, Outlaws, jak kdyby vypadla z Mad Maxe. Žijí v poušti a starých ruinách, pravidla neuznávají a jsou ryzím příkladem anarchistické společnosti. Poslední frakcí, která ale stojí tak trochu bokem a právě ona zde zastupuje „zlo“, jsou Albové. Ti elex dokáží spojit s vlastím tělem a myslí a ten jim tak poskytuje magické schopnosti. Pokud Vám to přijde jako trochu přeplácané, nejste sami. Osobně jsem se ve hře ze začátku moc neorientoval, ten mix fantasy, sci-fi, post-apo a cyborgů byl na mě trochu matoucí. Jak kdyby si při vývoji hry každý do hry přinesl, co se mu líbí a vznikl tak trochu přeplácaný svět. Časem si vše sedne, ale trochu střídmosti by tady asi bylo na místě.

Hlavní postavou a Vaším alter egem ve hře se stane Jax. Bývalý Alb, jenž, jak už je u Piranha Bytes zvykem, se musí znovu narodit, aby mohl začít opět od začátku. V Elexu je tento proces nastartován při jedné z misí, které se Jax účastní. Jeho průzkumná loď je sestřelena a nebohý Jax vlastním lidem odsouzen k smrti. Popravu ale samozřejmě přežije, podle tradic Piranha Bytes je ještě okraden, elex z jeho žil vyprchá a máme tu zbrusu novou postavu, která se směle může vrhnout do velkého dobrodružství.

No směle. Ono to tak rychle nepůjde. Začátky Vašeho putování po světě Elex budou spíš opatrné a plné sbírání všeho možného, od toaletního papíru po desítky květin. Kontakt s prvním zvířetem, které potkáte, se nejspíš stane fatálním, ale Jax naštěstí brzy potká Durase, Vašeho prvního společníka, který Vám vysvětlí co a jak, nabídne pomocnou ruku a odvede Vás do města Goliet, kde se hra konečně rozjede. První zbraně, prvních pár vedlejších úkolů a jste v tom až po uši. Ale doslova. Svět Elexu je totiž obrovský, mnohem větší než předchozí tvorba Piranha Bytes. Husté lesy, sněhem pokryté hory, poušť, to všechno a mnohem víc Vám Elex nabídne hned od začátku. Mapa je kompletně otevřená, ale přece jen zde existují určité přirozené hranice, které tvoří nepřátelé, které prostě nebudete schopni porazit, dokud Vaší postavu náležitě nevylepšíte.

No, ze začátku jsem měl dojem, že tyto hranice jsou snad úplně všude. Prvních několik hodin jsem veškeré souboje buď řešil útěkem, nebo jsem se jim prostě cíleně vyhýbal. Nechápejte mě špatně, zas takový srabík nejsem, ale začátky v Elexu jsou skutečně těžké a skoro bych řekl, že nastavená laťka obtížnosti je zbytečně přestřelená. V podstatě cokoliv vás dokáže zabít na jednu dvě rány a vy naopak svými útoky uberete nepříteli skutečně jen zlomek jeho zdraví. Tomu nepomůže ani dost prkenný soubojový systém. Je založen na klasickém locknutí nepřítele a pak nekonečném tanečku kolem něho s občasným útokem, ale hlavně s neustálou pozorností a připraveností se krýt.

Tohle všechno od moderní hry tak nějak čekáte, ale stejně jako plno ostatních aspektů Elexu, je i soubojový systém tak trochu nemotorný. Animace na sebe špatně navazují a kontaktní souboj je tak spíše otravou a nutností, než nějakým zážitkem. Naštěstí jsou tu i palné zbraně a hlavně několik Vašich společníků, které můžete vzít k sobě do party a minimálně je nechat za Vás oddřít těžkou práci. Společníků potkáte během hraní několik, každý je takovým unikátním archetypem a většinou má i nějaké to příběhové pozadí, které můžete odhalit. Jedno mají pak všichni společné a to umělou demenci. Ta na rozdíl od umělé inteligence často způsobuje spíše problémy, ale uvidíte, budete rádi i za společníka, který se sem tam zachová jako blázen, než abyste se museli světem Elexu toulat sami.

RPG sytém je další z věcí, které jakoby chtěli oprášit zašlou slávu starých her. Žádné automatické navyšování atributů. Žádná nic neříkající tabulka, kde si prostě naklikáte, kam chcete investovat další body. Ne ne, tady se na to jde trochu jinak. Vše se musíte naučit. A to nejde jen tak ze vzduchu, takže jakmile máte dostatečný počet bodů, je potřeba vyrazit do města či vesnice a najít tam osobu, která je v dané kategorii znalostí o pár lekcí před Vámi a od ní se naučit, jak třeba klást pasti, jak používat silnější zbraně, nebo jak z kytek uvařit co nejsilnější lektvar. Tohle oceňuji, celý systém tak získává alespoň trochu na uvěřitelnosti a víc dokáže hráče vtáhnout do světa.

On vůbec svět a postavy v něm jsou asi to nejlepší co Elex nabízí. Je skutečně propracovaný s až maniakálním smyslem pro detail a zároveň i přes svou rozlehlost je plný života. Během hraní navštívíte desítky vesnic i měst, plných obyvatel. Pokud některá z těchto postav má nad sebou nějaké konkrétní jméno, máte jistotu, že si s ní můžete promluvit. A rovnou varuji ty, kteří nejsou fanoušky tuny textu, že Elex je extrémně ukecanou hrou. Možná až moc a plno dialogů je zbytečně košatých, často se postavy několikrát baví o tom samém. Rozhovory jsou ale psány solidně, navíc u plno z nich máte nějakou možnost volby, kterou si ostatní postavy budou pamatovat a později podle toho na Vás reagovat. Samozřejmě tyto postavy pro Vás mají i desítky vedlejších úkolů, které Vás pošlou do všech koutů mapy. Ale i tady je hra trochu nepřátelská. Mini mapa je po většinu času slepá, neukazuje ani nepřátele a ta velká zase neumí moc dobře znázornit terén. Ono to ani nevadí, jelikož Vaše postava již od začátku disponuje jetpackem, takže nějaký pád ze srázu je snad nemožný, ale ve hře se prostě velice špatně orientuje. Naštěstí jde po mapě putovat i skrze teleporty, ale ty si musíte sami najít, nikdo vám neřekne, kde jsou, ani se sami neobjeví.

Jestli je z celé hry cítit, že tak trochu žije v minulosti, z jejího technického provedení je to patrné ještě více. Čert vem nepříliš kvalitní textury, nedetailní obličeje postav. Co mě vyloženě praštilo do očí tak jsou modely kmenů stromů. Opravdu jsem nečekal, že ještě někdy v moderní hře uvidím kmen, který je tvořen čtyřmi polygony. Možná se zdá, že řeším zbytečnosti, ale na příkladu kmene stromů si můžeme krásně ilustrovat, jak hra v dnešní záplavě graficky dokonalých titulů vypadá. Bohužel trochu jako z minule generace. Nepomůže tomu ani odemčený framerate, hra na původním Xboxu stěží dokázala udržet 30fps, situace se ale dramaticky zlepšila na Xbox One X. Hra je i plná různých bugů. Sem tam překážka, na kterou se nedá vyskočit, sem tam nepřátelé střílející do zdi místo do Vás, sem tam Váš společník, který místo pomoci kouká do země. Plno věcí asi opraví různě patche, ale to v jaké podobě vyšla, není zrovna uspokojivé.

Celkové zhodocení

I přes velké množství nedostatků se musí Elex jedno nechat. Po celou dobu hraní máte takový pocit, že pod vším tím nánosem chyb je schovaná hra, která je vybroušeným diamantem. Pokud budete mít trpělivost a pokud přistoupíte na pravidla hry, budete nadšeni a Elex Vám přinese desítky hodin skvělé zábavy. Já osobně sem se ale tak hluboko nedostal, pro mě je onen diamant stále skryt.