Evolve - Recenze

Po oznámení na předloňské E3 tato hra sklidila obrovské ovace a hned rok nato na dalším ročníku E3 a evropském veletrhu Gamescom získala nejvíce ocenění z hlediska těchto výstav a jejich historie. Hru jsem měl možnost zkusit si ve dvou beta testech a už tehdy ve mně nechala vcelku kladné dojmy. Takže jsem byl pln očekávání, co předvede hra v plné parádě. Je asi slušné podotknout, že Evolve je  od původních tvůrců hry Left4Dead, takže jisté kvality se již dopředu očekávaly. Držte si tedy klobouky, chystáme se na přistání na planetě Shear a lovu ZDAR!

Začala lovecká sezóna

Jak jsem zmínil výše, hra je situována na planetu Shear. Planeta je lidskou kolonií, ze které se těží různé přírodní zdroje, ale je také domovem různých tvorů a někteří z nich jsou smrtelně nebezpeční. Nakonec vše dojde do takového stádia, že se monstra stanou ceněnou trofejí lovců a tak se stává ze Shearu kromě kolonie i lovecký revír. Je to sice už obrovské klišé, ale něco se pokazí a monstra již nejsou odkázána pouze do loveckých revírů a tak se z kořisti stává lovec. Monstra začala zabíjet místní kolonisty a z lovců se stává záchranná četa pro přeživší. Avšak nečekejte od této hry nic s příběhovým základem. Zde se jedná o výhradně multiplayerovou záležitost, i když veškerý herní obsah můžete hrát i samostatně.

Kampaní bych zde mohl nazvat mód Evacuation, který je složen z náhodně vygenerovaných map napříč hrou a odehrávající se v různých módech a režimech. Celé je to založeno na tom, že máte 5 dní na evakuaci kolonií, nebo v případě monstra 5 dní na zabití co nejvíce kolonistů. Navíc po každé odehrané mapě se spustí náhodná událost, která přechází do dalšího dne a bude mít vliv na hraní samotné. Abych byl přesný, pět dní znamená pět map. Tudíž je jasné, že kampaň je zde poměrně krátká a záleží jen na tom, jak budete rychlý a smrtící právě vy. Naštěstí si tento mód můžete dle libosti projít několikrát a víceméně pokaždé bude jeho podoba a průběh pozměněn - to beru jako velký plus, například ve srovnání kampaně v Titanfall.

Velký cit pro detail

Už v betě jsem si všiml, že hra má své osobní kouzlo a pokaždé je trochu jiné v závislosti na tom, kde se nacházíte, či za jakou stranu se rozhodnete hrát. Tvůrci měli totiž obrovský cit pro detail a všimnout si toho lze prakticky na všem - stačí jen vnímat své okolí a dokonce každou vaší postavu samotnou. Hra je tvořena na třetím CryEnginu a dovoluji si říci, že po dlouhé době se našlo studio, které s tímto enginem umí pracovat a vyčarovat v něm krásnou hru. Vše totiž do sebe úžasně zapadá, a abych to upřesnil, stačí se podívat třeba na různé typy lovců a jejich vybavení. Veškerá hydraulika je v pohybu, písty pracují a reagují na změny v pohybu. Pokud bych to převedl na monstra, tak si stačí všimnout pohybů svalstva, či dokonce jazyka. Jelikož nedávno vyšlo v přídavku nové monstrum v podobě Behemonta, zde je nádhera koukat, jak jeho pevné pláty do sebe neskutečně přesně zapadají. Evolve je v jistém slova smyslu grafický skvost, člověk si toho jen musí začít všímat.

Nemálo jsem byl ohromen z efektu ohně. Lepší zpracování chrleného ohně jsem snad nikdy neviděl. Jako efekt tu také působí velice nádherně, a v tomto ohledu se to netýká jen něj, ale například elektřiny, které využívá monstrum Kraken, nebo jisté přízračné efekty Wraitha. Každé monstrum také zanechává stopy, které lze vidět i bez čichu monstra, či stopaře. Navíc hra v plné verzi běží krásně plynule v plném rozlišení, narozdíl od bety, kdy hra běžela jen na 900p. Tato hra mě dokázala očarovat a myslím, že se jedná o jedno z překvapení roku.

4 vs 1

Evolve je hra, která je koncipovaná na asymetrický multiplayer, tedy, že síly nejsou početně vyrovnány. V tomto případě se hraje jeden proti čtyřem. Nemusíte mít strach, že by osamocený hráč byl v nevýhodě. Pokud hraje člověk sám, je vržen do role monstra, které sice nemá početní převahu, ale je zase mnohem silnější a dokonce může nadále sílit, což u lovců zrovna neplatí - ti mají na počátku vše k dispozici v plné síle, ale mají onu početní převahu.

Monstrum - hraní za monstrum je dosti specifické a liší se druh od druhu. Druhy jsou v momentálním stavu čtyři a všechny se od sebe zásadně liší přístupem i hratelností. První z nich je Goliath. Jedná se, řekl bych, o základní typ monstra, které je poměrně pohyblivé, silné a může své oběti upálit za živa. Dalším je Kraken. Jeho název mu nebyl přidělen jen tak, opravdu trochu připomíná bájnou chobotnici, akorát že zde neohrožuje vody, ale vzduch. Sice je toto monstrum o něco slabší v základních útocích, ale může využívat zničující síly elektřiny a na své nepřátele číhat ve vzduchu. Tudíž je i obtížné jej stopovat. Dále tu máme Wraitha a abych to shrnul, je to přízrak, a to se vším všudy. Hraní za něj vyžaduje trochu toho stealth postupu, jelikož nevydrží tolik, co monstra před ním, ale dokáže být neviditelný a jeho speciální schopnosti, jsou, no řekněme, poněkud děsivé. Navíc se také může vznášet, tudíž je jeho stopování opět obtížné. Posledním monstrem je Behemont, ten rozšířil řady monster prakticky nedávno.
Jedná se o naprostý obrněný kolos, chcete-li tank, který sice stopovat obtížné není, jelikož je striktně odkázán na pohyb po zemi. Jeho předností je však obrovská síla a tuhý pancíř.

Všechna monstra mají tři stádia vývoje. K vývoji je nutné, aby zabíjela a pojídala své oběti. Tím se jim nabíjí jakýsi kruh evoluce a při jeho dokončení se monstrum může vyvinout o stupeň výše. Při každém postupu tak sílí a má k dispozici tři dovednostní body, které můžete libovolně investovat do nějaké ze čtyř schopností daného monstra.  Každá schopnost má celkem tři stupně, kdy samozřejmě čím víc, do dané schopnosti investujete, tím je silnější.

Lovci - lovci jsou rozděleni do několika tříd se specifickým zaměřením. Můžete si zvolit buď možnost hraní za Assaulta, což je základní útočná třída, tudíž jeho prioritou je monstrum skolit a má na to k dispozici energo pušku, samopal, nástražné miny a ke své ochraně osobní štít. Nebo si můžete zvolit Trapera. Ten má za cíl monstrum stropovat, pokud ho nalezne, může ho označit čidlem a vy ho tak vidíte na mapě. Samozřejmě mu nemohou chybět ani útočné zbraně, nebo pasti v podobě kotev, které vystřelí a zachytí monstrum. Medic je asi v každé multiplayerové hře samozřejmostí. Jedná se primárně o podpůrnou jednotku, která během boje může léčit své spoluhráče. K útoku má k dispozici primárně odstřelovací pušku. Poslední třídou je Support, a abych to shrnul, důvodem jeho existence je podporovat v boji své spoluhráče. Základní zbraní je plasmový kulomet, dále může povolat dělostřeleckou palbu, nebo poskytnout osobní štít spoluhráči.

Bohužel, oproti monstrům lovci nedisponují žádnými vývojovými stádii. Tudíž do boje jsou vhozeni s maximálním nasazením a výzbrojí. Zde pak přichází na řadu kooperace, která je v tomto případě klíčová. Bez ní vás totiž monstrum lehce porazí a vy ani nebudete vědět, jak. Takže, pokud budete hrát s partou náhodných lidí, je pravděpodobné, že váš lov skončí neúspěchem. Tedy můžete se pokusit jako já s nimi hádat anglicky, ale většinou v náhodné skupině se snaží každý jednat sám za sebe a to je špatně - jedná se i o jistý kámen úrazu této hry. Pokud nemáte přátele, se kterými byste to hráli, často v roli lovce danou hru prohrajete. Ale pokud tyto přátele máte, dostanete do ruky jednu z nejnávykovějších kooperativních her.

Jelikož se jedná o multiplayerovou hru, tak nesmí chybět i levlování vás jako celku, tedy postup po klasických úrovních. Za postup na další úroveň většinou můžete získat nějaká vylepšení, která můžete používat ve hře. Dále se vám odemykají různé odznaky a skiny pro váš profil. Vylepšení, jež získáte postupem, se většinou orientují například na rychlejší přebíjení, vyšší výskok, vyšší poškození atp. Opět má každé vylepšení tři úrovně, takže s dalším postupem, bonusy za dané vylepšení rostou.

Jinak samotná vylepšení daných schopností, ať už u monster, či lovců, jsou odkázána na hraní samotné. Chcete si vylepšit Goliathe, pak za něj musíte hrát. A takto to platí i u všeho ostatního. Zde totiž platí, že se vyvíjíte hraním a zlepšujete si dané schopnosti také tím, že je používáte. Jedná se tedy o něco podobného, čeho jsme mohli být svědky v sérii The Elder Scrolls. A myslím, že tento přístup je asi tím nejlepším, jelikož se zlepšujete tím, že něco děláte a nerozdělujete jen přihloupě body.

O zábavu je postaráno

Na přístupu vývojářů z Turtle Rock Studios se mi líbí i to, že veškeré přidané mapy, či možná módy jsou k dispozici zdarma a už v základu hra disponuje slušnou porcí map. Nepočítal jsem je přesně, ale kolem 12 jich bude. Na těchto mapách pak můžete testovat své schopnosti ve čtyřech různých módech a asi žádný z modů této hry bych nepřirovnal k nějaké jiné hře.

Prvním ze čtveřice je Hunt a v podstatě název hovoří sám za sebe. Stanete buď na straně lovce nebo kořisti s jasným cílem: zlikvidovat svého soupeře. Pokud se rozhodnete hrát za lovce, pak doporučuji sledovat veškeré indicie, které by vedly k rychlému nalezení monstra, jelikož pokud ho necháte vyvinout až na třetí stupeň, budete mít s jeho porážkou již poněkud problém. Monstrum na sebe může upozornit například vyplašenými ptáky, mrtvolami za sebou, stopami, či zlámanými stromy. Pokud hrajete za monstrum, je nutné se zpočátku od lovců držet dál a vyvinout se do svého maximálního stádia. Jakmile se k tomu dostanete, z kořisti se rázem stává lovec.

Následně jsem okusil mód Rescue. Jeho náplní je v roli lovců zachránit nebohé kolonisty před smrtí, pokud možno je vyléčit a dovést k bodu vyzvednutí. Naproti tomu v roli monstra máte za úkol kolonisty najít a zlikvidovat, pokud možno cestou nasbírat nějakou tu sílu v podobě vyšších vývojových fází, aby vám lovci moc nezatopili.

Podobně jako Rescue je na tom mód Nest, tedy hnízdo. Zde se do role ochránce staví monstrum. Vaším cílem je v jeho roli chránit vejce do doby, než se z nich vylíhnou další zabijáčtí tvorové.  Z toho následně vyplívá cíl lovců. Ti mají za úkol vejce najít a zničit, než dojde k vylíhnutí. Je to prosté, ale užil jsem si u toho spoustu zábavy, tedy krom chvil, kdy člověk dostává na zadek. Naštěstí, pokud se ze svých chyb učíte, je to ideální cesta k úspěchu.

Nakonec je tu Defend. Zde budete bránit s lovci klíčové body před několika monstry naráz. Tato monstra jsou v první evoluční fázi, avšak jedno je od počátku na třetím stupni. V tomto případě se jedná o monstrum řízené hráčem.  A je to jediný mód, ve kterém jste od počátku na posledním vývojovém stupni. Bohužel pro monstrum, hra v tomto případě končí, až zničením všech klíčových pozic. Pokud zlikvidujete lovce, výsadková loď prostě pošle další.

Všechny tyto módy si pak můžete vyzkoušet v režimu Evacuation, který zde vlastně nahrazuje kampaň. Vzhledem k tomu, že jsem ho již popsal výše, tak nemá cenu se s tím vypisovat znovu. U Evolve takto můžete strávit opravdu spousty hodin. Jediné, co se tak po čase může dostavit, je jistý stereotyp, ale pokud vás hra natolik chytne jako mě, tak to rozhodně nehrozí. Při startu hry byl drobný problém s nahrávacími časy, ale ty byly opraveny, za což opravdu vývojářům děkuji. Je dobré vědět, že na svém dítku neustále pracují a vylepšují ho. Z Evolve se tak postupně stává lepší a lepší online kooperativní hra.

Sólo hra nechybí

I když je hra zaměřená na multiplayer, tak jak jsem zmínil výše, ve hře nechybí ani možnost hraní single. Jedná se však o tu samou hru, jen živé hráče nahrazují bóti. Abych byl upřímný, pokud si boty nastavíte na těžkou obtížnost, tak je možné že pro vás budou větší výzvou, než spousta živých oponentů. Výhoda botů na této obtížnosti je ta, že spolu kooperují a využívají naplno výhod daných postav, či v opačném případě monstra. No, tedy, abych byl upřímný, tak raději jsem se pouštěl do bitvy v roli monstra, než coby lovec.

Evolve je vynikající kooperativní hra, která disponuje krásným grafickým zpracováním s velkým citem pro detail. Nabízí slušný výběr herních prostředí a map. Každá třída lovce, či druh monstra vyžaduje poněkud jiný přístup a nabízí tak jinou hratelnost. Evoluce je vskutku originálním prvkem, jehož koncept je vcelku neokoukaný. Pokud máte partu kamarádů, nebo vlastně i žádného, budete se dobře bavit, ale s přáteli je vždycky líp. Hra vyšla na XONE, PS4 a PC.

HODNOCENÍ: 8,5/10