Přinášíme Vám původní rozhovor s investorem a Art Directorem nově vznikající hry Claw Hunter. Hra se nyní nachází v pre-alpha verzi, do jejího dokončení je tedy ještě poměrně daleko, z následujících řádků se snad dozvíte trochu více a kdo ví, třeba se rozhodnete projekt podpořit na Kickstarteru.

Ahoj Jirko. My dva se známe již pěknou řádku let, ale našim čtenářům nejspíš budete tvoje jméno tak trochu neznámou. Než z tebe vytáhnu i to, co o Claw Hunteru zatím ani ty sám nevíš, prozraď něco o sobě a o týmu, který aktuálně na hře pracuje.

Ahoj Jakube. Čtenáři o mě asi neví, že jsem hlavně 3D grafik, který se touto profesí živí už 16 let. Mám za sebou práci na nějakých filmech a hrách, nejvíc mě asi bavila práce pro Capcom, kde jsem vytvářel kreatury pro projekt Deep Down. Tým Unidreamers se skládá z lidí, kteří v herním průmyslu už nějaký ten pátek pracují. Každý z nich má určitou specializaci, která byla nezbytná pro první kroky k pre-alpha verzi hry Claw Hunter. Díky tomu máme v týmu profesionály, kteří pracovali např. na Mafia2, Motorstorm 2, Need For Speed: Shift, Ufo:Aftermath, nebo Forza Horizon 3.

Kde se vlastně zrodila myšlenka zasadit hru do pravěkého světa? A kdy uzrálo rozhodnutí, že místo survival akce rovnou nabídnete hráčům velké singleplayerové dobrodružství?

Myšlenka se zrodila v květnu minulého roku. Tehdy jsme s mým společníkem z Brazílie začali testovat možnosti Unreal Enginu a já měl několik hotových dinosaurů, které jsem si vytvářel do osobní animace. Survival jsme dlouho řešili, ale odradili nás velké nároky na síťový provoz a další investice od ochrany uživatelů či obraně proti možnému hackovaní. Singleplayer jsme měli v plánu od začátku, jako jeden z následujících Stretch Goalů v kampani. Příběhová kampaň, cut scény, to vše nás oslovovalo čím dál tím více. Nakonec jsme survival zavrhli a naplno se vrhli do psaní scénáře, doufejme, snad napínavého a zajímavého příběhu …

Claw Hunter - Teaser Trailer

Sleduješ herní scénu a jsi sám hráč? V tiskové zprávě, která do herních médií dorazila, uvádíš, že hra si bere inspiraci z tak velkých her jako Uncharted, Tomb Raider ... máme to chápat tak, že si Claw Hunter vytyčil až tak vysoké cíle a nebojí se srovnání s výše zmíněnými tituly, co se produkčních kvalit týče?

Samozřejmě, že i já si sem tam něco zahraji, Unchartred, Tomb Raider, Dirt Rally jezdím od bety a jednou za 14 dní pořádáme s kamarády Playstation party. Tam se hlavně hraje Fifa 2017. Nejsem už tolik náruživý hráč, ale hraji již dlouho, vše začalo asi u Prince of Persia. To přirovnáni naší hry k Uncharted a Tom Raider slouží hlavně k tomu, aby si hráči dokázali lepé představit herní náplň, questy, styl souboje a propojení herního zážitku s příběhovými animacemi. My jsme teprve na začátku vývoje, nyní můžeme ukázat zatím jen grafiku a nějaké ty počáteční animace. Na srovnávání s ostatními hrami je teď opravdu brzo.

Před přibližně dvěma týdny se Claw Hunter objevil na Kickstarteru a českými médii proběhla trochu menší aférka o částce, kterou byste rádi vybrali. My oba asi víme, že částka není nijak přemrštěná, ale leckomu se muže 800 tisíc dolarů zdát jako závratná částka. Chceš se k tomu nějak vyjádřit a ujistit čtenáře, že si za vybrané peníze nenakoupíte jachty ani obrazy starých mistrů a opravdu bude vše použito na vývoj hry?

Můj hlavní cíl jako investora je hru prodávat a tím pádem vydělávat. Cílová suma 800 000 USD se zdá být strašně velká a na první pohled taky je. Na druhý pohled je to jenom takový mezikrok mezi začátkem produkce a výslednou hrou. Stačí si spočítat základní položku rozpočtu a tou budou platy lidí, kteří se na vývoji podílejí. Odborníka z herní branže nemůžete zaměstnat za částku menší než 40-50 tisíc. Aktuálně máme v týmu 10 lidí a práci na hře odhaduji na minimálně dva roky. Pokud si tohle vše zahrnete do kalkulace, zjistíte, že jen na platy padne cca 400 000 USD a to mluvím o počtu 10 lidi, což je sakra málo. Pak tu jsou náklady na software, hardware a další desítky různých okolních nákladů. Z těch 800 000 USD mě Kickstarter a bankovní poplatky vezmou dalších cca 10% z cílové částky a něco padne na dárky pro podporovatele. A taky nesmím zapomenout na daně, co budu muset zaplatit našemu státu. Reálně se tak z cílové částky, kterou se na Kickstarteru chceme pokusit vybrat, do projektu dostane tak 530 000 USD. To by mělo pokrýt výplaty, věci okolo a snad nějakou reklamu při vydání hry. Takže Vás nebudu napínat, opravdu mě po příštích dvou letech nic nezbude, spíše bych měl hledat dalšího investora, anebo pokračovat v podobné kampani i na dalších podobných serverech. Snížit cílovou částku a za ní vytvořit třeba jen část hry není řešení. Vše se musí rozjet a vše udělat rovnou, neslibovat lidem něco, co možná nikdy neuvidí. Chci garantovat nějakou kvalitu a nebudu slibovat nesplnitelné.

Četl jsem, že zatím jsi jediným investorem a do Claw Hunteru jsi nalil ze svého cca 40 tisíc dolarů. Evidentně hře věříš, ale jsi připraven i na to, že se na Kickstarteru potřebná částka nevybere? Co by to pro vývoj hry vlastně znamenalo?

Samozřejmě, že hře věřím. Škoda, že nejsou již teď nějaké větší finanční prostředky na to hru lépe ukázat či vysvětlit. Když se částka nevybere, uděláme třeba nějaké mini hry. Svět Claw Huntera je myslím zajímavý sám o sobě, byla by škoda, kdyby nic z něho nakonec nevzniklo.

Jak jste spokojeni s Unreal Enginem 4? Inspirace dílem Zděnka Buriana je na plno conceptech znát, bylo složité všechny Vaše vize převést do digitální podoby a ještě vše rozhýbat?

Unreal Engine poskytuje nádherný vizuál. Samozřejmě tam jsou problémy a úskalí v některých specifikách, které do hry potřebujeme implementovat. Ale spokojenej s touto volbou jsem. Epic se snaží a nás vývojáře zásobuje updaty, engine se neustále vyvíjí. Složité to bude, ale víš, že dělám celý život 3D modely a 3D grafiku a toto není až tolik jiná práce. UI, animace a odladění celkového vzhledu hry bude to hlavní, čím se v nejbližších měsících budeme zabývat, když kampaň bude úspěšná. Bude to chtít hodně času, peněz i úsilí, ale právě tahle raná fáze je pro každou takto rozsáhlou hrou nesmírně důležitá, jakákoliv chyba, či špatné designérské rozhodnutí pak v budoucnu může napáchat obrovské problémy.

Jak moc je těžké v dnešní době připravovat hru pro několik platforem současně? Jsou konzolové verze již jistou věcí, nebo jejich existenci může ještě něco ohrozit?

Z jiných projektů víme, že to jde. Unreal engine je na to připraveny. A konzolové verze přijdou o něco později než PC verze, takže času na finální optimalizaci bude dost.

Datum vydání je zatím stanoveno na květen 2019. To je docela dlouhá doba na to, aby lidi zapomněli. Plánujete nějakou formu early access přístupu, nebo nějaké alpha/beta verze hry?

Ano, pro přispěvovatele v kampani tam jsou dárky typu Alpha a Beta verze.

Kickstarter Promo Video

Máš nějaký osobní vzkaz pro čtenáře, nějakou tu motivační řeč?

Na motivační řeči zrovna nejsem, snad Vás ale o hře a našem projektu přesvědčí obrázky a propagační video. Možná jen na vysvětlenou, proč Vás potřebujeme právě nyní. Bez Vás Claw Hunter v takovém rozsahu, o kterém si myslíme, že bude pro hráče zábavou, bude mít hodně složitou cestu. Vaší podporou na Kickstarteru nic neriskujete, peníze, kterými se rozhodnete přispět, se Vám strhnou až ve chvíli, kdy se cílová částka povede vybrat. Pro nás ta podpora ale znamená hrozně moc, dáte nám tak najevo, že náš projekt má smysl.

Díky za rozhovor. Přejeme štěstí s vývojem a věříme, že ač to bude složitá cesta, tak vše dospěje ke zdárnému konci. České hry mají ve světě nějakou tradici i věhlas a bude jen dobře, když na něj naváže právě Claw Hunter. Pokud to i Vy vidíte stejně, mrkněte na Kickstarter přes odkaz níže.

Odkaz na Kickstarterovou kampaň: Kickstarter.com/ClawHunter 
Odkaz na oficiální stránky hry Claw Hunter:
 clawhunter.com/cs

Podpoř českou herní scénu a jednu z velmi zajímavých projektů posledních let na české herní scéně!