F1 2015 - Recenze

Spousta mužů o tom sní, ale málo který toho snu dosáhne. A když se ten sen přeci jenom shodou náhod stane skutečností, vede k tomuto vysněnému cíly obtížná cesta, jenž pro většinu vyvolených začala již v dětských letech v sedadlech motokár. Tento sen je pro spoustu lidí, tím nejvyšším vrcholem motorsportu jako takového. Mluvím o soutěži Formule 1, která se nese dlouhé historii po desítky let. Pochopitelně se celý tento motorsport vyvíjel, až do současné podoby, kdy v minulém roce došlo na výměnu motorů a to konkrétně za turbodiesely. Naštěstí my nadšenci virtuálního závodění dosáhneme tohoto snu poměrně snadno a to s hrou F1 2015. Hru několik let vydává a vyvíjí studio Codemasters, které má se závodními hrami opravdu spoustu zkušeností a za zmínku stojí například série Colin McRae Rally, či novější série Dirt, dále sem patří série Grid. Tudíž strach z toho, že by hra byla ve špatných rukou jsem rozhodně neměl. Tento ročník toho sliboval opravdu hodně, tak jsem byl pochopitelně opravdu zvědav, zda dostojí vývojáři svým slibům. Teď už nezbývá nic jiného, než se hře podívat na zoubek.

Z kraje hned říkám, že když sem hru dostal k recenzi na PS4, tak sem dlouho nečekal a hru okamžitě vyzkoušel.  Menu jsem sjel jedním dechem, abych zjistil, co mě vlastně v této čeká obsahově. Nabídka herních režimů je však poměrně slabá, či chybí mi zde ten nejpodstatnější a to režim kariéry. Ten je zde nahrazen režimem Championship season, kde se zhostíte jednoho ze skutečných pilotů F1. Já co jsem živ, jsem fanoušek stáje McLaren a i přesto, že se v ní prostřídala spousta pilotů a měla i horší chvilky, vždy ji věrný budu. Má volba pilota byla více než jasná, Jenson Button. První závod se konal v australském Melbourne, což je asi taková tradice. Po prvním kole v tréninkové pasáži jsem měl jasno. Tento ročník mě dokázal nějakým způsobem naprosto uchvátit a to jsem si před tím říkal, ježiš zase jenom Formule. Jenže tyhle závody mají určitě kouzlo, kterému se snadno podlehne. Podobně jsem na tom u závodních rally her, které je však těžší udělat tak, aby z nich měl člověk ten správný pocit. No vzhledem k tomu, že PS4 je zde spíše jako testovací konzole, kterou jsem neměl doma a já tento ročník prostě chtěl, tak mi nezbývalo nic jiného, než hru pořídit i na Xbox One.

Možná se ptáte, co že mě to na této hře natolik uchvátilo. Kromě toho tedy, že hra má zcela nový grafický a fyzikální engine, na kterém hra vypadá opravdu výtečně, tak mě hlavně dostal jízdní model, který je naprosto skvěle vybalancovaný a potěší jak zaryté fanoušky, tak i nováčky. Zásluhou toho je poměrně slušná možnost nastavení si asistencí, popřípadě jejich naprosté vypnutí vám dá do rukou opravdu výtečný závodní simulátor. Nastavit si můžete kontrolu trakce, ABS, poškození, řazení a vodící čáru. Já jsem zvolil takovou snazší variantu ovládání, kdy jsem nechal zapnuté ABS a kontrolu trakce nechal na středním nastavení. Myslím, že to je takové ideální nastavení, které je na míru ušité hraní na gamepadu. Pokud by člověk hrál s veškerými pomocníky dole a právě na klasickém konzolovém ovladači, je velice nepravděpodobné, že by dojel na lepším místě než je poslední. Tedy pokud si nenastavíte umělou inteligenci soupeřů na nízkou. Pokud toužíte po autenticitě, pak doporučuji k hraní využít volantu a pedálů, což jsem měl též možnost vyzkoušet.

Když už jsem zmínil umělou inteligenci, tak nevím jestli říci, že se povedla, či nikoliv. Je to takový začarovaný kruh, o němž nevím co si mám myslet. Když vynechám nesmyslně lehce lehkou obtížnost a vlítnu na standart v podobě normálního nastavení, pak si člověk zpočátku bude připadat, že soupeři jsou dostatečně rychlý, aby jste neměli vítězství snadné, jenže jakmile hře přijdete na chuť, pak pro vás toto nastavení přestane být soupeřem. Hru jsem následně dojížděl s půlminutovým náskokem, což mě trochu štvalo, jelikož ten důležitý pocit, že člověk závodí byl ta tam. Proto jsem neváhal přejít na vyšší obtížnost, tedy Hard. Avšak karta se v tu chvíli naprosto obrátila. Umělá inteligence jezdí neuvěřitelně přesně a rychle, a aby toho nebylo málo je i poměrně agresivní.  Což na obtížnosti akorát přidává, ne tedy že by se chlapci mírnili i při nižších obtížnostech, ale zde je to už opravdu výzva. Vítězství je obtížné dosáhnout, ale chuť při jeho dosažení je opravdu sladká a vy víte, že jste si vše náležitě zasloužili. Na zvážení je pak možnost flashbacků, které buď k dispozici máte, či nikoliv. Pokud si je vypnete je hraní autentičtější, ale musíte počítat s tím, že může dojít ke kolizi, jenž vás bude stát drahocenné body. Jejich zapnutí vám pak dá neomezené možnosti vracet se před své chyby. Ano, slyšíte správně. V této hře máte neomezené množství flashbacků.

Gameplay Xbox One Version

Nyní se blíže podíváme na zoubek herním režimům. To, že hře chybí kariéra jsem již zmínil, takže hurá na ty, které se nerozutekli. V režimu Championship Season si střihnete sezonu za jednoho z existujících jezdců a máte možnost nastavit si délku závodního víkendu. Buďto zvolíte krátký, mimochodem tento sem použil já, ten se skládá z 15 minutového tréninku, jednokolové kvalifikace a závodu na 25% kol skutečné trati. Následuji standardní víkend, který zahrnuje 30 minutový trénink, 15 minutovou kvalifikaci a závod na 50% kol skutečné trati. Ano, je to nudná statistika, ale jinak to vyjádřit nejde. Poslední možností je potom plný víkend a ten je pochopitelně odrazem skutečného závodu F1. Vedle tohoto režimu stojí Pro Season, což je varianta předchozího režimu, však bez jakýchkoliv servítek. Zkrátka plná délka závodního víkendu, žádné asistence a hlavně nejvyšší obtížnost jezdců. Upřímně řečeno na gamepadu nemožné vyhrát. Následují klasické režimy Quick Race a Time Trial, jenž snad není třeba nijak představovat.

Teď už nezbývá nic jiného, než si vzít na paškál multiplayer, čili hru více hráčů. V tomto ročníku je zakomponován pouze online režim, v němž se může mezi sebou utkat šestnácka skutečných hráčů, kteří svedou souboj o pomyslný pohár. Avšak klasický splitscreen, který v sérii nikdy nechyběl, zmizel z povrchu planety. To mě opravdu zklamalo a také mrzí, jelikož jsem na to byl u této série zvyklí, ale co se dá dělat. Nejspíše za to může i nestabilní framerate, který kolísá mezi 40 - 60 fps a to v případě obou konzol.  Slušelo by se říci, že obě verze, které jsem měl možnost hrát vypadají graficky naprosto skvěle a pokud by jste je vedle sebe pustili nepoznáte rozdíl. Pokud bych skryl HUD u každé z konzol a nevěděli jste jaký gamepad v ruce máte, nerozeznali by jste je od sebe. Což si rozhodně zaslouží pochvalu.

V Codies nejspíš věděli, že absence kariéry povede k menším rozporům u hráčů a k váhání jestli si hru pořídit. A tak do hry nedali pouze sezonu 2015, ale také kompletní sezonu 2014. Jenž obsahuje jiné složení jezdů a stájí celkově. Tudíž jsem byl rád, že si mohu opět místo McLaren Honda, zajet za McLaren Mercedes a to v klasické stříbrné barvě. Jezdce jsem pochopitelně nestřídal, jelikož Button je taková stálice této stáje. Ale nejsem zaujatý a vyzkoušel jsem pochopitelně i jízdu s jinými stájemi a pocity z jízdy se stáj od stáje malinko lišili. Tudíž to znamená jediné, každý milovník určité stáje si přijde na své a to i ten, který miluje outsidery.

Celkové shrnutí

F1 2015 jsou slušnou závodní hrou a simulátorem v jednom. I přes absenci kariérního režimu hra nabízí několik dobrých modů a možnost volby mezi sezonami 2014 a 2015 je výtečnou náhradou. Letošník ročník běží na novém enginu, což sebou přináší nový a pochopitelně krásnější grafický kabátek. Pokud jste vynechali minulý ročník, pak touto hrou zabijete dvě mouchy jednou ranou a vlastně jestliže vlastníte konzole nové generace, pak  jinou hru s licencí F1 nenajdete. Hra je k dispozici pro PS4, XONE a PC.

HODNOCENÍ: 7/10