Boj o život na tropickém ostrově "FAR CRY 3"

Far Cry 3

Far Cry 3 je jednou z mála stříleček, které se netýká koridorové běhání a střílení tisíců nepřátel hlava nehlava. V tomto tropickém ráji se cítíte zcela svobodně. Tento pocit vám poskytuje rozlehlé souostroví s bujnou vegetací a nevrlými „zvířátky“.

Každý z nás si asi přeje překrásnou dovolenou na tropickém ostrově třeba někde v Karibském souostroví, kde si může užívat veškerých radostí, blbostí a všeho možného. Pánové z Ubisoftu nám tento pocit poskytli, ovšem někde ve scénáři nejspíše došlo k tiskové chybě a z ráje se pro Jasona Brodyho stalo peklo. On a jeho přátelé byli totiž zajati místními piráty a vyhlídky na otroctví zrovna někoho nenažhaví.
Jason je ovšem vcelku šťastlivec, jeho bratr se jako správný voják jen tak nedá a plán útěku je v cuku letu hotový. Vše jde ovšem až moc hladce, na to aby to byla pravda. Co čert nechtěl sotva ucítí vůni svobody, krční tepna Jasonova bratra přestane plnit svou funkci, poté co jí protne kulka z pistole velitele pirátů, jež si říká Vaas.
A tak začíná boj o přežití pro ustrašeného chlápka, který se těšil na nejlepší dovolenou svého života a místo toho může ztratit úplně vše, co mu bylo drahé.

Far Cry 3

Volnost není pro Far Cry 3 jen slovo!
Potom co prolítnete úvodní sekvencí a jakýmsi tutoriálem, ve kterém kupodivu skoro přijdete o život, už vás nikdo nenutí, abyste se lineárně ponořili do děje a boje o přežití. Volnost totiž není pro Far Cry 3 jen slovem, nýbrž jasnou realitou. Můžete zde prakticky cokoliv, co vám jen hra nabízí, jako například pachtit se za ztraceným pokladem, či jen tak se kochat tropickým rájem nebo třeba si zkusit jaké to je ulovit pořádného medvěda.

Co je ovšem na Far Cry 3 to úžasné, že i po spoustě odehraných hodin má stále co nabídnout. Mimo dějové události zde nejsou nijak naskriptované a pokud se chystáte dobít jednu z některých nepřátelských základen, může se stát, že vám v tom shodou náhod dopomůže i hladová šelma. No hlad je hlad, a než se pirátští chlapci kolikrát stihnou rozkoukat, už jich několik papá hlínu.

Právě tyto momenty vám kolikrát zachrání život, jelikož obávaným bojovníkem se stanete postupem hrou. Z počátku jste jen obyčejný vystrašený chlápek, který se jen snaží přežít. To vám dokazuje to, že u sebe máte sotva nějakou tu pistoli a o lékárničkách ani nemluvě. K tomu, abyste se stali mužem, který je schopen zachránit své přátele, vám mohou pomoci i zkušenosti právě z lovu zvěře, nebo hledání pokladů.

Far Cry 3

Do akce hlava nehlava, nebo tichý boj
Ačkoli je Far Cry 3 na prvním místě hlavně střílečkou, obsahuje i něco ze stealth prvků a něco z žánru her na hrdiny (RPG). Takže je čistě na vás jak se rozhodnete hrou proplouvat. Budete jako nelítostný terminátor, který likviduje vše, co se mu postaví do cesty, nebo budete v ústraní pečlivě plánovat každý svůj krok a vyčkávat na správnou chvíli k úderu.

Ku pomoci vám bude jakýsi strom schopností, který vám pomůže k vašemu stylu hraní.  Ten se skládá ze tří částí. Každá vám pomůže jiným způsobem, jedna vám zvýší vaši schopnost odolávat výbuchům a další vám poskytne speciální smrtící zakončení, ať už s mačetou, či pistolí.

K otvírání těchto schopností/skillů vám poslouží úrovňový systém. Na vyšší úroveň samozřejmě postoupíte získáním daných zkušenostních bodů, jako je to právě u her žánru RPG. Hra je ovšem velkorysejší k hráčům, kteří preferují plížení a plánování, jelikož za zabití mačetou získáte trojnásobek zkušeností, než zabitím palnou zbraní. Samozřejmě nejvíce zkušeností získáte plněním misí, ať už příběhových nebo vedlejších.

Na hře je také vidno, že si autoři vzali inspiraci i od svých kolegů, kteří vyvíjeli herní sérii Assassins Creed 3. V té jste svět odhalovali šplháním po věžičkách a pomocí orlího zraku odkrývali skrytá místa a úkoly. Far Cry 3 nabízí něco podobného, zde ovšem šplháte po starých radio-vysílačích, které vám odhalí různé sektory mapy, a že jich je ve hře požehnaně a pokaždé představují pro hráče jinou výzvu, jelikož na žádný vysílač se nedostanete stejně jako na předchozí.

Po grafické stránce hra vypadá opravdu výborně a je také dobře optimalizovaná, takže i na starší sestavě si zahrajete bez škobrtnutí, i pokud kolem vás bouchají a hoří všemožně předměty. Ovšem těmto hráčům musí být jasné, že hru si nevychutnají v plné parádě a na nízkých detailech krajině chybí například travnaté pláně.

Far Cry 3

Dávej pozor, sleduje tě tygr
Co bych ovšem hře vytkl, jest přemrštěná agrese místní zvěře, ta se po vás sápe hlava nehlava a dokud těm chlupatým padouchům, nepřetnete dýchací cesty, nedají vám ani na chvíli prostor k oddechu. Ovšem trofej v podobě kožešin a kůží vám pomůže k tomu, abyste mohli u sebe mít více zbraní, lékárniček, či peněz.
Pochvalu oproti tomu si zaslouží UI lidských nepřátel. Nejsou jen pouhými tupými zástupy vojáčků, kteří vám do ran vbíhají jako na popravu. Tito piráti skutečně používají své virtuální mozky a tak se vám často stane, že jste najednou obklíčeni, nebo zahnáni do kouta. A pokud budete chybovat, budete často opakovat, místní soupeři vám prostě nic zadarmo nedají.

Far Cry 3

Far Cry 3 je výbornou střílečkou, která si pro rok 2012 oprávněně zasloužila titul hra roku, jelikož nabízí mnohem více, než tuctové střílečky typu Call o Duty, či Medal of Honor. Grafika vás pohltí, nepřátelé vám nedají spát a šelmy vás budou strašit ze spaní. Co se týká herní doby, já ji nedokázal spočítat, a upřímně nikdo koho Far Cry 3 vtáhne, nezůstane jen u hlavní příběhové kampaně a určitě přestane sledovat čas.

Klady:
Obrovský a detailní svět
Různorodá hratelnost