Far Cry 4 - Recenze
Far Cry 4

Přijde mi to jako včera, když jsem pobíhal po tropickém souostroví a lovil piráty, kteří mi zabili bratra v čele s šílencem Vaasem. A že tento magor byla ale postava hodná hráčského uznání. No vlastně také oblíbená byla. Ale rok se s rokem sešel a pokračování série Far Cry je tu s regulárním čtvrtým dílem, kdy šílence Vaase nahradil samozvaný král Pagan Min. Ovšem vryje se tento chlápek v růžovém obleku do našich myslí stejně jako šílenec v předchozím díle? No to se uvidí. Vítejte v Kyratu. Začíná svatá pouť s Far Cry 4.

Ve šlépějích svého otce. Nebo ne ?

V tomto díle se ocitnete v kůži Ajaye Ghala, chlápka který dětství strávil ve Spojených Státech Amerických poté, co jeho matka uprchla z Kyrata. Avšak předtím než zemřela, bylo jejím posledním přáním rozsypat její popel v jednom ze svatých míst v její domovině. Co čert nFar Cry 4echtěl jeho příjezd do Kyratu byl jedním velkým antré samozvaného krále Pagan Min s příměsí masakru cestujících z minibusu. Následně dojdete zjištění, že Pagan je váš "hodný a milí" strýček, který vám sem tam bude volat na mobil potom co uniknete z paláce jeho společníka Paula.

Postupně zjišťujete, že váš otec Mohan Ghale byl vůdce odbojové frakce zvané Zlatá Stezka. Bohužel byl zavražděn a po jeho smrti už Zlatá Stezka nebyla co bývala. A vedení frakce tak přešlo na Amitu a Sabala. Tudíž na vás bude čekat spousta těžkých rozhodnutí, jelikož cíle obou protagonistů tohoto odboje se trochu liší, i když jejich hlavní cíl je stejný. Osvobodit svůj lid. Amita chce pro svou zemi samozřejmě to nejlepší a myslet na budoucnost Kyratu v moderním světě, aby jako samostatná země mohla v něčem prosperovat. Zatímco Sabal lpí na starých tradicích a nechce přinášet mezi svými lidmi oběti.

Ve hře se mi kolikrát stávalo, že jsem se rozhodnul pro někoho, ale jeho protějšek mi důkladně vysvětlil, že moje rozhodnutí je špatné. Celkově vaše rozhodnutí budou mít vždy následky v budoucím hraní. Vlastně se dá říct, že pokud máte rádi příběh, pak si hru musíte zkrátka projít minimálně dvakrát, aby jste viděli osud Kyratu z více úhlů pohledu.

Objevte tajuplná místa Himalájí

Hra jako takové se odehrává ve smyšlené zemi Kyrat, která se nachází poblíž pohoří Himaláje. Jako taková je tato zem zpracována velice povedeně a budete její prostředí milovat. Samozřejmostí jsou i mise v samotných vrcholcích sněhem pokrytých Himalájí. Musím osobně uznat, že výběr tohoto prostředí má své kouzlo. Některé scenérie je opravdu možné sledovat s úžasem a to i na stařičkém Xboxu 360. I když věk této konzole je samozřejmě v této verzi znát.

Po technické stránce je tento díl povedený i co se týče této dnes již staré generace konzol. Nicméně, každému musí logicky dojít, že ty pravé grafické orgie ho čekají na nových bratříčcích v podobě Xbox One, či PS4. Já se na hru tedy díval trošku s nadhledem a docela mě potěšila. Bohužel musím říct, že muselo dojít ke spoustě kompromisům. Například se v této verzi nevyhnete doskakujícím detailům na stromech a podobně. Také mi neušlo, že framerate místy klesal na nějakých 20 snímků za sekundu. Celkově má hra v této verzi problém dosáhnout čistých 30. A ve směs běží na 26-28. Což je zhruba minimum, které hra musí mít aby oko nepostřehlo, že se něco seká. Vzhledem k 9 let staré konzoly je to pochopitelné. Ve všech ostatních směrech se však jedná o dobře odvedenou práci.

Far Cry 4

Samotná atmosféra je dobře navozena. Příroda žije. Chrámy jsou úchvatné a vždycky alespoň na chvíli se necháte v táhnout do tohoto světa. Velkou částí tomu přispívá soundtrack, který opravdu dodává na pocitu, že jste někde v hinduistickém světě a že má tato zem svou spirituální podstatu. V tomto díle se povedlo vývojářům dokonce jedno mýty opředené místo přidat do hlavního příběhu. Mluvím samozřejmě o bájné Shangri-Le, jenž je zde vskutku zajímavě vyobrazena a vyprávění k ní je poutavě podáno.

Tohle už jsem někde viděl

Přesuneme se pomalu k samotné náplni hry.  Nedílnou součástí hry je samozřejmě hlavní příběhová linka, která je zde větvená a odvíjí se podle vašich rozhodnutí. Vedle toho je ve hře také spousta vedlejších úkolů a aktivit. Jako závodění v různých dopravních prostředcích, sem tam pomoci nějakému členovi odboje, nebo se vypořádat s náhodnou událostí.  Náhodné události byli pro mě jedním z příjemných novinek ve hře a dosti hru osvěžovali. Jejich náplní je ve směs podobná tématika. Jednou budete pomáhat odbojářům odrazit útok, podruhé osvobodíte zajatého člověk, potřetí ukradnete nákladní auto se zásobami, a tak podobně.

Avšak nešlo si nevšimnout několika prvků, které se sem přenesli z trojky a nejednou si budete říkat, jestli nehrajete pouze rozšíření k třetímu dílu. Ne opravdu nehrajete. Čtvrtý díl je opravdu regulérním pokračováním. A co se tedy přeneslo z té trojky ? Například mise, kdy budete na tripu a neuvidíte vše v úplně jasných barvách, asi jako když jste byli ve trojce na houbičkách. Pamatujete si ještě ty rádiové věže, které jste museli přepínat na vaší frekvenci? Tak ty jsou zde také, akorát se jmenují zvonice a místo přepínání rádii, je bude ničit. Jinak jejich účel je naprosto stejný. Také naprosto stejné zůstalo osvobozování táborů.

Abych hře jen nekřivdil, tak zde najdete spoustu novinek. Jako je hák s lanem. S jeho pomocí nemusíte na nějakých místech obcházet nějakou skálu, ale rovnou po ní vyšplháte. Skvělým pomocníkem byla i malá helikoptéra, kterou jsem využíval asi nejvíce hlavně při obsazování zvonic. Jistou inovací prošli i samotné zbraně, jejichž zvuky působí opět o něco reálněji, což opět dodává na atmosféře konfliktu. Výborným prvkem je potřeba ve vrcholcích hor využití kyslíkové masky. Všichni totiž víme, že v osmi tisících metrech moc toho kyslíku není.

Nyní se opět vrátím k podobnosti s Far Cry 3. Určitě si pamatujete jakou fešnou kérku jste měli ke konci trojky. Tak zde kérku mít nebudete, ale způsob nabývání vašich schopností je úplně stejný, jen zde se dělí na tygra a slona. Tygr nabízí skrze útočné schopnosti a slon naproti tomu obranné včetně možnosti naučit se jezdit na slonovi. Dále se přeneslo craftování věcí, takže budete sbírat bylinky na léčivé injekce, či lovit zvířata na fajnovou peněženku, nebo zkrátka proto, že jeden kvér je vám málo.

Far Cry 4

Bájný souboj pět proti pěti

Jedna z věcí která mě na tomto díle potěšila byl multiplayer. Tedy alespoň jeho chod. Když jsem chtěl hrát multiplayer ve trojce hra nesmyslně lagovala a tak hra nebyla v tomto režimu ani z daleka hratelná. Naštěstí tvůrci se trochu poučili a tak je hra o dost stabilnější a konečně jsem si mohl užit tuto hru naplno. Moje radost netrvala dlouho jelikož zklamání na sebe nenechalo dlouho čekat v podobě herních módů.

Jestli jsem dobře počítal jsou celkem tři. A jediný z nich, který mě nějak tak chytnul byl Outpost. No podstatou tohoto módu je udržet klíčová místa na mapě. Což není takový problém. Ten přichází v tom okamžiku, kdy na ne tak malé mapě běhá všeho všudy 10 hráčů a to je někdy málo. V tomto případě je tento mód výborný v tom, že hráči se pak seskupují u daných klíčových pozic.  Dalším modem byl v podstatě hon na Far Cry 4démonickou masku, kde je cílem hráče masky ničit v pecích na předem daných místech. Ve směs to nahrazuje mod Capture the Flag. A posledním modem je mod Propaganda. Zde jde o to bránit nebo ničit propagační materiály Pagan Mina.

Jedno však musím vývojářům této hry uznat a to je snaho o to být originální. I když každý z modů připomíná klasické mody, tak alespoň se je pokusili něčím okořenit. A krom úpravy modů samotných došlo i k zajímavému postavení stran. Buďto budete hrát za bojovníky Rakshasa, kteří jsou spojeni s přírodou a k boji tak využívají převážně luk. Upřímně je celkem umění se s ním trefit.  Jinak mohou také přivolávat zvířata a jezdit na slonech. Naproti tomu stojí vojsko Pagan Mina, které disponuje moderní technologií a tak budou vaší zbraní samopaly, raketomety a granáty. A místo slonů se budete prohánět v klasických vozidlech. Bohužel někdy je znát nerovnováha sil mezi lukem a kalachem.

Co si to takhle projít spolu kamaráde

V naší pouti po Kyratu se na konec zastavíme u hraní v kooperaci. V této hře je tak zakomponováno tak, že hru nemusíte procházet v kampani sami, ale můžete si přizvat na pomoc kamaráda. A je nutno uznat, že vzhledem k obtížnosti některých misí to není vůbec na škodu. Jak všichni víme kooperace je od slova spolupráce, takže neváhejte používat headsety a komunikovat během hraní spolu. Nejen, že to do hry přináší další rozměr, ale hlavně se vám nestane, že váš spolubojovník bude dělat něco, co by mohlo mít za následek selhání mise.

To by asi bylo vše z našeho poznávacího zájezdu do Kyratu. Ještě snad jen k tomuto režimu, že hru můžete nechat otevřenou a může se k vám připojit i někdo zcela neznámí a hru vám tak sabotovat, radím proto se tohoto vyvarovat. Buďto hrajte s kamarádem, nebo pro jistotu mějte hru spuštěnou v režimu offline.

Far Cry 4

Far Cry 4 je hrdým nástupcem svého předchůdce na kterého v mnoha směrech přímo navazuje, hlavně co do stránky hratelnostní. Samozřejmě přináší vcelku vyvedený příběh čítající okolo 35 hlavních misí, jenž celkem zaberou kolem 15 hodin. Nesmíme však zapomenout na spoustu vedlejších aktivit a konečně funkční multiplayer. Výbornou vlastností je možnost projit hru v kooperaci a opomenout nelze ani českou lokalizaci v podobě českých titulků a menu. Ty jsou dostupné pro všechny verze a to PC, Xbox One, Xbox 360, PS4 a PS3.