Představte si, že si takhle ráno sedíte u televize a snídáte své oblíbené Farm Flakes. Přežvykujete ten kukuřičný poklad s mlékem a říkáte si, že tomu něco chybí. Na první pohled víkendová idylka a pohodička, které chybí dvě věci. Po dobré snídani stéblo pšenice v puse a jízda po poli v zabláceném traktoru. Ne každý má, ale možnost jít se vyřádit v pořádném traktoru na pole. A právě na ty z nás myslí již několik let vývojáři s Giant Software, kteří opět po dvou letech přichází s novým ročníkem Farming Simulatoru, tentokrát s číslem 17. Pochopitelně nejde o sedmnáctý díl, ale o ročník. S tímto ročníkem přišla na řadu i řada novinek a pochopitelně slibů, které měli přimět vášnivé traktoristy ke koupi. Nyní se podíváme, jak dopadl nový Farming Simulator 17 v naší recenzi.

Přede dvěma roky jsem recenzoval ročník 15 a nejednalo se o špatnou hru, ale měla své mouchy, alespoň na konzolích. Nyní opět recenzuji konzolovou verzi, byť by jednodušší bylo hrát hru na PC. Ale znáte to, výzva je výzva. Takže po zapnutí hry mě čekalo milé překvapení, všechny neduhy, které měl předchozí díl, byly odstraněny. Grafika působí lépe a komplexněji. Hlavně hra běží stabilně a bez propadů snímků, což je to nejpodstatnější. Sice je pravda, že vizuální zpracování není na dnešní dobu bůh ví jak úchvatné, alespoň ne po stránce okolního prostředí, zato všechny farmářské stroje jsou vypiplané do nejmenších detailů a to včetně interiérů, takže jsou zde dvě zcela rozdílné dimenze vizuálního pojetí. Naštěstí, to nepůsobí jako pěst na oko, takže chyba zde nikde nenastala. Samozřejmě i nazvučení stojů je výtečné a podle mého doslechu, coby vesnického burana, je věrné svým předlohám a to si zaslouží poklonu. Celkový pocit z technické stránky titulu je tak na velmi dobré úrovni.

Tato hra se nazývá simulátorem, takže u hry tohoto typu je důležitá fyzika a celková hratelnost. Nevím, jestli můžu tedy v této hře mluvit vysloveně o fyzice, krom působení váhy jednotlivých komponent na hlavních stroj sem nic zásadního nezaznamenal. Různé povrchy nemají vliv na jízdní vlastnosti zemědělských strojů ani rozorané pole. Vše má v podstatě svůj režim pracovní, a když to tak řeknu popracovní. A nějaký model poškození také nečekejte. Jediné co se postupem času viditelně projevuje, je bahno na vašem traktoru. Takže vám musí být jasné, že celá váha a funkčnost celé hry je na bedrech samotné hratelnosti a že je to pořádná zátěž. A zde je vše jinak. Vývojáři si dali tu práci a každý zemědělský stroj je třeba správně obsluhovat, aby vaše práce nepřišla vniveč. Stoje, které spotřebovávají nějaký materiál, je třeba doplňovat a nádrže s palivem také nejsou bezedné. Člověk si pak musí říct jediné, tady je vše správně. Jediné, co potřebujete k úspěšnému růstu vaší zemědělské společnosti, jsou finance.

Tím pádem se vlastně přesouváme k dalšímu bodu naší recenze a tím je její samotná náplň. Důležité je asi říci to, že celou hru je možné hrát ve více lidech, což je rozhodně mnohem zábavnější, než tento titul hrát sólo. Každopádně před začátkem hry samotné si vyberete jednu ze dvou map, kdy jedna simuluje nějakou oblast spojených států a ta druhé východoevropský venkov. A pak jste bez okolků hozeni přímo do hry, kdy vás hra upozorní na to, že by bylo fajn si nejspíše projít tutoriál. Ten vám může zabrat slušnou hodinku hraní, ale naučí vás vše, co je třeba. Samotná kariera je běh na dlouhou trať a s vyšší obtížností je ta cesta ještě hrbolatější a další. Finance rychleji ubývají a je jasné, že najímaní pomocníků je dražší. Palivo se rychleji spotřebovává a tak podobně. V základu je třeba rozšiřovat svou působnost v různých zemědělských odvětvích, počínaje obděláním polí a konče dřevorubectvím a chovem zvířat. Základní mechanika hry se prakticky od předchozího dílu nezměnila, což nutně nepovažuji za zápor, ale nějak jsem očekával více inovací, než jen pěstování fazolí, slunečnic a chov prasat, jež jsou zde považovány za velké novinky. Ano, pravda že novinek hra nabízí více, jako třeba využívání vlakových souprav k přepravě různých produktů. Já však očekával něco více, myslím, že nějaká ta příběhová kampaň by se také dala sesmolit a nemusela by být úplně marná, když se jí dostane jisté péče. Takto zde máte jen upravenou a rozšířenou verzi toho, co už jsme viděli dva roky před tím. Což mi přijde málo.

Podle mě, nejzásadnější inovací, alespoň v konzolové verzi, je podpora komunitních modů. Které mohou razantním způsobem změnit celou podobu hry a notně ji vylepšit. Hlavně to bude znamenat to, že milovníci série u této novinky vydrží ještě déle. Jde jen o to, jakým způsobem dovolí certifikace u daných platforem změnit samotnou hru. Modifikace jsou rozhodně krokem tím správným směrem. Zatím jsme neměli možnost to řádně otestovat, to chce čas a hlavně dost kvalitních modů, které mohou, ale nemusí přijít. Osobně držím palce, aby vše vyšlo dobře.

Farming Simulátor 17 je dalším evolučním bodem oblíbené série simulátorů, který přináší kvalitnější technické zpracování a rozšíření obsahu samotného titulu. Sérii rozhodně nedělá ostudu a nováčky jisto jistě mile překvapí, ale zarytí fanoušci série budou muset hledat zadostiučinění pravděpodobně v příchozích konzolových modifikacích, které sérii v rámci konzolového farmaření posunou dále. Novinek však mohlo být podstatně více a ne jen servírování té samé omáčky znovu, byť lépe dochucené. Doufám, že za dva roky bude novinek podstatně více.