Přišly nové časy. Osobně jsem alergický na pojem next-gen, ale u FIFA 11 na PC je tahle marketingová značka jednoduše na místě, jedenáctka skutečně přináší novou generaci fotbalu na PC. Tedy ono to PC je třeba zdůraznit, protože ačkoliv ve stíhacím sprintu PC verze tu konzolovou takřka dohonila, určité rozdíly tu přeci jenom jsou. Nicméně doufejme, že příští rok se už kvalita obou her srovná. Ano, letošní FIFA na konzole je o pár zatraceně zábavných prvků dál, ale o tom tu prostě nemá cenu diskutovat, pro PC fotbalistu od klávesnice je klíčové, že rozdíl mezi loňským a letošním ročníkem, to je nebe a tradiční skotský hudební nástroj.

            

Jaký je to rozdíl poznáte během prvních několika okamžiků. Nedokážete ten pocit popsat konkrétně, je to prostě onen autentický feeling ze hry, který dokážete rozkódovat až po několika zápasech. Hráči se pohybují přirozeně, souboje o míč už nepřipomínají zápasy fotbalistů, které někdo utrhl od cvrnkacího fotbalu a přes motion capture dostal do hry. Souboje a přetahovaná o míč působí dobře, hráči se přetahují o kulatý nesmysl a vše náhle působí skoro jako reálný fotbal.

Pohyb hráčů je plynulý, dynamický a dobře, až na pár zaškobrtnutí, odpovídá vývoji situace. Už jen ty kombinace. Konečně je to o fotbalu a ne o individuálních schopnostech. Zvolte správnou taktiku a vydejte se ťukesem až k protivníkovu vápnu. Samozřejmě, cesta skrz střed je náročnější než zprofanovaná taktika rychlé křídlo, vpřed, centr a Džeko zavěšuje. Ale když správně odladíte tým a nastavíte taktiku, jde se probít obranou soupeře i rychlou kombinační hrou. A hlavně, vypadá to fakt dobře.


Ach ty krásy pažitu

I grafika se dočkala, jak by se od dobrého next-genu mělo očekávat, pořádného steroidového šlehu. Vše je uhlazenější, hezčí, prostě radost pohledět. Ano, je to skoro sprcha superlativů, ale když ten skok oproti loňskému, opovrženíhodnému dílu je tak velký. Ale ano, i tady se vyskytnou chybky. Trojrozměrní diváci občas moc kostičkují a hlavně zápasové animace občas, nepříliš často, někde vyrobí kiks, kdy se noha protne s nohou, případně podivně zlomí.

Ale opakuji, to je minimum případů a moudrý hráč si něčeho takového nevšímá jako zásadní chyby. Co se týče grafického zpracování samotných hráčů, platí, že čím nižší liga a neznámější hráč, tím mizernější věrnost. Do této části se asi nemá cenu moc opírat. Příbram prostě vypadá, jako kdyby vypadla z klonovacího přístroje, zatímco na Rooneym si grafici vyhráli (a že to muselo dát práce) stejně jako na jiných jeho partnerech světové extratřídy.


Strasti manažera

Obličeje jsou jedna věc, statistiky vlastností druhá. Tvůrci sice dobře nastudovali soupisky i těch nejslabších týmů, ale samotní hráči opět s nižší kvalitou ligy poněkud plavou. Vše je spíše přizpůsobeno předpokládané kvalitě ligy, takže v téhle sféře si budeme muset počkat na práci pilné komunity. Mimochodem, bratia Slováci mají i přes účast na MS smůlu, jejich nároďák tu není a není. A co se týče české repre, tvůrci zkopírovali Bílkovu ambiciozní, ale v našem případě nefunkční taktiku. Ve hře funguje o něco líp, ale stejně se ji vyplatí modifikovat. Bez toho by to ostatně nebyla ani taková zábava.

Kritické oko by našlo občas i přesílení některých schopností u světových hvězd, ale to už patří ke koloritu věci. O schopnosti hráčů se ale budete zajímat především v novém manažerském módu. Tam je vám svěřen do rukou tým, včetně scoutingu a přestupové politiky, dohlíží na vás vedení klubu, prostě takový jednodušší Football Manager (dobrá, o hodně jednodušší). Nicméně je zábava vést tým a nechat se unášet problémy klubu. Přestupová politika je poněkud úsměvná. Pokud mám na přestupy v Příbrami milion liber a mohu si kupovat rovnou náhradníky z béčka ManU, je to úsměvné. Vytvrdlí veterání FM si teď hystericky rvou vlasy, ale tohle k FIFA prostě patří a je to součást onoho kouzla.


Jeden za všechny, všech jedenáct za jednoho

Vrací se samozřejmě Be a Pro mód, kde se vtělíte do kůže jednoho fotbalisty a provádíte jej kariérou od ničeho k vrcholu. Nicméně to tu bylo už minulý rok, takže čekejte spíše kosmetické, byť nepřehlédnutelné úpravy. Novinkou na PC naopak je takzvaná Arena, nahrazující loadovací obrazovky, kde si s určitým hráčem můžete zkoušet proti brankáři různé finty. Skvělé na trénink, ale nemusí to oslovit každého. Ohledně hraní přes internet je příliš brzo na hodnocení. Jako v každé hře prostě musíme počkat na vývoj komunity, která dokáže hru katapultovat do výšin a nebo ji nemilosrdně zabít, povětšinou vlastní blbostí. FIFA World zatím vypadá velmi nadějně, nabízí široké spektrum prostoru pro vlastní realizaci, a tak se snad neobjeví banda lidí, která půjde po bodech za každou cenu než po zábavě.

Ne, vše není tak sluníčkové a skvělé. Pokud jste hráli i konzolovou FIFA, budete se cítit o něco chudší, budete vědět, že je zde prostor kam expandovat. A zároveň se můžete těšit, protože de facto víte, kam bude hra expandovat. Zatím trochu zlobí brankáři, kteří se za malé vápno bojí, rozhodčí jsou mírní, občas až moc, a ty ofsajdy jim občas prostě ujedou, což člověka nepotěší.

Proklamovaná neviditelná statistika momentum také zrovna nezáří, a když si to hra usmyslí, gól kvůli špatnému momentu prostě nedáte a nedáte, i kdyby měl přilétnout virtuální sup a sebrat vám míč z penalty. Ale pořád je to nejlepší FIFA na PC, která doposud vyšla. Co víc můžete chtít? (A ano, slyším ty odpovědi z žabomyší války „Já chci PES“).

zdroj: Games.cz