Forza Horizon 2 - Recenze

Forza Horizon 2

Jestli jste fandové rychlých aut, tuningu a otevřeného světa a jste majitelem Xbox One, či Xbox 360 určitě jste nedočkavě vyhlíželi závodní titul PlayGround Games a Turn10. Ano bavím se tu o závodní hru Forza Horizon 2, která v předchozím díle na Xboxu 360 se těšila velké oblibě a druhý díl za ním rozhodně nezahálí. Hranice totiž posunuje ještě o pořádný kus vpřed.Já měl možnost testovat verzi pro Xbox One a určitě poznáte proč je to pro mě nejlepší závodní titul, který je momentálně na trhu.

Vzhůru do prosluněných oblastí Jižní Evropy

Určitě spousta z vás se někdy chtěla podívat někam na dovolenou k moři, ale zkrátka nebyla možnost. A nebo jste se chtěli procházet po italských vinicích? Tak na tato místa a spoustu dalších krásných scenérií vás Forza Horizon 2 vezme. Hra je totiž situována do Jižní Evropy, abychom byli konkrétní jedná se o Itálii. Proto není ani velkým překvapením, že úvodní závod si projedete v jednom novém italském supersportu a mluvím o novince v podobně Lamborghini Huracán. Hned z kraje tak zjistíte, že Forza Horizon 2oblasti, kde se v úvodní tlačenici o poslední volná místa v největší závodní a festivalové události roku Horizon Festival, jsou skutečně nádherné a odrážejí krásy této země ve všech ohledech.

Představte si, že míříte na pobřeží a už v dálce vám na horizontu východ slunce lemuje kraj země. Pak vyjedete na jeho vrchol slunce vám oslní výhled a vy po chvíli uvidíte ty krásy jižního pobřeží. Ovšem v této hře je kochání až to druhé. V první řadě hrajete závodní titul, ve kterém se účastníte festivalu Horizon, který vedle krásných žen a skvělé hudby pořádá závody napříč touto krajinou. A že tyto kraje nejsou svou rozlohou zrovna malé se přesvědčíte hned poté, co si otevřete mapu herního světa, kterou lemuje spousta silnic, dálnic ale i lesních a polních cest.

S plným plynem světem!

Pokud jste někdy chtěli závodní hru s otevřeným světem, kterou nenajdete nikde jinde. Pak Forza Horizon 2 tomuto pojmu přináší zcela nový rozměr. Jelikož hra není omezena jen na silnice a již zmíněné cesty, ale můžete úplně sjet z trati a prohánět se po lánech rozkvetlých luk, či po italských vinicích. Po tomto řádění by vám italští vinaři ale rozhodně nepoděkovali. Nebo celkově vaše jízda může způsobit nemalou paseku po kraji. V podstatě jediné věci, kterými neprojedete jsou budovy, betonové sloupky, železná svodidla a stromy. Jinak prakticky všechno ostatní můžete rozrážet, přejíždět, zkrátka se prohánět kde vás zamane. Drobná poznámka: Auta opravdu plavat neumí!

Pokud se podíváme na krajinu, tak se podíváte do několika přístavních městeček, do vinařských oblastí, menších lesíků i lesů. Dokonce jsou na mapě i nějaké ty antické zříceniny, kde se také můžete slušně vyblbnout, třeba i u nějakého online klání. Je úžasné se prohánět ve Ferarri mezi rozkvetlými loukami a vinicemi. Nebo Land Roverem po polních cestách, či přímo v již zmíněných lukách. A pokud k tomu všemu přimícháte adrenalinové závody, pak získáte opravdový bomb coctail.

Forza Horizon 2

Radost pohledět navíc s hudbou dle gusta

Vrhneme se na grafické zpracování. To ve mě nechalo takový dojem, jako málo která hra, ale i když se na svět Forzi Horizon 2 opravdu skvěle dívá, nehledě na skvěle vymodelované a propracované bouráky, tak to co tvoří tu pravou atmosféru je nemalá míra drobných detailů a efektů. Takže samozřejmostí je model poškození, který sice neumožňuje auto zdemolovat stylem, že z něj nic nezbude, ale během tlačenic se soupeři vypadá dost efektně. Pokud se budete prohánět vinicemi, nebo poli s rozkvetlým obilím, či loukami zaplněnými rozkvetlými červenými květy máku tak pokud se podíváte za sebe  všimnete si, že jste na těchto místech udělali paseku, klasy se totiž zlámou a už nevstanou. Je to opravdu efektní. Další novinkou oproti předchozímu dílu je dynamické počasí, kdy déšť mění ovladatelnost auta, jako například, že brzdná dráha je poněkud delší, auta v zatáčkách méně sedí, atp. Dále jsem si za deště všimnul funkčního zadního stěrače, sice to není nic co by mělo vliv na hratelnost, ale rozhodně pěkný detail. Samozřejmostí jsou odrazy v čelním okně a pronikavé sluneční paprsky, které vám mnohdy znepříjemňují výhled.

Jelikož je Horizon Festival také hudební událostí, pak vás jistě nezklame několik rádiových stanic s licencovanou hudbou. Ty se skládají ze tří základních stanic, které můžete znát z prvního dílu a pak z několika nových, ty se vám zpřístupňují podle toho kde se zrovna nacházíte, pro každý region jForza Horizon 2sou specifické stanice, kdy v některých případech jsou pro některé společné. Každá radiová stanice je pak samozřejmě stylizována k jinému žánru, jsou tu stanice na taneční hudbu, či stanice na rokovou hudbu a samozřejmě i říznuté obojím.

Koukni na mojí káru! Je lepší, než ta tvoje!

Jistě vás všechny zajímá, jak se to ale vlastně řídí. Forzu Horizon 2 bych definoval někde na pomezí arkádového ježdění a simulace, kdy se hra přiklání tedy spíše k arkádě, je však na vás jak si hru nastavíte a čemu se spíše přikláníte. Samozřejmě je skvělé, že ve verzi pro Xbox One můžete nastavovat různé parametry auto, jako rychlost řazení, výšku auta a podobně. Veškerá nastavení mají samozřejmě trochu jiný vliv na řízení a chování auta, což je ve finále ta část simulace. Takže pokud chcete aby auto rychleji akcelerovalo, je možné že tak bude muset být na úkor maximální rychlosti, nebo naopak budou vás čekat dlouhé dálniční štvanice, tak můžete použít opačné nastavení. Dobré je, že si různé varianty lze ukládat a vy je tak nemusíte pořád dokola nastavovat.

Další kapitolou ovlivňující ovladatelnost a vlastnosti vozu jsou samotné úpravy, ať už se to týká úprav motoru, či hnacího ústrojí nebo brzdového systému. Pokud se jedná o auta s kategorie Tuners, což jsou auta japonských značek, občas nějaké to vozidlo od VW, či jiných evropských automobilek, je možné upravovat i vzhled vozu některými spoilery, které mohou zvyšovat aerodynamiku, ale samozřejmě ne vždy mají kladný vliv na všechny aspekty auta. Klasická je pro Forzu potom stupnice, která vymezuje jestli vaše auto je ještě přizpůsobené dané třídě, nebo již zasahuje do vyšší. Takže například z kategorie B je možné se dostat do kategorie S a závodit tak se speciály typu Chevrolet Corvette Stingray s Audi S3, apod. S nadhledem si můžete říct: "Koukni na mojí káru! Je lepší než to tvoje Lambo!".

Get Ready? Start!

Musím říct, že sem byl překvapen samotnými závody, kterých je ve hře Forza Horizon 2několik a nestalo se mi, že by se v průběhu hry opakovali. Je pak naprosto skvělé, že nejste přímo vázáni na samotnou trať, jediné co vás s tratí napřímo váže jsou checkpointy, kterými musíte projet, přes to prostě vlak nejde, ale jinak je to čistě na vás, jestli si to zkrátíte přes les. Mějte tedy na paměti, že kličkování mezi stromy není žádná sranda a náraz do stromu, nejen že poškodí vaše auto (pokud jste si nastavili více, než kosmetické poškození), ale bude vás to stát i drahocenné sekundy na soupeře.

Samotné závody se pak skládají z několika kategorií. První je sprint, kdy závodíte zkrátka z bodu A do bodu B. Na to navazují Cross-country závody, které jsou obdobou sprintu, avšak nejsou vázány žádnou silnicí. Další jsou okruhy, asi není třeba blíže představovat. Pak tu jsou speciální typy závodů, které byli i v předchozím díle, ale zde samozřejmě jsou obměněni soupeřící stroje, takže se tu střetnete například se stíhačkami, rychlovlaky a dalšími podobnými šílenostmi se kterými se budete měřit o časomíru. Samozřejmostí jsou také head to head závody, kdy spustíte závod tím, že doženete nějakého závodníka v freeroom režimu. A naposledy jsou tu challenge, ve kterých musíte v časovém limitu splnit nějakou výzvu, jako je projet cílem vyšší rychlostí, než 250km/h, nebo dojet v časovém limitu a ještě provést 20 těsných minutí, a další podobné výzvy.

Pokořte své rivaly

Nedílnou součástí hry jsou samozřejmě onlinové závody, které nyní probíhají v menších šampionátech o 4 závodech. Vítězem je v tomto případě ten kdo na konci klání má nejvyšší počet zkušenostních bodů. Ale nyní se vraťme na začátek k samotnému lobby, to je vyobrazeno setkáním hráčů na určitých místech. Kde si vyberete auto a následně Forza Horizon 2můžete zkoumat i soupeřící auta, pokud přijmete závod, tak je třeba dojet v daném časovém limitu na start závodu, pokud to nestihnete máte smůlu. Navíc ten kdo dojede v nejkratším časovém intervalu na místo samozřejmě získává více zkušenostních bodů, než ten který je druhý, třetí a tak dále. Pak samozřejmě nastává vlastní závod po jehož ukončení opět musíte razit cestu k další startovní pozici.

Musím uznat, že závody běží v online závodech plynule a musím zaklepat, že se mi nestalo, že by tam sebou auta lagy škubala ze strany na stranu a vy tak vlastně ani neměli přehled, kolikátý kdo je. V těchto závodech se pak samozřejmě uplatní veškeré zkušenosti, které jste ve hře nasbírali, jelikož i když soupeři v singleplayeru jsou drivataři skutečných hráčů, tak se nikdy nevyrovnají skutečnému hráči v reálném čase. Takže pokud máte typy na zkratky rozhodně se je nebojte použít.

Stoupej výš jen výš

Blížíme se do finishe a nesmím tedy zapomenout na systém úrovní, který má nyní vliv na hru samotnou, tedy na získávání následujících úrovní. Nyní je totiž ve hře systém perku, které vám odemykají dovednosti. Třeba, že za těsné minutí dostáváte o 20% více zkušeností, nebo že při závodu head to head máte větší finanční výhru a podobně. Také pokud stoupáte v žebříčku stoupáte i výše ve festivalu a dostáváte se k obtížnějším závodům. Navíc může být vaší motivací i jak bych to nazval kolo štěstí, ve kterém si můžete vytočit třeba nové auto do garáže nebo nějaký ten peněžní bonus.

Forza Horizon 2

Forza Horizon 2 je jedna z nejlepších arkádových závodních her říznutých simulací, které na trhu jsou, ba možná je na jeho úplném vrcholu. Hra disponuje 2 stovkami vozů a nespočtem tratí. Jeho součástí je pohlcující multiplayer. Navíc vše je obaleno ve skvělém grafickém zpracování v otevřeném světe s návykovou hratelností. Pokud máte Xbox One a máte rádi závodní hry. Tak toto je rozhodně Must Have titul. Hra samozřejmě vychází i na starší generaci Xbox 360, ovšem musíte počítat s tím, že i když na staré generaci rozhodně má své kvality, tak bohužel v mnoha ohledech stojí za svým větším bratrem.