Když došlo na první oznámení Forzy Horizon 3, v duchu jsem si přál jen jedno. Skandinávii. Po předchozím díle jsem byl slunného počasí tak trochu přesycen a výlet na sever, mezi fjordy, jezera a sníh se mi jevil jako absolutně ideální. Přišla ale Austrálie, klokani a moře a tak mi nezbývalo než doufat, že se třeba dočkám v dalším díle. Netrvalo však dlouho a jako by mě vývojáři chtěli potěšit, naservírovali první velké DLC pro Forzu Horizon 3Blizzard Mountain. Nemá smysl se tady nějak rozepisovat o kvalitách základní hry, tu jsme již pro vás recenzovali – Recenze Forza Horizon 3 -, mrkneme se jen na obsah tohoto rozšíření.

Pokud jste tedy milovníky sněhu a hor, nebo vás prostě jen štve, že letos budou Vánoce nejspíš opět na blátě, nechte všeho, sedněte do auta a pojďte se s námi projet po zasněžené Austrálii. Pokud si říkáte, že s námi vývojáři z Playground Games hrají nějakou nekalou hru a že sníh v Austrálii viděli možná tak na obrázku, vyvedu vás hned z omylu. Je sice pravda, že v Austrálii mají největší zimu, když u nás vypuknou letní prázdniny a největší zima je tam paradoxně na jihu, ale když už to na Austrálii přijde, napadne tam klidně i několik metrů sněhu. Nemusíte mít tedy strach, nejde o nijak extra smyšlené prostředí, jen je pro nás asi trochu nezvyklé. Obsah DLC je podobně jako v předchozím díle a DLC Storm Island přístupné přímo z hlavní mapy. Stačí mít trochu odježděno v základní hře a mít objevenou oblast okolo letiště. Tam na vás bude modře zářit místo, kde již na vás čeká vrtulník a společně s vaším autem vás zanese a následně shodí na sněhem zavátý svah. Bohužel, opět tak není DLC nějak více zakomponováno do základního obsahu hry a stojí tak trochu bokem. Daleko více bych uvítal, kdyby autoři rozšířili stávající mapu, nechali nás volně jezdit po celé její ploše a v případě nutnosti bychom prostě přezuli na zimní pneu. Škoda, tak snad příště.

Nová lokace vypadá ale skutečně skvěle. Dominuje jí několik horských masivů, zamrzlé jezero a několik menších vesniček. Klikatící se serpentiny i delší rovné úseky pak vytváří hustou spleť silnic a změna povrchu je otázkou doslova vteřiny. V jednu chvíli se řítíte po uježděném sněhu, abyste hned vletěli do husté závěje a než stěrače setřou přední sklo, kloužete se po ledu po obrovském jezeře. Jestli prostě něco Forza umí dokonale (a že toho není málo) je to právě prostředí, které člověka pohltí svou nádherou. Kocháním se ale není závodník živ a tak tu najdete i obrovskou porci závodů a výzev. Oproti základní hře je trochu změněn způsob, jak „dohrát“ hru. Místo získávání fanoušku je teď potřeba získávat hvězdy a jakmile jich budete mít dost, stanete se pánem hor, pyšnícím se titulem King of the Mountain. V driftech, skokanských zkouškách, nebo při průjezdu měřeným úsekem máte vždy možnost získat maximálně tři hvězdy a to prostým splněním předem daného limitu úkolu. V klasickém závodě proti ostatním závodníkům je situace trochu odlišná. Opět jsou zde k dispozici tři hvězdy, kde tu první získáte po dokončení závodu, druhou pak, pokud závod i vyhrajete a tu třetí, bonusovou, za splnění nějakého dalšího úkolu. Tím může být prakticky vše, od určitého počtu projetých zatáček driftem, skoků přes překážku, nebo po nasbírání určitého počtu bodů nebo srážení sněhuláků. Rozhodně vítaná změna, která dokáže každý závod trochu okořenit.

Honosit se titulem King of the Mountain nemůže každý, vstupenkou do tohoto klubu mistrů volantu je 100 hvězd. Po každých 10ti se vám otevřou nové závody a úkoly, nějaké ty bucket listy a časem objevíte i jeden ukrytý vůz ve stodole. Mapa se ale velice rychle tak neskutečně zaplní, že si nešlo nevšimnout, jak malá je vlastně nová lokace. On i počet silnic, kterých je 50 dává tušit, že dřív nebo později se prostě začnou závody tak trochu opakovat. Přiznám se, že jsem s tímto během prvních asi 5ti hodin hraní dost bojoval. Nejspíš jsme se nechal unést tou obrovskou rozmanitostí základní hry a tak nějak podvědomě očekával podobnou volnost i v případě rozšíření. Pak jsme ale o rozšíření začal uvažovat jinak, začal jsem ho brát jako takový výlet do mého oblíbeného lyžařského střediska v Aspenu, v Coloradu, kam se jednou jistě podívám.:) Najednou mi začalo dávat celé rozšíření smysl a ukázalo se, že více neznamená vždy lépe.

Zkusili jste někdy jezdit v Lamborghini ve sněhu? Pokud ano tak vám gratuluji, já tu možnost zatím kromě Blizzard Mountain neměl. Jedno ale již teď vím jistě, nejede to. Naštěstí spolu s rozšířením se do hry dostává i osmička nových vozů, konkrétně 2016 Ford Gymkhana 9 Focus RS RX, 1966 Ford F-100 Flareside Abatti Racing Trophy Truck, 1975 Lancia Stratos HF Group 4, 1985 Lancia Delta S4 Group B, 2016 Nissan Titan Warrior Concept, 2016 RJ Anderson #37 Polaris RZR-Rockstar Energy Pro 2 Truck a 2016 Subaru #199 WRX STI VT15r Rally Car, které jsou ve sněhu jako doma. Pokud ale máte chuť zkusit ve sněhu blbnout i s jiným vozem, není problém, na všechny vozy jdou namontovat zimní pneumatiky. Ty se budou extrémně hodit, protože jízda ve sněhu je přece jen trochu jiná, než jízda pískem. Ale opravdu jen trochu. Forza Horizon 3 je stále hlavně arkádou a tak nečekejte, že by se jízdní vlastnosti nějak moc změnily, pořád jde tady hlavně o zábavu a pokud chcete věrnější jízdní podmínky a simulování stovek fyzikálních parametrů, musíte se podívat po jiné hře. Na druhou stranu, jízdu v otevřeném světě plném sněhu a ledu dnes nenabízí snad žádná jiná hra.

Víte o tom, že Eskymáci mají 52 různých výrazů pro sníh? Jsem absolutně přesvědčen, že minimálně dva Eskymáci se museli podílet na vývoji tohoto rozšíření, protože tolik sněhu jako je tady se jen tak nevidí. Začíná to jen takovým popraškem, který skotačí přes silnici, hnán lehkým vánkem. Pak trochu zasněží a na silnici se objeví vyjeté koleje. Na silnici je ale nuda, taková serpentinka, kde sypací vůz neviděli již několik let je jako stvořená pro jízdu bokem. A když to přece jen uletí a vy se nedobrovolně ocitnete na svahu pod právě projíždějící lanovkou? Tady jste na horách, dámy a pánové, takže volant pevně do ruky, plyn na podlahu a jedeme z kopce. Sníh už je tady vážně úplně všude a vaše kola,zarytá hluboko do čerstvě napadaného prašanu, v něm zanechávají hluboké jizvy. Venku ale panuje pohoda, sluníčko svítí a vy se již těšíte na dobrou kávu. Jenže na horách není vždy ideální počasí. Sníh co leží všude okolo se tady neobjevil jen tak, musel spadnout shora a tak slunný den vystřídá nejdříve mírné sněžení a brzy se okolo vás rozpoutá doslova peklo. Víte co je to tzv. bílá tma? Rychle to zjistíte. To se roztrhne nebe a sněhu začne padat tolik, že není vidět na metr a orientovat se tak dá jen podle značících tyčích, zaražených ve sněhu. A v tomhle si zkuste závodit...zkuste, opravdu, je to výborná zábava.

Hodnotit DLC je vždy hrozně ošemetné. Ono se nestává tak často, aby se nějak výrazně lišilo od základní hry a v případě Forzy Horizon 3 byla myslím kvalita tohoto přídavku předem daná. Více než kdy jindy je pak potřeba posoudit, jestli za svoje peníze dostane člověk adekvátní porci nové zábavy. No a teď si zkuste tohle aplikovat na Forzu, kde je zábava, přepočítaná na počet hodin, které ve hře můžete strávit, v podstatě nekonečná. Ono jen stát se Králem hor vám klidně zabere 10 hodin, podle vaší šikovnosti. A takovou herní dobou se dnes plno her, prodávaných za plnou cenu, nemůže chlubit. Ale jak vás znám, vy jste se již na známku pod recenzí podívali, tak je potřeba vysvětlit, proč je oproti recenzi na základní hru nižší. Ten bod dolu je spíš jen upozornění, že cena DLC je dle mého trochu přemrštěná. Na Store aktuálně stojí samostatně asi 570 Kč,- a to je dle mého za obsah, který nabízí, trochu moc. I s přihlédnutím k tomu, že kromě sněhu vlastně nic nového nepřináší.

Celkové zhodnocení:

Ať je ale hodnocení jakékoliv a cena jaká je, i tak se toto rozšíření neuvěřitelně povedlo a pokud vás Forza Horizon 3 baví, rozhodně o jeho koupi uvažujte, chybu neuděláte. Není zde skoro co vytknout a Forza Horizon i díky Blizzard Mountain dokazuje, kdo je královnou současných závodních her.

Hodnocení: 9/10