Když jsem si před čtyřmi lety poprvé zahrál odnož série Forza Motorsport, tedy Forza Horizon, věděl jsem jedno. Tato hra pomalu nahradí sérii Need for Speed v rámci závodních her s otevřeným světem. Po dvou letech mě v tomto tvrzení nekompromisně utvrdil druhý díl, který byl zasazen do prosluněného Jihoevropského pobřeží na pomezí Francie a Itálie. V tu chvíli již spousta hráčů došla jasného názoru, že novým králem pouličních závodních her je Forza Horizon 2. Tehdy jsem si myslel, že mě již nic nepřekvapí a že letošní třetí díl bude opět skvělou hrou, která však půjde striktně v kolejích velmi úspěšné dvojky. Jak jsem se postupně dozvídal, tak nový díl Forza Horizon 3 by přeci jen měl nabídnout řadu novinek a nakonec jich vůbec nebylo málo. Microsoft dokonce před nedávnem uvolnil demoverzi, ale jak jsem velmi rychle zjistil, neukazuje prakticky nic z nového přírůstku do rodiny Horizon, krom nádherného vizuálu, který si nepochybně blíže představíme. Takže není čas otálet. Nasedat! Tohle bude jízda!

První, co na mě dýchlo při prvním spuštění hry, byl právě ten vizuál, který mě dokázal ohromit již v demoverzi, ale tam se mi nedostalo i dalších scenérií, které titul nabízí. Takže vedle detailního deštného pralesa a prosluněného pobřeží, se podíváte i do moderní městské metropole Surfers Paradise, či do suchých plání australské buše. Příjemně jsem byl překvapen ze samotné oblohy nad kontinentem protinožců, která působí naprosto věrně a reálně. Engine Studia Turn 10 se neustále vyvíjí a to co s ním vývojáři z Playground Games dokážou, je až k nevíře. Tento titul mi neustále dokazoval, že výkon Xbox One zdaleka není plně vytěžen a třetí Horizon vypadá zatraceně dobře a to jsem do všeho nepřipočetl řadu efektů jako dynamicky se pohybující kapky po čelním skle, které si titul přebral z poslední Forzy Motorsport 6. Jenže tam to byly závodní okruhy, tady ale jsme v open-worldu, který nabízí dynamické počasí, střídání dne a noci, nabízí různé světelné odlesky, odrazy a lomy světla. V buši můžete pozorovat písek poletující nad povrchem, znenadání se zvedající mlžný opar v útrobách deštného pralesa. Světem se pohybují i nějaká ta živá stvoření v podobě klokanů, psů dingo a podobných unikátů Austrálie. Svět je bezdebat nádherný, malebný, rozhodně ne stereotypní. Je přesně takový jaký byste čekali od Australského kontinentu. To, co každého jistojistě uchvátí je nasvícení celé herní scény, které nemá zatím v žádné závodní hře obdoby. Kdyby v závodní hře, v žádné hře.

Detaily aut jsou dech beroucí a to ať už jde o exteriéry, či samotné interiéry. Všech 350 aut je zcela autentických a nešlo jim co vytknout. Byť jsem se snažil, nic jsem nenašel. Jedná se zatím nejpropracovanější modely reálných vozidel, které jsem měl možnost vidět a i graficky pohledný DriveClub tady zaostává a věřte, že hře v žádném případě Forze nenadržuji. Zde jsou fakta nekompromisní a jednoznačná. Při tom všem, co se ve hře nachází, je až s údivem, jak komplexně hra vypadá a hlavně jak plynule běží. Hra nikdy nespadla pod hranici třiceti snímků za sekundu. Tuto hranici si Horizon 3 striktně drží a nepustí ji ani o jeden frame. Když si k tomu přičtete nativních 1080p, tak není technologickému zpracování co vyčíst. Aby toho nebylo málo, v rámci celé hry vás bude doprovázet osm rádiových stanic, které nabízí hudbu napříč všemi žánry. Tady si musí vybrat zkrátka každý. Takto nabušený herní soundtrack jsem dlouho neviděl a výběru písní mohu jen zatleskat. Skladeb je ve hře tolik, že je snad nejde ani spočítat. Rozhodně jich je na několik desítek, ba i přes číslo sto se myslím s klidným srdcem dostanete. Ozvučení aut je pohlazením pro ušní bubínky a jede jednoznačně o velmi důležitou část hry, bez které by tato Forza nepůsobila tak, jak na mě působila a působí od prvního spuštění. Nová Forza mě do svého světa vtáhla a nechtěla pustit a já ji v tom nebránil. V tomto směru je vše jak býti má, ale co další ohledy.

Grafika, autentické zvuky aut, ani soundtrack by nestály za nic, kdyby hra nenabízela zábavnou hratelnost a pochopitelně zajímavý obsah, jenž by každého hráče chytl a nepustil. Naštěstí, to vše nová Forza má a po stránce toho obsahu je zase o kus dál a ne o malý. Ale nejdříve omrkneme samotnou hratelnost. Ovladatelnost a fyzika vozidel se od druhého dílu značně liší. Spoustu věcí si totiž přebrala od svého staršího simulujícího bratříčka Forzy Motorsport 6. Jde o jasný pokrok v chování vozidel, kdy sice nečekejte žádnou velkou simulaci, ale na její okraj se rozhodně můžete dostat, pokud si dostatečně pohrajete s nastavením asistencí. Velké plus je pro mě to, že i v tomto případě se každé vozidlo chová jinak a člověk si musí najít ta svá s nimiž se patřičně sžije a bude s nimi cupovat své soupeře, jenž budou jen čichat výpary z vašich výfuků. A výběr z 350 automobilů všemožných značek není nikterak malý. Jsem rád, že se tvůrci nikde nestagnují a snaží se svůj výtvor s každým novým dílem někam posunout. Což se jim v rámci hratelnosti daří.

Teď se už můžeme vrhnout na samotný obsah této závodní hry. A že ho sakra není málo, navíc se o celý obsah můžete dělit až se třemi dalšími hráči. Celou hru je možné hrát v kooperaci a level zábavnosti v tomto případě vyskakuje opět o něco výše. Důležité je, že nemusíte nutně hrát pouze s hráči na Xboxu, ale i s hráči na Windows 10. Hra je součástí nového programu Play Anywhere, takže vám titul nabízí synchronní savy mezi PC a Xboxem. Je tak možné pokračovat v jednom postupu na obou platformách zároveň. S kooperací se pojí i multiplayer, jehož vyznění je jinak prakticky totožné jako v případě druhého dílu. Na druhou stranu, tam vše fungovalo naprosto skvěle, takže nebyl důvod nic měnit. Stále můžete navštěvovat Online Freeroom, slejzat se na tunerských meetingách, či se rovnou vrhnout do multiplayerových turnajů.

Abychom se mohli podívat na konkrétní typy závodů a jejich náplň, musíme se nejdříve mrknout na to, o čem tato hra vlastně je. Teď nemyslím řádění s nablýskanými auty po australském pobřeží, nebo čvachtání v bahně po dešti ve sportovních offroadech. Celá série Horizon je o velkých festivalech, kde se v sobě snoubí naleštěné káry, sexy holky a výtečná hudba. Ve všech předešlých ročnících jste byli pouhým účastníkem tohoto festivalu, ale letos se všechno mění. Letošním ročníkem se stáváte velkým šéfem festivalu, takže na vás čeká nelehký úkol získat si v Austrálii dostatek fanoušků, aby letošní festival Horizon byl právě tím, na něhož nikdo nikdy nezapomene. Fanoušky můžete získávat řadou způsobů, ať už se jedná o různé PR Stunty, kdy třeba musíte ukázat, jak rychle dokážete projet speed zonou, či jestli umíte patřičně hodit vůz do smyku, nebo zda nemáte strach skočit si z pořádné výšky. To je však pouze samotné dno hrnce, který obsahem přetéká. Nesmím zapomenout na to, že po celou dobu festivalu vás provází pohledná asistentka a mechanik Warren. Zatím co vaše asistentka pro vás z počátku zajišťuje samotné festivalové závody, hlídá váš status festivalu a jestli je možné s festivalem dále expandovat. Warren vás většinou upozorňuje na staré veterány, které by se měli nacházet vždy v určité oblasti, vaším cílem je pak taková místa najít, aby vám Warren tato legendární auta mohl zrestaurovat a vy s nimi mohli vyjet do ulic.

Tak a teď se tedy vrhneme na samotné typy závodů. Najdete tu všechny možné i nemožné variace z předchozího dílu, takže nemůže chybět klasický okruhový závod, pochopitelně sprint, cross country variace na předešlé dva, pak bucketové výzvy a nakonec jedinečné Showcase závody. Jak jsem zmínil výše, na počátku podobu závodů řídí vaše asistentka, ta určuje, kdy se má závod jezdit a v jakých podmínkách, ale poté co si otevřete druhou pobočku festivalu ve vámi zvolené lokalitě, a že rozhodně je na výběr, můžete si závody upravovat podle svého. Najednou si sami určujete, jaká vozidla do závodu smí, jestli se bude jezdit ve dne nebo v noci, zda má pršet či pražit slunce a hlavně jak dlouhý závod bude. Celou vaši úpravu závodu můžete následně sdílet s komunitou a komunita sdílí své nápady s vámi, takže najednou jednu trať si klidně střihnete za X různých podmínek. Jistě, závod můžete odjezdit tak, jak vám ho navrhla asistentka, tedy ehm vývojáři, což rozhodně není na škodu. Já osobně jsem to poctivě střídal. Každý ze závodů navíc disponuje třemi režimy, z čehož dva jsou otevřeny vždy a to exhibiční závod a rivalský závod. Třetím režimem je šampionát, který se otevře vždy po dosažení určité úrovně dané festivalové pobočky. Jak rychle bude festival růst, záleží na tom, jak se vám ve hře bude dařit, což bude mít za následek to, jak rychle budou fanoušci festivalu přibývat. Asistentka vám pouze nastavuje milníky, které je třeba splnit.

Asi by nebylo úplně od věci si přiblížit konkrétní typy závodů. Okruh a sprint asi není třeba a jeho off-roadové varianty v podobě cross-country také ne. Ale nám tu zbyly Bucket Challenge a Showcase. Bucket Challenge jsou různé typy výzev, které je nutné splnit za daný časový limit a s konkrétním vozidlem. Může se jednat jen o to, dojet z bodu A do bodu B, ale zároveň například musíte dojet s nepoškozeným vozidlem. Dále jde třeba o to, nasbírat co nejvíce bodů popularity, takže musíte driftovat, skákat, no prostě s autem blbnout tak, aby to mělo za následek dostatek bodů. A takto bych mohl pokračovat dále, třeba skokem do dálky, top speed challenge a tak dále a tak dále. Podstatné je to, že později můžete tyto challenge sami tvořit a vyzívat v nich třeba své přátele, či je opět sdílet s komunitou a to je naprosto skvělé. Třeba jedna z mých oblíbených výzev byla ta, že jsem nastavil pouze trasu od A do B, avšak auto nesmělo dojet rozmlácené. Háček byl v tom, že po silnici nešel časový limit splnit a hráč, který mou výzvu zkusí, musí zároveň s vozidlem projet hustým lesem aby to stihl za daný časový limit, jo až tak jsem zákeřný. Showcase pak tvoří onu unikátní stránku festivalu, kdy nezávodíte proti obyčejným soupeřům, ale vždy proti něčemu extra a věřte, že Jeep zavěšený na vrtulníku nic není. Budete soupeřit v mnohem zajímavějších výzvách a letos poprvé i proti závodním člunům a to je tedy závod. Ač se to může zdát jakkoliv šílené a jakkoliv přitažené za vlasy, tak Showcase eventy jsou jednou z nejlepších složek celé hry, ale jako vždy jich je poskromnu, jenže vždy stojí za to si na ně počkat.

Tímto ale výčet obsahu nekončí. K závodu lze vyzívat i drivatary potulující se po freeroomu. Jedná se o krátké závody, které vám ale po několika vítězstvích zpřístupňují Street Race. Abych to zkrátil, otevřou se vám mimo festivalové ilegální závody, jenž nabízí poněkud vyšší stupeň obtížnosti, neboť trať není nikterak vymezena mantinely, jako u těch festivalových. Jezdí  se za provozu a aby toho nebylo málo tak hlavně za svitu měsíce, tedy v pořádné tmě, kdy světlomety jsou vaším nejlepším přítelem. Dobrá zpráva je ta, že se vám dostane patřičné výzvy. Musíte se poprat nejen se svými soupeři, ale kolikrát i s nelítostnou krajinou a nebohými běžnými účastníky silničního provozu. Člověk si říká, když pouliční závod, tak potřebuju sakra vytuněnou káru ne? A to si pište, že ji mít můžete. Ani v tomto díle nechybí patřičné úpravy vozidel, ať už jde o stánku výkonu, či samotného vizuálu. Vaše vizuální výtvory je následně možné sdílet s komunitou a když se to bude zhruba deseti lidem líbit, dostanete za to aspoň pěkný achievment.

Nakonec se sluší zmínit, že hra nabízí opět jakési Skilly, které je možné si pořizovat za skill-pointy, jenž budete získávat vždy při postupu na další úroveň jezdce samotného. Skilly jsou tentokrát rozděleny do tří větví a opět vám tyto skilly budou dopomáhat k rychlejšímu zisku zkušeností, či kreditů, byť je to vždy určeno nějakou podmínkou. Například získáte o 20% vyšší počet expů, když provedete těsné minutí, a tak podobně. Což se rozhodně hodí, když chcete rychleji dosáhnout maximální úrovně. Není to sice nic zdaleka unikátního, ale svou roli ve hře to plní dobře. Kromě skillpointů si při postupu na další úroveň můžete ještě zatočit kolem štěstí, které vás vždy rádo upozorní na to, co získali vaši přátelé naposled a to jen proto, aby vás pak pěkně nakrklo, že váš kamarád si vytočil nové Ferrari a já jen blbých 5000 creditů, jako co to? Samozřejmě, jde o náhodu, takže se není důvod na hru zlobit jak strašně je nefér. Toto se nebude dít jen vám, ale všem, hahá.

Forza Horizon 3 je nejlepší závodní open-world hrou, jakou jsem kdy hrál. Vypadá nádherně, skvěle se hraje, nabízí tunu herního obsahu a pořádně macatý vozový park. Novinek je až k prasknutí. Tento titul si de facto vytvořil svůj vlastní žánr, který si vedle arkády pohrává se simulací a to rozhodně žádná jiná podobná hra nenabízí. Této hře nemám zkrátka co vytknout a začínám si říkat, že nám pomalu u některých titulů dochází stupnice. Xbox One tak dostává zatraceně silnou konzolovou exkluzivitu, na kterou konkurence zatím nemá žádnou odpověď.