Forza Motorsport 6 - Recenze

Když jsem před lety poprvé usedl ke konzoli Xbox 360 jako první hru, kterou jsem vlastnil byla Forza Motorsport 4. Jako malý jsem však vyrůstal na konkurenční značce Gran Turismo, u kterého jsem si obzvláště oblíbil třetí díl. Čtvrtá Forza mě však naprosto dostala. Jízdní model, grafické zpracování, fyzika, to všechno na mě před lety dýchlo svým skvělým provedením a od té doby jsem se nemohl dočkat každého nového dílu této série. Studio Turn 10, které za touto závodní značkou stojí, odvádí svou práci na výbornou a jelikož jsou na své dítko patřičně hrdí, tak k jejím desátým narozeninám, pro nás milovníky automobilových závodů, nachystali již v pořadí šestý díl jejich závodní série, tedy Forza Motorsport 6. Je nutno dodat, že už oznámení hry neproběhlo úplně tak v běžných rovinách. Tento díl bych totiž odhalen zároveň s novým Fordem GT, který přijde na trh až v roce 2017. Nyní tak zřejmě nutné dodávat, že právě toto vozidlo se stalo tváří šesté Forzy. Abych byl zcela upřímný, byl jsem opravdu zvědav, co nový ročník přinese a zda se v něm dočkáme nějakých novinek. Přeci jenom pátý díl, byl jenom jakým si předkrmem pro něco výtečného, tedy doufal jsem, že se dočkám něčeho výtečného. Teď již jen nastala otázka: "Stanou se tato očekávání realitou?".

Ano, mé přání se stalo skutečností a já dostal do rukou, tedy spíše do své konzole, kopii hry Forza Motorsport 6. Napjatý jako kšandy a pln očekávání jsem se na hru okamžitě vrhnul. K mému překvapení vývojáři po několika letech uvedli hru v jiném stylu, než tomu bylo v předchozích dílech. To pochopitelně má očekávání ještě umocnilo, přeci jen, když už se někdo prezentuje ve velkém stylu, tak očekávám i něco velkého od jeho výtvoru. Ani jsem nepotvrdil vstup do hry a už sem měl před sebou nádherné scenérie virtuálního Ria de Janeiro. Pohled to byl vskutku úchvatný a velkolepý. Slunce, oceán a blyštící se supersporty, no řekněte sami, není tohle ideální představa exotického města na pobřeží. Už tomu chybí jen hostesky v bikinách, to je zpráva hlavně pro vývojáře. První a tedy úvodní závod jsem si tedy střihl hned v prototypu vozu Ford GT (2017). Že se jedná úžasný a jedinečný stroj asi ani není třeba hovořit. Podstatný pro mě byl fakt, že auto na silnici neplavalo ale opravdu se chovalo tak, jak bych si představoval. Nenechte se zmást pohledem na celé vozidlo, poněkud skresluje situaci, ale pokud usednete do vozu a vrhnete se do závodu s pohledem s kokpitu, najednou se ukáže ta pravá tvář tohoto dílu.

Nemohu si pomoci, ale jako první v této hře musím rozebrat její grafické zpracování a celkově technické zpracování jako takové. Na první pohled se totiž může zdát, že hra nijak zvlášť nepokročila od vizuálu pátého dílu, ale opak je pravdou a to tak, že doslova. Chce se to totiž zaměřit na detaily, které závodní okruhy a jejich okolí neskutečným způsobem oživují. Těch detailů totiž není málo a kolikrát jsou velice specifické pro každý okruh. Například pamatujete titulní trať minulého ročníku? Tedy naší domácí Prahu? Pokud si tyto dva ročníky pustíte vedle sebe můžete si všimnout mnohem detailních historických budov podél trati, či jedna část tohoto okruhu byla v okolí značně přepracována a upřímně hra je tak mnohem uvěřitelnější. Na příklad u této trati, pokud si začnete všímat okolí zjistíte, že například po Vltavě jezdí lodě, či nad vašimi hlavami létají ptáci. Společným znakem všech tratí jsou pak trojrozměrné obrubníky, které nejsou jen pouhou plackou s efektem, že jedete po něčem hrbolatém. Dále svodidla tvořená z gum jsou reagujícím objektem a to i v případě, že jsou k sobě spojeny plachtou, takže po nárazu se buďto úplně rozletí po trati, že se jejich svazek zdeformuje. Detailů je ve hře opravdu spousta, a pokud bych chtěl vyjmenovat všechny, nejspíše bych musel mluvit o každé trati extra, ale rozhodně mohu zmínit pár prvků, které jsou společné pro více z nich. A to například pokud jezdíte na tratích, jejichž okolí je tvořena pískem, pak můžete zpozorovat, jak se proudy větru nánosy písku dostávají na trať. Déle lze zmínit například obláčky mlhy na trati v ranních hodinách a podobně.

U technické stránky hry ještě zůstanu, jelikož se nyní dostanu ke dvou novinkám v sérii, které nejen že mají velmi důležitý vliv na hratelnost, ale také přináší v tomto provedení zcela nový a unikátní zážitek. Jako první se podíváme na noční závody, člověk si říká nic revolučního, ale opět je tu několik detailů, které rozhodně umocňují zážitek z jízdy v noci. Jedním z těchto detailů jsou dynamické stíny měnící se s úhlem světla dopadající na vozidla, či předměty. Však to by samo o sobě úplně nebylo ono, tu pravá krása tkví v okolí trati po soumraku, tedy je třeba lépe znát trať, jelikož noc je zde opravdu temná, ale pokud se na to podíváme z druhé strany, tak světla a další vliv vytvářejí opravdu věrohodný pohled na tyto závody. Pro mě nejzásadnější novinkou ve hře jsou závody za deště. Z kraje musím říci, že počasí není dynamické, ale naproti tomu fyzika a chování vozidel opravdu odpovídá závodům na mokrém povrchu. Nehledě na fakt, že v této hře si opravdu připadám, že jedu za deště. Okolí tratě vypadá fantasticky, déšť na trati vytváří skutečné kaluže a ty mají následně vliv na chování vozidel. Tedy v tomto případě je to poprvé, co v nějaké hře vidím a hlavně cítím skutečný aquaplaning. Pokud opět najedu na detaily, tak toto počasí může od určitého kola zvedat mlhu nad povrchem trati a to je opět faktor, který umocňuje celkový požitek jízdy za tohoto počasí. Vlastně těžko se mi něco takového popisuje, myslím, že tady je nutné bez kompromisů si to zkusit na vlastní kůži.

Jestli někdo někdy o své hře mluvil jako o revoluční v sérii, pak vývojáři z Turn 10 to mysleli naprosto upřímně. Jako další zcela přepracovanou vlastností ve hře je samotná fyzika a chování vozidel. V této hře se vyskytuje na čtyři sta padesát modelů aut, každému z nich se dostalo stejné péče a na žádné nebylo zanevřeno. Během hraní této hry jsem zkusil již desítky aut různých značek i několik vozidel jedné značky a nemohu říct, že by se nějaké z nich chovalo stejně jako to předešlé. Zde je vidět opravdu poctivá práce vývojářů, kteří do vývoje této hry zkrátka vložili něco z nich samých. Navíc při vývoji této hry se jim dočkalo pomoci i od skutečných profesionálních závodníků, kteří následně i hru testovali a porovnávali se skutečností a údajně se jedná o jednu z nejvěrohodnějších provedení automobilových závodů, které jsou v současné době na trhu. Nevěřil jsem, že pocítím opravdový rozdíl mezi chováním automobilů v jejich klasickém provedení a v jejich závodních variacích dokud jsem si nezahrál tuto hru. Nechci této hře nikterak nadržovat, ale je pravdou, že mě virtuální závodění nikdy tak nebavilo. Docela velkou proměnou prošli i samotné povrchy tratí. Ve hře je několik druhů asfaltových povrchů a každý s nich má poněkud jiné vlastnosti, jenž mají vliv na jízdu. Dále se může stát, že se projedete po betonových panelech ala dálnice D5 a i zde pocítíte rozdíl v chování vozidel. A mohl bych pokračovat dále, jelikož jsou tu ještě různě dlážděné povrchy například v Riu a v Praze. Další změnou prošly okolní materiály tratí, tedy traviny, tartany a písky. Každý z těchto povrchů bude mít jiný vliv na chování vozidla. Tou nejvýznamnější změnou je pro mě fakt, že když vjedete na trávu, či písek hra vás nezpomalí, pokud to není vysloveně dáno povrchem, ale rozhodně se změní chování vozu na tomto povrchu. Tedy po vjetí do písku auto pochopitelně zpomalí, jelikož se zkrátka zaboří. Změn ve fyzice hry je opravdu hodně, nehledě na to, že i náhon vozidla má také velký podíl na jeho celkové ovladatelnosti, jeho zdvih má vliv na jízdu mimo trať, ale i na ní, a takto bych mohl pokračovat. Novinek je tu více než dost.

Hra nabízí spoustu režimů, které je možné hrát. Stěžejní pozici zde zastoupil pochopitelně režim kariéry, který, na rozdíl od pátého dílu, má nějakou posloupnost a jistý vývoj, nejsou tedy jen pouhým výběrem třídy. Tento režim dokonce je dokonce v tomto díle rozšířen o možnost tréninku před závodem, jediné co tedy chybí této kariéře k dokonalosti je kvalifikace. Vedle kariéry stojí režim Showcase, který je s kariérou propleten, není však nutné tento mód v rámci kariéry jet. Showcase byl součástí i předchozích dílů, ale byl přímou částí kariéry a nešlo jej jen tak vynechat. V tomto případě je to doplňkový režim, který v podstatě slouží jako jakási Challenge, tudíž má v sobě ukryty závody se Stiggem, slalom mezi kužely, či klasické závodní události. Nechybí ani volná jízda, která disponuje i možností hry ve split-screenu, tedy ve dvou lidech na jedné obrazovce. Problém je v tom, že pokud hrajete ve split-screenu, pak nemůžete jet závody jinak než za dne a slunečna. Bohužel výpočet deště, či noci a jejích stínů, by byl v tomto režimu příliš náročný a pro vývojáře s Turn 10 bylo důležitější udržet snímkování na stabilních 60fps. Je pravdou, že Forza Motorsport 6 jest nejen nejlépe vypadající konzolovou závodní okruhovou hrou, ale jako jediná jede na stabilních 60fps a při rozlišení 1080p. V neposlední řadě je zde možnost hraní ve více hráčích přes službu Xbox Live, která kromě samotného závodu s lidmi po síti, nabízí i možnost nastavit si posloupnost závodů, které po sobě půjdou, či vybrat si jeden z předdefinovaných seznamů z režimu kariéra. Těmito možnostmi disponuje i samotná volná jízda, je to výborná funkce, která vám zkrátí nastavování po každém odjetém závodě s přáteli. Jako poslední režim bych rád představil režim Leagues, ale bohužel tento režim nebylo možné zkusit, ale jedná se o režim týkající se online závodů a bude pravděpodobně odkázáno na úroveň vašich zkušeností, kdy s vyhranými závody bude stoupat do vyšších lig.

K této sérii také neodmyslitelně platí vylepšování vašich vozidel. Které nějak zásadní inovací neprošlo, avšak je pravdou, že nyní má výměna dílů větší vliv na chování vozidel, než kdy před tím. Je proto nutné díly po instalaci patřičně nastavit, i když pokud se v těchto nastaveních nevyznáte, upřímně já také ne, pak je nechte nastaveny defaultně, jen není možné počítat s maximálním účinkem vylepšení. Kromě výkonu a ovladatelnosti vozidla si můžete upravovat i vzhled. Možností je tolik, že pokud máte k dispozici nějakou předlohu pro váš nástřik a máte trpělivost, můžete si vytvořit přesný nástřik i v této hře. Následně své výtvory můžete sdílet s komunitou xboxu a třeba sledovat jaké popularitě se honosí.

Není lehké Forzu Motorsport 6 zaškatulkovat v rámci žánru, tedy co se týče simulace, či arkády. Je to dání tím, že hra může být obojím. Vše závisí jen na nastavení asistentů. Můžete si nastavit pohodovou arkádu, či nekompromisní simulaci, která bude počítat jak s palivem, tak s opotřebováním pneumatik. Jízdní vlastnosti následně bude ovlivňovat i poškození vašeho vozidla, což může být opravdu slušnou výzvou, jen je třeba mít na paměti, že hrát v tomto režimu bude pravděpodobně proveditelné jen za pomocí pedálu a volantu u konzole. Já zvolil zlatý střed a pro hraní na gamepadu, je takové to rozložení nastavených asistencí ideálním řešením. Vedle asistencí stojí také obtížnost oponentů. Jde o to, že se nejedná o klasickou A.I., ale o systém drivatar, který se učí od samotných hráčů a s jejich profily pak ve skutečnosti závodíte. Vámi zvolená obtížnost, jen redukuje skill těchto drivatarů. V šestém díle dokonce přibyla možnost nastavení agrese oponentů, což v praxi znamená, že si oponenti budou hájit své posty zuby nehty. Systém drivatar dokonce dospěl do takové fáze, že i v základním nastavením bez agrese, vám soupeři budou vracet škodolibé útoky na jejich „osobu“, tedy vy vrazíte do nich a oni vám to bez výhrad oplatí. Hra se zkrátka během času natolik vyvinula, že dosáhla téměř ke své dokonalosti. Pokud bych bral v potaz fakt, že by tento díl byl například posledním, pak je tento díl tím nejlepším dílem v sérii Motorsport.

Málem bych opomenul jistou velmi výraznou novinku. Jo asi říkáte, že těch novinek je tady nějak moc. A ano, v tomto díle jich je spousta. Některé jsou všem na očích jiné, jsou skryté a další spíše kosmetické. Tato novinka je však jedna z těch výrazných, jelikož i hra sama na ni v úvodu do hry, či dokonce dema (Demoverze je k dispozici ke stažení) upozorňuje. Řeč je o tzv. modech. Ty se rozdělují do třech kategorií: Boost, Dare a Crew. První skupinou se označují jednorázové mody, které vám za splnění určitých podmínek poskytnou nějaký ten bonus, jaký to je závislé čistě na znění daného modu. Druhou skupinou jsou mody, které lze využívat dlouhodobě a většinou vám ztíží hru, avšak navyšují odměnu. Takže například to znamená, že budete jezdit závod například pouze z kokpitu a bez vodící čary, či z obrazovky zmízí HUD. Poslední skupinou modu je Crew, což vlastně mluví samo za sebe. Jedné se o tým vašich mechaniků, kteří budou dobří k určité věci, třeba že dobře poštelují brzy a ty budou mít několika procentní nárůst v účinku, či například způsobí to, že auto bude mít po startu vyšší zrychlení, a tak dále a tak dále. Mody vám tedy hru mohou ulehčit, nebo ztížít, avšak pokud vám hru ztíží, tak vás v cíli čeká kýžená odměna. Upřímně, já používám jen poslední dva typy modu. Boosty nějak zvlášt nevyužívám, ale možná se ještě budou hodit, kdo ví.

Celkové zhodnocení

Forza Motorsport 6 je oslavou motorsportu jako takového. Přináší do série svěží vítr, který sebou nese spousty novinek a inovací. Série se posunula do té fáze, že hra je opravdu vybroušeným diamantem. Hra nabízí 26 tratí s několika variantami a přes 450 vozidel. Veškerá vozidla jsou vymodelována kompletně od nuly a každé z aut si můžete vychutnat v autosalonu Forza Vista. Nově přichází s multiplayerem ve formě lig a také novou a vylepšenou kariérou. Vozidla reagují na různé typy povrchů a žádné se nechová stejně. Dle mého názoru se jedná o bezkonkurenční závodní konzolový titul současnosti.

Hodnocení: 10/10