Hello darkness, my old friend….

Asi takto by měl začít článek, ve kterém bych vám rád popsal své dojmy ze hry Gears of War 4 Beta, do které jsem měl předběžný přístup díky Gears of War: Ultimate Edition.

Temnota je zpátky, silnější a nebezpečnější, než kdy dřív. Zhruba 5 minut jsem poslouchal v menu hry temně laděné tóny, které si pohrávaly s mou myslí a daly vzpomenout na melancholický trailer ke třetímu dílu. Byl jsem v tom znovu. Díky nádhernému pozadí hlavní nabídky navracím svou mysl ze stand-by režimu zpět do provozu a postupně projíždím dostupnou nabídku bety. Naleznete zde tři mapy se třemi hernímy režimy. Jedná se o klasický Team DeathMatch, novinku Dodgeball a tréninkový Co-Op Team DeathMatch proti botům.

Spojení s ostatními Xbox Live hráči je celkem rychlé a během dvou minut včetně loadingu mapy už čekáte v lobby, až vás hra pustí do zápasu. Po vzoru posledních dílů máte možnost si před respawnem zvolit kterou zbraň si vyberete. Nabídka je klasická. Od mocného a zápasy rozhodujícího Gnasheru, přes nově oslabený Lancer až po stejně dobrý Hammerburst. Já, jakožto veterán této herní série s reflexy na bodu mrazu volím klasiku, tedy Gnasher a Lancer. Jestli se vývojářům opravdu něco povedlo, tak je to zbavení pocitu lepení se. V předchozích dílech jste při potkání jakékoliv překážky v běhu měli pocit, že ta zatracená stěna vaši postavu snad přitahuje. O to horší to bylo tehdy, kdy vás nepřítel pronásledoval. Nově je ovládání daleko citlivější, intuitivnější, takže pohyb v krytu je vlastně radostně lehký.

Design map, alespoň podle hratelných ukázek, zůstal stejný. Hrajete 5 vs 5 s tím, že oba týmy mají od respawnu k pick-up předmětům stejnou vzdálenost. Mezi zbraněmi, které se dají sebrat je v betě snad jediná novinka a tou je Dropshot, což je vlastně obdoba Krtkometu. Jinak zde potkáme staré známé zbraně jako je revolver Boltok, sniperka či devastující Boomshot.

Mohu s čistým svědomím říct, že na základě bety je vidět, že hra si bere to nejlepší ze všech dílů, takže multiplayer fanouškovskou základnou moc dobře nepřijatého Gears of War: Judgement se nekoná. Hra navíc beží při 60 FPS, což je přesně to, co původní trilogii scházelo. Pohyby postav jsou tak lépe koordinovatelné, vše běží plynule a pocit z boje je skvělý. Co mě trochu mrzí je to, že nový mód Dodgeball (vybíjená) skoro nikdo nehrál. Nebo alespoň ne v nočních hodinách, kdy jsem hru testoval. Tento mód totiž spočívá v tom, že hrajete 5 vs 5. Každý z vás má jeden život, nicméně pokud umřete a váš kolega zabije někoho z protějšího týmu, tak vy nastupujete do hry. Zkrátka, stejná pravidla jako na základní škole při hodinách tělocviku, kdy jste hráli vybíjenou.

Novinkou, kterou si GoW 4 bere z jiných her jsou bonusové herní karty, které na sebe můžete vsázet. Například, pokud se cítíte na to, že další kolo uděláte více jak 2000 XP, tak na sebe vsadíte tuto kartu a pokud úkol splníte, získáte bonus například v podobě dvojitých zkušeností na další kolo. Jedná se o celkem příjemné osvěžení, nijak nerozhazující základní balanc hry. Dle tohoto se dá soudit, že nás možná čekají různé modifikátory i pro singleplayer po vzoru Rise of the Tomb Raider.

Na konci tohoto článku se musím zmínit i o grafické a zvukové stránce hry. Je to beta, je to beta, je to beta. Tato tři slova si opakuji neustále dokola, protože na rozdíl od gameplaye, který jsem výše vychválil, mám u těchto aspektů celkem výtky. Při prvním spuštění mi textury doskočily asi až po třech vteřinách, ale tím trpěly snad všechny díly „gýrsů“. Co mi však vadilo víc, byla úroveň detailů na mapě a v okolí. Pamatujete na Gridlock z prvního dílu? Nebo na efekty vody z dílu druhého? Nebo na nádherné modely postav z trojky?

Pánové a dámy, nezlobte se, ale mému oku je smutno při pohledu na betu GoW 4. A nezachraňuje to ani zvuková stopa, protože Lancer jsem podle zvuku málem nepoznal. I když jste v otevřeném prostranství, tak vám přijde, jako by z masivně štěkajícího Lanceru vybaveného motorovou pilou vychází  utlumený zvuk. A takto podobně jsou na tom i ostatní zvukové složky hry. Postavám by slušelo více hlášek ve stylu Bairda nebo Cole Traina. Okolní zvuky by také nebyly na škodu a štěkot zbraní by mohl být o level výš. Ale jak říkám, jedná se o betu. Ani vlatně nevím, o jak moc starou verzi bety, takže nepanikařte.

Suma sumárum, multiplayer ve hře Gears of War 4 bude takový, jaký ho mají rádi fanoušci původního dílu. Tedy syrový, surový a chybu neodpouštějící.

Pozn. red. Grafická podoba hry opravdu nevypovídá nic o finální podobě hry. Rod Fergusson před samotným spuštěním bety oznámil, že celý tento test probýhá čistě kvůli testu serverů a síťovému kodu a neukazuje finální podobu hry, které se máme letos dočkat.