Gears of War: Ultimate Edition – Recenze

Každá konzole má své hlavní taháky, které jsou důvodem pro koupi té, nebo oné konzole. Pokud vlastníte konzoli Xbox, pak jistě víte, že mezi legendy této platformy patří tituly jako HALO, Forza a samozřejmě nemohu vynechat sérii Gears of War. Právě tato série se nyní dočkala remaku svého prvního dílu v podobě Gears of War: Ultimate Edition. Ano, slyšíte správně, remaku. Mezi tou haldou remasterů, hd edic a definitive edic je to příjemná změna. Jestli se ptáte, proč to nepovažuji za remaster, tak hlavně proto, že tato verze prvního dílu byla vytvořena kompletně od nuly. Modely postav, zbraní, terénu byly vytvořeny kompletně na novo, dokonce i animační sekvence, či zvuky a hudba. Pro zvukové fajnšmekry jede hra ve formátu zvuku 7.1 surround. Někdo by mohl namítat, že kola vypadají a probíhají stejně, jako v původní verzi, slovo vypadají bych ale bral s rezervou, jelikož pohled na každou lokaci ve hře je vysloveně dech beroucí, pokud tedy berete poměr původní verze a remake. I když, na dnešní poměry si hra počíná opravdu velmi dobře a klidně bych si v této podobě dokázal představit i zcela nový titul. Ale zpět k věci. Úrovně ve hře opravdu vypadají po stránce postupu stejně jako v originálu, jenže proč by někdo měnil něco, co skvěle fungovalo předtím. Já si vážně ani nedokážu představit, že bych chtěl hrát první Gearsy v jiných lokacích, či v razantně upravených lokacích.

Důkaz o tom, že se jedná o dobře odvedenou práci, je cítit hned z prvních momentů hry, kdy vlastně ještě probíhá animačka, aby jste náhle zjistili, že vlastně hranice mezi CGI videem a samotným gameplayem byla téměř smazána. Do hry vstupu mnohem širší paleta barev, která oživuje herní svět a jedná se o příjemnou změnu oproti několika odstínů šedi z původní hry. Jistě, ty měly svůj specifický cíl, a to navodit dojem válkou zmítaného lidstva se strašlivým nepřítelem, které stojí před vlastní devastací. Avšak nemějte strach. Tento pocit ze hry nikterak nevyprchal, naopak díky propracovanějšímu vzhledu vše působí uvěřitelněji. Svět získal svoji vlastní osobnost, stává se ještě více součástí dění a ne jen pouhou kulisou. Absolutně nejvíce mě dostalo nasvícení scény a nové stínování. Podoba všemožných lokalit v této nové podobě ve mně vyvolávala spoustu emocí. Pochopitelně jsem se nemohl ubránit jistému srovnávání s původní verzí a i přestože na ní mám krásné vzpomínky, tak Ultimate Edition ji předčí téměř ve všem a pokud budu brát v potaz nyní převážně kampaň, pak je remake vítězem na celé čáře.

Představte si ten úžasný pocit, kdy po několika letech natáhnete motorovou pilu na svém Lanceru a bez kapky strachu jde vstříc kryjícímu se Sarančeti, pokud někdo bude mít s Gears of War své první zkušenosti až s Ultimate Edition, pak jsou to oni nenávidění Locusti. Samotné hratelnosti pak není co vytknout, je stejně chytlavá, ne-li ještě chytlavější, než tenkrát. Tento pocit umocňuje ještě fakt, že celou hru si můžete projít opět ve dvou lidech. A to buď v režimu rozdělené obrazovky, či přes síťovou hru. Remake dokonce stále podporuje lokální síť, tedy LAN. Já celou hru prošel s kamarádem ze spřáteleného webu. Zážitky lze shrnout celkem jednoduše, ale pravdou je, že emoce střídali nadšení a nadšení emoce.  Byla skvělá spolupráce a hra tak šla celkem dobře od ruky a aby také ne, když to táhnete ve dvou. Jelikož výpomoc od živého spoluhráče a to hlavně na vyšších obtížnostech se opravdu hodí. Dokonce i na obtížnost normál se najdou sekvence, které si nejednou zopakujete. Jenže ty famózní scenérie, rozbořená města, či temné podzemní chodby jsou tak ohromující, že na nějakou tu frustraci můžete zapomenout. Hraní téhle hry byla čirá zábava.

Říká se, že každá pořádná hra má mít jedno kole ve vlaku a Gearsy si prostě to nejlepší nemohly nechat na lepší chvíli, než na grand finale.  Je sice pravdou, že první díl neměl příliš wow momentů, jako jeho nástupci, když tedy nepočítám Judgment, ale má svojí osobitost, jisté kouzlo kterému propadnete a jenž vás vede k tomu, že chcete hrát další díly. No, hře bych křivdil, že by byla úplně bez těchto momentů. Jeden velkolepí by tu byl a to v části ke konci hry, kdy si to rozdáte tváří v tvář s obrovským Brumakem, na jehož podobě se tedy někdo opravdu vyřádil.  Na hře mě tak opravdu mrzí hlavně jedna věc a to ta, že se remaku dostalo pocty jen prvnímu dílu, jelikož druhý a třetí díl, by si to zasloužily taktéž a to plně právem.  Bohužel v rámci toho, že jsme do hry měl přístup o něco dříve, než bylo oficiální datum vydání, tak jsem si ve hře všiml i několika neduhů a tím hlavním je kolísající framerate ve splitscrenu v náročnějších scénách, ale upřímně se tomu vůbec nedivím, jelikož hra vypadá opravdu skvěle. Na  druhou stranu, toto malé bezvýznamné mínus by mělo být do data vydání opraveno a týká se hlavně hry ve splitscreenu.

Ultimátní edice Gears of War jinak jede naprosto v poklidu a při plném rozlišení. Bohužel slibovaných 60 snímků je obsaženo pouze v multiplayeru, který má na svědomí externí studio Splash Damage. Jinak hru v celkovém měřítku si na triko připisuje nové studio The Coallition, které tvoří převážně bývalí zaměstnanci Epic Games. Jedná se tedy o podobný případ, který v případě série HALO, na které teď po Bungie pracují ve studiu 343 Industries, jenž tvoří také převážně bývalí zaměstnanci právě zmíněného Bungie.  Je pravdou, že původní reklamy na hru byly cíleny na 60fps a 1080p, ale hra v současné podobě běžela v kampani pouze 30fps, ale nemyslím, že tomu tak bude napořád, jelikož ve stejné kvalitě obrazu a 30fps běhá i splitscreen, což může dokládat, že hra disponuje jistými rezervami. Avšak to už zacházím do dohadů.

Největší evolucí tak prošel hlavně multiplayer. Ten si přebral spoustu inovací v sérii z posledního velkého dílu, tedy třetího. Je pravdy, že jsem v multiplayeru této plné verze nestrávil příliš mnoho času, jelikož sehnat hráče na match bylo velmi obtížné. No, bylo to dáno tím, že hra ještě není venku a upřímně jakou má člověk šanci trefit se ve stejnou chvíli do zápasu s jinými recenzenty, jenž jsou roztroušení po celém světě. Já si tedy moc neposteskl, měl jsem nahráno opravdu spousty hodin v betě této hry, ale přeci jen musel jsem si vyzkoušet i několik modů, které v betě chyběly. Nově byl ve hře klasický Team Deathmatch a také zcela nový mod 2vs2 Gnasher Execution. Rozplývat se zde nad tím, jaká je paráda hrát Team Deathmatch v této hře asi nemusím a i když je to opravdu ten nejprostší mod, tak v Gearsech má díky všemožným vychytávkám zbraní a krycímu systému trochu jiné tempo a celkovou atmosféru daného zápasu.

Tou podstatnou novinkou je právě druhý zmíněný mod 2vs2 Gnasher Execution. Proč je v tomto modu slovo poprava, pochopí asi každý, kdo ví, co znamená slovo předtím. Gnasher je totiž brokovnice a proklatě ničivá brokovnice, kdy zásah z blízka znamená smrt rozstřelením na miliony malinkých kousků. Princip tohoto zápasu je tedy jasný, rozdají si to dva týmy po dvou hráčích, jenž jsou vyzbrojeni touto ničivou zbraní.  Zápas samotný je šílená adrenalinová jízda, ve kterém rozhodují milisekundy. Ve hře nechybí ani klasické mody z původní hry, ale přibyl také King of the Hill, tedy mod oblíbený ve třetím díle hry. Hra má oproti původním Gearsům ještě jednu inovaci a to možnost customizace vaší postavy. Dokonce bylo vybráno napříč celou sérií široké spektrum postav za něž si můžete střihnout v mulťáku roli. Prohánět se pak s nimi bude na celkem 19 mapách, což je na jednu hru opravdu úctyhodné číslo. Vzhledem k tomu jak jsou mapy propracovány, se do hry více hráčů bude rádi vracet. A to nemluvím o velmi návykové hratelnosti.

Celkové shrnutí

Gears of War: Ultimate Edition je jedním z nejlépe provedených remaků za poslední roky. Pokrok v celkovém provedení hry oproti originálu je cítit každým coulem. Hra disponuje naprosto vším, co by jste si přáli od pořádné akční hry, tedy opravdu návykovou hratelnost, parádní audiovizuální obsah a spoustu map na poměřování sil. Pro mě největším neduhem této edice je vlastně fakt, že zde není druhý a třetí díl. Ovšem remake jedničky je natolik povedený, že jsem ochotný hře tut, leč důležitou, drobnost odpustit. Hra vyšla exkluzivně pro Xbox One, avšak na svět by se měla dostat ještě verze pro Windows 10.