Grand Theft Auto 5 (nextgen verze) - Recenze

I když je poslední díl zločinecké akce GTA 5 na trhu již nějakou tu dobu, jeho vylepšená verze spatřila svět teprve nedávno, nehledě na fakt, že ještě jedna verze na své vydání čeká. Ano, mluvím o verzi pro PC, která by měla být tou nejlepší, respektive nejhezčí. To však bude záviset na výkonu vašeho PC. Pokud však něco může nastínit podobu této verze, pak jsou to verze pro PS4 a Xbox One, na které si nyní detailněji posvítíme.  No, nebudeme to zdržovat a vlítnem někoho přepadnout do Los Santos.

Tři chlápci, tři životy, společný osud

Příběh je spoustě hráčům dobře znám a popisoval jsem ho již v minulé recenzi, když hra vyšla prvně na konzole Xbox 360 a Playstation 3. Ale zopakovat si to nikdy není na škodu, že? Takže, děj se točí kolem tří postav - mluvím samozřejmě o Michaelovi, Trevorovi a Franklinovi. Každá je jiná, ale přesto se jejich osudy v jednu chvíli střetnou. No, vlastně dva z nich mají už nějakou tu společnou minulost, ale oba si po jisté nevydařené vloupačce myslí, že je ten druhý mrtvý. Michael je takový starostlivý taťka a zločinec v důchodu, ale tomuhle životu zkrátka chybí šmrc, takže se není čemu divit, že jeho čistý rejstřík dlouho čistým rejstříkem nezůstane - hlavně poté, co se mu Franklin rozhodne ukrást auto přímo před nosem. Tím se dostáváme k Franklinovi, toho bych klasifikoval jako zlodějíčka aut, který si takhle zkrátka vydělává a vlastně se není čemu divit. On život v černošském ghetu není žádný med a člověk se přeci jen nějak živit musí.  Nakonec se dostáváme k Trevorovi, velmi nevyrovnané osobě, kterého bych
popsal jako vysloveně vyšinutého jedince se sklony k násilí. Jeho život byl spojen s venkovem a různými potyčkami s místním motorkářským gangem, ale po jistých událostech ve zprávách se rozhodne najít svého dávného přítele.

Poté, co se tihle tři chlápci spojí, začíná ta pravá jízda. Hoši se totiž rozhodnou, že by si jejich zadnice mohly užívat většího luxusu, než kterého se jim dostává (i když Michael se svou vilou na tom zase tak špatně není), ale nikdy není pozdě na to si trochu přilepšit. Všichni tři spojí hlavy dohromady s počítačovým géniem a trochu mrzákem, Lesterem. Pak už nebrání nic tomu, aby se naplánovaly ty největší loupeže v dějinách. Příběh je navíc plný osobních zvratů u každé z hlavních postav. Najde se zde spousta vedlejších příběhů, které rozhodně vyprávění jako takové oživují.

Vypadalo to dobře, ale teď je to ještě lepší

Los Santos a jeho okolí v původní verzi vypadalo opravdu dobře a bylo vidět, že staré konzole jsou ždímány do poslední kapičky. Jenže co je dobré, může být lepší a to i dokazuje právě nextgen verze této hry. Pokud se rozhodnete sledovat panoramata místních krajin či města, budete se divit, jaký dohled a pohled před sebou máte. Západ slunce nad Los Santos je prostě nádhera. A máte rádi procházky po lese? Jo? No teď už si nepřijdete, že se procházíte mezi stromy a přesto si přijdete jako v pustině. Vegetace totiž dost přidává na pocitu, že se přeci jen pohybujete někde na louce či v lese. Samozřejmě celá hra je ostřejší a disponuje více detaily, díky nimž svět vypadá lépe a propracovaněji. Silnice i ulice jsou více zaplněny lidmi, kteří se snaží žít své životy. Utváří to tak pocit opravdu živoucího města.

A teď se dostáváme k jedné novince a nejspíše té nejzásadnější, jelikož série GTA poprvé během své existence dostává first person mód, tedy pohled z vlastních očí. Že se tímto mění pohled na celou hru, vám asi nemusím zdůrazňovat a pokud se rozhodnete hru hrát v tomto pohledu celou, dostanete opravdu zcela odlišný zážitek. Vzhledem k tomuto prvku jsou detailně vytvořeny vnitřky všech vozidel, letadel a zkrátka všech dopravních prostředků ve hře. Navíc bylo nutné vytvořit spoustu nových animací pro pohyb a střelbu ze zbraní, či jejich přebíjení. Musím uznat, že alespoň v přestřelkách se mi mířilo mnohem lépe, než ze třetí osoby, už jen z toho důvodu, že jsem na obrazovce nehledal tu proradnou bílou tečku, která zde plní úlohu zaměřovacího kříže.

Pro milovníky hudby přibylo i několik nových rádiových stanic a trochu se omladila použitá hudba ve hře. Celkově nemusím připomínat, že hra komplexně působí neskutečně a není se čemu divit, že je pro spoustu lidí hrou roku, už druhým rokem po sobě. Málokdy se stane to, že nějaká hra kolem sebe udělá takový boom, že to posadí na zadek téměř celý hráčský svět.

Hrálo se to dobře a bude se to hrát dobře pořád

Hratelnost je v této hře na jedinečné úrovni. Sice nemůžu o GTA 5 říct, že by byla vysloveně dokonalou střílečkou z třetí osoby, nebo v tomto případě s možností přepnutí do vlastních očí, i dokonalou FPS střílečkou. Ale v tom komplexním měřítku a těmi možnostmi okolo vytváří tato hra něco nevídaného. Hra jako tato se v tomto žánru tvoří jednou za desetiletí, takže se není čemu divit, že kolem sebe zvedla tolik ohlasů. Ale nyní k samotným prvkům hratelnosti.

Střílení a celkově akční pasáže jsou trochu krkolomné, míření a střelba chtějí trochu cviku, tedy pokud nehrajete s auto aimem, který je ve hře přítomný. Upřímně, pokud se rozhodnete využívat auto aimu, přijdete o takový ten pravý pocit svobody během hraní. A i když si navyknout na toto ovládání může nějakou tu chvilku trvat, výsledek se jednoznačně dostaví a bude uspokojivý, hlavně v případě, že se rozhodnete alespoň akční pasáže hrát z pohledu vlastních očí.

Podobně jako se střelbou mi to přijde i s řízením dopravních prostředků ve hře. Opět je to takové nejednoznačné, zda je dobře uděláno, či špatně. Každopádně je to jedna z dalších věcí, na kterou je třeba si hraním zvyknout, jelikož nejednou mi přijde, že auta na silnici kloužou, jako kdyby byla pokryta ledem. Ale jak říkám je to jen o tom dostat si to pod kůži. Navíc musí být všem jasné, že tohle není žádný závodní simulátor, ale v řízení naprosto čistokrevná arkáda. Netvrdím, že je to nějak na škodu, upřímně ale nevím, jestli bych si zvykl v případě této série na simulaci při řízení auta. Hra by nejspíše ztratila na adrenalinovosti.

Jedna z věcí, která se mi na této hře opravdu líbí, je přístup k velkým vloupačkám, či přepadením. Jelikož je třeba si vše pečlivě naplánovat a navíc máte většinou více možností, jak k hraní těchto misí přistupovat, pokud jde o přepadení/vloupačku jako takovou. Vždy je třeba plnit několik misí kolem, než se dostanete k té vysněné. A je fakt, že scénárista během psaní této hry měl spoustu nápadů, a to se neprojevuje jen v hlavní příběhové lince, ale i v těch vedlejších.

Volnočasové aktivity

Vedlejší mise jsou super, ale když do hry krom nich přidáte i spoustu miniher, pak dostanete poněkud komplexnější svět. A tady to opravdu platí a hlavně funguje. Jelikož zdejší minihry by klidně mohly stát tolik, co by samostatné hry. Myslím konkrétně tenis, či golf. U těchto miniher jsem strávil opravdu spoustu času. Prostě mi přišly docela návykové, ale to už jsem psal i v minulé recenzi. Zde se vývojářům vyplatily zkušenosti i z tvorby jiných her, jako byl například jejich table tenis, ze kterého zde vlastně vychází klasický tenis.

Krom sportů je možnost se účastnit i různých závodů. Můžete se stát například pouličním závodníkem a rozdávat si to se soupeři se svou vytuněnou károu. Ano, i zde máte možnost si vylepšovat své auto. Jak říkám, hra je opravdu komplexní a nelze si nevšimnout jisté inspirace v Midnight Clubu, který také vytvořilo studio Rockstar. Osobně ale před závody v městských kulisách preferuji závody v terénu, a tak jsem se často proháněl na čtyřkolkách v horách a lesích za městem. Ve výčtu dalších aktivit ve hře bych mohl pokračovat, ale upřímně - není lepší si to prostě zahrát a všechno si vyzkoušet? No rozhodně!

GTA Online

Jelikož je hra striktně příběhová a singleplayerová, nedisponuje žádným multiplayerem, alespoň ne v rámci samotného GTA 5. Rockstar totiž vydal hru GTA Online, což je vlastně GTA 5, ale zde si příběhy tvoří sami hráči. Můžete se tu utkávat v závodech, střílet po sobě, okrádat místní obchodníky, nebo se jen tak prohánět a blbnout po městě. Fantazii se meze nekladou. Silným prvkem je zde ten fakt, že si můžete svojí oblíbenou hru zahrát s přáteli. Můžete si vytvořit postavu podle svých představ, nebo jak byste si představovali sami sebe.

To nejzásadnější však přišlo poměrně nedávno. Mluvím o Heistech, které vývojáři slibovali již nějakou dobu a hráči se konečně dočkali. V tomto případě si vyzkoušíte, jaké to je naplánovat velkou loupežnou akci. Bude vás to stát nějakou tu investici a rozhodně i nějaký ten čas strávený hraním samotným, nehledě na to, že kooperace zde hraje opravdu důležitou roli. Je tedy dosti důležité věřit svým kolegům a hlavně spolu komunikovat, jelikož pokud tohle skončí nezdarem, skončíte i trochu v mínusu, než v případě úspěchu, který vás zahrne spoustou peněz.

Grand Theft Auto 5 byla skvělá hra, když vyšla prvně, ale nyní je ještě lepší, hezčí a nabízí více možností, jak k ní přistupovat. Osobně jsem se rozhodl hrát v módu z vlastních očí, jelikož se na ní pak nahlíží trochu odlišněji a vy se více vcítíte do hry samotné. Hra nabízí výbornou nástavbu v podobě GTA Online, ve které se konečně nachází vysněné Heisty založené na silné spolupráci. Pokud bylo GTA nutností na Xbox 360 a PS3, pak věřte, že pokud jste majiteli Xbox One nebo Playstation 4, a za nedlouho i PC, je hra nutností i zde. Navíc, pokud si nějaká hra někdy oprávněně zasloužila známku 18+, pak je to tato, takže děti nechte na písečku.

HODNOCENÍ: 10/10