Halo 3 ODST Remastered – Recenze

Asi těžko si kdokoliv z nás představí, jaké to je být jen pouhým pěšákem na bojišti. Válka je strašná věc a vím, že je strašná i v rámci naší vlastní planety Země. Jenže, co kdyby se válka vedla v poněkud širším měřítku, řekněme, takovém meziplanetárním. Bránili byste svou zemi před nájezdy krvelačných emzáků? Vojáci z řad Orbital Drop Shock Troopers (dále jen ODST) se jich rozhodně nebojí. Tato parta je speciálně vycvičena k ochraně naší země a své poslání berou smrtelně vážně. Tak co, chtěl by se někdo přidat? Kdo se postaví obávanému nepříteli a stane v čele odporu? Řekněme si to narovinu: válka s Covenanty (jak se společenství těchto, lidskou rasu nenávidějících ras jmenuje), je na spadnutí. Země pomalu umírá pod nánosy prachu a sutin, které za sebou boje nechávají. Africké město New Mombasa však ukrývá něco, co by mohlo průběh války zvrátit a jedná se o jedno z posledních míst nedotčených válkou, tedy spíše, jednalo se.

Chápete správně, že tu nevykládám látku z dějin naší historie, mluvím tu o skupině vojáků z přídavku pro kolekci HALO Master Chief Collection a nejedná se o nic jiného, než o remaster datadisku HALO 3 ODST. Právě tato hra sleduje osud jedné party vojáků z řad ODST. Nejspíše bych lhal, kdybych tvrdil, že bych chtěl být jedním z nich. Ne, opravdu bych radši byl tím neohroženým hrdinou Master Chiefem, tedy když už, jenže tito vojáci nejsou Spartani. Nedisponují všemi vychytávkami těchto modifikovaných strojů na zabíjení. Jsou to lidé z masa a kostí, proto hraní tohoto datadisku je zcela jiné, svěží a nabízí trošku jiný pohled na celou situaci. Kromě toho doplňuje drobnou mezeru v příběhu mezi díly HALO 2 a HALO 3. Nejlepší na tom celém je perspektiva, ze které je příběh této skupinky vyprávěn.

Vše je naroubováno ve dvou rovinách. Jedna dějová linka se odehrává v reálném čase, kdy se ocitáte v roli nejmenovaného vojáka, jemuž se neříká jinak než Rookie (Nováček). Tuto postavu je třeba si zapamatovat. A proč? Tohle je v podstatě hlavní hrdina celé hry - sice od něj za celou dobu neuslyšíte jediné slovo, ale přesto budete hltat dění okolo něj. Tým ODST vedený kapitánkou Dare, jehož jest Rookie součástí, je vyslán do New Mombasy kvůli přísně tajné operaci, jež má změnit průběh války s Covenanty. Co čert nechtěl, něco se pokazí a výsadek musí čelit nepřátelské palbě. Rookie naneštěstí ztratí vědomí a probouzí se až spoustu hodin po dopadu. Nezbývá mu tedy nic jiného, než se pokusit najít ostatní členy týmu. Je třeba si nyní říct, že celé město je protkáno sítí kamerového systému, které sleduje veškeré dění ve městě, a právě tyto kamery zachytily osud zbylých členů týmu. Tím se v podstatě dostávám do té druhé roviny vyprávění příběhu. Ten je vyprávěn právě skrze tyto kamery a jest tudíž retrospektivní. Kamery jsou pochopitelně napojeny na centrální systém města, do kterého má Rookie přístup.

Nováček při hledání svých přátel po zničeném městě, které vypadá opravdu jako prohnané řadou bojů, nalézá různá vodítka, která by mu snad pomohla najít své přátele. Právě, když naleznete nějaké z těchto vodítek, systém vám ukáže, co se stalo a co k tomu vedlo, tím pádem se hra přepne, a vy tak dostanete pod kontrolu jiného člena tohoto týmu. Celkově si zahrajete v kůži všech členů týmu ODST, kromě velitelky Dare. Skrze oči těchto členů budete sledovat poslední vzdor města vůči agresorům ze strany emzáků.

V tomto retrospektivním vyprávění si pak naplno užijete grafické zpracování této hry, která je i po těch letech pořád líbivá a nestárnoucí. Není záhadou, že grafika byla trochu vyšperkována a vyhlazena, ale jenom to utvrzuje fakt, že HALO má i po letech své kouzlo, které jen tak nevyprchá. Koneckonců, i v tomto obyčejném přídavku na vás dýchne atmosféra tohoto universa. Zažijete spoustu dramatických a velkolepých momentů, které si budete v hlavě ještě nějakou tu dobu přehrávat. Všechny ty efekty výbuchů, střelby a projektilů pálených z energetických zbraní, jsou přikořeněny různými vozidly a tanky, které dotvářejí celkový pohled na devastující průběh války. Spoustu lidí v těchto situacích uvidíte umírat, ale i tak vás vpřed požene touha se pomstít a říct si tak, že se lidská rasa jen tak nevzdá. Hra má tu výhodu, že drží vynikající balance při vyprávění mezi oběma rovinami příběhu. Dokážete se tak vcítit do role každého z těchto vojáků. Na jedné straně se budete kochat městem v průběhu bojů za denního světla,
které postupně přechází v noc a město zahalené troskami. Na straně druhé budete v roli Rookie pátrat v těchto troskách za noci po svých přátelích, a věřte, že i když se hra celá odehrává na jednom místě, dokáže si udržet vaši pozornost.

V kůži Rookieho pak samozřejmě bude čelit čistícím jednotkám Covenantů, kteří se starají o to, aby nikdo nepřežil. Vaše nevýhoda je v tom, že zdraví si je třeba pečlivě hlídat, jelikož jeho obnovení závisí na lékarničkách, kterých po městě není zrovna moc, takže je třeba střílet přesně a zároveň se krýt. Nemějte strach, že by tímto hra ztratila nějak na tempu oproti velkým bratříčkům – naopak. Nabývá na novém rozměru a přitom si zachovává vynikající hratelnost. Dokonce si na vlastní kůži můžete vyzkoušet pár nových a jedinečných kousků z arsenálu zbraní jednotek ODST, ale i přesto jsem zůstal u osvědčených zbraní v čele s covenantskou útočnou laserovou puškou - má oblíbená i co se multiplayeru týče. O ten je však tato hra, oproti původní X360 verze, ochuzena. Neříkám, že by hra nějaký vysloveně měla. Jednalo se spíše o adaptaci módu horda, jenž v této hře dostal jméno firefight, kdy jste s čtyřčlenným týmem čelili zástupům nepřátel, kteří byli s dalšími úrovněmi stále obtížnější a obtížnější, ale v tomto případě bohužel. Je to škoda, jednalo se o vcelku povedený mód, avšak naděje umírá poslední, že?

Nakonec jsem se zapomněl zmínit o jistých věcech, které vám osvětlí celkové dění ve městě New Mombasa. Jdu si takhle s Rookie městem, střílím si tam takhle tu partu prašivých Covenantů a najednou slyším, jak kousek odemě pořád něco cinká o zem, tak tam jdu, a v tu zahlédnu pár informačních terminálů, které dostaly takovou energetickou ránu, že se jejich software naprosto zbláznil. Jenže v jejich nitru jsem nalezl komunikaci mezi obyvateli města při právě začínajícím útoku. V tu chvíli si člověk uvědomí, jakými hrůzami museli obyčejní lidé procházet. Na pozadí hovoru slyšíte troubení aut, policejní sirény a nezměrnou paniku lidí okolo - a ten nářek a bezmoc hovořících! Člověk si hned říká, ještě že mě se nic takového neděje. Těchto zpráv je po městě rozeseto spousty a každá doplňuje onu pomyslnou skládačku o osudu města.

Halo 3 ODST Remaster je povedenou vyšperkovanou verzí hry z roku 2009, která doplňovala mezery mezi díly 2 a 3. Hra se má v tomto provedení stále k světu, a i přes drobné úpravy vypadá stále dobře. K tomu všemu neztratila nic ze své hratelnosti, ale naopak k ní přidala dvojnásobný počet snímků za sekundu, takže je v trochu rychlejším tempu a trochu dynamičtější. Ovšem na druhou stranu zamrzí absence módu Firefight. Hra vychází jako přídavek ke kolekci HALO: The Master Chief Collection.

HODNOCENÍ: 8/10