Halo 5 Guardians Multiplayer Beta - Preview
Halo 5

O hře Halo 5 se ví už nějakou dobu. K jejímu představení došlo na E3 2013, kdy toto oznámení vzbudilo velké nadšení, které následoval bouřlivý potlesk. Ono se není čemu divit. Série Halo, jenž uvedlo na svět studio Bungie, má za sebou pěkných pár kousků a za ta léta si vybudovalo obrovskou komunitu hráčů. Avšak studio Bungie pod svými křídly se značkou skončilo, ale ta byla zreinkarnována novým studiem 343 Industries. Ti pak během E3 2014 ohlásili ještě jednu velkou novinu a tím byla remásterovaná kolekce celého dobrodružství obávaného Master Chiefa a právě v rámci této Halo: The Master Chief Collection HALO 5 Guardians Betabyla oznámena i plánované multiplayerová beta Halo 5 Guardians. A právě do této bety jsme mohli nakouknout o něco dříve prostřednictvím krátké čtyř denní session v Early Access. No takže připoutat a vzhůru do universa Halo.

Abych pravdu řekl, tak než sem se do hry dostal, byl jsem pln očekávání, kam se vlastně tato slavná značka vyvinula a jestli se z ní nestane jen tuctová záležitost, kterých je na světě spousta a jejím lídrem je bezesporu Call of Duty. A ono ne. Nestala. Halo je pořád Halo jen prošlo drobnou evolucí, která byla v podstatě nevyhnutelná, ale to podstatné jádro hratelnosti zůstalo bez poskvrnky.

Budoucnost Halo je nádherná

Takže se vrhnu na první bod v mých poznámkách. Ne, teď vážně. První spuštění této hry ve mě nechalo velký údiv. V podstatě jsem nečekal, že hra bude i rok před jejím vydáním vypadat tak dobře. Přitom se mi naskytly hned dvě varianty k prozkoumání. Je to vcelku logické, jelikož tato beta obsahovala přesně dvě mapy a dvě rozdílné ukázky prostředí. Prvním byla aréna umístěná vysoko na vrcholku mrakodrapu. Ta nabízela i v této fázi velkolepí rozhled po futuristickém městě. Samotná mapa byla protkána různými landsflary od světel a dýmem z ventilace. Samotné modely postav a budov byli také na vysoké úrovni a poukazovali na to, že se máme v plné verzi na co těšit. Ve druhé mapě jsme se měli možnost podívat do útrob Covenantské lodi. Kdy místní aréna nabídla různé horizontální úrovně. Nemůžu si pomoct, ale říkal jsem si konečně jsem mohl obdivovat technologii těchto vesmírných dobyvatelů.

Velký pokrok jsem pak zřel v samotném pohybu postavy, kdy pohyby byli zcela přirozené a plynulé. Hele dokonce vidím vlastní nohy, ha-ha. Postava také dostala do základu pár fíglů, které vám mohou poskytnout jistou výhodu pokud se je naučíte používat a nebo nevýhodu pokud je neumíte.  Ale k tomu až později. Celé té parádě pak figuroval naprosto plynulý chod při 60 snímcích za sekundu a že to dynamice hry a jejím tempu dodává šťávu.

HALO 5 Guardians Beta

Musela přijít evoluce

Jelikož už má série Halo na svém kontě několik dílů a to konkrétně šest. Může se dostavit otázka. Má se série ještě kam ubírat? Vzhledem k tomu, že v beta postrádá jakoukoliv příběhovou složku je těžké určit kam se uberou Master Chiefovi kroky, ale věřím že nám opět nabídnou epické dobrodružství na jaké jsme v sérii zvyklí s notnou dávkou volnosti. Tak ale čelem v zad a zpět k betatestu. Sám o sobě si myslím, že na poli akčních multiplayerových klání v arénách nemá Halo konkurenci a žádná jiná hra nenabízí to tempo a dynamiku, jako právě tato série. A pátý díl mě jen utvrzuje v tomto výroku, tedy alespoň prozatím a dokonce posouvá svou laťku ještě o něco výše.

Velkou zásluhou toho byly nové animace postav, které dodaly hře na plynulosti a tempu. Avšak i zde musela přijít evoluce, a tak je do pátého dílu implementováno hned několik novinek, které dozajista ovlivňují hratelnost jako takovou. První novinkou jsou jetpacky, i když se to nedá považovat za úplnou novinku, jelikož ty bylo možno získat v minulých dílech v rámci dodatečných předmětů. Tudíž tou podstatnou novinkou je, že jsou ve vašem základním vybavení. Neznamená to však, že vyletíte do výšin jako ptáci, to ne. Jetpacky zde spíše slouží ve své podstatě k úhybným manévrům, či vám pomohou zdolat větší mezeru mezi dvěma rampami.  A teď pozor můžete je použít i k útoku z výšky, kdy při plném tahu zasadíte nepříteli pod vámi smrtící ránu. Další inovaci pak přináší mířidla. Některá jsou integrována v samotné zbrani, jiná vám dokreslí vaše hledí v přilbě. Každopádně je to účinné, ale nikterak nutné a pokud jste zvyklí z ostatních dílů pálit od boku, nic vám nebrání v tom pokračovat i zde. Všechny tyto drobné inovace tak vynáší samotná klání na trochu jinou úroveň.

Možnosti a ocenění

Pokud se podíváme na možnosti samotné bety po stránce herní náplně. Tak k dispozici byl jeden mód a to konkrétně Slayer. Ten je vlastně variací na klasický teamový deathmatch a v podstatě to ani nic jiného není. Dvě strany proti sobě bojují a ta která dosáhne první 50ti killů vítězí. V rámci tohoto módu byly dostupné dvě mapy a to Empire a Truth. Každá nabízí jiné prostředí. Empire je mapa v lidské metropoli a Truth je situována nHALO 5 Guardians Betaa Covenantskou loď.  Středobodem každé mapy je pak speciální zbraň. U Empire je tou zbraní odstřelovací puška a v mapě Truth vévodí covenantský energetický meč. Jednou z věcí která mě v betě zamrzela, je absence covenantských zbraní. Dostupné byly pouze ty pozemské, ale to nemění  nic na věcí, že modely zbraní doznaly jistého pokroku. Stejně tak jejich zvuky.

Divil jsem se, ale v betě nechyběla ani možnost úpravy vlastní postavy. Tedy možnost vybrat si vzhled a barvu vaší zbroje, navolit si klanový tag, či vybrat si jestli budete muž nebo žena. Co se týče samotné úpravy zbroje, tak v základu nabízela tři možnosti. Avšak hraním bylo možné si postupně zpřístupňovat další. Tato vylepšení byla definována formou ocenění za hru. Tudíž pokud se vám ve hře nějakým způsobem dařilo, něco jste dostali. Nebylo to však nějakým daným pravidlem.

Samotná klání pak probíhala v rámci deseti kvalifikačních zápasů. Kdy po jejich úspěšném odehrání jste dostali základní rank. Ten pak byl navyšován dalším hraním a byl rozdělen na tři části. V podstatě to byl jednoduchý systém, kdy čím lepší jste, tím více dostanete a posunete se v daných částech určitého ranku dále. Avšak není to dáno nějakým číselným hodnocením vaší úrovně, jakožto spíše šarží.

HALO 5 Guardians Beta

Závěrem

V betě Halo 5 Guardians jsem strávil desítky hodin, kdy jsem se i na pouhých dvou mapách královsky bavil. Hra běžela naprosto plynule a krom občasných pádů serveru jsem se nepotýkal s žádnými problémy. Rozhodně hra má dobře našlápnuto k úspěchu. Ostatně můžete se o tom přesvědčit sami a to již 29.12.2014, kdy odstartuje otevřená beta pro majitele Halo: The Master Chief Collection. Tento test pak potrvá až do 10.1.2015. Takže pokud disponujete touto kolekcí, určitě test nepropásněte.