Bojovky, mlátičky, rubačky. Hry z této kategorie mají plno jmen, ale všechny mají jedno společné. Pro mnoho z nás právě tyto hry byly důvodem pořizování konzolí již před několika dekádami. Nebylo nic lepšího, než se po škole s pár kamarády sejít u někoho doma, popadnout ovladače a dát si virtuálně „do držky“. Nehynoucí slávu a místo v srdci mnoha hráčů si v průběhu času pevně našly asi dvě nejznámější série. Mortal Kombat a Street Fighter. Nevěřím, že kdokoliv kdo čte tuto recenzi nehrál alespoň jeden díl. Těmto sériím v podstatě všechny bojovky mohou tiše závidět. Existuje však ještě jedna série. Její začátky asi budou pamatovat jen ti starší z vás, přece jen, éru arcadových automatů pamatuje málo dnešních hráčů. V roce 1994 se objevil první díl Killer Instinct, za jeho vývojem stálo studio Rare a o vydání se postaralo Midway (ano, ti samí co vydávají i Mortal Kombat) a Nintendo. O dva roky později se následuje další díl a pak je dlouhou dobu ticho po pěšině. Teprve v roce 2013 se exklusivně na Xbox One a jako launch titul objevuje Killer Instinct. Název zůstává, grafika se mění, ale pořád je to skvělá záležitost. Aktuálně je tady již třetí sezóna a té se teď koukneme na zoubek.

Killer Instinct je tedy rebootem původních dvou her. Přichází s modelem free-to-play, je tedy zcela zdarma. No, zcela...pokud se do hry rozhodnete nevrazit ani korunu, budete se asi poměrně nudit. Každý týden totiž dostanete pouze jednoho bojovníka, který bude po týdnu opět vyměněn za jiného. První sezóna se naštěstí poměrně nedávno dostala do Games with Gold a je tak dost možné, že alespoň tu máte komplet, se všemi bojovníky. Hra jako taková je založena na precizním zvládnutí „combo“ stylu. Ten je zde alfou a omegou všeho. Pro co nejvíc devastující útok je potřeba správně řadit několik druhů úderů a speciálních chvatů, pro přerušení tohoto comba je zas potřeba ve správnou chvíli zmáčknout současně dvě tlačítka. Vypadá to jednoduše co? No tak není. Nepamatuji si snad žádnou bojovku, která by byla tak jednoduchá na pochopení, ale tak neskutečně těžká na zvládnutí. Už jen vyvolat základní kombo je skoro o prsty. Tam kde si ostatní bojovky vystačí pro blokování protivníkových úderu s jedním tlačítkem, u Killer Instinct je potřeba i odhadnout směr, odkud útok přichází a dle toho se správně hnout. Pro ukončení comba je zas potřeba vědět a odpozorovat, jaký konkrétní druh útoku právě protivník provádí, jinak budete jen naslepo zkoušet kombinace tlačítek pro jeho přerušení, ale žádný výsledek se nedostaví. Tahle hra si prostě na nic nehraje a je přesně taková, jaké byly hry dřív. Těžké, nekompromisní. Pro nováčka to může být ze začátku trochu problém zorientovat se v celé škále kombinací a druhu úderů, ale je zde poměrně obsáhlý tutoriál, který vás základy naučí.

Dejme tomu, že jste již opustili Dojo a chcete se vrhnout do pořádných bojů. Hra nabízí poměrně klasickou sestavu módů. Nemá smysl zde něco dlouze vypisovat. Malinko se zastavíme u Story, které Story vlastně není. Jde jen o sérii několika zápasů s jednou postavou proti náhodné sestavě protivníků. Žádný příběh nečekejte, odměnou vám budou jen kusé informace o postavě. Ne že by snad jiné bojovky oplývaly nějakým shakespearovským dramatem, ale při srovnání třeba s posledním Mortal Kombat, zde Story působí vyloženě trapně. (Pozn.red. Ale daleko lépe ve srovnání s posledním Street Fighterem) Daleko vyhledávanější ale logicky bude hra proti živým soupeřům. Ať již na jedné konzoli, tak i jako klasický multiplayer, vše zde najdeme. Multiplayer je pak rozdělen do určitých Lig a matchmaking by měl zařídit, že se budete potkávat jen s hráči z vaší ligy. Samozřejmostí je pak i miliarda všech možných doplňků, kostýmů a všeho možného pro personalizaci vašeho bojovníka. Poslední větší kategorií je pak Shadow Lab. Taková kuchyně na bojovníky. V ní si upečete bojovníka přesně podle vašeho stylu boje. Odehrajete tři zápasy a CPU vyhodnotí vaše silná místa i slabiny. Proti těmto Stínovým bojovníkům pak můžete hrát i tehdy, není-li jejich předobraz zrovna online.

Shrnutí celé hry máme za sebou. Podle názvu ale víte, že recenzuji pouze třetí sezónu. Musel sem ale trochu natáhnout text, novinek zase není tolik, i když některé jsou poměrně zásadní. Tak předně, objeví se dalších 8 nových bojovníků. V době startu sezóny byli k dispozici 4: Kim Wu, Arbiter, Tusk, a Rash. Kim Wu a Task jsou bojovníci z druhého dílu a Arbiter a Rash si do Killer Instinct odskočili ze svých vlastních her. Rash je bezesporu asi nejsnažší na ovládání a hrát s ním je prostě zábava. Jeho poměrně vtipná komba se dají snadno vyvolat. I Kim Wu se svými nunchakami dokáže své ladné tělo rozkmitat do nezvyklých kreací. Na druhé straně zábavy pak stojí Arbiter a Tusk. Hraní za ně mi přišlo hodně těžkopádné. Je pravda, že oba jsou snad o hlavu vyšší než jiné postavy a možná je jejich těžkopádnost logická, ale ve hře tohoto typu prostě daleko radši ovládám mrštného bojovníka. Mezi dalšími potvrzenými postavami jsou Mira, úplně nová postava a Gargos, který svůj debut také zažil v druhém dílu.

Společně s novými postavami přichází i nové lokace, Arena of Judgment, Chinatown Brawl a Icehaven. Sezóna 3 ale do hry konečně dostala i vylepšený vizuál. Bylo to potřeba, první dvě sezóny neaspirovaly na titul nejkrásněji vypadající bojovka. Tohoto ocenění se jí sice nedostane ani tentokrát, ale přece jen ušla velký kus cesty a vylepšená grafika prostě je vidět. Změny se netýkají jen nových lokací, ale předělány jsou i lokace z prvních dvou sezón.

Na začátku jsme zmínili, že Killer Instinct trpí na špatně zvládnutou kampaň pro jednoho hráče. I tady snad třetí sezóna přinese nějaké zlepšení. Je ohlášen zbrusu nový Story mód, ponese název Shadow Lords a měl by se točit kolem Gargose a jeho svržení ještě před tím, než ovládne Zemi. Oscar za bojovky to nebude, ale snaha o zlepšení se vždy cení. Každopádně jsme zvědaví, jak tento nový story mód dopadne. Jedno je jisté, horší než do teď to být nemůže.

Poslední velkou změnou je pak kompletní cross play a cross buy. Je tady vidět určitá snaha Microsoftu propojit hráče na PC s těmi na Xbox One. Obě skupiny si tedy mezi sebou zahrají v multiplayeru a cokoliv si do hry zakoupíte na Xone, budete mít i ve verzi na PC a obráceně. Samozřejmostí je i sdílený postup hrou na obou platformách.

Killer Instinct je poctou původní hře. Hraje se dobře, vypadá k světu a je dostatečnou výzvou. Pro nováčky je poměrně nepřístupný, ale pokud u něj vydržíte, odmění vás spoustou zábavy. Navíc si ho můžete stáhnout hned a bez rizika vyhozených peněz tak otestovat, zda je to hra pro vás. Ve srovnaní s konkurencí ztrácí dech hlavně ve hře pro jednoho hráče. Jedná se ale o solidně odvedenou práci a není důvod vás od jeho vyzkoušení jakkoliv odrazovat.