Každý z milovníků adventur si jistě vzpomene na velmi kvalitní počin studií Square Enix, Life is Strange. Hra vycházela epizodně a nešlo o velký tří-áčkový titul, přesto vyčnívala nezpochybnitelnými kvalitami, které strčí do kapsy kdejaký jiný adventurní titul, či jiný příběhově zaměřený. První díl pojednával o osudu mladé dívky jménem Max, která měla tajemnou schopnost vracet čas, přesto příběh dokázal vytvořit dokonalou atmosféru a svébytný příběh, jenž nezapomněl i na nejmenší detaily. Proto jsem nepochyboval, že se někdy dočkáme nového dílu. Ten přišel prakticky o rok později, ale nejde o druhý díl, či pokračování, ale o prequel nesoucí název Life is Strange: Before the Storm.

Prequel dostalo na starost jiné studio, což pochopitelně vzbuzovalo jisté obavy, ale přesto se svého úkolu zhostili vývojáři s Deck Nine se ctí a vzdát hold prvnímu dílu. I Life is Strange Before the Storm vycházel epizodně, nyní je však hra kompletní a čítá krásné tři kapitoly. Osobně jsem s recenzí čekal, až bude hra venku ve své sto procentní formě a bude na ni možné nahlížet jako na kompletní kus. To, že jsem se rozhodl zrecenzovat hru nyní, není náhodou. Jelikož v brzké době se máme dočkat vydání kompletní kompilace v limitované edici a navíc s bonusovou epizodou. Ale pokud se ohlédnu za původními třemi kapitolami, tak jejich dohrání vám zabere nějakých 6 – 8 hodin. Což se nemusí zdát mnoho, ale dostanete je v opravdu intenzivním a emotivním podání.

Abych byl upřímný, tak první díl jsem nehrál. Avšak nějaké příběhové pozadí znám, pro tento díl však není podstatné, i když jisté spojovací mosty zde jsou a všimnete si jich už v případě, že jste o prvním díle minimálně slyšeli. V případě predelu se zhostíme role Chloe, mladé rebelky, jež přišla o svého otce a je naštvaná prakticky na celý svět. Její matka si našla nového přítele, což Chloe rozhodně nechce překousnout. Na druhou stranu je vždy nad věcí a jen tak se nikoho nezalekne. Její postava je velmi uvěřitelná a jde i o druhou hlavní postavu předchozí hry, jíž jste však neovládali. Na postavu Max je však velmi často odkazováno, jelikož to byly velmi dobré kamarádky, které se po oné tragédii spolu již delší dobu neshledali.

Vedle Chloe je tu postava Rachel, o níž kolují v předchozí hře jen zmínky. Rachel je školní hvězdou, ale její život také není tak jednoduchý, jak se na první pohled může zdát. I ona se musí vypořádat s vlastními problémy, do nichž je časem zasvěcena i Chloe. Z obou holek se velmi rychle stávají kamarádky, jež čeká řádné dobrodružství ale i řada krizových situací.

Při celkovém pohledu na příběh je hned jasné, že jde spíše o komornější záležitost. Vše se točí kolem dvou holek, které řeší své osobní problémy, situace v rodině, „své démony, ale nejen to. Příběh hry totiž není zcela jasný. A nejde v něm jen o pouhé osoby dvou holek, jelikož ve spoustě situací to má dopad i na další postavy hry žijící v městečku Arcadia Bay a jeho okolí. Celý příběh nabude obrátek ve chvíli, kdy Rachel zjistí pravdu o svém otci a svět se pro ni bude zdát na úplném konci. Právě rebelka Chloe se jí stane onou oporou a silou k překonání všech strastí.

Jak jsem zmínil výše, tak děj je nejasný a to hlavně proto, že určitých situací se příběh hry větví podle toho jak se v daných situacích zachováte. Hra sice nabízí 6-8 hodin hraní, ale to jen na jedno dohrání, což vlastně není konec. Hru můžete spustit znovu a v klíčových situacích se rozhodnout jinak, což vám příběh pozmění. To jak se rozhodnete, je velice důležité, své rozhodnutí nezměníte. Není tu možné vracet čas, takže je vaše rozhodnutí definitivní. V jednom případě se musíte rozhodnout, jestli zaútočíte na chlápky ve staré pile na koncertě, či raději utečete. To pak bude mít dopad na to, jestli na ně v rámci hry ještě narazíte. Nebo jestli se rozhodnete podpořit svou matku v novém vztahu, či nikoliv a jejího přítele budete chtít vytěsnit ze svého života. Další rozhodnutí mohou mít dopad na to, jestli Chloe a Rachel budou pouhé kamarádky, či něco víc. Takových situací je v každé kapitole několik. Ať je děj jaký chce, působí uvěřitelně, je plný emocí a vystupuje dospěle. Nejde jen o pubertální seriál o holkách, které na všechno kašlou, jak by se mohlo zdát.

Velmi mě potěšilo ovládání, které se mi rychle dostalo pod kůži. Nepůsobí nijak krkolomně a ani kamera hry nezlobí, což bývá u her těchto žánrů častým problémem. I technicky je hra na tom velice dobře, hra se nikde neseká a běží jak má. Na testovaném Xbox One X bylo možné zvolit mezi dvěma vizuálními režimy, kdy jeden preferoval vizuál a druhý framerate. Já zvolil vizuální zpracování, které vám dodává 4K rozlišení a lepší textury, ale i přes to framerate zůstal stabilní a po celou dobu hry nedošlo k jedinému propadu snímkování.

Vizuální zpracování Life is Strange Before the Storm je velice osobité jako štětcem malované. Hra nevyužívá fotorealismu, ale osobitosti. Což jí dodává na atmosféře a unikátnosti. Z mého pohledu jde o umělecké dílo. Ve stejném zpracování vyšel i předchozí díl. Ale těžko byste hledali ve hře nějaký větší vizuální posun. Nic ke škodě, už předchozí hra vypadala parádně. A Before the Storm na tom není jinak. Jde o skvěle zpracovaný titul nabízející jedinečný herní zážitek. Jestli má nějaké chyby, pak jsou velmi dobře skryté. I když sem první díl prakticky nehrál, asi jen jednu hodinu, což rozhodně napravím, tak prequel dokázal, že má své nezpochybnitelné kvality, které nejspíše první díl nepředčí, což já nemohu posoudit, ale bez cestování v čase mi přijde prequel náročnějším na rozhodnutí a je nutnější lépe volit své chování. A to se mi velice líbí.

Prequel Life is Strange: Before the Storm je ukázkou kvalitní herní adventury, která disponuje silným emotivním příběhem, výtečně napsanými charaktery a unikátním uměleckým ztvárněním. Hra je jasným důkazem, že na kvalitní hru není potřeba enormního rozpočtu, ale nadšení a chuti vytvořit něco unikátního. Čímž nejen Before the Storm, ale i původní díl jednoznačně jsou. Tento titul je nutné jen a pouze doporučit a to i těm, kteří neumějí anglicky nijak dobře, jelikož angličtina ve hře není jinak složitá. Někomu by mohla vadit základní herní doba, ale to jsou pouhé maličkosti ve srovnání s celkovou kvalitou hry.

Hodnocení: 9,5/10