Pamatujete ještě tu památnou E3, kdy světu bylo představeno na konferenci Xboxu třetí pokračování legendární hry Mafia? Kdo by si to nepamatoval, přeci jen toto oznámení nenechalo žádnou českou herní diskuzi suchou. Debaty se tenkrát vedli o tom, jestli bude hra lokalizovaná a to včetně dabingu, jaký bude pokrok oproti druhému dílu a tak podobně. Nejvíce však lidi zajímalo to, jak se ke hře bude nahlížet, když se kompletně celý vývoj přesunul z Čech do Ameriky, kde pod 2K vzniklo nové studio Hangar 13. Původně česká hra tak byla v rukou Američanů, ale aby se neřeklo, tak několikero původních českých vývojářů druhého dílu dostalo možnost se na vývoji hry podílet. Ale na kolik samotnou hru ovlivnili, je nám neznámo. Třeba jen roznášeli kafe, kdo ví. Hra je již pár dní venku a my dostali hru k recenzi ve stejný den, v kterém byla vypuštěna všem. Hodin jsme v ní strávili spousty a nyní se můžeme podívat, jak Mafia 3 obstála.

Třetí díl Mafie se odehrává v 70-tých letech minulého století, tedy kolem roku 1968. Jakožto hráči se chopíme role černošského muže Lincolna Claye, bývalého vojáka elitní jednotky z Vietnamu. Lincoln se po válce vrací domů a setkává se opět se svou "adoptivní" rodinou. Jejich shledání však nemá dlouhého trvání a po jedné nepříliš zdařilé vloupačce, kterou Lincolnovi a jeho rodině dohodí místní mafiánský boss Sal Marcano. Ten samý člověk se následně rozhodně všech účastníků loupeže Federální banky zbavit. Všichni rodinní příslušníci Sammyho Baru jsou pozabíjení a celý masakr přežije pouze sám Clay, jemuž se kulka svezla po lebce a vlastně tak zázrakem přežije. Je pochopitelné, že se chce Marcanovi a jeho mafiánské rodince pomstít. Jenže sám na to nestačí a tak se spolčí s dalšími třemi společníky. Těmi jsou Vito Scaletta, kterého všichni známe jako hlavního protagonistu druhého dílu, jen nám tu trochu zestárl, pak vůdkyně haiťanského gangu Cassandra a pašerák Thomas Burke, jehož syn Danny se také účastnil velké loupeže a bohužel také zemřel. Lincoln se tak ve spolupráci s těmito třemi vydává na krvavou pouť odplaty.

To by byl zhruba úvod do třetího dílu a mohu říct, že základní premisa příběhu funguje na výbornou. Příběh je poměrně zajímavý a dokáže vás zaujmout. Využívání cut-scen, kdy přeživší očití svědkové Clayových činnů, vyšetřovatelé tehdejších událostí či jeho pobočníci vlastně vypráví, jak to celé bylo. Což je rozhodně zajímavý pohled na celé vyprávění a samotné podání úvodu hry vás dostane. Jenže je tu jeden problém. Všichni víme, že Mafia stojí a padá na příběhu a ten je v základu v pořádku. Zápletka má hlavu a patu, děj samotný má spád a dialogy s dabingem, byť anglickým, jsou famózní. Problém nastává v tom, že abyste se k těm příběhovým misím dostali, musíte nejdřív projít zatraceně velkou spoustu omáčky kolem. Příběhové mise se totiž točí výhradně kolem vašich společníků a hlavních zástupců Marcanovi mafiánské rodiny. Avšak než se k nim dostanete, musíte vyřídit jejich poskoky, kteří jsou vždycky po dvou a něčemu šéfují a aby toho nebylo málo, tak tyhle krysy z díry vyženete jen tak, že jim uškodíte, nejlépe aby jejich zisky rapidně klesaly a tak vás čekají převážně dokola se opakující mise typu, zabij toho, vyslechni toho, ukradni to a to, nebo vyhoď do vzduchu tohle. Z počátku se i u těchto misí budete bavit, ale po chvíli se dostanete do neuvěřitelného stereotypu. Což je škoda, jak říkám příběhové mise samotné jsou vynikající a dozajista vybočují z onoho stereotypu. Jen si tak říkám, byl opravdu takový problém tu hru postavit na samotném příběhu a misích, které na sebe navazují vším, jako tomu bylo například v Mafia 2?

Město New Bordeaux, které zde nahrazuje reálné New Orleans, nabízí skvělou dobovou atmosféru a sérii jako takové sluší. Kromě běžného života bílých občanů zde panují extrémní předsudky vůči černým obyvatelům a rasistické skupiny jsou na denním pořádku. Nedůvěra a méně cennost černých v očích bílých je vidět i v některých obchodech a restauracích, kdy vám jejich provozovatelé bez okolků řeknou, že tu nemáte co dělat. A to jsem ještě slušný. Vše zkrátka odráží skutečnou atmosféru New Orleans a celkově Americké společnosti v sedmdesátých letech minulého století a za ztvárnění New Bordeaux zvedám tvůrcům palec vzhůru. Když se podíváme na samotného Lincolna Claye, tak postava je svou minulostí a osudem zajímavá, navíc disponuje osobitým charakterem, takže se s ním rychle zžijete. Tudíž předsudky o tom, proč je tam sakra ten černoch jako hlavní hrdina jsou zcela nemístné.

Vedle příběhu byla vždy důležitá i hratelnost, ta je v pořádku. Střelba je zábavná, byť munice je kolikrát málo a hra vás tak občas nutí do stealth postupu, ale to mě nikterak nevadilo. Vzhledem k přítomnosti krytí se za překážky, to nebylo nic těžkého, stačilo se vyhnout zornému poli nepřátel. Navíc, dívat se na několikero poprav nožem jen tak neomrzí, akorát vás nesmí zmerčit, což také nebývá problém a to ani v případě, že nepřátelé stojí téměř u sebe. Umělá inteligence častokrát zaspí, či je nevnímavá k tomu co se kolem děje. Ano, v bojovém modu, tedy když už o vás ví. Dokážou být zákeřní a dokonce se vás rozhodnou i obklíčit, ale pokud o vás neví, tak jsou s prominutím blbý jako tágo. Což je škoda, je to vlastně to jediné, co mi na celé hratelnosti vadí. Jízdní model, jenž byl v prezentacích terčem kritiky, nakonec hře sedí jako dobře ušitý oblek a nic bych na něm neměnil. Je sice možné si vybrat režim „simulace“, ten je však spíše ke škodě, než k užitku. A pokud by měl někdo strach z lehce vybuchujících vozidel, tak se může uklidnit. Tento neduh byl odstraněn. Ale ani sebe lepší hratelnost vám neodvrátí dostavující se stereotyp, díky nutným záškodnickým misím.

Prvek tří společníku je zajímavý a svůj smysl rozhodně má. Jen musíte různé zabrané čtvrtě města rozdělovat rovnoměrně. Pokud tak neučiníte, nemusí se to zanedbaným stranám líbit a začnou podnikat kroky ke svrhnutí vaší vlády. Za vaší důvěru ve vůdčí schopnosti vašich společníků budete odměňováni. Takže se vám postupně u překupníka odemknou nové zbraně, vybavení a vylepšení. Či budete moci povolat různé pomocníky na vaši akci proti vaším nepřátelů, dokonce není problém zavolat na policejní centrálu a váš kontakt u policie zastaví pátrání, jež je vedeno proti vaší osobě. Základní služby vašich společníků máte navíc zdarma, takže odvoz peněz, přistavení káry, či auta s překupníkem zbraní vás nic nestojí. Ale ostatní jsou za protislužbu, takže pokud už vám nikdo z vašich společníků nic nedluží, pak za výpomoc musíte zaplatit. Což je logické. Za mě je rozhodně tento prvek plusem a nejzásadnější novinkou v sérii.

Vzhledem k tomu, že hra je čistě singleplayerová, tak nás již nic dalšího po stránce herního obsahu nečeká. Hra žádnou formou multiplayeru nedisponuje, ale to rozhodně na škodu není. V sérii nikdy nebyl a já osobně ho nepostrádám. Takže se můžeme podívat na technickou stránku hry. A to je v celé hře poměrně zásadním kamenem úrazu. Hra je totiž plná bugů, glitchu, nedodělků. Celkový vizuál nepůsobí jako z tohoto roku. Tedy alespoň ne v pohybu a za dne. V noci mě třetí Mafia dostala. Ať už vizuálem samotným, či atmosférou, kterou tvoří samotné město New Bordeaux. Ale jakmile se rozední, je zle. Najednou si všimnete všech těch dočítajících se a doskakujících textur, detailů a objektů. Hlavně si toho všimnete při rychlé jízdě autem. Pokud se pohybujete po svých, tak si toho nemusíte tolik všímat a dá se říct, že staticky vypadá hra dobře, ale neznám nikoho kdo by chtěl přes obrovské město cestovat pěšky, případně jen postávat na místě aby si mohl vychutnat ten pravý vizuál hry. Takže exteriér města ve mně moc pozitivních dojmů nezanechal. Opačnou stranou mince jsou potom interiéry, které působí opačným dojmem. Takže se neubráním pocitu, že kdyby se hra celá odehrávala v noci, tak by působila daleko lépe. A také absolutně nemohu pochopit, to extrémní nakontrastování scény a její nasvícení. Kdy při rozednění proti slunci se celý herní svět rozsvítí pomalu do běla. Technická stránka není jen o vizuálu, ale i o soundtracku. Ten je oproti vizuálu na zatraceně vysoké úrovni. Dobová hudba je nedílnou součástí Mafie a tady si tvůrci dali záležet, což jim chválím. A nemám v tomto případě co vytknout.

Když se na hru podívám jako celek, tak nechápu, jak mohli vývojáři vydat takto očekávanou hru v takovémto stavu. Byť pevně věřím, že vše bude časem opraveno. Tak pro nás je důležité, to teď. Celá myšlenka příběhu, zasazení do let kolem roku 1968, soundtrack, hratelnost. To celé je zkrátka dobře, ale vše upadá v zástupu technických chyb, stereotypní výplně mezi příběhovými misemi a velmi nevyváženou umělou inteligencí. Nemohu se tak ubránit výroku o tom, že hra vyšla příliš brzy a byla tak nakonec sešitá horkou jehlou, jelikož vývojáře tlačilo datum vydání, které již nejspíše vydavatel 2K nechtěl posouvat. Bohužel to má neblahý vliv na celou sérii, která jak to vypadá, třetím dílem možná skončí a to by mě opravdu mrzelo. Pevně doufám, že se mýlím.

Mafia 3 disponuje neuvěřitelně poutavým konceptem, zasazením a hudebním podkresem. To vše je zadupáno do země špatnou optimalizací, spoustou bugů, glitchů a technických nedodělků, které podtrhává stereotypní záškodnické mise mezi těmi příběhovými. Američtí vývojáři své dítko zkrátka pustili do světa moc mladé a nepřipravené krutou realitu tam venku. Nebýt těchto technických chyb, hra by dostala rozhodně lepší hodnocení. Pevně doufám, že technické neduhy budou brzy odstraněny a doufám, že vznikne i nějaký čtvrtý díl, jenž napraví reputaci tohoto. Malá rada vydavateli 2K na závěr. Radši ať je obnoveno 2K Czech a celý vývoj se vrátí do našich rukou.