Mass Effect 3 hrdě a se ctí jde ve stopách svých předchůdců a uzavírá velkolepou scifi sérii.

Mass Effect 3 na PC, Xbox 360 a PS3

Psal se rok 2007 a na pultech herních obchodů se objevil titul, který se vtiskl do srdcí mnoha hráčů, tehdy jen těch vlastnící XBOX 360. Vývojáři, ale nejspíš viděli ve hře potenciál a o rok později vyšla i pro PC. Byl to obrovský boom a Mass Effect se stal hitem a letos máme tu čest v rukou držet jeho poslední díl, který ukončuje tuto velkolepou scifi ságu.

Mass Effect 3

Pánové ze studia Bioware nám sypou hry do našich PCček a konzolí, již nějakou tu dobu. Za ten čas spatřilo světlo světa mnoho herních titulů, které se ve svém žánru zapsali do historie, ať už to byli tituly fantasy světa jako Baldur’s Gate a Dragon Age, nebo tituly vědecko-fantastické (sci-fi) mezi něž patří hned několik her ze světa Star Wars (The Knights of The Old Republic, The Old Republic, atp) a právě tituly trilogie Mass Effect (dále jen ME).

Když se mi dostal do rukou právě tenhle závěrečný díl, byl jsem plný očekávání, jak vlastní celý příběh velitele Sheparda bude završen. Již dlouhou dobu předtím, než se hra objevila na pultech obchodů, nás Electronic Arts bombardovalo spoustou videospotů ze hry a slibovali nejlepší díl celé série. Mnoho nadšenců mělo i tu možnost si ME3 zkusit ještě před jejím vydáním v podobě demoverze. A nyní po dohrání třetího dílu mohu s jistotou konstatovat, že vývojáři dostáli svým slibům ze ¾.

Mass Effect 3 - recenze

Vylepšený klon svého předchůdce
Když sem si vedle sebe postavil ME2 a ME3 nemohl jsem si nevšimnout, že hry po grafické stránce vypadají totožně. Klidně bych mohl říci, že ME2 vypadá i o něco lépe. Vývojáři nám prostě naservírovali takový titul, který prostě běží a běžet bude. Zřejmě nechtěli připravit o velkolepé finále nadšence, kteří možná nedisponují nejnovějšími herními stroji.

ME3 vypadá, i přes menší grafickou dispozici, jenž zaostává za tituly jako Battlefield 3, úchvatně a svým předchůdců ostudu rozhodně nedělá.  Všechny lokace vypadají dobře, uspokojivě a krajinou se můžete kochat, tedy pokud vám to hra dovolí. Jelikož na prohlížení krajinek není za války čas a rozhodně ne v té, ve které jde o osud všech vyspělých civilizací galaxie.
Kapitolou samo o sobě jsou pak postavy, na nichž je vidět, že si na nich pánové zkrátka vyhráli. Mimika je prostě úchvatná a z každého pohybu obličeje víte s jistotou, co postava asi zrovna prožívá. Obličejová mimika konec konců patří odjakživa k jedné z nejvýznamnějších předností série ME.

Mass Effect 3Válka je na spadnutí
Příběhově hra navazuje spíše na poslední DLC ME2, než na jeho hlavní příběhovou linii, ale to bych trochu odbočil. Co by, velitel Shepard musíte ustát hned v úvodu útoku Smrťáků na Zemi a dostat se z naší nebohé planety pryč a když se vám to konečně podaří, musíte si udělat zastávku hned u sousedů na Marsu. Údajně se tam ukrývají plány zbraně na porážku Smrťáků. Ty se vám ovšem nepodaří jen tak získat a k hordám přetvořenců se coby dup přidal i dobře známý Neznámý z ME2.

Takže úkol je jasný, najít plány, zastavit Neznámého a Cerbera, porazit Smrťáky, zjistit co je katalyzátorem oné zbraně a aby toho nebylo málo, musíte sjednotit co nejvíce ras galaxie v boji proti společnému nepříteli. To vám, ale nijak neulehčí fakt, že několik národů se prostě nemá v lásce a tak vás čeká řada těžkých rozhodnutí, jež budou hrát v pozdějším dějství značnou roli.

Finále se odehraje přesně tam, kde to celé začalo, válka je na spadnutí a vy se špetkou posledních sil se snažíte Smrťáky zastavit a pomalu zjišťujete, že je to možná nad vaše síly. Jenže i v té nejtemnější hodině se může objevit paprsek naděje a dostanete možnost Smrťáky zastavit. Říkal jsem možnost? Ano, je tomu opravdu tak, vývojáři nám totiž připravili hned několik konců a vše závisí opravdu jen na vašich posledních volbách. A zde je kámen úrazu, jelikož vše co jste předtím učinili, ve finále nehraje žádnou roli a každý konec je vesměs totožný. Tak takhle jsme si to tedy nepředstavovali!

Mass Effect 3Kryj se a pal! Je to Call of Duty, nebo snad Battlefield?
Herní mechanismus více, či méně stojí na tom z ME2, ale přesto nechtěl být pouhou kopií svého legendárního předchůdce a tak dostál pár změn. Nejde, ale o změny jako spíše o zjednodušení. A ke všemu vám postačí jedna klávesa, ať už chcete běžet, někam vylézt, něco přelézt, krýt se, nebo s někým promluvit. A pokud jste se těšili na minihry jako hackování, přemostění obvodů, zapomeňte vše je striktně nascriptované.
Boje jsou také kapitolou samo o sobě a všechny probíhají prostě stejně, vysadí vás a vy se prostřílíte k cíli taktikou, Kryj se a pal! Někdy to připomíná spíše tituly jako Call of Duty, nebo Battlefield, než ME jak jsme zvyklí. Někdy vám to, ale nedá a i vy bude muset zapojit mozkové závity a uvažovat taktickou cestou za pomocí svých členů posádky, jejichž schopnosti vám nejednou zachrání kůži. Takže vám všechny lokace, krom některých přijdou zkrátka striktně koridorové a máte chuť je mít co nejdříve za sebou.

A teď přejdeme k tomu opravdu a jednoznačně nejlepšímu z celé série a to jsou dialogy a komunikace postav. Těch sice oproti ME a ME2 ubylo, ale stojí opravdu za to. Ne jednou se mi chtělo brečet, jak dobře rozhovory probíhali v kombinaci se skvělou hudbou a mimikou, kterou sem zmínil výše. Opět dostanete v rozhovoru volby, a buďto se chopíte role správňáka a půjdete cestou ochránce, nebo budete na všechny kašlat a dělat si co chcete, tím pádem jste na cestě renegáta, tento mechanismus v sérii funguje na výbornou a každý hráč si přijde na své.

Hudba v kombinaci s událostmi vedou k silnému emočnímu cítění

Soundtrack ke hře je jednoznačným skvostem, hudba skvěle podtrhuje události, které ve hře probíhají a hru vás doslova nutí hltat plnými doušky. Hra přestává být hrou. Nutí vás to vcítit se do rolí těch postav, které s vámi tu pouť na záchranu světa sdílejí. ME3 tudíž přináší novou perspektivu ve hraní a tj. silná emoční stránka, které se pokud jste fanoušci sci-fi neubráníte.

Mass Effect 3

Závěr

Mass Effect 3 je skvělým završením této scifi trilogie. Je podtržen skvělými animacemi a pompézní hudbou, která s událostmi podává emoční divadlo. Akorát ten konec by ještě mohli vývojáři doladit a ME3 tak uvést do stavu dokonalosti. Poprvé v historii ME dostanete také možnost zahrát si s přáteli v novém multiplayeru, který pro úplnou připravenost galaxie na válku, prostě musíte zkusit. Shrnuto podtrženo ME3 splnilo mé očekávání s menšími výtkami a jen mě mrzí, že to celé už vlastně končí.

Mass Effect 3 hodnoceníKlady:

Druhá polovina dějství
Propracované postavy