Metal Gear Solid: Rising - preview

Další díl vynikající série Metal Gear Solid bude opravdu hodně záživný. Zabojujete si v něm totiž především na blízko s pomocí mocného meče, s nímž půjde snadno cílit na jednotlivé tělesné části nepřítele. Šťavnaté bitky budou samozřejmě zabaleny do lákavého příběhu a krásné grafiky.

Ačkoliv geniální herní tvůrce Hideo Kojima po dokončení čtvrtého dílu legendárního a takřka dokonalého Metal Gear Solid prohlašoval, že si chce dát pauzu a pak se pustit do něčeho nového, zjevně to nevydržel a po jeho duchovním dítku se mu zastesklo. Na E3 tak mohl být v plné kráse prezentován titul, který sice nenese číslovku, která by potvrzovala pokračování v sérii, ovšem to nám může být stejně jedno. Mnohem důležitější totiž je, že nese název Metal Gear Solid a že na něm opět pracuje Hideo Kojima. To by totiž měla být dostatečná záruka toho, že se dočkáme vynikajícího produktu. Ostatně, trailer napovídá, že vůči Metal Gear Solid: Rising jen tak někdo nedokáže zůstat chladným. Tahle hra opět slibuje mnohé a autoři jasně míří do těch nejvyšších kvalitativních pater. Ostatně, Metal Gear Solid ani jinam nepatří, byť se jedná o spin-off.

Hlavním hrdinou Metal Gear Solid: Rising není nikdo jiný než dobře známý Raiden, za kterého jsme si zahráli už v Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty a který byl podpůrným charakterem v Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots. Děj nejnovějšího dílu by měl sledovat Raidenův přerod v charakter, který by se dal nejlépe přirovnat ke kybernetickému ninjovi. V této poloze vystupoval právě ve čtvrtém díle. Rising se tak odehrává mezi dvojko a čtyřkou, což je rozhodně období, které stojí za prozkoumání z řady důvodů. Osud Raidena ale bude přeci jen v popředí. Zažijete chvíle, kdy byl jeho přerod v novou osobnost ještě v plenkách. Tehdy nebyl Raiden zdaleka tak dokonalý a působil spíše krutě a neurvale. Postupně se ale vylepšuje, což bude mít hráč možnost přímo sledovat. Bohužel, autoři drží zbytek příběhu přísně pod pokličkou a nechtějí ani nastiňovat, protože fandové série by si rychle domýšleli souvislosti, a to i mylně. Mohlo by pak docházet k nemilým dezinterpretacím. Příběh je však tak důležitou komoditou hry, že ho autoři nechtějí odhalit dopředu. Dělali to tak pokaždé a vždy to bylo ku prospěchu samotných hráčů. Není totiž nic lepšího než sednout ke hře a nevědět, co vás následující hodiny čeká. Je to tak mnohem lepší, než znát dopředu půlku děje a celé pozadí.

Metal Gear Solid: Rising bychom zřejmě stále mohli zařadit do škatulky plíživých (stealth) akčních her, ačkoliv samotní autoři žádné kategorizaci neholdují a pracují s herními prvky tak, jak se jim to hodí. Ostatně, Hideo Kojima je právem považován za jakéhosi herního režiséra a standardizované mechanismy na Metal Gear Solid nikdy tak docela neseděly. Navíc Rising podle všeho omezí plíživou složku na úkor dynamických bojů, a to především bojů s chladnou ocelí. Ano, v Rising se bude hojně bojovat na meče. Raiden se přeci proměňuje v ninju, byť říznutého kyborgem, tak je jen logické, že jdou autoři touto cestou. Hráči však budou mít stále možnost řešit situace se značnou dávkou volnosti. Mnohdy se tak budou moct rozhodnout, zda se danou sekvencí probojují, nebo zvolí tichý postup, případně oba zkombinují.

Když už ale zvolíte nenápadnost, využijete přitom podle autorů Raidenových nadstandardních schopností, jako je vysoká rychlost a pohyblivost. To znamená, že nebudete půl hodiny vyčkávat ve stínu než projde stráž, ale i když se budete plížit, budete to dělat agresivně, a spíše kolem protivníka problesknete, aniž by si toho všimnul. Tvůrci jdou ke všemu s dobou a chtějí do hry výraznější měrou zapojit vertikální rovinu. S Raidenem si tak zašilháte a často budete spíše stoupat, než abyste šli rovně. Vývojáři tvrdí, že chtějí zachovat tradici série a budou tak hráče motivovat k tomu, aby hrou procházeli pokud možno bez zabíjení. I když už se vrhnete do boje, budou tu způsoby, jak ho zakončit pro nepřítele méně fatálně, například omráčením. To ale neznamená, že když se vám bude chtít, nebudete ho rozsekat na cimpr campr. Samozřejmě, že můžete, hra vám ale mnohde připomene, že to není tak úplně morální.

Myslíme si však, že boje s meči budou tak lákavé, že se mnozí hráči nechají unést a nepřátele budou drtit jen proto, že to bude tak zábavné. Autoři jsou si toho naštěstí vědomi a neposílají proti vám jen lidské protivníky. Ti naopak budou v menšině, naopak většinou budete bojovat proti kyborgům a robotům. Ty samozřejmě můžete pobít bez výčitek. A hra s tím dokonce počítá. Tvůrci do ní totiž integrovali hodně ojedinělý prvek, který nazývají „zan-datsu“, což by se dalo přeložit jako rozřezej a vezmi. Jako popis je to velmi přesné. Z rozmlácených robotů a kyborgů totiž budete moct vyjmout jednotlivé části a využít je ve svůj prospěch. Jedná se například o energii, zbraně, munici, náhradní díly, důležité předměty nebo třeba informace. V traileru, který vyšel ku příležitosti E3, je například patrné, jak Raiden vyrve zářící mechanickou páteř z kyborga, která slouží jako baterie, a s její pomocí vyléčí své šrámy.

Jak už jsme zmínili, bitky na meče vypadají nesmírně zajímavě. Hlavní Raidenovou zbraní je vysokofrekvenční šavle, což je opravdová zbraň z budoucnosti. Ačkoliv nezabíjí na dálku, lze s její pomocí bojovat neuvěřitelně precizně. Jedná se o jeden z nejdůležitějších herních prvků celého Metal Gear Solid: Rising. Konkrétně mluvíme o možnosti zaměřit se přesně na určité části nepřátel. Nepůjde tedy o pouhé mačkání tlačítek a sledování bezhlavě mlátícího hrdiny. Hráč bude muset sledovat, co se na obrazovce děje a přesně mířit. Hra mu to samozřejmě poněkud zjednoduší, například aktivováním zpomaleného času, kdy půjde lépe zacílit na kýženou část těla. Tímto způsobem tak budete moct snadněji vyřadit i silnější nepřátele. Prostě se zaměříte na jejich slabinu, a tu budete osekávat. Nejprve je pochopitelně nutné ji objevit. Podle toho, jak protivníka rozsekáte, z něj také vypadnou určité díly, jak jsme si řekli výše. Z každého soupeře tak dostanete pouze něco, nikoliv všechno.

Na Metal Gear Solid: Rising rozhodně není nejdůležitější grafika. O to příjemnější je ale zjištění, že by hra měla vypadat parádně. Ostatně, vizuální stránka byla vždy třešničkou na Kojimově dortu, především pokud šlo o styl. Nyní by tomu nemělo být jinak. Zatím to tak vypadá na další plnohodnotný díl série Metal Gear Solid, což samo o sobě stačí, aby se začaly těšit miliony fanoušků po celém světě. Novinka by pak mohla zaujmout i ty, kdo se sérií ještě nemají zkušenost. Rising totiž bude samostatným titulem, a ačkoliv se znalost předchůdců pro lepší zážitek hodí, podmínkou nebude. Hra by měla vyjít na X360, Playstation 3 a PC.

 

METAL GEAR SOLID RISING (PC/X360/PS3)
Výrobce: Kojima Productions
Vydavatel: Konami
Popis hry: multiplatformní Metal Gear odehrávající se mezi druhým a čtvrtým dílem
Datum vydání: prosinec 2011