Taky patříte mezi ty hráče, kteří dnes již se slzou v oku vzpomínají na jednu nepříliš typickou hru s japonskou neohroženou freerunnerkou jako hlavní hrdinkou? Ano? Skvěle! Tak si vezměte kapesníky a slzy si pěkně rychle setřete. Protože dlouho očekávané pokračování Mirrors Edge Catalyst pomalu klepe na dveře a díky Microsoftu jsem dostal možnost dostat se do uzavřené bety této hry na Xboxu One. Asi si všichni říkáte beta? Vždyť co by tam tak mohli testovat, žádný multiplayer tam není. No, ten opravdu není, jediné v čem se měříte s ostatními hráči jsou žebříčky, které fungují v některých side aktivitách. Ale to nejpodstatnější je, že test probíhá hlavně kvůli chodu samotné hry. Pánové z DICE totiž nakročili do pro ně neznámých vod open world her. A právě otevřený svět je to, co je třeba pečlivě otestovat.

On celý tento test byl velmi neobvyklí, už jen po stránce obsahu. Chvíli sem měl pocit, zda tam hra není po dějové stránce celá. Nebyla, ale ten pocit tu byl. BETA obsahovala několik příběhových misí a spoustu vedlejších misí. Aby toho však nebylo málo na scéně nechyběly ani challenge. Zkrátka bylo co dělat a tak není divu, že hraním této bety jsem strávil spousty času. I když si teď říkám vlastně proč, za měsíc a nějaký ten týden k tomu vyjde plná verze a já to budu celé hrát znovu. Odpověď je prostá, ale k ní se dostaneme za chvíli.

Nejdříve v rychlosti mrkneme na děj, který bude velmi těžké definovat, jelikož se nedá s přesností říci, jestli není vytržen z kontextu celé hry. Na začátku hry se hlavní hrdinka Faith probouzí z nočních můr ve vězeňské cele. Její cesta nakonec povede na základnu Odporu. Odpor je skupina Runnerů, kteří se postavili proti místní tyranské vládě korporátní společnosti a právě Faith má být, díky svým schopnostem, klíčem k úspěchu. Asi není třeba říkat, že vše se bude pravděpodobně točit kolem jakéhosi spiknutí a rodina Faith s tím měla co dočinění. Bohužel zatím je těžké nějakým způsobem příběh hry blíže specifikovat. Ale na druhou stranu je nutné dodat, že vypadá slibně. Obzvlášť, když komiksové prostřihy prvního dílu byly nahrazeny plnohodnotnými cutscénami, které vypadají díky nové generaci Frostbite enginu zatraceně dobře.

Vzhledem k použití právě tohoto enginu si člověk říká, že hra musí vypadat fantasticky. Jenže je nutné zavzpomínat na všechny tituly studia DICE a vyjde vám samá koridorová zaležitost, či multiplayerová aréna, jenže hru v otevřeném světě by jste hledali marně. Tím prvním experimentem je právě nové Mirrors Edge Catalyst, které nabízí poměrně slušně rozlehlé futuristické město. Tím sem vlastně nechtěl říct, že by hra vypadala špatně, to vůbec ne, ba naopak, ale někomu to tak přijít může, alespoň na první pohled. Přeci jen kdo je zvyklí na téměř sterilní bílé prostředí.  Na druhou stranu, ten kdo hrál první díl bude velmi rychle doma. Exkurze po střechách místní megapolis je naprosto úchvatná, ale nikoliv bezchybná a právě zde pramení důvod, proč je hra uvolněna v beta testu. Přesto, že hra vypadá výtečně, tak je zde poměrně dost chybiček, které rozhodně nepřehlédnete jako doskakující objekty, propady snímkování a někdy kompletní výpadky obrazu. Ani na chvilku jsem tak nenabil dojmu, že toto je finální produkt a je stále co opravovat.  Ještě se vrátím ke snímkování hry. Jen velmi těžko se mi odhaduje kolik snímků za sekundu hra běží. Na první pohled si řeknete šedesát, ale záškuby, ke kterým sem tam zřídka docházelo, mi to poněkud vyvraceli. Podstatné je zhruba to, že hra běhá naprosto plynule, tedy krom těchto drobných záškubů, ty naštěstí jsou nikterak časté.

Stále jsem neodpověděl na předhozenou otázku že? No, tak teď už jdu na ní. To, co mě u bety tohoto titulu drželo byla jednoduše naprosto návyková hratelnost. V žádné jiné hře s otevřeným světem si nepřijdete tak svobodní a plní pocitu, že může vše co si zamanete. Jistě uplná pravda to není, ale ten pocit se opravdu dostavuje. Pohyby hlavní hrdinky jsou plynulé a ladné a je naprosto fuk, zda zrovna běháte, skáčete, lezete, či někomu nakopáváte jeho drzí konglomerátní zadek. Nehledě na to, že díky pohledu z vlastních očích je to zatraceně cool. To co fungovalo v díle první, zde funguje rovněž. Jenom je to celé daleko lépe ochucené a navíc s příměsí několika chuťovek navíc. Například fakt, že máte v soubojích odděleny ruce a nohy je prostě skvělé. Díky celému systému pohybu, skoků, úskoků, úderů a kopů můžete vytvářet velmi efektní komba, která jste v žádné jiné hře rozhodně neviděli. Na druhou stranu ze hry zmizela možnost použití palných zbraní, takže na vojáky se zbraněmi musíte jít chytře a jeli možnost, tak se jim raději úplně vyhnout.

Poslední novinkou ve hře je vývoj samotné Faith. Hrdinka disponuje třemi různými vývojovými stromy: pohyb, boj a vybavení. Na první pohled to může přijít zbytečné, přeci jen v prvním díle nic takového nebylo, ale mě to přijde naprosto logické. Nikdo se nenarodí jako všeuměl a právě z toho autoři čerpali. Naše ženská protagonistka se tak bude muset všemožné triky a pohyby nejdříve naučit a nejlepší škola je praxe. Vše je založeno na zkušenostech, které pochopitelně vedou k dalším úrovním a ty vedou ke zkušenostním bodům, jenž je možné investovat do daných vývojových stromů. Faith třeba při seskoku zpočátku vůbec neprovádí kotoul při dopadu, ten je zde zařazen jako schopnost. Či její chvaty nejsou tak efektní, to celé se postupem hrou mění. A sledovat jak vaše postava roste je v tomto případě nedílnou součástí hratelnosti. Člověk se do postavy lehce vciťuje, což je zaručeně kladným faktorem a hra vás ještě více do vtáhne do sebe.

Beta test Mirrors Edge Catalyst ve mě zanechal ve skrze pozitivní dojmy a já se nemohu dočkat finální verze. Ano, je pravda, že současný stav hry není bez chybný, ale nejedná se o nic, co by se nedalo do měsíce a půl vyřešit a opravit, stačí se podívat na takové The Division, které se během měsíce vyvinulo neskutečným způsobem. Hra také demonstrovala své novinky, kterým vévodil otevřený svět a v těsném závěsu nové pohyby hlavní hrdinky. Příběh byl nastíněn, ale jeho konečnou formu musíme počkat až do finální verze, která se na pulty obchodů dostane 6. června tohoto roku. Já držím palce vývojářům, jelikož jejich nová hra nemá daleko k zastínění svého předchůdce. Good Luck!