Moto GP 15 - Recenze

Pokud existuje svátek, který slaví všichni motorkáři po celém světě, pak je to každoroční šampionát silničních motocyklů Moto GP. V rámci něhož se jeho závodníci podívají takřka po celé světě.  To znamená, že pokud jste fanoušek tohoto sportu, pak se alespoň jednou ročně na nějaký ten závod můžete podívat a to dokonce i u nás. Každým rokem se tu jede jedna Grand Prix a to na Masarykově okruhu v Brně. I když je tato Velká cena od každého z nás co by kamenem dohodil, tak ne každý se na závod dostane. Ono upřímně se nejedná o levnou záležitost. Proto můžeme být rádi, že se na takový šampionát podíváme každoročně alespoň virtuálně a letošní rok není výjimkou.  A co bychom byli pouhými diváky!  My budeme těmi slavnými jezdci! Je tomu opravdu tak, na pulty herních obchodů vtrhl nový ročník závodní hry Moto GP 15 a není se podíváme na udělený verdikt.

Vzhledem k tomu, že tento ročník má na svědomí studio Milestone, které mě letos zklamalo, byl jsem opravdu skeptický vůči této hře. To samé studio totiž vydalo hru RIDE, která se stejně jako Moto GP nese v duchu motocyklových závodů, akorát se neproháníte jen po okruzích, ale navštívíte i silnice různých údolí, měst, či pobřeží. Přestože hra obsahově byla velice příjemným překvapením, tak po technické stránce hra poněkud selhala, což byla opravdu škoda a oprava trvala dlouhé dva měsíce po vydání. Proto můj skepticizmus vůči Moto GP 15. Když jsem hru dostal do ruky, tak najednou byly obavy ty tam. Nejen, že hra vypadá na první pohled mnohem lépe než Ride, ale zároveň drží stabilní framerate bez jediného dropu. Modely motocyklů jsou vytvořeny na jedničku, vše je přesně takové  jaké by jste si přáli. Jednotlivé části motocyklů do sebe zapadají jako kousíčky jedné skládačky a kdyby jste vypustili trať okolo a představili si motocykl ve výstavní hale, pak by jste nevěřili, že jde o počítačovou grafiku.

Tratě jsou na tom sice o něco hůře, ale přesto vypadají velice povedeně a upřímně jsem se neubránil u nějakých kousků srovnání s jinými závodními hrami, tedy konkrétně Forza Motorsport 5 a Project CARS. Suveréním vítězem v grafickém zpracování tratí je pátá Forza, ale v porovnání mezi Project CARS a Moto GP, to již ve spoustě případů nebylo tak jednoznačné a některé modely tratí se mi více líbily v případě Moto GP, což je s poněkud horším enginem až údivu hodné.

Grafika pochopitelně není vším, pokud si chcete závodní hru na plno užít, pak tím nejpodstatnějším faktorem je v tomto případě fyzika a jízdní model. V tomto ohledu hru musím pochválit, jelikož svůj úděl zvládla na výbornou a na své si přijdou, jak úplní amatéři, pokročilejší hráči (mezi něž se řadím v tomto žánru), tak i vášnivý motorkáři a fanoušci do těchto strojů (to mám potvrzeno od známého, kterého jsem před hru posadil a byl nadšený, tudíž máme i názor znalce). Fyzikální model má zde tři varianty, konkrétně se jedná o nastavení standart, semi-profesionál a profesionál. Každý disponuje poněkud jiným nastavením pomocníků a trochu jiným chováním. Poslední varianta pak počítá naprosto se vším, brzdný systém je rozdělen na přední a zadní brzdu a je nutné počítat s každou nerovností trati.

Obsahově hra také nezaostává a v nabízí opravdu spoustu herních režimů, kterému vévodí kariéra. V tomto režimu si vytvoříte vlastního jezdce, s nímž budete postupně stoupat v soutěžích, sbírat sponzory a nakonec si budete moci vytvořit i vlastní tým. Pochopitelně se můžete stát i jezdcem jednoho ze spousty existujících týmů. Svůj postup začnete u třídy Moto3 a postupně se budete vypracovávat na výsluní, tedy až ke královské kubatuře Moto GP. Před spuštěním každého závodního víkendu v kalendáři, vás hra vyzve k zvolení obtížnosti A.I., která i na normálním stupni obtížnosti dokáže opravdu zatopit, následně si vyberete zda budete hrát pouze závod, či si k tomu přidáte kvalifikaci a trénink, nemůže chybět ani výběr počtu kol, které v závodu pojedete a minimem je zde stanovena hranice tří kol. Jelikož jsem spoustu tratí neznal, upřímně závody Moto GP v televizi příliš nesleduji a můj poslední ročník této hry byl od studia THQ v podobě MotoGP 3, zvolil jsem variantu kvalifikace a závodu. V rámci kvalifikace, která trvá dvacet minut v mém nastavení, jsem si každou trať náležitě najel, abych mohl v závodu předvést co nejlepší výkon.

Další režimy jsou také standardem celé série a nechybí zde klasický závod na čas (Time Trial), okamžitý závod (Quick Race), závodní víkend, či celý šampionát v rámci jedné sezóny. Zde vyjmenované režimy, mezi něž patří i kariéra, jsou základní a první složkou celé hry, vedle níž jsou postaveny další režimy. Mezi ty patří například multiplayer, který zde nabízí nejen závody online, ale také dnes již ustupující split-screen, za něž jsem opět rád a myslím, že na konzolách je to jeden z velmi podstatných režimů. Aby toho nebylo málo je zde ještě režim, který mapuje slavné události v rámci šampionátu Moto GP, tudíž máte připravený nějaký scénář, chcete-li historickou událost, kterou můžete zažít na vlastní kůži. Tento režim spočívá v dosažení určitého postu, z někdy velmi nepříznivých situací a úspěch zajistí jen to, jak si povedete a zda dokážete zopakovat to, co se již stalo skutečností. Některé výzvy jsou opravdu oříškem a vyzkouší váš skill opravdu pečlivě, nehledě na to, že hra je automaticky nastavena na úroveň fyzikálního modelu profesionál a tím se ta pravá výzva uceluje.

Musím říct, že režim postupu po úrovních se stal natolik oblíbeným, že se z klasického a svého žánru RPG, přesunul téměř do každého žánru a Moto GP 15 není výjimkou. Za každý závod jste odměněni zkušenostními body, které slouží pochopitelně k dosažení vyšší úrovně. Nová získaná úroveň z pravidla znamená odemčení nového vybavení, které si můžete umístit na svého jezdce. Převážně se jedná o rukavice, kombinézy, boty a helmy. V režimu kariéry, pak kromě zkušeností dostáváte i peněžitou odměnu, za níž si můžete koupit nové motocykly, jenž jsou jedním z milníků stojím mezi vámi a vyšší třídou.

Zároveň musím říct, že i když jsem měl z této hry spoustu pozitivních pocitů a hra mě opravdu mile překvapila, tak se z části naplnila i má obava ohledně technického stavu hry. Hra totiž po několika závodech zpravidla spadla, či zůstala viset na animaci po projetí cílovou páskou. Naštěstí jsem nemusel čekat dlouhé měsíce na opravu hry a poslední patch stabilitu hry opravil. Ale i tak mě mrzí, že autoři vypustili na trh nehotový produkt, přesto že věděli, že se nejedná o plně funkční a bezchybný kousek. Kdyby tato hra nebyla dobrá v tom, čím skutečně je, tak bych nad studiem Milestone opravdu zlomil hůl. Ještě mají jednu šanci v podobě Sebastian Loeb Rally Evo, tak doufám, že ze všech chyb se studio již poučilo.

Moto GP 15 je výtečnou závodní motocyklovou hrou a simulátorem, která ostudu svému jménu jednoznačně nedělá. Naopak posouvá své hranice neustále dále, za což budou fanoušci této série dozajista vděční. Graficky se hra opět posunula o krůček kupředu, fyzikální model je výborný a zvuk motorů stojí také za to. Škoda těch několika drobných chyb na kráse, při startu hry, avšak přehlížet se to nedá. Výhodu budou mít pochopitelně ti, kteří si hru pořídí nyní a plně provozu schopnou. Hra vyšla kromě testované platformy Xbox One, také na Xbox 360, Playstation 4, Playstation 3 a PC.

HODNOCENÍ: 8/10