Nail´d je nová zběsilá off-road závodní arkáda od firmy Techland. Jedná se budgetový titul s nižší pořizovací cenou, který neoplývá ambicemi zapsat se do historie jako nejlepší závodní arkáda všech dob a za krátký čas nespíš nadobro zmizí v propadlišti času. Přesto si však myslím, že Techland udělali hru, která má co nabídnout, a na které si někteří hráči mohou dokonce i smlsnout.

Naild

Naild má několik předností, které se snaží hru prodat. Tak jistě je to pocit z rychlosti jízdy. Opravdu málokterá závodní hra se může pochlubit tak zběsilou a akční jízdou jako Nail´d. Je to prostě arkáda jako řemen a s tím se k ní také musí přistupovat. Nad svým vozidlem (ATV, off road motorka) máte vždy téměř 100% kontrolu, jelikož fyzika zde hraje až druhé hous...nenene....fyzika zde vlastně nehraje vůbec žádné housle. Možná jen sem tam trianglový part. Jinými slovy, tady se prostě na žádné drifty, pokročilý kolizní systém a podobně featurky nehraje. Do toho všeho si přidejte ještě turbo, které se nabíjí různými činostmi - projíždění ohnivých branek na trati, průlet ohnivými kruhy, správné přistání ze skoku, vyhození soupeře z tratě apod. Po aktivaci turba se jízda ještě více zrychlí a hra už pak vyžaduje bystré reflexy, abyste se vůbec udrželi na trati nebo nenabourali.

Naild

Kromě adrenalinové jízdy se Nail´d dost soustředí na vertikální hratelnost. Napsané to zní asi divně, ale v podstatě jde o to, že se ve hře hooodně skáče a často není problém ve vzduchu setrvat i více jak 5 vteřin. Během letu je možné a také téměr nezbytné vozidlo nadále ovládat. Pohybem páčky dopředu a dozadu je možné korigovat délku letu a doleva a doprava dokonce i ve vzduchu zatáčet. Žádné triky a machrovinky ve vzduchu dělat nelze, za což jsem byl rád, protože by to stejně jen zbytečně komplikovalo jednoduchou a rychlou hratelnost.

Naild

Nail´d má v rukávu ještě další trumf. Jsou jím tratě, resp. jejich design. Hra nabízí 14 tratí ve 4 různých prostředí: Arizona, Yosemitský národní park, Řecko a Andy. Jestli si někdo z autorů zaslouží pochvalu, tak jsou to právě designeři. Tratě nejsou v žádném případě lineární. Každou chvíli narazíte na rozcestí, zkratku, vedleší cestu, až vám z toho půjde hlava kolem. Některé vám pomohou se do cíle dostat rychleji, jiné vás zase naopak zpomalí. Pro příklad: Jedete do téměř 90 stupňového stoupání, abyste vzápětí skočili a 7 vteřin plachtili mezi několika horkovzdušnými balóny, vyhlédli si mezi skalami ideální místo pro dopad a po přistání si to jak široni uháněli lesem za pomoci turba dál, aniž byste se potkali s některým z mnoha přítomných stromů. Kdybych měl na hře vypíchnout jednu jedinou věc, kterou se Nail´d odlišuje od konkurence, tak bych zmínil právě tratě. Na těch se tvůrci vyloženě vyblbli.

Naild

Hru jsem hrál na nejvyšší obtížnost Hard a AI soupeřů zpočátku dlouho stagnovala, až jsem si začal myslet, že budu pravidelně dojíždět první s třeba 15 vteřinovým náskokem. Naštěstí začalo zanedlouho přituhovat a závodění tak bylo konečně zajímavé. V hlavním singleplayer režimu nazvaném poeticky Tournament, na hráče čeká zhruba 50 závodů. Kromě obyčejných závodů na 3 kola nebo z místa A do místa B, se můžeme dočkat např. Stunt závodů, ve kterých nezáleží na jaké pozici dojete, ale kolik bodů nasbíráte. Body se v tomhle případě dostavají za stejné věci, za které se dostává turbo. Tenhle typ závodů se mi ale moc nelíbil a celkově mi do konceptu hry nazapadal. Dále na vás čekají tvz. Mutator závody, což jsou vlastně obyčejné závody, akorát vždy s nějakou specialitkou typu nekonečné turbo, nemožnost do nikoho narazit apod. Po některých vyhraných závodech se odemknou nové díly na vaše vozidlo. Každý odemčený díl sice některé jízdní vlastnosti přidá, ale zároveň některé ubere. Kromě singlu Nail´d obsahuje i multiplayer, ve kterém se může utkat až 12 živých soupeřů, ale zatím nebylo s kým hrát.

Naild

Po grafické stránce je Nail´d ucházející hrou. Určitě se nejedná o kdovíjakou pastvu pro oči, na druhou stranu koukat se na to v pohodě dá a stejně se nikdo v té šílené rychlosti moc kochat nemůže. Modely vozidel patří mezi ty slabší, za to krajina vypadá k světu a celé je to hodně barevné. Framerate byl téměř po celou dobu hraní stabilní a to i při těch nejvyšších jízdních rychlostech a s vysokým počtem soupeřů na obrazovce. Svůj účel tedy grafická stránka plní dobře. Tady problém není. Ohledně zvuku a soundtracku také nemám co vytknout. Komu nevadí kapely jako Slipknot, Queens of Stone Age apod. bude si lebedit.

Naild

Mívám ve zvyku první chválit a poté případně hanit to, s čím jsem nebyl spokojen. Ani Nail´d není ve své kategorii hrou ideální, takže prostoru pro kritiku je tu dost. Poměrně dlouho mi trvalo, než jsem si zvykl na pravidla hry. Jakmile totiž přejedete/přeskočíte neviditelnou bariéru trati, nemine vás bouračka a zpětný respawn na trať (cca 4 vteřiny). Vzhledem k celkové složitosti některých tratí není vždy jednoduché odhadnout kam se smí a kam ne. Dále, jak už jsem zmínil, ve hře není implementovaná téměř žádná pokročilá fyzika a stalo se mi, že na některých místech jsem naboural vícekrát, ale jednou jsem se jen odrazil zpět na trať a podruhé to už byla havárie s respawnem. Mimochodem respawn je v Nail´d vůbec trochu vykutálená věcička. Není to pravidlem, ale stáválo se mi, že jsem na tom po respawnu byl někdy lépe než než před respawem! Kupříkladu si to takhle drandím na 4. pozici, najednou zatáčka, úzky koridor, bouračka, respawn, pokračování závodu, ale tentokrát již na 2. pozici. Zprvu jsem si myslel, že se pletu a je v tom něco jiného, např. bouračka ostatních závodníků, ale brzy jsem odpozoroval, že takhle to není. Prostě jen dost velkorysý respawn. Soundtrack se mi celkově líbil (obsahuje dost hitů z mé oblíbené GH), ale větší výběr by nikomu neuškodil. Větší rozmanitost v typech závodů by také byla jen přínosem, ale člověk se nesmí nechat unést a vzpomenout si, že jsme v lacinějších budgetových vodách.

Naild

Nail´d bych zakončil asi takto. Jestliže máte arkádové závody přímo v lásce a nad zmiňovanými neduhy mávnete rukou, protože vy si stejně hlavně chcete rychle a jednoduše zajezdit (a zalétat) na etrémních tratích a v extrémních rychlostech, pak bych Vám Nail´d doporučil. V jakémkoli jiném případě nad koupí neuvažujte. Jedná se o oddechovku, která zabaví v singlu při nejlepším 3-4 večery a pak zbývá multiplayer.