Need for Speed Rivals - Recenze

Need for Speed Rivals

Máte rádi rychlá auta, honičky s policií a spoustu adrenalinu? Tak se usaďte do sedadel, jelikož se podíváme na zoubek poslednímu přírůstku do závodní série Need for Speed. Ten nese podtitul Rivals a prakticky navazuje na díl Hot Pursuit z roku 2010, ovšem prodělal několik vylepšení. A jedná se vůbec o díl, který by stál za hraní?

Rivals jsou dílem, které v sobě snoubí prvky hned několik posledních počinů této závodní série a to již zmíněný Hot Need for Speed RivalsPursuit namíchaný volností z Most Wanted a vložen do krajů The Run. Celkově mám dojem, že když jsem si před hraním pustil právě Hot Pursuit, měl jsem u Rivals pocit jaké si ho dejavu, jako bych tyhle scenérie už projížděl. Ano je to tak, mapka se v některých úsecích podobá té z Hot Pursuit. Ovšem nebylo to nic na škodu.

Za hrou tentokrát stojí nové studio Ghost. No nové je jen z názvu, jelikož ho tvoří převážně bývalý členové Criterionu a DICE. Podle toho také hra vypadá. Běží na Frostbite 3 a fyziku kopíruje ze závodních her Criterionu. Rozdíl je v tom, že driftováním nebudete bez postihů řezat zatáčky, ale pokud například narazíte do značky, pak bude vozidlo rozhozeno. Takže to vypadá, že hra si bere z předchůdců, co se jen dá a nepřináší nic nového. To ovšem není pravda. Hra nově disponuje systémem All-drive, který nahrazuje Autolog a bortí hranici mezi single-playerem a multi-playerem.

Tohle je válka! Ano, opravdu.

Máme tu také návratk příběhu, který byl v Most Wanted, asi z dobrých důvodů vynechán. Příběh se zde nese v opravdu vážném duchu. Policie a pouliční závodníci jsou zde opravdovými rivaly a jdou po sobě jako hladoví psi. Situace se ve hře postupně přiostřuje a někdy máte pocit ze sestříhaných záběrů, co by příběhových videí, že jde pomalu o pouliční válku. Ono to vlastně od toho nemá daleko. Kdy například v 6té kapitole máte pomocí ukradené a posprejované policejní káry zlikvidovat 3 policejní vozy.

Ano, je to tak. Příběh se zde tváří velice vážně, bez jakékoliv nadsázky. Celý děj je pak podán z obou pohledů. Buď usednete do vozu jako pouliční závodník, nebo budete hájit zákon v robustních supersportech s modro-červenými majáky. Tak jako tak v Need for Speed Rivals na vás bude dýchat adrenalin a rychlost ze všech stran.

Jde se závodit!

Příběh samozřejmě můžete ignorovat. Tady jde přece o ježdění, závodění a honičky s policií. Příběh vám do cesty staví akorát milníky a úkoly, které je třeba splnit, abyste se ve hře posunuli dále. Je pak zcela na vás, jestli tak budete činit v roli závodníka, nebo strážce zákona. Ve hře mezi těmito stranami můžete libovolně přepínat, takže pokud vám nevyhovuje závodění, můžete se stát lovce a závodníkům pěkně zatopit v policejních vozech, které disponují rozhodně vyšší odolností.

Na výběr je několik typů závodů, kdy každá má svoje obdoby, ale v zásadě se moc neliší. Navíc pokud jste hráli Hot Pursuit, pak všechny tyto herní mody znáte. Je tu klasický závod, pak honička s policií v závodě hot pursuit, pak interoceptor, kdy se máte do 2 minut ztratit policii, nebo ji zlikvidovat a nakonec je tu závod s časem. Policie to má obdobné, s tím rozdílem, že jim nejde o to dojed do cíle, ale pochytat všechny padouchy. Závod na čas pak střídá Rapid Response, kde se musíte v časovém limitu dostat na místo a zablokovat cestu závodníkům.

Co však podle mého názoru dělá Rivals tou pravou adrenalinovou záležitostí je obtížnost, kdy prakticky každý závod se stává výzvou, jelikož jak vás policie zlikviduje, přijdete o všechny získané body. Takže je třeba pravidelně snižovat v Safe House hledanost, ovšem někdy to není jen tak. Některé milníky požadují k splnění určitý počet bodů, které musíte získat, pokud se schováte, musíte je sbírat znovu, jelikož je musíte nasbírat v jediné jízdě, což je kvůli neodbytné policii opravdový oříšek, zvlášť když se hledanost zvedá rapidním tempem. Proto je dobré auto občas ten sešlý a profláklý lak vyměnit za nový. I když já osobně své káry nalakuji jednou a tím to končilo, proč to taky měnit, když se mi auto tak líbí.

Need for Speed Rivals

Přes hory, doly, pouště, ranče a staveniště

Jak jsem nastínil dříve, hra odkazuje na spoustu svých předchůdců, někdy dokonce i k těm opravdu starým, takže někdy i zatlačíte slzičku v oku. Navíc prostředí je tak rozmanité, že se ocitnete snad všude, kde to jen jde. Podíváte se do lesů, pouští, stavenišť a zasněžených hor. Jediná chybka je snad jen to, že tato prostředí jsou zasazena do docela malého světa, i když to tak na první pohled vypadat nemusí, ale i tak má hra a její prostředí svoje kouzlo. Které občas kazí pár nedodělků, které mohou způsobit menší frustraci. Ovšem přeci jen hra, která představuje alespoň nějakou výzvu, je fajn.

Bylo to drahý, tak to bude ve všem!

Je krásné, že hru pohání engine, na kterém stojí Battlefield 4. Alespoň by to krásné bylo, kdyby fungoval jak má. Tedy nečitelnost prostředí je nádhera. Auta zničí, co zničit lze a ukončí svou cestu, tam kde by zvítězil snad jen tank. Ale občas hru trápí mírné doskakování objektů, nebo dokreslování detailů. Ovšem viděl bych to na problém, ne příliš doladěného, enginu, kterému chybí dobrá optimalizace. Přeci jen když si vzpomenu na takový Shift 2 Unleashed, tak ten měl krásnou grafiku a vše běželo jak má a určitě by se i v této době dalo čarovat a hra by běžela krásně.

Ovšem byla by to těžká práce, udělat hru pro tolik platforem s rozdílnými enginy, to radši ořežu náš milý frostbite a zblázněte se. No, upřímně? Někdy to k zbláznění je, ale zvyknout se na to dá. Přeci jen to samé jsme měli i v GTA 5. Já osobně pořád pokládám grafiku jako druhou věc, ta první má být vždy hratelnost, která sama o sobě je ve slušné hladině.

S přáteli je to větší zábava

Multi-player a single-player zde prakticky není, jelikož jsou obě tyto sféry propojeny systémem All-drive. Ten se dá samozřejmě přepnout do režimu single-player. Ovšem primárně s je Need for Speed Rivalsnastavena na to, abyste si hru mohli užít i s přáteli, tedy v tom lepším případě. Já měl štěstí, že jsem nalezl celkem dobré hráče a tak jsem si hru užíval, jelikož například proti policii jsme si dobře pomáhali. Co jsem trochu pozapomněl, je fakt, že ve hře neběží v danou chvíli jen váš závod, ale mohou se střetnout například dva zcela rozdílné závody. Hra tím dostává zcela jiný rozměr, který tu dřív prakticky nebyl, alespoň ne v „single-playeru“.

Dobrá zpráva je, že živí soupeři vám ve hře nelagují, pokud tedy nemáte zrovna pomalé připojení a váš bratr nesleduje úpěnlivě youtube. A když vše správně funguje, tak to hře přidává na kráse. Jenže ono to občas nefunguje a někdy se stane, že vypadne server a migrujete na jiný, což má za následek ztrátu pracně nasbíraných bodů. Inu, to opravdu naštve

Pár slov na konec

Need for Speed Rivals patří rozhodně mezi ty lepší díly série, alespoň ty novodobé. Pokud zrovna hra netrpí výpadky serverů, pak si hru můžete opravdu užít. Sám v ní mám nahrány desítky hodin. Dokonce hra vypadá po grafické stránce velice pěkně, pokud tedy opominete problém doskakování předmětů a dokreslování. To se vás tedy nebude týkat v nextgen verzi, i když i tady by se určitě chybka našla. Na druhou stranu hru pořád trápí řada technických nedodělků, ale budeme doufat, že dojde na jejich opravu.

HODNOCENÍ: 7/10