Ori and the Blind Forest – Recenze

Vezměme si letošní kalendář her a uznejte sami, že je opravdu nabitý velkými hity. Jenom na první pololetí vyšla, nebo ještě vyjde spousta velkých her. Ale i mezi těmito očekávanými tříáčkovými tituly jako je Dying Light, Zaklínač 3, Evolve nebo nový Batman, se najde menší hra, na kterou se zkrátka musíte těšit a to i přes to, že vlastně nevíte, o co přesně půjde, ale videa vás okouzlí natolik, že si říkáte: „Tohle musím mít!“ No, přátelé, je načase se vydat ze všech těch realisticky vypadajících titulů do tajů kresleného světa Ori and the Blind Forest.

Příběh, do kterého se necháte vtáhnout

Nemůžu říct, že jsem čekal od této hry něco převratného, nebo něco, co mě opravdu překvapí a dostane. Čekal jsem jen další hopsačku, která se ponese v duchu již zavedených značek. Ale jsem tak rád, že jsem se mýlil a byl jsem velmi mile překvapen. První spuštění této hry na mě vypustilo takovou míru emocí, kterou člověk jen tak nepochopí. Příběh je prostě něco, co je zde vyprávěno s takovým umem a přesto takovou jednoduchostí, že jen zůstává rozum stát. Vyprávění, které se na první pohled může zdát jako pohádka pro děti, je však velmi emotivní a dospělé. Začátek vypráví o dvou přátelích, kteří na sebe dávají pozor, ale něco se stane a na celý les padne temnota a osudy těchto přátel se tragicky rozejdou. Jednoduché, ale přesto neuvěřitelně skvěle podané.

Z celé krajiny se postupně vytrácí život a ne jinak tomu je i s maličkým Orim, který zůstal sám. Naštěstí i v té nejtemnější chvíli se najde plamínek světla a ten je třeba střežit. Obvzláště v době, kdy byl hlavní zdroj síly světla,velký strom v lese Nibel, ukraden stvořením, které se nazývá Kuro, tj. zlo ztělesněné černým havranem. Upřímně, moc se mi vyzrazovat nechce, jelikož způsob, jakým je hra vyprávěna, je jedním z velmi silných stránek hry. Vše je vyprávěno formou krátkých vsuvek vyprávěče a malého světýlka jménem Sein. Oriho osud musí být naplněn vzkříšením Nibela, než bude úplně pozdě.

Nádhera, prostě nádhera

Tato hra má hodně silných stránek a není náhodou, že jednou z nich je i její grafická stylizace. Kreslená grafika této hře prostě sluší, ale nejedná se jen o prachsprosté kreslené kulisy, ale žijící svět. Tedy ne, že by to v dobách takto zlých to byl život, o který by někdo stál. Svět, ve kterém se s Orim pohybujete, je opravdu kouzelný. Největší zásluhu na tom má, již zmíněná stylizace, ale to by samo sebou jen tak nefungovalo. Ale pohled na to, jak se stébla trávy ohýbají ve větru, ten pocit, že vás zlé bytosti z keřů sledují, je zkrátka neokoukaný a jedinečný.

Do toho všeho je hra okořeněna skvělým zvukovým podkresem. Ten má velkou zásluhu na jakýchkoliv vyvolaných emocích. Ať už se jedná o hudbu, vypravěče, zvuky prostředí, to vše tu má své místo a svou úlohu, kterou plní absolutně na jedničku. Zde naplno funguje symphonie propojující vizuální a zvukovou stránku. Dohromady vytváří něco, co se někomu málo kdy podaří. V tomto ohledu opravdu smekám před prací a fantazií vývojářů. Vytvořili něco, co vás vtáhne a nepustí, něco nevídaného a nádherného. Nezbývá než říci: „Nádhera, prostě nááádhera!“.

Plošinovka s prvky RPG

Po stránce hratelnosti se Ori na první pohled tváří jako další klasická plošinovka, ale opak je pravdou. Ori není jen obyčejná plošinovka. V kolika plošinovkách máte tři stromy schopností, zde vyjádřené třemi elementy světla: vodou, větrem a teplem. Každý z těchto stromů postupně zlepšuje různé Oriho schopnosti, kdy každý z nich je určen k něčemu trochu jinému. Jeden zlepšuje účinnost Oriho sebeobrany, další zvedá jeho bystrost. Pokud bych to specifikoval, např. si zapamatuje dané lokace se studnami světla a dveřmi a podobně. To v praxi znamená, že se vám zobrazí na mapě. Další strom má třeba za následek, že Ori vstřebává více energie ze světla, nebo naopak nespotřebovává tolik energie.

Hra disponuje spoustou puzzlů, různých záludných pastí, které vám také mohou pocuchat nervy, ale nenastane zde frustrace, z toho že byste nevěděli, jak dál. Spíš jen budete potřebovat najít způsob, jak svůj postup zdokonalit, jelikož pokud zemřete, objevíte se na nejbližší uložené pozici, nebo ve studni světla. Ukládání hry zde však neprobíhá z menu hry, ale vy sami si hru v bezpečných lokalitách můžete uložit, ale stojí vás to jeden bod energie světla. Na energii ze světla zde stojí podstatná část všech mechanizmů ve hře, dobíjet se může postupně, ale pomalu sama,nebo sbíráním světelných částic.

Je třeba brát v potaz i fakt, že hra je celkem komplexní na svůj žánr a tak je někdy nutné využívat sílu nepřátel proti nim samým. Navíc je třeba brát v potaz fakt, že ne vždycky je daná cesta tou nejlepší a jít rovnou za cílem se ne vždy může vyplatit. Ve hře totiž můžete nalézat různé orby, které vám mohou zvednout počet světelné energie, nebo té životní energie, takže průzkum tohoto nádherného světa je rozhodně na místě, a vlastně budete ho prozkoumávat s radostí.

Pokud bych měl na hře najít nějaké negativum, pak je to to, že hra i tato pohádka musí jednou skončit, a bude vám to trvat nějakých 8-9 hodin. Hodně to také záleží i na tom, jestli se rozhodnete svět prozkoumávat, nebo jen půjdete splnit cíl hry a vrátit světlo na svět. Další nevýhodou může být pro někoho absence multiplayeru, nebo kooperace, ale pokud bych dal ruku na srdce, tak v tomto případě mi to ve hře vlastně ani nechybělo, jelikož tento příběh si nejvíce vychutnáte právě sami.

Ori and the Blind Forest je neskutečně poutavá hra s nádherným grafickým zpracováním a zvukovým podkresem. Příběhem se tváří jako pohádka, ale má v sobě neskutečné kouzlo, ale i jistou vyspělost. Nabízí také velmi poutavou hratelnost, která v sobě poutá prvky RPG s klasickou plošinovkou. Pokud hledáte hru, která by vám vyplnila místo mezi čekáním na nějakou velkou hru, toto je ta pravá volba. A pokud máte Xbox One, či PC, jedná se v tomto žánru o sázku na jisto. Prostě MustHave!

HODNOCENÍ: 10/10