Project CARS – Recenze

Představte si hru, takovou, jejíž vizi však nemůžete uskutečnit, jelikož z nepochopitelných důvodů se váš nápad nezamlouvá žádnému z investorů. Pak vám zbývají už jen dvě věci - buďto svůj projekt nechat u ledu a začít se zabývat něčím jiným, nebo zkusit poprosit o zajištění vývoje samotné hráče. Vývojáři ze studia Slightly Mad Studios zvolili druhou možnost v rámci kampaně na stránce kickstarter. Svůj nápad nazvali Project Community Assisted Car Simulation, nápad, který všichni znají pod názvem Project C.A.R.S.. Všem je tedy už jasné, že jejich vizí byla hra, která se měla točit kolem závodní automobilové simulace. Project se dočkal ze strany hráčů obrovské podpory a nakonec došlo i na několik investorů a hra získala i vydavatele v podobě Namco Bandai. A jak se podařilo vývojářů dosáhnout svého snu o závodní hře nové generace? Pojďme se tedy usadit do kokpitů nablýskaných závodních bouráků. Je tady Project CARS!

Sen se mění ve skutečnost

Jistě spousta lidí, i z řad hráčů, snila o tom stát se závodním jezdcem, soutěžit o drahocenné poháry a procestovat svět křížem krážem. Věřím, že některým jedincům se sen splnil a dosáhli vytouženého cíle. Já sám osobně jsem svého času ulítával na závodech rally, ale bohužel z tohoto sportu mám respekt a nevěřím si natolik, abych pokoušel osud. Jenže dnes se nebudeme bavit o rally, ale o okruhovém závodění. Nyní totiž spousta hráčů může o kariéře závodního jezdce přestat snít, jelikož jejich sen se, alespoň z části, stane skutečností. Project CARS je totiž nekompromisní závodní hra, která se svým charakterem blíží simulaci závodních aut opravdu nevídaným způsobem a samozřejmě to myslím v dobrém.

Tato hra nabízí opravdu dlouhou kariéru závodního jezdce, a to hned v několika kategoriích. Mohu asi zkraje říci, že si musí vybrat opravdu každý. Nejlepší na tom je, že hra zdaleka neukázala všechny své karty a bude se nadále rozšiřovat. O tom ostatně vypovídají i kolonky v seznamu kariéry nadepsané ComingSoon. Toužili jste potom stát se jezdcem Formule 1? Zde můžete v jejich variantě, v podobě Formula A. Buď můžete hru zahájit rovnou od této třídy, nebo se poprat o své místo na výsluní a začít od píky v motokárách 125ccm. V tomto případě vás čeká opravdu dlouhá cesta, než svému cíli dostojíte. Avšak věřte, že to stojí za to! Nic vám přece nenahradí ten pocit dobře odvedené práce a hlavně tu píli a námahu, která za tím vším bude stát.

Nezajímají vás formule? Nevadí! Svou kariéru můžete odstartovat v cestovních vozech - začít například v Renault ClioCupu, nakonec se z cestovních vozů propracovat až do tříd GT, a užít si tu rychlost v těch nejrychlejších supersportech naší planety. Opět musím říci, že si můžete cestu k této třídě zkrátit tím, že zkrátka začnete s třídou GT. Kromě formulí a cestovních vozů je zde ještě kariéra závodního jezdce v prototypech Le Mans, kdy můžete naskočit rovnou do vozů té nejvyšší třídy, či zvolit opět nervy drásající cestu od aut nižších tříd a postupně se v žebříčku vyšplhat do pomyslného nebe.

Možná vše, co jsem výše napsal, zní dosti monotónně, jelikož v daných třídách strávíte spoustu času, než postoupíte zase o kategorii dál. Jenže vaše úspěchy v daných závodech a šampionátech spolu přinesou i nabídky o účasti v jiných typech závodů, kterých se můžete účastnit paralelně s vaší nastartovanou kategorií. Pokud tedy budete zrovna soutěžit ve formulích nejnižší třídy, sem tam se vám naskytne příležitost zajet si pár závodů v cestovních vozech s účastí v krátkém Cupu, či osedlat výkonnější vozy třídy GT, což vlastně vyvádí hru v daných kategoriích z jistého stereotypu závodění, který by jinak mohl nastávat. Upřímně, délka celé kariéry se snad nedá ani spočítat. S hrou můžete strávit opravdu stovky a stovky hodin.

Zážitek na prvním místě

Project CARS byl prezentován jako opravdová next gen závodní hra, která se pyšnila spoustou obrázků, screenshotů a trailerů, jež od pohledu mohly spoustě lidem vyrážet dech. No, dnes jsou screeny a trailery tak trochu minulostí, jelikož hra je už skutečně venku. Já osobně na prezentace her moc nedávám, jelikož prezentovaný vizuál se většinou nerovná tomu ve finální verzi hry. Ani Project CARS není výjimkou. Tím nechci říci, že by hra byla nějak ošklivá, to ne. Hra vypadá nádherně, hlavně co se modelů aut týče. Také noční závody jsou opravdovým zážitkem, nemluvě o jízdě za deště. Hra sice komplexně nedosahuje vizuálních kvalit série Forza, či hry Driveclub. Opět říkám, hra i přesto vypadá úchvatně, stačí se podívat na vytípané screenshoty. Avšak vše kompenzuje jiným faktorem, a to pocitem z jízdy.

Fyzika je totiž to, co zde mělo první místo před vším ostatním, a rozhodně se její výpočty povedly na výbornou. Tato hra totiž počítá veškeré vlivy, které by mohly mít vliv na samotný požitek z jízdy. To v praxi znamená, že pokud prší, vozovka je kluzká a auta se bez mokrých pneumatik téměř nedají řídit. Nehledě na vliv váhy auta na nápravy, i v tomto případě se vše projevuje na chování vozu, se kterým se právě řítíte po závodním okruhu. Fyzikální engine zde došel až tak daleko, že na závod mají vliv dokonce povětrnostní podmínky, kdy kolikrát pocítíte boční nárazy větru. Věřte, že vše, co zde popisuji, vás dokáže do hry neskutečně vtáhnout a já jsem byl ze všech těchto faktorů opravdu unešen. Celou skládačku potom uceluje celkové ozvučení hry, které se nese v duchu autenticity od samotných vozů až po hlášení mechaniků z pittu.

Abych vše uvedl na pravou míru, tak hru jsem testoval v obou konzolových verzích, tedy Xbox One a Playstation 4. Musím říci, že obě mají něco do sebe a obě mají jeden velký klad a jeden zápor. Klad verze PS4 je v tom, že hra běží v plném rozlišení 1080p, avšak obraz je ve snímkování při rozhlížení, či zatáčení neostrý a dochází až k roztrojování obrazu, což mě občas stálo pár bolestí hlavy a doufám, že se jedná jen o chybu, i když žádný patch zatím nepřišel. Verze pro Xbox One má výhodu v tom, že obraz je stálý a ostrý po celou dobu jízdy, přesně jako je to v meisterstucku v podobě PC verze, avšak běží v rozlišení 900p, což samozřejmě není zase úplnou překážkou a při celkovém pohledu mi byla příjemnější verze pro Xbox One, než verze pro PS4.

„Snažili jsme se o opravdu komplexní simulaci“

Již výše jsem vypsal spoustu věcí, které mají vliv na jízdu samotnou, jenže těch faktorů je zde mnohem více. A spoustu z nich můžete ovlivňovat vy sami. Kdybych byl vývojář a měl bych říci něco o hře a jejím vývoji, řekl bych nejspíše toto: „Snažili jsme se o opravdu komplexní simulaci, která hráče vtáhne do závodění a již ho nepustí.“. Ve hře je totiž opravdu široká škála nastavení vozu, které se nějakým způsobem podepíše na chování daného vozu. Ve své podstatě můžete na voze upravit vše, co by šlo upravovat na skutečném autě. Já jsem věřil defaultnímu nastavení, jelikož se mi docela osvědčil, ale neříkám, že jsem pár experimentů neprovedl. Vliv na jízdu je pak neskutečný. Pokud se jednalo o trať se spoustou zatáček, upravil jsem si třeba délku převodů, kvůli rychlejší akceleraci. Vše je výborně vybalancováno a hra je hratelná i na gamepadech, avšak s volantem a pedály nabere zcela jiných rozměrů.

Dále stojí za zmínku i fakt, že vozy nemají bezedné nádrže a vašim čtyřkolovým miláčkům dochází drahocenná kapalina. Tento faktor byste měli brát v potaz hlavně při tratích na více kol, kdy je třeba si občas zajet do pittu doplnit palivo a vyměnit pneu. Ano, i pneumatiky se opotřebovávají a někdy z nich dokonce odlítávají i kousky, které mohou v dalších kolech nemile působit na projíždějící vozy a způsobit nejednu kolizi. U pneumatik chvíli zůstanu, jelikož se k nim pojí ještě jedna maličkost. Pneu je totiž třeba zahřát na provozní teplotu, takže na startu se vůz může na chladném pneu chovat trochu jinak, než poté, co se zahřejí na správnou teplotu. Takže mějte trpělivost a zpočátku se nepouštějte do příliš riskantních manévrů. Trpělivost si nechte i na předjíždění, jelikož hra vás za každou chybu bude nemilosrdně trestat. Věřte, že udělat chybu v zatáčce před cílem sakra zamrzí a pokud chcete dosáhnout prvního postu, tak vám nezbude nic jiného než sáhnout po restartu. Pro Project CARS je totiž flashback sprosté slovo.

O nedostatek herní náplně se nebojte

Na začátku recenze jsem popsal režim kariéry, který je opravdu rozsáhlý a navíc se bude ještě rozšiřovat. Zatím tedy nevím, jestli zdarma, nebo v rámci placených DLC. Každopádně kromě kariéry samotné, kterých si mimochodem můžete vytvořit hned několik, je zde v nabídce mód Practice, Free Race a Online Race. Všechny tyto módy není nejspíše třeba moc představovat. V Practice můžete vylepšovat svůj skill s danými vozy bez rušivého elementu soupeřů. Pokud se bez soupeřů neobejdete a chcete se trénovat se vším všudy, pak využijete Free Race. No, a nakonec, pokud budete chtít prověřit své dovednosti naplno, nezbývá vám nic jiného, než se zapojit do online klání s jinými lidskými soupeři.

V závodní hře určitě hraje svou roli seznam aut, ve kterých se budete moci prohánět. V garáži Project CARS na vás momentálně čeká 74 vozů, tedy pokud vlastníte deluxe limitovanou edici. S těmito vozidly se můžete vrhnout na asfalt celkem 84 tratí, kdy některé z nich jsou varianty velkých okruhů, či etapy různých závodů. Avšak, zvolit si lze z celkového množství, které čítá 84 variant, což je opravdu úctyhodné číslo, a ani garáž v tomto případě není nejmenší.

Herní náplň ještě rozšiřuje jedna věc: na závody, turnaje a šampionáty, se zde nahlíží přesně tak, jak jsou prezentovány ve skutečnosti, takže se můžete těšit na několik dní závodního víkendu. Ten se bude většinou skládat z jednoho, až dvou tréninků, jedné až dvou kvalifikací, které budou samozřejmě následovány samotným závodem, či závody. Vše je pak uspořádáno v celkem přehledném kalendáři, kde je pečlivě zaznamenán každý závod, či šampionát. Vývojářům se tak podařilo opravdu obstát ve své snaze o vytvoření opravdu komplexní a realisticky pojaté závodní hry. Rozhodně investice hráčů celého světa nevylítly jen tak komínem, ale skončily u hry, která tu s námi bude ještě dlouhou dobu a bude pravděpodobně jen růst a vyvíjet se.

Project CARS je rozhodně jedním z nejambicióznějších závodních her posledních dob. Je vidět, že zlatá éra simulátorů se postupně vrací a tato hra je tomu důkazem. Hraje se výtečně, pocit z jízdy je neskutečný, k tomu přidejte parádní vizuální obal a máte tu něco, co zkrátka nelze nehrát. Výhodou je fakt, že hra se bude už jen rozšiřovat a vylepšovat. Celkový počet vozidel a tratí je na úctyhodných číslech, a rozhodně se jedná o jeden z největších projektů, který vznikl díky vám/nám. Za mě děkuji Slightly Mad za tuto výtečnou závodní hru. Má sice své mouchy, ale nejedná se o nic, co by se nedalo napravit.

Hodnocení: 9,5/10